er det lydforskjell mellom CDtransport?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.845
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
meget interessant diskussjon. selv om den minner litt om tidligere kabel-religions-diskussioner må jeg sier at tonen og akseptansen av de forskjellige syns- heller hørpunkter er meget prisverdig :) i motsetning til tyske forumet om å komme tilbake til det.

synd bare at ingen har lyst/tid/tørr å teste påstandene sine sammen med andere - viser til invitasionen tidligere i tråden.

selv om jeg ikke hører noe forskjell mellom 700kr philips dvd spilleren og AN CDx3.1 som rent drivverk vil jeg heller tilregne dette til at philips lager bra drivverker - ;) hadde jeg hatt litt peiling på sånt, hadde jeg kanskje likt å laget mitt eget drivverk ut av philipsen...
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
slartibartfast skrev:
meget interessant diskussjon. selv om den minner litt om tidligere kabel-religions-diskussioner må jeg sier at tonen og akseptansen av de forskjellige syns- heller hørpunkter er meget prisverdig :) i motsetning til tyske forumet om å komme tilbake til det.

synd bare at ingen har lyst/tid/tørr å teste påstandene sine sammen med andere - viser til invitasionen tidligere i tråden.

selv om jeg ikke hører noe forskjell mellom 700kr philips dvd spilleren og AN CDx3.1 som rent drivverk vil jeg heller tilregne dette til at philips lager bra drivverker - ;) hadde jeg hatt litt peiling på sånt, hadde jeg kanskje likt å laget mitt eget drivverk ut av philipsen...
Hvilken dac bruker du?
Jeg husker jeg sammenlignet en gammel 80 tall denon cd spiller på min dac med en nyere dvd spiller. Helt klart hørbart. Jeg må innrømme at det for meg er uinteressant å teste drivverk på dac'er som i det hele korrigerer for jitter.

På AN kunne det vært interessant å gjøre det. Der er det forskjell.


Håvard
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.845
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
bruker en ontech dac med rør... mye annet enn dette kan jeg desverre ikke sier om dacen bare at den er en stor forbedring mot den innebyggte AN dacen-
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
slartibartfast skrev:
bruker en ontech dac med rør... mye annet enn dette kan jeg desverre ikke sier om dacen bare at den er en stor forbedring mot den innebyggte AN dacen-
Innebygd i AN spilleren din sitter en dac 1x1.
Kjenner ikke Ontech, men har hørt de er bra.
Det kan hende dacen din ikke er så følsom for drivverk, eller at resten av systemet ikke avdekker forskjeller.

Jeg tror helt klast det er forskjell på drivverk.
Les litt i lampizator tråden, der uttaler han seg ikke udelt postivt om CEC, som blir regnet for å være en seriøs drivverk produsent. Ikke gull alt som glimrer.

Håvard
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:
slartibartfast skrev:
meget interessant diskussjon. selv om den minner litt om tidligere kabel-religions-diskussioner må jeg sier at tonen og akseptansen av de forskjellige syns- heller hørpunkter er meget prisverdig :) i motsetning til tyske forumet om å komme tilbake til det.

synd bare at ingen har lyst/tid/tørr å teste påstandene sine sammen med andere - viser til invitasionen tidligere i tråden.

selv om jeg ikke hører noe forskjell mellom 700kr philips dvd spilleren og AN CDx3.1 som rent drivverk vil jeg heller tilregne dette til at philips lager bra drivverker - ;) hadde jeg hatt litt peiling på sånt, hadde jeg kanskje likt å laget mitt eget drivverk ut av philipsen...
Hvilken dac bruker du?
Jeg husker jeg sammenlignet en gammel 80 tall denon cd spiller på min dac med en nyere dvd spiller. Helt klart hørbart. Jeg må innrømme at det for meg er uinteressant å teste drivverk på dac'er som i det hele korrigerer for jitter.

På AN kunne det vært interessant å gjøre det. Der er det forskjell.


Håvard
Med tanke på at de fleste moderne dac'er korriger for jitter mener jeg det er mest relevant å diskutere forskjell på drivverk sammen med den typen dac.

Det at en AN dac er følsom for drivverk og at det kan være forskjeller tror jeg det er bred enighet om.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.845
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg er ikke i tvil om at der finns hørbare forskjeller (jeg innbilder meg at dvd-drivverket låter minimalst "klarere" enn ANdrivet-)

da er det bare testing som gjelder...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har testet diverse såkalt jitter-immune DACer - Benchmark, DacMagic, Transporter, Weiss - i anlegget mitt sammen med diverse drivverk/kilder - oppegående CDspillere type Primare, billige DVDspillere, Squeezebox - og jeg har ikke vært i stand til å høre den minste lydpåvirkning knyttet til drivverkets kvaliteter. Jeg er naturligvis åpen for at anleggene mine ikke holder mål i f.m. slike krevende tester - men har rent personlig konkludert med at dette trolig ikke er noe stort problem i min hifi-verden.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
Jeg har testet diverse såkalt jitter-immune DACer - Benchmark, DacMagic, Transporter, Weiss - i anlegget mitt sammen med diverse drivverk/kilder - oppegående CDspillere type Primare, billige DVDspillere, Squeezebox - og jeg har ikke vært i stand til å høre den minste lydpåvirkning knyttet til drivverkets kvaliteter. Jeg er naturligvis åpen for at anleggene mine ikke holder mål i f.m. slike krevende tester - men har rent personlig konkludert med at dette trolig ikke er noe stort problem i min hifi-verden.
Godt å høre at jeg ikke er alene om mine erfaringer :)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Jeg har testet diverse såkalt jitter-immune DACer - Benchmark, DacMagic, Transporter, Weiss - i anlegget mitt sammen med diverse drivverk/kilder - oppegående CDspillere type Primare, billige DVDspillere, Squeezebox - og jeg har ikke vært i stand til å høre den minste lydpåvirkning knyttet til drivverkets kvaliteter. Jeg er naturligvis åpen for at anleggene mine ikke holder mål i f.m. slike krevende tester - men har rent personlig konkludert med at dette trolig ikke er noe stort problem i min hifi-verden.
Du er inne på noe, min og din hifiverden.
Akkurat det er det ikke så mange som har klart for seg. Det er noen som har anlegg høyt der ope som sansynligvis kan detektere forksjeller i større grad enn i mitt. Derfor vil jeg være forsiktig med å konkludere med at drivverk ikke gjør forskjell eller ei. Per i dag er min Cary "sværtnok" for meg.

Håvard
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg har testet diverse såkalt jitter-immune DACer - Benchmark, DacMagic, Transporter, Weiss - i anlegget mitt sammen med diverse drivverk/kilder - oppegående CDspillere type Primare, billige DVDspillere, Squeezebox - og jeg har ikke vært i stand til å høre den minste lydpåvirkning knyttet til drivverkets kvaliteter. Jeg er naturligvis åpen for at anleggene mine ikke holder mål i f.m. slike krevende tester - men har rent personlig konkludert med at dette trolig ikke er noe stort problem i min hifi-verden.
Du er inne på noe, min og din hifiverden.
Akkurat det er det ikke så mange som har klart for seg. Det er noen som har anlegg høyt der ope som sansynligvis kan detektere forksjeller i større grad enn i mitt.
Med tanke på Edge saken og "advarsel OHFC" tråden er jeg i sterk tvil på om de med anlegg høyt der oppe kan detektere forskjeller i større grad enn mange andre.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Haavard skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg har testet diverse såkalt jitter-immune DACer - Benchmark, DacMagic, Transporter, Weiss - i anlegget mitt sammen med diverse drivverk/kilder - oppegående CDspillere type Primare, billige DVDspillere, Squeezebox - og jeg har ikke vært i stand til å høre den minste lydpåvirkning knyttet til drivverkets kvaliteter. Jeg er naturligvis åpen for at anleggene mine ikke holder mål i f.m. slike krevende tester - men har rent personlig konkludert med at dette trolig ikke er noe stort problem i min hifi-verden.
Du er inne på noe, min og din hifiverden.
Akkurat det er det ikke så mange som har klart for seg. Det er noen som har anlegg høyt der ope som sansynligvis kan detektere forksjeller i større grad enn i mitt.
Med tanke på Edge saken og "advarsel OHFC" tråden er jeg i sterk tvil på om de med anlegg høyt der oppe kan detektere forskjeller i større grad enn mange andre.
Tror ikke Edge er representativ for anlegg høyt der oppe.
Tross alt lager de noen forsterkere som ikke er å kimse av.
HVis du ser inni et An drivverk kan en lure på hva en betaler for, men det rapporteres om at de er utrolig gode.

Håvard
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:
Anonym skrev:
Haavard skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg har testet diverse såkalt jitter-immune DACer - Benchmark, DacMagic, Transporter, Weiss - i anlegget mitt sammen med diverse drivverk/kilder - oppegående CDspillere type Primare, billige DVDspillere, Squeezebox - og jeg har ikke vært i stand til å høre den minste lydpåvirkning knyttet til drivverkets kvaliteter. Jeg er naturligvis åpen for at anleggene mine ikke holder mål i f.m. slike krevende tester - men har rent personlig konkludert med at dette trolig ikke er noe stort problem i min hifi-verden.
Du er inne på noe, min og din hifiverden.
Akkurat det er det ikke så mange som har klart for seg. Det er noen som har anlegg høyt der ope som sansynligvis kan detektere forksjeller i større grad enn i mitt.
Med tanke på Edge saken og "advarsel OHFC" tråden er jeg i sterk tvil på om de med anlegg høyt der oppe kan detektere forskjeller i større grad enn mange andre.
Tror ikke Edge er representativ for anlegg høyt der oppe.
Tross alt lager de noen forsterkere som ikke er å kimse av.
HVis du ser inni et An drivverk kan en lure på hva en betaler for, men det rapporteres om at de er utrolig gode.

Håvard
Hvis du leser Stereophile så ser du at det kan stilles spørsmålstegn med forsterkerene også. OHFC tråden som handlet om lydnivå, mulig hørselskade og et stort løft i diskanten (+10dB) på et anlegg "der oppe" er også et godt eksempel.

Men det finnes helt klar mye flott og bra utstyr, sier bare det at en ikke trenger å ha nesegrus beundring for folk med utstyr høyt der oppe.

Det som hadde vært interessant å vite er hva som gjør et drivverk godt.

Poster et bilde av mitt drivverk, det bærer preg av god byggekvalitet men hva fordelen med drivverket er vet jeg ikke.
 

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
... Det er noen som har anlegg høyt der ope som sansynligvis kan detektere forksjeller i større grad enn i mitt. Derfor vil jeg være forsiktig med å konkludere med at drivverk ikke gjør forskjell eller ei. Per i dag er min Cary "sværtnok" for meg.
...
Av og til virker det som om enkelte «anlegg høyt der oppe» er designet med unødvendig stor følsomhet for arbeidsbetingelser og tilsluttet utstyr (herunder kabelurer). Det er muligens for å appelere til «den audiofile selvfølelsen». I min bok tyder slikt på et slett arbeid i designet av utstyret.

mvh
KJ
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KJ skrev:
Haavard skrev:
... Det er noen som har anlegg høyt der ope som sansynligvis kan detektere forksjeller i større grad enn i mitt. Derfor vil jeg være forsiktig med å konkludere med at drivverk ikke gjør forskjell eller ei. Per i dag er min Cary "sværtnok" for meg.
...
Av og til virker det som om enkelte «anlegg høyt der oppe» er designet med unødvendig stor følsomhet for arbeidsbetingelser og tilsluttet utstyr (herunder kabelurer). Det er muligens for å appelere til «den audiofile selvfølelsen». I min bok tyder slikt på et slett arbeid i designet av utstyret.

mvh
KJ
Rart hvordan slike komponenter kan få frem den auidofile mindreverdighets-følelsen også-... 8).. En får kose seg med det en har...Og det er mange veier til Rom :)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.845
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
da har jeg fått testet det ut (stor takk til HCS):
der finns forskjell... uten tvil, det er lett hørbart (t.o.m madamen...)

men om en "bedre" driv er altid det bedre valget er en annen historie... ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvilke komponenter var det du hadde med i sammenlikningen, slartibartfast?
(Mulig det kan deciffreres ut fra tidligere innlegg i tråden, men jeg er ikke i stand til å forsøke.)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.845
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg bruker en Ontech rør-DAC og prøvte med følgende spillere som drivverk:

-philips dvd spiller (husker ikke betegnelsen i farten) nypris la på rund 80€
-AN CDx3.1
- Sony XA50ES

det var nesten ikke noe forskjell mellom philips og AN-spilleren - kan hende at philips dvd spilleren låter en liten smule klarere enn AN
Sony spilleren er entydig den "bedre" spiller, dvs. mere oppløsning, microdetaljer og større rø i lydbildet. men pga. økningen av diskant detaljene oppstå i mine ører en viss ubalanse og alt høres skarpt ut, mindre behaglig å høre på- dårlig match kan en kalle det kanskje?

har hørt nå at denne DACen trives best med Meridian eller TAGMacLaren drivverker, men det gjenstå å prøve...

prøver å selge AN spilleren siden jeg tror det er litt overkill og veldig synd til å bruke en såpass bra spiller som rent drivverk - siden det var så lite forskjell til philips kan jeg ja bruke den (men den ser jo VELDIG stusselig ut, da ;) kanskje jeg skal bruke den som grunnlag til å bygge mitt eget drivverk?)
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Ulf-B skrev:
Jeg har testet diverse såkalt jitter-immune DACer - Benchmark, DacMagic, Transporter, Weiss - i anlegget mitt sammen med diverse drivverk/kilder - oppegående CDspillere type Primare, billige DVDspillere, Squeezebox - og jeg har ikke vært i stand til å høre den minste lydpåvirkning knyttet til drivverkets kvaliteter. Jeg er naturligvis åpen for at anleggene mine ikke holder mål i f.m. slike krevende tester - men har rent personlig konkludert med at dette trolig ikke er noe stort problem i min hifi-verden.
Du er ikke alene i denne verden ;D. Jeg har direkt sammenlignet EC DAC (12000 kr), Shanling DAC-1 (12000 kr) Cambridge DacMagic (2000 kr) og en 15 år gammel CD-spiller Marantz CD67SE.......og Marantz er like bra som de andre,....komedie. ;D
 
Topp Bunn