Enkleste vei til RTA målinger

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
502
Antall liker
844
Sted
Sandnessjøen
God dag mine nerder! :)

Jeg spiller i en del band og er samtidig lydteknikker i disse bandene da jeg kjøpte et Alcons anlegg for ett par år siden. Kanon fornøyd med anlegget men ønsker å nyttiggjøre den moderne teknologien litt og gjøre det enklere for meg selv.

Det jeg tenker er jo at vi har jo digitale miksere som vi lagrer alle instillinger/scener på. Hvis jeg har gjort en grei RTA måling og EQet hovedstripa slik at det blir flatest mulig, så vil jeg ha ett bedre utgangspunkt på neste spillejobb med nye målinger.

Hva er enkleste vei? Er RTA visualisering på hver stripe på A&H miksern jeg har. Er det godt nok å ta pink noise fra telefonen via en minijack-XLR kabel på ei stripe med RTA visualisering, og EQ hovedstripe til den ser flat ut? Eller blir dette for grovt til at det er godt til noe? Har kalibrerings mik.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Problemet er vel at akustikken enrer seg mye når det kommer folk i lokalet?
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
502
Antall liker
844
Sted
Sandnessjøen
Joda der også ett godt poeng. Men det er stort sett til det positive har jeg erfart? Har mann kompansert rommet på forhånd så vil jeg tro det er enklere å få bra resultat kontra å ikke gjøre det?
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det er det helt sikkert.

Jeg ville brukt en målemic, mikrofonen i telefonen har nok en stygg avrulling i bunn.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Probelemet med slike målinger er at de inkluderer akustikken i rommet du måler i. Det gjør ikke ørene dine i samme grad!
Min erfaring med EQ skrudd på denne måten er at det ALLTID låter best når du setter EQ i bypass...

Skal du gjøre noe seriøst med dette så gjør målinger på høyttalerne utendør -- langt fra reflekterende flater. DA kan du korrigere høyttalerne. Denne kalibreringen vil virke i alle rom. Påvirkningen fra rommet er det farlig å gjøre noe med, kanskje med unntak å dra ned frekvenser ved kraftige rom-moder.
 
Topp Bunn