Epos venner:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Tenkte at denne lille høytalerprodusenten trengte sin egen vennetråd.
    Mine Epos m5i er nok ferdig innspilte nå og de innfrir så til de grader, har hørt stativhøytalere til godt over dobbel pris som ikke har noe på disse skjønnhetene.

    Byggekvaliteten virker fantastisk til prisen og de vokser med oppgaven og tegner et lydbilde langt utover det størrelsen skal tilsi.

    Meget fornøyd med disse og vil tro de får oppholdstillatelse i mange år frem i tid i mitt anlegg.

    Sånn...vennetråd startet ;D
     

    EndreS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    195
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Hei,

    jeg er og venn av Epos.

    Jeg har på tv-stuen et par Epos ELS-3 på Soundstyle XS122 stativer. Til å drive dem har jeg i dag en Creek A50i, men i morgen har jeg den ikke lenger for den er solgt. Venter i løpet av et par dager en Creek Classic 5350SE som jeg tror blir veldig bra.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    EndreS skrev:
    Hei,

    jeg er og venn av Epos.

    Jeg har på tv-stuen et par Epos ELS-3 på Soundstyle XS122 stativer. Til å drive dem har jeg i dag en Creek A50i, men i morgen har jeg den ikke lenger for den er solgt. Venter i løpet av et par dager en Creek Classic 5350SE som jeg tror blir veldig bra.
    Er venn! har hatt es 12 (tror de het det) 5mi og aktimate mini som er epos med Creek forsterker innebygged, samt et par ELS-3
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Har to par ELS3 og en ELS3C stående, så jeg er vel en venn....... :)
    Utrolig bra lyd for veldig lite penger, befriende lite imponatoreffekt som mange andre småtasser blir konstruert med. Og ikke minst har dem overrasket mange i kinosammenheng, men da delt ved 80hz og med god hjelp av en sub eller to selvfølgelig.
     

    Peter J

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Jeg er også en Epos venn, har hatt ES22 i ca 8 år nå.

    mvh Peter J
     

    pettern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.03.2009
    Innlegg
    76
    Antall liker
    1
    Epos har en venn for livet her også. Mine M12 behandler alt fra fiolinsonater til Deep Purple med den største eleganse.

    De er i besittelse av musikalsk innsikt i rikt monn, akkurat som om de vet hva de holder på med...til enhver tid.

    På originale M12 stativer synger de på sitt beste!

    Jeg har gått noen runder med JBL og Monitor Audio i det siste , men er kommet tilbake til Epos M12 ;D


    pettern
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Epos ES 14 har tjenestegjort hjemme hos meg i mange mange år. Pensjonerte nå, men du verden så flott de synger.
    Hadde også gleden av høre ES14 på et kostbart Naim anlegg (NAP250) i 93. Fantastisk! :)
     

    Goshin

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    37
    Antall liker
    5
    ES 14 er fortsatt i drift på anlegg 2 her. Fin lyd med god gammel Electrocompaniet ECI1 med larvikitt steinfront som forsterker og Squeezebox som kilde.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Har bestilt meg Epos Epic 5 fra Lyric og venter på leveranse fra dem rundt midten av april. Gleder meg til å prøve disse som har høstet masse god kritikk både fra brukere i england og av kritikere. Bytter ut XTZ 99.25 MKII til fordel for disse.

    De har visst ikke tatt inn denne høyttalerserien annet en på bestilling, så vil vel anta at det foreløpig ikke er mange i Norges land som har disse ennå. Epic, og den nye Elan-serien vil bli tatt inn etterhvert. Lyric selger ut de gamle seriene med gode priser. Bare å spørre de om tilbud på de:)
     

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    digiman skrev:
    Epos ES 14 har tjenestegjort hjemme hos meg i mange mange år. Pensjonerte nå, men du verden så flott de synger.
    Hadde også gleden av høre ES14 på et kostbart Naim anlegg (NAP250) i 93. Fantastisk! :)
    De skulle jeg neppe solgt,da hadde ca 200tusen vært spart....Men men,den hellige gral e vanskelig å nå.


    Disse fra samme epoken macher faktisk,men til 3 ganger prisen!
     

    Vedlegg

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Melder meg på som venn med ferske Epos Elan 30!

    Fantastisk byggekvalitet! Møbel i kirsebærfinèr som lyder åpent, oppløst, stort og fyldig. OG med skikkelig trøkk&morroF!
    IMAG1265.jpg
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg inn i gjengen!
    Har Epos M12i i "husmoranlegget", sammen med Creek 5350 SE Classic og Exposure 2010 CD. Britfi på sitt beste!
    Exposure leverer livlig lyd med mye PRAT, Creek tilfører trykk og ørlite varme, og M12i kvitterer med en lyd så åpen, uanstrengt, oppløst og naturlig som jeg aldri har hørt til denne prisen!

    Mange som er innom lar seg imponere av disse relativt små høyttalerne. Matchet riktig og plassert relativt nærme bakvegg spiller disse makaløst flott!
    epos1.jpg


    M
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mine Eposfavoritter:
    ES11
    ES22--en av fire gulvhøyttalere som har passert nåløyet hos landets største skeptiker til arten..
    ELS3
    M12i

    Får ordne en liten Elan 10-test hos Tor..Noen som veit hva de kommer til å ligge på?
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Mine Eposfavoritter:
    ES11
    ES22--en av fire gulvhøyttalere som har passert nåløyet hos landets største skeptiker til arten..
    ELS3
    M12i

    Får ordne en liten Elan 10-test hos Tor..Noen som veit hva de kommer til å ligge på?
    Ser at i det store utland, så ligger de på ganske nøyaktig halvparten av mine Elan 30.
    Så det burde vel da være mulig å få dem til rundt 5.500 +/- noen kroner.
    Kan bli en seriøs utfordrer til mye dette!

    Og med _den byggekvaliteten_ Epos har nå;skikkelig fiin trefinèr, Bolt-on plint og spikes, bassplugger, og terminal plugger inkludert med mine(!)
    Går nok tilbake til stativ etterhvert selv, men det er noe med fyldigheten og fundamentet da, spesiellt på lavere volum hvor vi ligger mest og vaker.
     

    kanaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.760
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Jeg vil gjerne bli medlem her.Har vært frelst etter at jeg fant et par ES11 på den lokale gjenbruksbutikken.
    De har nå fått hedersplassen i stua.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.089
    Torget vurderinger
    3
    Noen som kjenner epos 14 historie, var det Epos 14, epos es14, mk1,mk2....? hva var eventuelt forskjellene?

    epos3.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det burde de gjøre, Arve! Får man spørre om hva slags partnere CLS8 har i påskefjellet? Eller er det ved kysten?

    Festus: "Epos Of Old" hadde kun to modeller: ES11 og ES14..For modell 14s del lå forskjellene bla i større volum og større elementer i bånn enn 11- som forøvrig fortsatt er en favoritt her! Som vanlig er forskjellene effektive oppgraderinger mellom Mk1 og Mk2-modeller: Filterforbedringer er visst en av dem..og diskanten blei endra litt på..
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Bruker Epos M. 5. m. Cambridge Azur 740. Utmerket match.

    Epos. M. 5 001.jpg
    litt "tassete" ifh. til de noe større "arrayene", men utmerkede h.t. til nesten ingen penger. Stativene er fylt m. blyhagl. Burde kanskje gå over til miljøvennlig kattesand.


    mvh
     

    HJ33

    Fersking
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Eg har hatt mine Epos Epic 5 i to år og synes dei er fantastiske og nå er eg på jakt etter ein forsterker som kan få frem det beste i dei. Har omkring 10-tusen til rådighet - Finnes det noen soleklare favoritter i dette pris-segmentet?
    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.259
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Eg har hatt mine Epos Epic 5 i to år og synes dei er fantastiske og nå er eg på jakt etter ein forsterker som kan få frem det beste i dei. Har omkring 10-tusen til rådighet - Finnes det noen soleklare favoritter i dette pris-segmentet?
    mvh
    Ser at mitt tidligere innlegg kan virke forvirrende. Cambridge Azur 840, som kan kjøpes brukt. Og da kanskje en sub. i tillegg. Burde ikke sprenge budsjettet..


    mvh
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Eg har hatt mine Epos Epic 5 i to år og synes dei er fantastiske og nå er eg på jakt etter ein forsterker som kan få frem det beste i dei. Har omkring 10-tusen til rådighet - Finnes det noen soleklare favoritter i dette pris-segmentet?
    mvh

    Ser det ligger en Creek Evolution ute på brukten nå som jeg virkelig vil anbefale :) Bruker selv en eldre Creek 4330 på mine Epos Epic 2 og kan ikke si annet enn at det er en fantastisk kombinasjon!

    Creek Evolution lå vel på rundt kr 8.000,- ny og vedkommende som selger ønsker kr. 3.000,-. Høres ut som et godt kjøp.

    Mvh.
    Maxtor
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og apropos Epos Epic 2 - her er et (riktignok meget dårlig) bilde av mine:

    IMG_0012 B.jpg



    Mvh.
    Maxtor
     

    HJ33

    Fersking
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Tusen takk for gode tips!
    Eg har nå forhørt meg angående pris på Creek hos T.AA.IMPORT AS, lest anmeldelser rundt om på nettet og etter å ha fått tips frå sjefen (som er langvarig Hifi-entusiast) kommet fram til tre som eg ønsker å prøve ut:

    Creek Evolution 50A
    DOXA 72 (i kombinasjon med CA dacmagic +)
    Hegel H80

    Er aktuelle kandidater? - har noen erfaring med å kombinere epic 5 med hegel eller doxa?

    mvh
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Spillte ikke du på Is-høyttalere da, Maxtor? :) Hadde selv ES14 en gang, de var fantastiske!


    Og apropos Epos Epic 2 - her er et (riktignok meget dårlig) bilde av mine:

    Vis vedlegget 293639


    Mvh.
    Maxtor

    Hallo, Montesi.

    Det stemmer. Inntil nylig hadde jeg et sett helt fantastiske IS 6 Pro Mk II+ og frem til dags dato er dette den høyttaleren jeg har opplevd som den mest "komplette" i mitt hjem. Grunnet familiesituasjonen (hvor lytting slik jeg ønsket det ikke lenger var mulig) besluttet jeg å nedgradere/nedskalere oppsettet for en periode - dette innebar også å vurdere størrelsen på høyttalerne. Da ble det ut med IS og inn med Epos Epic 2.

    Men selv om det er stykke opp til lydkvaliteteten til IS'ene kan jeg ikke annet enn å ta av meg hatten for Epos'ene - de overrasker stort i forhold til hva jeg antok og sammen med Creek 4330 integrert forsterker kan en og annen plate faktisk oppleves som ganske så magisk :)

    Vi får se hva som skjer etterhvert som situasjonen hjemme endrer seg og muligheten for å dyrke hobbyen igjen kommer på tale - jeg har bestemt meg for at IS på et eller annet tidspunkt skal inn i hjemmet igjen :)

    Men for øyeblikket nyter jeg musikk via Epos Epic 2 og er strålende fornøyd.

    Mvh.
    Maxtor
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for gode tips!
    Eg har nå forhørt meg angående pris på Creek hos T.AA.IMPORT AS, lest anmeldelser rundt om på nettet og etter å ha fått tips frå sjefen (som er langvarig Hifi-entusiast) kommet fram til tre som eg ønsker å prøve ut:

    Creek Evolution 50A
    DOXA 72 (i kombinasjon med CA dacmagic +)
    Hegel H80

    Er aktuelle kandidater? - har noen erfaring med å kombinere epic 5 med hegel eller doxa?

    mvh
    Hei!

    Selv har jeg Epos Elan 30, som er en litt mer "påkostet" Epos i trefiner osv. De nye seriene inkludert Epic, synes jeg lyder veldig bra på det aller meste. Spesiellt når man får litt fundament/tyngde i lyden, som du jo gjør med dine relativt voksne HT.
    Bruker nå Luxman rørforsterker som lyder vidunderlig med Epos, men foruten rør så synes jeg lettbente forsterkere med rytme og driv, uten for dyp&seig bass lyder best på "våre" HT. Dette fordi Store Epos fort kan bli litt vel tunge i bunn. De trenger jo heller ikke så mye kraft og merker som Rotel, Rega, Naim gjør jobben også. Men, som nevnt her, så ville jeg gått for nye Creek serien.
    (Var selv nære på kjøp selv etter godt tilbud fra mannen i Torggt.) Er jo samme selskap Epos/Creek, og synergien er velkjent:)

    Men hva bruker du i dag, og hvilken type lyd og musikk foretrekker du da?
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo.

    Er det noen som vet hva forskjellen mellom Epic-serien og Elan-serien er, forresten?

    Mvh.
    Maxtor
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Elan er mer oppgradert (etter det jeg undersøkte) på delefilter, internkabling, elementer, avstiving og byggekvalitet i trefiner.
    Resultat skal visstnok gi økt lydkvalitet; luft/oppløsning i diskant, smooth mellomtone og tight bass.
    Men er ikke sikkert at dette stemmer da. Jeg har aldri hørt Epic vs Elan i direkte sammenligning.
    (Handlet Elan fordi den var liten og nett for gulvstående å være)
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Elan er mer oppgradert (etter det jeg undersøkte) på delefilter, internkabling, elementer, avstiving og byggekvalitet i trefiner.
    Resultat skal visstnok gi økt lydkvalitet; luft/oppløsning i diskant, smooth mellomtone og tight bass.
    Men er ikke sikkert at dette stemmer da. Jeg har aldri hørt Epic vs Elan i direkte sammenligning.
    (Handlet Elan fordi den var liten og nett for gulvstående å være)

    Kan jeg spørre hva dine Elan 30 kostet?

    Mvh.
    Maxtor
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Klart, normalpris var og er vel 1000 pund/ 2000 dollar i UK/US. Og jeg mener det var indikert pris i Torggata også før forhandling.
    Den stod ikke på noen norsk prisliste jeg så, men jeg ga vel 10.500 NOK mener jeg å huske.
     

    Franx

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    39
    Antall liker
    4
    Er blitt Eposvenn ..
    Fikk besøk av ett par M12 og vi har blitt perlevenner!
    I kombinasjon med Hegel synes jeg det låter utrolig flott :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn