Equalizer (eller lignende løsninger)

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hei noen som har noen tips til en equalizer for stereo for å rulle av de øverste frekvensene, for eksempel hvis du skal bruke transistor på horn.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Equalizer

Analog. Enklest mulig.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Equalizer

Jeg ønsker også at den skal være mer direkter og påvirke lyden minst mulig bortsett fra det jeg har beskrevet at jeg skal bruke den til.
 
M

Mr-T

Gjest
Equalizer

Spole i serie med høyttaleren. Enklere blir det neppe.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Equalizer

Enig i at en spole høres enklest ut, gjerne i kombinasjon med en paralellmotstand over denne.
Et annet alternativ er å koble inn en seriemotstand før diskantdelefilteret om du har biwireingsterminaler. Dette runder forsåvidt ikke av diskanten, men demper den i hele virkeområdet.

Om du vil inn med en eq vil jeg anbefale en digital Behringer koblet inn mellom digital signalkilde og konverter. Dette funker meget godt.
Problemet blir jo da at du ikke får påvirket signalet fra vinylkilden med mindre du kjører denne gjennom a/d konverteren først...
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Equalizer

Digital equalizer er ikke aktuelt, det jeg tenker er at dette som skal runde av diskanten, er et passiv komponent som er i mellom effekt fortserker og høytallere, ønsker ikke å modifisere verken effekt trinn eller høyttalere.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Mr-T skrev:
Spole i serie med høyttaleren. Enklere blir det neppe.
Alternativt kan du sete inn et RC-filter mellon for- og effekt-forsterker, eller i en tape-loop.
Dette kan gjøres passivt eller aktivt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Equalizer

Roberth skrev:
Digital equalizer er ikke aktuelt, det jeg tenker er at dette som skal runde av diskanten, er et passiv komponent som er i mellom effekt fortserker og høytallere, ønsker ikke å modifisere verken effekt trinn eller høyttalere.
Digital eller analog eq går ut på det samme, de er begge tonekontroller. Men en digital kan lages mye billigere med god kvalitet, siden all manipulering foregår i det digitale domenet. Analoge løsninger vil i større grad utgjøre en flaskehals hvis du ikke slenger seriøse pengebunker på bordet.

Men det finnes jo studioprodukter som er gode til prisen også. Behringer er nevnt både digitalt og analogt. De gir veldig mye for pengene. Eller du kan satse på mer høyverdige merker, for Behringer er proffenes Nad. Øl, pølser, sjampis og kaviar, vet du. Men ikke nyskapende på noen som helst måte, de er vel mer kjent for å kopiere de mer anerkjente merkene. Har faktisk blitt saksøkt flere ganger for ren kopiering, men har sluppet unna til nå.

Ta en kikk på hva f.eks. Benum eller Norsk Musikk har av eq. Hvis du har bestemte problemområder (du nevner toppen) ville jeg kanskje satset på en tre-bånds parametrisk eq. Det er mye lurere og mer presist enn å bruke en 20 bånds grafisk eq. Du skal jo bare dempe toppen, og hva skal du da med alle de båndene? Dessuten synes jeg som studiomann at en parametrisk eq er det beste for å løse problemer skikkelig. Grafisk eq er noe jeg sjelden har tatt i bruk.

En grafisk eq med mange bånd vil ha noe for seg hvis du skal opp med måleutstyr og korrigere for problemer i rommet. Da kan jeg tenke meg at mange bånd har noe for seg. Men hvis du skal justere deler av lydbildet for å passe din smak er en parametrisk eq et mer riktig valg. Det gir andre muligheter for fintuning som jeg foretrekker personlig, og jeg tror som sagt at du får mer lyd for pengene med en slik sak.

Hvis du lurer på hva en parametrisk eq er så er det den form for eq som du finner på en mikrofon/linjestripe på en skikkelig miksepult.



Denne her fant jeg da jeg tok et kjapt bildesøk, for den beskriver den typen produkt som jeg synes du bør være på jakt etter. Denne saken er nok i det rimeligste slaget til skikkelig hifi, under 70 $. Jeg gidder ikke dykke noe dypere ned i materien, for analog eq har jeg null interesse av etter at jeg skiftet til HDD-avspilling. Men en slik sak som dette i en litt høyere klasse, gjerne med rør(!), er det jeg kunne tenkt meg å ha i min rigg hvis jeg fortsatt brukte cdp eller vinyl. Tonekontroller var noe jeg begynte å savne relativt kort tid etter at jeg gikk helt minimalistisk. Jeg har alltid hatt tonekontroller på mine preamper og integrerte forsterkere, så det å leve helt uten eq etter skifte til rør førte til at jeg kjappet meg litt ekstra for å flytte avspillingen over til pc.

Her er en modul som kanskje beskriver produktets funksjonalitet bedre. Dette er en firebånds eq. Logikken i hvordan den fungerer bør være grei å forstå.

 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Finnes det noen ferdige løsninger med spole evt motstander, som ruller av frekvensene oppover, gjerne fra 13-14 khz og oppover, som jeg bare kobler i kjeden etter forsterkeren og deretter inn i høyttaleren?
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Etter å ha vurdert frem og tilbake og trenger ny forsterker, etter som den jeg har, har tatt kveld:(

Vurderer jeg å gå for ny intergrert forsterker med innebygd tonekontroller, kan dette fungere like bra? Eneste jeg ønsker er å dempe diskanten, dette fungerer vel greit nok med å en bryter hvor mann kan skru ned treeble med 5 db eller?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Roberth skrev:
Finnes det noen ferdige løsninger med spole evt motstander, som ruller av frekvensene oppover, gjerne fra 13-14 khz og oppover, som jeg bare kobler i kjeden etter forsterkeren og deretter inn i høyttaleren?
Hvorfor vil du rulle av først fra 13-14kHz og oppover? De frekvensene jeg regner med at du opplever som slitsomme ligger langt lavere enn dette. Hvis jeg ikke husker feil rundt 7-8kHz.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg vil anbefale måling før iverksetting av tiltak.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
marsboer skrev:
Roberth skrev:
Finnes det noen ferdige løsninger med spole evt motstander, som ruller av frekvensene oppover, gjerne fra 13-14 khz og oppover, som jeg bare kobler i kjeden etter forsterkeren og deretter inn i høyttaleren?
Hvorfor vil du rulle av først fra 13-14kHz og oppover? De frekvensene jeg regner med at du opplever som slitsomme ligger langt lavere enn dette. Hvis jeg ikke husker feil rundt 7-8kHz.
Vel det jeg har problemer med er de øverste frekvensene her. Eksempler som gir meg hetta er John Lennons vokal når han tar i.

Anonym skrev:
Jeg vil anbefale måling før iverksetting av tiltak.
Høyttalerne som er for agressive i disse frekvensene som er problemet, ikke rommet, har hornbaserte høyttalere i gode lydrom, og opplevd det samme, med transistor vel og merke. Kan også se dette mønsteret i andre klipsch høyttalere-tester, som for eksempel på stereophile.com.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Roberth skrev:
Vel det jeg har problemer med er de øverste frekvensene her. Eksempler som gir meg hetta er John Lennons vokal når han tar i.
Da må du nok langt lavere ned enn 13-14kHz ja.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Lurer litt om høyttalere som B & W og andre høyttalere som følger "britisk hifi" ruller av allerede der nede? Samme gjelder NOS telefunken og Mullard som fungerte meget bra på mine høyttalere, kontra Shuguang-rørene som fulgte som ga meg hetta med John Lennon syngende. . Hørte Avantgarde Acoustics Duo Grosso, med Accuphase elektronikk, opplevde det samme men ikke like ille.

Min bror har Marantz hjemmekino receiver og RB-81, skar som juling på vokaler og symbaler o.l, til vi bare skrudde ned på treebelen på forsterkern så ble det ikke så slitsomt.

???
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Roberth skrev:
Lurer litt om høyttalere som B & W og andre høyttalere som følger "britisk hifi" ruller av allerede der nede? Samme gjelder NOS telefunken og Mullard som fungerte meget bra på mine høyttalere, kontra Shuguang-rørene som fulgte som ga meg hetta med John Lennon syngende. . Hørte Avantgarde Acoustics Duo Grosso, med Accuphase elektronikk, opplevde det samme men ikke like ille.

Min bror har Marantz hjemmekino receiver og RB-81, skar som juling på vokaler og symbaler o.l, til vi bare skrudde ned på treebelen på forsterkern så ble det ikke så slitsomt.

???
Jeg har et gjennomført transistorbasert oppsett på Klipsch RF-7 MK II og det er ikke slitsom lyd i dette oppsettet. Men nå er det vel slik at MK II også låter mer naturlig "hi-fi" enn tidligere Klipsch og er nok mer tilgivende enn dine utgaver. I tillegg er elektronikken min av typen med fokus på dokumentert svært lav forvrengning og ingen imponatoreffekter. Rimelig transistor blir rimelig fort avkledd på hornkonstruksjoner på grunn av deres fremragende evne til å ta vare på de høyfrekvente signalene og få dem frem til ørene dine.

Det er nok dermed ikke slik at alle transistor/horn-oppsett låter spisst eller slitsomt. Faktisk kan det bli svært så sprekt med en råkraftig transistoreffekt på lettdrevne høyttalere.

Men uansett så hjelper ikke dette deg noe. Du har jo dine høyttalere som du ønsker å beholde og da er jo EQ en måte å gjøre det på. Selv tror jeg ikke at du blir helt kvitt problemene på en tilfredsstillende måte uten å finne kilden til elendigheten, enten det er en svakhet i elektronikkjeden eller gud forby, høyttalerne ;D
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Vel jeg har Klipsch Heresy III, og hadde tidligere RB-81 som min bror kjøpte, som jeg har lest og opplevd selv, er Heresy mye snillere i toppen. Etter som budsjettet er begrenset pga jeg er sykemeldt osv, tenkte jeg å kjøpe en Marantz PM6004 og se hvordan det fungerer. Har fra før av CD6003 fra marantz, som fungerer som en drøm. Hifi er ikke noen prioritet akkurat nå, nå er det musikk som gjelder. Når penger ikke er et problem, blir det rør.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hvis du tidligere har vært fornøyd med rør kontra transistor, er det noen grunn til at du ikke kan fortsette med rør?
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
marsboer skrev:
Selv tror jeg ikke at du blir helt kvitt problemene på en tilfredsstillende måte uten å finne kilden til elendigheten, enten det er en svakhet i elektronikkjeden eller gud forby, høyttalerne ;D
Neppe høytaleren ;)

/jan
 
Topp Bunn