EQ til hifi?

Ble medlem
17.08.2006
Antall liker
0
Har i det siste fått gleden av å høre litt forskjellige hifi anlegg av bra kvalitet. B&W 802, 801, Nautilus orginalen og i nabolaget der. Har ved et par anledninger lagt merke til at rommet former lyden litt negativ, hvor feks frekvenser rundt 150hz blir veldig sterke, og 5khz kunne godt vært litt kraftigere. Ujevn frekvensgang med andre ord. Noen her som har erfaring med å sette inn en bra eq i et sånt anlegg, forringer det lyden mye?

Vet at overdreven bruk av sånne bokser lager fasetrøbbel, men ved forsiktig bruk burde vel ikke dette skadet? Høytalerene har jo tross alt passive innebygde eqer i delefiltrene sine...

Har vært borti en rekke knallbra eqer til PA, men tviler disse passer til hjemmebuk, noen som vet av eqer som gjør det?

Mvh Aleksander

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Har i det siste fått gleden av å høre litt forskjellige hifi anlegg av bra kvalitet. B&W 802, 801, Nautilus orginalen og i nabolaget der.  Har ved et par anledninger lagt merke til at rommet former lyden litt negativ, hvor feks frekvenser rundt 150hz blir veldig sterke, og 5khz kunne godt vært litt kraftigere. Ujevn frekvensgang med andre ord. Noen her som har erfaring med å sette inn en bra eq i et sånt anlegg, forringer det lyden mye?

Vet at overdreven bruk av sånne bokser lager fasetrøbbel, men ved forsiktig bruk burde vel ikke dette skadet? Høytalerene har jo tross alt passive innebygde eqer i delefiltrene sine...

Har vært borti en rekke knallbra eqer til PA, men tviler disse passer til hjemmebuk, noen som vet av eqer som gjør det?

Mvh Aleksander
«Selvfølgelig» forrinhnger en EQ lyden, spørsmålet er om ulempen oppveies av fordelen av å glatte ut frekvensresponsen (særlig puklene, dersom disse anslår romresonanser/-modes). Utvalget av leketøy til dette er vesentlig større i proff-/semiproff-markedet. Sjekk f.eks. Behringer som har mye overraskende billig leketøy (lyden og kvaliteten kan sikkert være så som så, men det er så billig at det er verdt å prøve). Se etter en 3 eller 5 bånds parametrisk EQ, evt en digital boks til de samme, så har du bedre kontroll på hva som skjer, i samme slengen bør du vurdere å kjøpe Behringer sin målemikrofon, evt. mic-preamp/billig enkelt 5 kanals mikse-«bord» (med mic-inngang) og et rimelig frekvenslineær lydkort til PC, last i tilfelle ned et passende måleprogram til PC (free-/shareware) slik at du kan måle frekvensresponsne i romet ditt. Deretter er det bare å leke i vei av hjertens lyst.

mvh
KJ

Ble medlem
17.08.2006
Antall liker
0
«Selvfølgelig» forrinhnger en EQ lyden, spørsmålet er om ulempen oppveies av fordelen av å glatte ut frekvensresponsen (særlig puklene, dersom disse anslår romresonanser/-modes). Utvalget av leketøy til dette er vesentlig større i proff-/semiproff-markedet. Sjekk f.eks. Behringer som har mye overraskende billig leketøy (lyden og kvaliteten kan sikkert være så som så, men det er så billig at det er verdt å prøve). Se etter en 3 eller 5 bånds parametrisk EQ, evt en digital boks til de samme, så har du bedre kontroll på hva som skjer, i samme slengen bør du vurdere å kjøpe Behringer sin målemikrofon, evt. mic-preamp/billig enkelt 5 kanals mikse-«bord» (med mic-inngang) og et rimelig frekvenslineær lydkort til PC, last i tilfelle ned et passende måleprogram til PC (free-/shareware) slik at du kan måle frekvensresponsne i romet ditt. Deretter er det bare å leke i vei av hjertens lyst.

mvh
KJ
Takk for svar, Sia Smart, målemic osv har jeg. Fint verktøy til å se sånn cirka hvor i landet man ligger an med frekvensrespons og delaytider osv. Bruker det av og til på jobb. Men har desverre ikke noe dyp innsikt i disse verktøyene, noe man må ha for å bruke de riktig, da det er fort gjort å stole blindt på pcen som man kanskje har kalibrert feil. Har sett flere tilfeller hvor man har forverret ting ved feil bruk. Så inntil videre vil jeg stole mest på ørene mine.

Håhå....Behringer har voldet meg alt for mye frustrasjon. ;)
De gamle kompressorene og parametriske eqene er fine sies det.
Men de nye gatene, DI boksene, mikserene, kompressorerne osv er latterlige. Fatter ikke at de har lovt å selge så meningsløst ubrukelige produkter.

Men jeg lurer fortsatt på, hvor får man tak i en bra eq til et "high end" anlegg? Sånn jeg har forstått det, bruker B&O dynamisk eq i de dyreste aktive høyttalerene sine, som justerer seg etter rommet de står i. Bagend har en veldig bra eq som automatisk trekker fra eller legger til de dype frekvensene etter nivåvet den skal spille på. Den er blant annet innbygd i infrasub 18. EAW (high end PA) vet jeg selger dødsdyre prosessorer som gjør noe liknende. Digico D5, et avansert rådyrt miksebord har noen bra eqer som ikke forringer lyden nevneverdig. Noen må ha lagd en vanlig 31 bånds eq til hifibruk?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
...
Noen må ha lagd en vanlig 31 bånds eq til hifibruk?
Det finnes tonnevis med «vanlige» 31 bånds EQ er til haifai bruk, og mest sannsynlig er de like tragisk ubrukelige alle sammen. Dersom du sliter med rom/høyttaler så har vi alldtids TACT/Lyngdorf som antagelig er de mest utviklede og gjenomtestede løsningene for rom-EQ, til og med utviklet til haifai-formål og «vanlige» brukere. Skal du ha en eksklusiv EQ som nesten hele menigheten vil være enig om er haighend så kan du prøve å snoke opp en Cello Palet, bare vær forberedt på å åpne lommeboka på vidt gap. Middelskiktet av haifaimarkedet (dvs det til rimelig betalelige penger) har hatt en EQ/Loudness nevrose i over 25 år, så tilbude av gode løsninger til gode penger erdet ikke mange av. Derfor også anbefalingen om lete i proff-/semiproff-markedet.

mvh
KJ

EDIT: Utover lek og lær, så kan du muligens snappe opp noe i div akustikkbøker. Master handbook of acoustics er en gjenganger. Høyttalerbøker kan også gi noe utfyllende informasjon om målinger av høyttalere og akustikk, f.eks Testing Loudspeakers av Joseph D'Appolito (jepp, akkurat som i MTM A'Polito konfigurasjon av høyttalere).

babayaga

Medlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
0
"Copland DRC 205 · Digital Room Correction"

http://www.copland.dk/products.htm

Denne skulle det vært artig å testa. (retter fasefeil også)
Etter kona skiftet gardinene ble lyden mye lysere hos meg. Er det noen som hørt den? Den skulle demostreres på Hortenmessa, men da jobba jeg som vanlig. Pris 20.000,- ::)

Ble medlem
17.08.2006
Antall liker
0
Middelskiktet av haifaimarkedet (dvs det til rimelig betalelige penger) har hatt en EQ/Loudness nevrose i over 25 år, så tilbude av gode løsninger til gode penger erdet ikke mange av.
Hehe :D ;D

Skal sjekke ut i de akkustikkbøkene...

Mvh Aleksander

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Håhå....Behringer har voldet meg alt for mye frustrasjon. ;)
De gamle kompressorene og parametriske eqene er fine sies det.
Men de nye gatene, DI boksene, mikserene, kompressorerne osv er latterlige. Fatter ikke at de har lovt å selge så meningsløst ubrukelige produkter.
Behringer nok ikke high-end nei, men DEQ2496 til 2500,- eller noe sånt er definitivt brukbar, i hvertfall så lenge du bruker den rent digitalt og forer den med et oppsamplet signal. Den er garantert mye bedre enn enhver 31-bånds grafisk EQ noensinne produsert!

Et alternativ høyere opp i prisklassene er DEQX - da får du med preamp på kjøpet. Disse brukes i en del high-end anlegg med bra resultat, og er bedre til å korrigere for rom-problemer ettersom de også jobber i tidsdomenet. Koster fra 10xBehringer og oppover...

Ble medlem
17.08.2006
Antall liker
0
Den er garantert mye bedre enn enhver 31-bånds grafisk EQ noensinne produsert!
Du mener den lille Behringer boksen er bedre enn 31 bånds eq til 10 ganger prisen?
Da burde denne boksen stå i alle eqrackene til de store internasjonale turneene, konserthusene rundtomkring og hos de mest anerkjente utleiefirmaene? Hvorfor gjør den ikke det?
Jeg har ikke prøvd denne du anbefaler her, så jeg har ikke noe grunnlag til å uttale meg noe særlig fra eller til, men av erfaring på liknende bokser fra Behringer, og spesielt til proff bruk, så får man desverre ikke mer enn man betaler for.

I ridere til band rundtomkring står det med jevne mellomrom spesifisert at Behringer produkter ikke på noen måte er akseptert ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
I et stereoanlegg er romkorreksjon mer interessant en eq, mener jeg,

I konsertsammenheng er det motsatt, fordi her er det ikke målet primært å korrigere for rommet, men å gi det ønskede lydbilde, som ofte er noe helt annet enn det en romkorreksjon ville gitt.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei Aleksander.

Rett før jul gjorde jeg noe som brøt totalt med min holdning og oppfattelse med bruk av romkorrigering og eq i et rimelig bra oppsett til hjemme bruk.
Jeg gikk til anskaffelse av en moddet Behringer DEQ2496.
Jeg hadde rimelig bra kontroll i mitt dedikerte kjellerrom fra før, men da jeg fikk denne i hus fikk jeg oppleve de positive virkningene en slik billig sak kan gjøre i et rom.

Om det er slik at du kunne tenke deg å høre forskjell med og uten, er du hjertelig velkommen til en lytt. :)
Alltid morro å bli kjent med folk som liker og tenker god lyd.
Har en liten mistanke om at du bor i nærheten....

Ble medlem
17.08.2006
Antall liker
0
I et stereoanlegg er romkorreksjon mer interessant en eq, mener jeg,

I konsertsammenheng er det motsatt, fordi her er det ikke målet primært å korrigere for rommet, men å gi det ønskede lydbilde, som ofte er noe helt annet enn det en romkorreksjon ville gitt.
Hmmm, er ikke helt enig der. Eqen på masterutgangene er et verktøy man bruker til først og fremst jevne ut frekvensgangen i høyttalere og rom, så man slipper blant annet feedback.
På strippene på mikseren er det som du sier, man justerer eqen for å få lyden man forsterker mest mulig lik den som kommer ut av instrumenter og vokalister.

Romkorreksjon, er ikke det eq og delay da?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Du mener den lille Behringer boksen er bedre enn 31 bånds eq til 10 ganger prisen?
Da burde denne boksen stå i alle eqrackene til de store internasjonale turneene, konserthusene rundtomkring og hos de mest anerkjente utleiefirmaene? Hvorfor gjør den ikke det?
Hei Alexander

Problemet med Behringer er ikke elektronikken i seg selv, men den dårlige monteringen og løsninger rundt det. M.a.o. kan man ikke ha den med på vegen på turne. Da skarangler den i stykker. Men for oss som bare setter de i hylla og lar de stå der, er det ingen problemer. Digitalteknikken som står i DEQ og DCX er i topp klasse. DAC'er og annet er av beste sort. Det er mye for pengene. Men analogteknikken som er benyttet i DCX er skrale saker. Litt modifisering og DIY så kommer det seg. På DEQ er det ikke så mye å bekymre seg over da den er tvers gjennom digital. Til den prisen er det jo bare å teste. Pengene får du stort sett igjen om du ønsker å selge den senere.

Mvh
Bjørn

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Til hjemmebruk? You bet! Grunnen er ikke nødvendigvis at den er bedre som grafisk EQ (selv om den er meget bra som det også ettersom den jobber digitalt med bra oppløsning), men at den i tillegg gir en rekke med parametriske EQer. Og de har du vanligvis mye mer bruk for der hvor problemene er størst - i de lavere oktavene. I tillegg får du 61-bånds målinger av respons og mulighet for autokorreksjon (moderat nyttig, men den er der i hvertfall).

Så ja, jeg mener helt klart at denne billige boksen, brukt riktig, utklasser enhver 31-bånds grafisk EQ til hjemmebruk.

Jeg har ikke prøvd denne du anbefaler her, så jeg har ikke noe grunnlag til å uttale meg noe særlig fra eller til, men av erfaring på liknende bokser fra Behringer, og spesielt til proff bruk, så får man desverre ikke mer enn man betaler for.

I ridere til band rundtomkring står det med jevne mellomrom spesifisert at Behringer produkter ikke på noen måte er akseptert ;D
Som andre har nevnt er det en god grunn til det: Pålitelighet. Byggekvaliteten er ikke god nok for kritiske oppdrag hvor en systemfeil kan koste mye penger og lydteknikers hode på et fat. Men hjemme i stua er det sjelden så kritisk - selv om samboer har truet med både det ene og det andre når anlegget har gått ned...;D

(...men Behringerne har ikke feilet så langt i hvertfall...)

Ble medlem
17.08.2006
Antall liker
0
Hei Alexander

Problemet med Behringer er ikke elektronikken i seg selv, men den dårlige monteringen og løsninger rundt det. M.a.o. kan man ikke ha den med på vegen på turne. Da skarangler den i stykker. Men for oss som bare setter de i hylla og lar de stå der, er det ingen problemer. Digitalteknikken som står i DEQ og DCX er i topp klasse. DAC'er og annet er av beste sort. Det er mye for pengene. Men analogteknikken som er benyttet i DCX er skrale saker. Litt modifisering og DIY så kommer det seg. På DEQ er det ikke så mye å bekymre seg over da den er tvers gjennom digital. Til den prisen er det jo bare å teste. Pengene får du stort sett igjen om du ønsker å selge den senere.

Mvh
Bjørn
Det med lydkvalitet har jeg motsatt erfaring med, men det skader jo ikke å prøve som du sier, flere her som har prøvd dette med hell ser jeg, så takk for tipset :)

Topp Bunn