Er det mulig med variabel low shelf på linjenivå passivt?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hei,som overskriften sier,er dette muilg med kun motstander og kondensatorer? Bruker det gamle AV-bass filtret som deler på 110Hz 24dB/oktav.Kunne ha behov for korrigering til mine åpne bafler,vil helst slippe å gjøre dette med DSP (har både MiniDSP4x10HD og Antimode 2.0) Anyway,bassforsterker er Adcom GFA555 som visstnok har 22K inngangsimpedans.
Fins det en formel for dette? Vet ikke utimpedans på AV-filtret men det har ikke hatt problemer med effektforsterker på 2,2K
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det er jo mulig å lage et høypassfilter som blir en lowshelf med negativ gain.
Med positiv gain blir det nok vanskelig da du må forsterke signalet.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hei,var noe slikt æ tenkte på,fins det noen ferdig formel på å regne ut verdier? Har søkt litt på nett ang dette men ble ikkje særlig klokere:unsure:
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.191
Antall liker
2.663
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hei,var noe slikt æ tenkte på,fins det noen ferdig formel på å regne ut verdier? Har søkt litt på nett ang dette men ble ikkje særlig klokere:unsure:
Se litt på denne siden :
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Heisan og takk for svar. Hvordan deler du,hvilken frekvens ca? Hvilken inngangsimpedans har ampen? Husker du verdi på seriemotstand og parallellkondensatoren? Og takk for sist J.H.:) PS, e ikkje havna heilt på Hifi-galeien,har så vidt begynt å lytte litt nu og da etter over 5år opphold :cool:
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
649
Antall liker
553
Takk for sist.Skulle hadd oss et møte igjen🙂.Du spør nå vanskelig .er jo ikke noen hard disc akkurat. 200k inngang på amp men det er balansert!tror jeg delte på 40hz mener jeg brukte 0.47uf og 7k motstand.testet litt forskjellig med wago klemmer før jeg loddet sammen.har liggende noen kondensatorer og motstander ca 5k 7k 10k bare å hente hvis du trenger .
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hehe,ja e vel ikkje noe man skal gå rundt å pugge akkurat. Har masse motstander,noen kondiser og vil æ tru,men takk for tilbudet. Finner nok ut av det med litt prøv og feil. Klarte nu å få notchfiltret til fulltonene å sitte etter mye om og men,tidkrevende øvelse å lage høyttalere:rolleyes:
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Det er mulig at jeg husker feil, men er dette samme filter som ble solgt under varemerket Embla? I så fall har jeg en Excel-basert kalkulator som brukes til å regne ut andre delefrekvenser samt eventuell EQ.

Frode
Embla1.jpg
Embla2.jpg
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hei Frode:) Er det den Embla varianten der det må loddes inn og ut motstander for å bytte delefrekvenser så skal det være det samme.
Da e æ veldig interessert i den kalkulatoren hvis du vil dele 😀
Men har hørt at Embla hadde et nyere som konfigureres med PC,denne utgaven er helt analog....
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Det er lenge siden jeg solgte filteret, men det var definitivt ikke snakk om PC for konfigurasjon. Som du ser av skjermdumpen over, får man ut verdiene for motstander og kondensatorer.
Jeg får ikke til å laste opp fila. Send meg en melding med en epostadresse, så sender jeg deg fila.

Frode
 
Topp Bunn