Enorme prisforskjeller takket være et klistremerke?

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Gira vegg uttak til en billig penge, eller Schnerzinger sin som ser mistenkelig lik ut og prisen er jo hinsides all fornuft.



The beginning of every HiFi chain, SCHNERZINGER OUTLET is a customary wall socket, whose contact pins undergo certain ATOMIC BONDING material structure processes.
SCHNERZINGER-OUTLET 01.jpg
SCHNERZINGER-OUTLET 02.jpg
 

Jacobsen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2008
Innlegg
70
Antall liker
154
Sted
Østlandet
Hvis du zoomer inn på bildet av Schnerzinger, så står det Gira på den også.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.457
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Schnerzinger er overGira. Skjønner.

Noen som har sammenliknet Gira og Elko lydmessig og vil dele erfaringer?
 
Sist redigert:

Gaylord

Medlem
Ble medlem
24.05.2022
Innlegg
34
Antall liker
6
Sted
Oslo
Gira vegg uttak til en billig penge, eller Schnerzinger sin som ser mistenkelig lik ut og prisen er jo hinsides all fornuft.



The beginning of every HiFi chain, SCHNERZINGER OUTLET is a customary wall socket, whose contact pins undergo certain ATOMIC BONDING material structure processes.
Vis vedlegget 821236 Vis vedlegget 821237
Hei det ser ut som begge er laget av GIRA, men det er forskjellige modeller de to ser det ut som.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Garantert noen som hører forskjell på disse.... særlig med åpne dører her og der....

- Bare enda ett eksempel på den totale idiotien som fortsatt brer seg innen såkalt "HiEnd", - som etterhvert blir stadig mer synonymt med regelrett toskeskap og rett og slett svindel...
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Ja det kan stemme at det er 2 forskjellige modeller, vil jo tro at uansett Gira modell så er prisen godt under 150 pr stk for enkelt vegg uttak. Som så mye annet i kabel og strøm bransjen så brukes det ord som menig mann i gata skal forstå minst mulig av. Vil tippe att Schnerzinger kjøper inn større kvanta av disse og dermed betaler lite i forhold til utgående pris hos en elektro sjappe.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er vel ikke verre enn hva folk betaler for Furtech, Oyaide, WBT osv (og gjerne ler av kabeltroende i neste øyeblikk)?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Garantert noen som hører forskjell på disse.... særlig med åpne dører her og der....

- Bare enda ett eksempel på den totale idiotien som fortsatt brer seg innen såkalt "HiEnd", - som etterhvert blir stadig mer synonymt med regelrett toskeskap og rett og slett svindel...
Ja, det finnes jo folk som påstår de hører om døra står 2,5 cm på gløtt, eller i vanvare legger hendene bak hodet. Eller en liten dipp/heving her og der, gjerne etter at de har målt. Der har du de beste gullørene!

Noen som har målt og kjørt blindtest av disse boutique pluggene (Furutech, Oyaide, WBT osv) som også hardbarkede DIYere gjerne bruker penger på, alt mens de hardnakket nekter for at de hører forskjell på andre ting (som de selv ikke tror på)?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.213
Antall liker
4.835
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det er tross alt ikke gratis å forgylle jordingsterminalene. 😏
Jeg ser forresten av bredden på rammene er ulike, så produktene er ikke helt identiske. Uten at det på noen som helst måte rettferdiggjør den latterlige prisforskjellen.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Prøv å lytt med hånda bak øret slik man gjør for å høre bedre. Det gir veldig stor forskjell det..
Jeg snakker om hendene bak hodet, noe som skjer i blant. Har ikke for vane å lage en tut med hendene rett bak ørene når jeg hører på musikk.
 
Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Prøv å lytt med hånda bak øret slik man gjør for å høre bedre. Det gir veldig stor forskjell det..
Testa det nå for moro skyld. Fin (dog litt slitsom) manuell tonekontroll det - for de som trenger en heving av mellomtone og diskant :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.457
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvorfor skulle det være kontroversielt at lyden endrer seg om man legger hendene bak hodet?
Dette er forøvrig Beethovens høreapparater.

1653676848698.jpeg
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.459
Torget vurderinger
2
Prøv å lytt med hånda bak øret slik man gjør for å høre bedre. Det gir veldig stor forskjell det..
Får noe av det samme men ganske redusert, men det strekker også halsen og åpner øretrompeten så det egjør noe det også. Litt som en stråhatt …
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.459
Torget vurderinger
2
Testa det nå for moro skyld. Fin (dog litt slitsom) manuell tonekontroll det - for de som trenger en heving av mellomtone og diskant :)
En godt mål lydendring synes jeg, er effekten som 2 hender bak ørene, en hånd bak øret eller to fingre…
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Øver man nok, så klarer man til slutt to tannpirkere også. Da snakker vi svart belte i gulløring 🤗
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Å plassere nevene bak øret for å lage lydforskjeller er lite interessant.
Mer interessant er forskjellen på ørene til hver enkelt av oss er utformet.
Pinnea, ytre øre. Gjøres en liten forandring der forandrer f.eks hvor lyden kommer fra.
I en normal lytte setting oppleves lydbilde i det vertikale plan forskjellig. Jeg hører hvor lydene er plassert i høyden og noen av mine audiofile kompiser klarer ikke dette.
Så ørets utforming betyr hvordan vi oppfatter lyd.

Her en annen artikkel om hvordan vi opplever lyd.

 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.457
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Quite. Men man er født med de ørene man har. Lydbølgene er de samme.
 
S

Syncrolux

Gjest
Disse Scheisseficker uttakene er altfor billige! Umulig å ta seriøst!! :cool:
 

Dalemark

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2018
Innlegg
429
Antall liker
213
Sted
Søgne
Torget vurderinger
2
Mener vi skal kunne dra inn mer betydningsfulle komponenter i hi-fi kjeden ved denne debatten også. Nevner f.eks. Accuphase.
 
S

Syncrolux

Gjest
Tja. Accuphase er dyrt, men umulig å mene at det ikke bra bygget eller har gode specs. Det er i alle fall ikke billig ræl med et dyrt klistremerke. La oss heller snakke om idiotprodukter som Anzus.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.589
Antall liker
14.495
Sted
Langesund
Quite. Men man er født med de ørene man har. Lydbølgene er de samme.
Synes det er rart ikke folk får med seg dette. En låner jo ikke et sett ande ører når en lytter til stereoen. De ørene vi har fått utdelt kan være av forskjellig utforming og størrelse, men det er likevel de du hører alt av lyd med, og som er kalibrert opp mot hjernen
 
S

Syncrolux

Gjest
Selv folk med mange titalls dB tap ved høye frekvenser oppfatter naturlig lyd som, vel, naturlig. Hjernen kompenserer, til en viss grad i.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Selv folk med mange titalls dB tap ved høye frekvenser oppfatter naturlig lyd som, vel, naturlig. Hjernen kompenserer, til en viss grad i.
Ingen tvil om at hjernen kompenserer. Tenkte over det senest i går, når jeg satt i bilen. De siste ukene har jeg hatt Metallica ...And Justice For All mer eller mindre fast installert i CD spilleren der fordi det er sånn jeg er, og det er fortsatt en fordømt god plate (soooooo heavy guitars). Siden jeg har en gammel bil er det ikke DAB i den, så jeg får omtrent bare hørt radio når jeg kjører gjennom Oslo, og det gjorde jeg i går.
Uansett, jeg hadde veldig lavt volum når byttet fra Metallica til Radio Rakel, så lavt at vind- og hjulstøy egentlig gjorde det litt umulig å høre hva som ble spilt, man hørte bare at det var musikk i bakgrunnen. Men det som skjedde var at jeg faktisk hørte Metallica fortsatt, fordi hjernen trolig fylte inn det som manglet med det den var full av fra før. Når jeg skrudde opp volumet bare for å sjekke om Radio Rakel faktisk spilte Metallica, så gjorde de jo ikke det.

Velger å tro at det var hjernen som kompenserte iallfall, og ikke noe annet mye verre som skjedde.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.507
Prøv å lytt med hånda bak øret slik man gjør for å høre bedre. Det gir veldig stor forskjell det..
Når man har tested den øvelsen er det at man også bør vurdere hvordan godstolen med høy rygg og nakkestøtte til haifai lytting kan være ødeleggende.
 
Topp Bunn