Er det håp for min gamle Planar 2 ?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Endel defekte kompnenter skal stues opp på loftet,men ikke alt er like dårlig.Min gamle Rega Planar 2 ble kjøpt i '99.Hadde først en Bias pick-up som først ble byttet til en Elys,og deretter en Grado Blue som fortsatt står på.Nåla er sjeiv,så den er bare å fjerne først som sist.Hadde en stund problem med at det var noe svakere lyd på ene kanalen.Daglig leder på en hifi-forretning fikk lov "å leke" seg litt med den.Tonearmen ble hevet og et nytt Clearaudio lodd ble satt på tonearmen.Platespilleren ble egentlig lite brukt,og lyden var ikke den beste jeg har opplevd.

Har dere vinyldoktorer tips om hvilke pick-up'er som kan passe ? kan strekke meg opp til en høvding.Kommer ikke til å utføre montering selv,da jeg gjør alt feil.En venn av meg fikk påmonteringen gratis da han kjøpte ny pick-up på klubben.Har tenkt å forhøre meg der,da det blir det nærmeste.

Et par bilder av den gamle traveren :

Takker på forhånd for tips og innspill !

mvh. s,

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Regner med at det er en MM Grado Pick Up så du kan jo bare kjøpe deg en ny nål til den, alternativt en Audio Technica AT95 til 4-500 kroner.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Ja,det er en mm.Takk for tipset Anonym !

mvh. s,

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ny stift til Gradoen, ny rem og en skikkelig justering av stifttrykk og antiskating osv, så er det bare å kose seg å spille plater igjen.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Ny rem ja.Det har jeg ikke tenkt på,takk for tipset Impulse !

De hadde nå bare en Ortofon OM 5 inne.En rimelig pick-up som jeg kjenner fra før (hadde den på Project Debut'en).Montering skulle ordne seg.Skal fundere litt om jeg skal be de bestille inn en annen og kanskje bedre pick-up.Har god tid.Hyggelig å kunne konstantantere at det ikke blir loftet for platespilleren med det første.

mvh. s,

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bare hyggelig, mikefish. Fint å kunne bidra til at en gammel klassiker kommer til heder og verdighet igjen. Om5 er en ok pickup, men ikke allverden. Det fine med den er at pickuphuset er det samme på alle elementer i OM-serien, noe som gjør at du kan oppgradere lyden tildels dramatisk ved bare å bytte til dyrere stift etterhvert. Ellers ville jeg personlig heller prøvd å finne en stift til Gradoen din. Den har nok et hestehode på Ortofon OM5 lydmessig. Evt kjøpe en Audio Technica AT 95, som er flere reiser bedre. Det finnes helt sikkert en velvillig sjel som kan hjelpe deg med montering. Hvor holder du til i verden?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ser forresten at du kan strekke deg til en høvding, og da har Denon en veldig bra high output MC, D-160 eller noe, som spiller glimrende i armen du bruker...

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Hei Impulse !

Ålesund blir nærmeste by,og de kunne være behjelpelig med montering.Kjøpte jo en gang Grado'en der,så de burde vel kunne skaffe til veie en byttestift.Prestige Blue var jo også navnet på den saken.Trodde hele pick-up'en måtte av,men nå sitter jo jeg her med stiften av.Trenger da bare litt hjelp til justering av tonearm etc.

mvh. s,

Beas

Medlem
Ble medlem
21.03.2010
Antall liker
0
Enig med Impulse; en Denon dl-160 vil sikkert passe bra. Tror en slik koster rundt 1200.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Etter å ha bøttet innpå en kanne kaffi,tok jeg bare på skøy og satte på igjen den orginale bias-pick-up'en som lå slengt i en skuff.Utrolig nok klarte jeg å montere den slik at det ble lyd i begge kanaler og uten ulyder.Den er garantert feil justert,men har bare tenkt å spille noen brukthandel-lp'er til at jeg får byttet til en bedre av fagfolk.Men faktisk låter det bedre nå enn den lille plastikkplatespilleren fra Technics som jeg har lånt i det siste.

mvh. s,

Topp Bunn