Er $80.000 høyttalerkabler overkill?

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.480
Antall liker
2.320
Sted
Endor
Hmmm, veldig vanskelige valg dette ...... rekalibrere kabler eller kjøpe et helt nytt sett med Sonus Faber Olympica Nova II?
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.480
Antall liker
2.320
Sted
Endor
Hmmm, nye høyttalerkabler eller 1036 flasker Glenfiddich Solera Reserve 15 YO? :unsure:
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.087
Antall liker
6.558
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
En som er i stand til å handle slike kabler trenger neppe velge melllm flasker eller kabler. Bryr seg neppe om å betale 42000 for en drink på pier42 heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.162
Antall liker
2.132
Å drikke er jo en slags kalibrering det også..? IMO og utifra egen erfaring.
Sant det. Jeg må innrømme at jeg har brukt alkohol i terapeutiske doser i mange år, som skuldersenker. Har mye glede av det. Har man selskap under alkoholkonsumet, kan den være en effektiv trusekaster. I tillegg får man aldri fullt utbytte av Monks plater før en har minst 'en I hvert ben.
Gleden av å bli lurt i rådyre kabeldealer må være bittersur...
 
M

mr hifi

Gjest
Får mange vil nåk ht kabler til 80.000$ være overkill, men har man høytalere å resterende ustyr for flere mill, så vil det nåk ikkje være det, men finnes nåk meget bra alternativer til disse kablene, som koster en del mindre, har lest noet om at man bør bruke 20-30% av total ny pris kostnaden på anlegget i kabler. anlegg til 100k= 20-30k i kabler, det er nåk et noelunde ok sted å begynne vertfall, rekner eg grovt over det eg har selv, så har det gått mer kostnad i kabler en i resten av anlegget:)
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.833
Antall liker
14.920
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Får mange vil nåk ht kabler til 80.000$ være overkill, men har man høytalere å resterende ustyr for flere mill, så vil det nåk ikkje være det, men finnes nåk meget bra alternativer til disse kablene, som koster en del mindre, har lest noet om at man bør bruke 20-30% av total ny pris kostnaden på anlegget i kabler. anlegg til 100k= 20-30k i kabler, det er nåk et noelunde ok sted å begynne vertfall, rekner eg grovt over det eg har selv, så har det gått mer kostnad i kabler en i resten av anlegget:)
Det er noe som kabelpusherne har funnet på. Avansen på kabler er nok mye høyere enn på annet hifi-utstyr, og garanti- og reklamasjonskostnader betraktelig lavere da det er lite som kan gå galt med en så enkel konstruksjon.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.003
Antall liker
11.403
Sted
Ytterst i havgapet...
For ikke å snakke om at i den grad det betyr noe, så er det kablenes tekniske parametre som betyr noe, og de er dessverre ikke proporsjonale med prisen....
Et resonnement om at kabler bør koste "30% av prisen på forsterke og HT's" vitner kun om totalt manglende teknisk forståelse,,,
Produktet "Lurium X-2000" dukket opp på 80-tallet en gang, oppfunnet av Forbrukerrådet for å rette oppmerksomheten mot falsk markedsføring, et produkt som skulle hjelpe mot både dårlig helse og høyt bensinforbruk. Tildels nokså mange kjøpte i god tro, uten en gang å reflektere over navnet....
 
Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.764
Antall liker
1.985
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
spørs jo på prisen av anlegget da, men det stemmer nok for de lavere prisgrupper.
Blir vanskelig ikke å bruke et par tre fire fem tusen på kabler
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Snudde meg rundt her jeg sitter og regna over alle kabler inkl powerkabler, og kostanden for disse er 3,5% av kostnaden for utstyret. :cool:
 
M

mr hifi

Gjest
Å lage high end kabler er både tidkevende å dyrt, og prisen det blir solgt for avhenger jo også mye hvilke merke man går for. Eg har blant annet audioquest diamond usb kabel, den beste audioquest kan lage på dette tidspungtet, men finnes jo selvsagt mye mye dyrere usb kabler en det og få kjøpt, men spørs om dei er laget med noe bedre råvarer eller noe, en det audioquest har tilgang på, dette som et eksempel på at noen merker koster mere ofte på grunn av ekslusivitet, og ikkje nødvendigvis produksjonskostnad eller får at det låter bedre. slik er det i bilverden også.
og for dei som ikkje vet at kabler utgjør forskjeler, så er det jo mulig og både høre forsjel, og se forskjeler i målinger :)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Å lage high end kabler er både tidkevende å dyrt, og prisen det blir solgt for avhenger jo også mye hvilke merke man går for. Eg har blant annet audioquest diamond usb kabel, den beste audioquest kan lage på dette tidspungtet, men finnes jo selvsagt mye mye dyrere usb kabler en det og få kjøpt, men spørs om dei er laget med noe bedre råvarer eller noe, en det audioquest har tilgang på, dette som et eksempel på at noen merker koster mere ofte på grunn av ekslusivitet, og ikkje nødvendigvis produksjonskostnad eller får at det låter bedre. slik er det i bilverden også.
og for dei som ikkje vet at kabler utgjør forskjeler, så er det jo mulig og både høre forsjel, og se forskjeler i målinger :)
Interessant. Har du noen målinger å vise til på den Audioquest Diamond USB kabelen du bruker?
 
M

mr hifi

Gjest
Nei den har eg ikkje funnet målinger på, men TheAlphaAudio på youtube har fine direkte sendinger med diverse kabel tester, dei har også netside som dei legger ut målingene av kablene dei tester, som foreksempel :
eg trenger verken høretelefoner eller noe fancy anlegg for å høre forskjeller i denne videoen, vanlig lyd fra tv holder i massevis.
link til målinger https://alpha-audio.net/hi-fi/accessories/cables/
 
M

mr hifi

Gjest
Eg synes det er greit med målinger, på kabler, høytalere og annet ustyr, det kan gi noe informasjon. men det er først å fremst lyden som bestemmer hva eg kjøper og vil bruke i mitt anlegg, når det kommer til lyd så er det mye som ikkje kan måles av forskjeller i kabler, høytalere og elektronik, men som det meneskelige øret lett fanger opp.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.168
Antall liker
10.692
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er bare noen få menneskers ører som evner fanger det opp. De er alle veldig audiofile av legning. (akkurat nå tenkes det kabler).
 
M

mr hifi

Gjest
Det er bare noen få menneskers ører som evner fanger det opp. De er alle veldig audiofile av legning. (akkurat nå tenkes det kabler).
Vil tro dei fleste ører fungere noenlunde likt i grunn, forskjelen ligger nåk mer i det som sitter mellom øra som skal tolke signale fra øra:)
Men en må lære seg å lytte, og hva man lytter etter, og det tar noe tid og dedikasjon.
 
M

mr hifi

Gjest
har bladt annet flere eksempler på, når eg har solgt høytalere, kjøper er og hører dei hos meg, kjempe imponert over lyden, tar dei med seg hjem og kobler dei opp på sitt anlegg, med forventning om samme lyd kvalitet, og når det ikkje skjer så blir det jo litt kjedlig for kjøper og også for meg som selger, så da har eg flere ganger tatt turen til kjøper for å høre lyden, og har hjelp til med plassering av høtalerene, ( noe som er svært viktig) og forklare og komme med tips om opgraderinger, slik at kjøper kan få lyden, nermere det han hadde forventninger om.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
...
når det kommer til lyd så er det mye som ikkje kan måles av forskjeller i kabler, høytalere og elektronik, men som det meneskelige øret lett fanger opp.
Det er i alle fall det en kan fortelle seg selv, når pengene flyr ut av vinduet på alt mulig rart.
 
P

parafinoksen

Gjest
har bladt annet flere eksempler på, når eg har solgt høytalere, kjøper er og hører dei hos meg, kjempe imponert over lyden, tar dei med seg hjem og kobler dei opp på sitt anlegg, med forventning om samme lyd kvalitet, og når det ikkje skjer så blir det jo litt kjedlig for kjøper og også for meg som selger, så da har eg flere ganger tatt turen til kjøper for å høre lyden, og har hjelp til med plassering av høtalerene, ( noe som er svært viktig) og forklare og komme med tips om opgraderinger, slik at kjøper kan få lyden, nermere det han hadde forventninger om.
Det handler kanskje vel så mye om dårlig match med resten av anlegget samt at akustikken i ditt rom kan være helt annerledes enn i kjøpers rom. Da snakker vi om forskjeller på makronivå.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.833
Antall liker
14.920
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Snudde meg rundt her jeg sitter og regna over alle kabler inkl powerkabler, og kostanden for disse er 3,5% av kostnaden for utstyret. :cool:
Jeg har brukt totalt et par hundrelapper på kabler på de tre anleggene som står oppe nå. Brorparten av kablene jeg bruker fulgte med utstyret. Liker lyden bedre nå enn da jeg leflet med esoteriske kabler for 15 år siden. Og ja, jeg jukser litt da jeg kun har aktive høyttalere.
 
Sist redigert:
M

mr hifi

Gjest
Det handler kanskje vel så mye om dårlig match med resten av anlegget samt at akustikken i ditt rom kan være helt annerledes enn i kjøpers rom. Da snakker vi om forskjeller på makronivå.
Rom og match med anlegett spiler selvsagt en stor rolle når det gjelder lyden, men det er også en forskjel i hva kriterier en bedømer lyd etter, for mangen, er de så enkelt som bra bass og diskant så er de bra nok, det blir meget difust når vi snakker om kvalitet, mange vil ha en varmere lydsignatur blant annet, det har mer med lyd smaken en lyd kvaliteten og gjøre, lydkvalitetet da må man høre etter renhet i alle toner, stemmer, hurtighet på ht elementer, jitter, ditter, inspillings kvalitet, dybde å bredde i lydbilde, (3 d effekten) da er man inne på lyd kvalitet, å mye av dette er faktisk ting så mangen ikkje veit at et sterio anlegg skal kunne gjøre, og også selvsagt ikkje bryr seg om heller, og det er jo greit, men vi som setter slik kvalitet og egenskaper høyt, synes det er kjekt når andre også forstår hva vi "audiophile" gjør og hvorfor, det vigtigste er jo at en har den lyden en selv er fornøyd med, men en må være open for at andre legger lista litt høyere.
 
Sist redigert av en moderator:
M

mr hifi

Gjest
Problemet er at overgangen mellom å være "audiofil" og "audiophool" er ekstremt syltynn og for mange usynlig...
Ja det er eg enig i, det føles ofte som at vis eg utaler meg om kabler og litt slike ting som har "snake oil" stempel, så stikker man hode frem klart for hugg, men det er nå greit, har selv vert en som ikkje hadde tro på kabler og strøm rens å slikt eg, og det er selvsagt forsat ting eg har liten til ingen tro på, men det er ting eg ikkje har testet selv, og ting eg ikkje har fått troverdig demonstrasjon av, så eg er blitt mer open for at noe kan gjøre forskjeller.
Men hva er det som gjør den grensen så tynn?
Det er jo mangen "audiophile" som prøver og forklare å spre kunskap, men er nåk minst like mange som prøver og motbevise det, og det er jo litt sån i dette safunnet at vi ønsker at billigst skal vere best, og vi tror på det vi blir fortalt, i steden for og prøve noe selv, for å skaffe oss egenlært erfaring og kunnskap.
Mulig det også er noe misunnelse drevet, en kamerat har mer penger og bruker mer penger på anlegget, og får mer kredd i gjengen av det.
En ting eg jalfal passer på er å ikkje bedømme andres anlegg uten at dei ber meg om det, og alti prøve å bedøme med en forklaring andre kan forstå å ikkje ta seg nær av, og eg klarer helt fint å sitte å høre musikk hos andre på hva anlegg som helst uten at det plager meg.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
Nei den har eg ikkje funnet målinger på, men TheAlphaAudio på youtube har fine direkte sendinger med diverse kabel tester, dei har også netside som dei legger ut målingene av kablene dei tester, som foreksempel :
eg trenger verken høretelefoner eller noe fancy anlegg for å høre forskjeller i denne videoen, vanlig lyd fra tv holder i massevis.
link til målinger https://alpha-audio.net/hi-fi/accessories/cables/
Lang sending, men vi som er litt entusiaster på lyd...... strekker oss litt lenger..... (y)

5 kabler ble testet og nå har jeg lagret lydopptak i små snutter på ca 2 minutter
av hver kabel, i hver sin fil, som du kan laste ned og identifisere jfr. video på Youtube.

Hvilken lydfil hører til hver enkelt kabel i testen ? :unsure:

Fil A
https://www.dropbox.com/s/7ezssddv7g3mn0p/A.wav?dl=0

Fil B
https://www.dropbox.com/s/1n9hdjlkd6kivw8/B.wav?dl=0

Fil C
https://www.dropbox.com/s/632kmvz1v6gazh8/C.wav?dl=0

Fil D
https://www.dropbox.com/s/qxdxgra3llrfji9/D.wav?dl=0

Fil E
https://www.dropbox.com/s/v649potggf9p7ev/E.wav?dl=0
 
M

mr hifi

Gjest
Det var jalfal intresangt, fekk ikkje samme lydkvaliteten så på youtube, og akuratt den sången der syns eg va ein av dei så va vanskilagare å hørra forskjellar på, grunnen til dette kan være noe med optaket du har gjort, er vel ikkje godt å få det helt likt kansje, men er nåk så godt det kan bli, når en gjør det slik (mistet det meste av lydbildet "soundstage"), den sangen som best viste forskjellene hos meg var den sinnead låten, men men, artig utfordring, og høre vilken kabel var vilken ble det for ulikt i forhold til youtube, men eg sette en karakter på lydkvaliteten på filene jalfal, så kan du sammenligne å se om det var noen lunde treff, 0-10 skår. A 6. B 7. C 4. D 7. E 8.
 
Sist redigert av en moderator:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.613
Antall liker
3.146
Torget vurderinger
0
......eg sette en karakter på lydkvaliteten på filene jalfal, så kan du sammenligne å se om det var noen lunde treff, 0-10 skår. A 6. B 7. C 4. D 7. E 8.
Hvordan vil du rangere lydkvaliteten på hver av de 5 kablene basert på videoen rett fra Youtube?
 
M

mr hifi

Gjest
Kabel nr1 4p. nr2 8p. nr3 4p. nr4 6p. nr5 8p. nr6 7p. nr 1 va vel ein kontrol kabel elle nåke om eg forstod rett. detta va jo og ikkje ferdig kjøpte kablar, men kablar kjøpt som metervare med ledera i forskjellige marial og forskjellige isoleringar.
 
M

mr hifi

Gjest
Nei nei, flott med slike tester som kan vise forskjeller bland sølv og kopper av forskjellige kvaliteter, men det betyr også noe hva kabelen (lederen) er pakket inn i. og veldig bra får dei som vil lage egne kabler og kunne få ein liten peikepin på va som er bra og mindre bra, men hadde jo våre kjekt med ein test med ferdige kabler også, og kansje opp mot disse, får håpe dei lager en slik test også.
 
L

larsmartin

Gjest
Ja det er eg enig i, det føles ofte som at vis eg utaler meg om kabler og litt slike ting som har "snake oil" stempel, så stikker man hode frem klart for hugg, men det er nå greit, har selv vert en som ikkje hadde tro på kabler og strøm rens å slikt eg, og det er selvsagt forsat ting eg har liten til ingen tro på, men det er ting eg ikkje har testet selv, og ting eg ikkje har fått troverdig demonstrasjon av, så eg er blitt mer open for at noe kan gjøre forskjeller.
Men hva er det som gjør den grensen så tynn?
Det er jo mangen "audiophile" som prøver og forklare å spre kunskap, men er nåk minst like mange som prøver og motbevise det, og det er jo litt sån i dette safunnet at vi ønsker at billigst skal vere best, og vi tror på det vi blir fortalt, i steden for og prøve noe selv, for å skaffe oss egenlært erfaring og kunnskap.
Mulig det også er noe misunnelse drevet, en kamerat har mer penger og bruker mer penger på anlegget, og får mer kredd i gjengen av det.
En ting eg jalfal passer på er å ikkje bedømme andres anlegg uten at dei ber meg om det, og alti prøve å bedøme med en forklaring andre kan forstå å ikkje ta seg nær av, og eg klarer helt fint å sitte å høre musikk hos andre på hva anlegg som helst uten at det plager meg.
Videoen ble litt for lang for en 3 barns far.
Hadde du giddi å oppsummert resultatet?
 
Topp Bunn