Enkle akustistke tiltak?

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Hei! Jeg har en tanke om noen portable elementer som jeg kan sette fram og vekk etter behov. Har en litt vanskelig stue så lurer på om dette vil fungere eller om det er bortkastede penger.



Tiltak.jpg




Nedenfor ser dere hva jeg kanskje tenker på. Hvilket material burde disse eventuelt lages av?
Freestand wall.jpg
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er ikke noe poeng å plassere tiltakene der hvor det ikke er en flate/vegg. Høyre vegg, bakvegg, frontvegg og tak er derimot steder hvor det er fornuftig med tiltak. Høyre vegg er viktig å gjøre noe med for å få symmetri.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Hvilke tiltak hadde vært bra på høyre vegg da? Tak får jeg ikke gjort så mye med desverre.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Det er forresten i basseområdet jeg trenger å få ryddet opp litt. føler bassen flyter litt utover. Men det er kanskje vanskelig å finne en løsning uten noen form for målinger.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvilke tiltak hadde vært bra på høyre vegg da? Tak får jeg ikke gjort så mye med desverre.
Først og fremst demping av utstikkende refleksjoner. Tykke absorbenter i speilbildene av høyttalerne. Speilbildet av høyre høyttaler er aller viktigst, men ville nok ha dempet i forhold til venstre også.

Det er en fordel å gjøre målinger i forhold til basstiltak, men en del kan gjøres basert på utforming av rommet alene kombinert med at bassfellene er tilstrekkelig bredbåndet.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Liten forklaring: Det første du bør gjøre er etter min mening å flytte sofaen litt frem så du får plass til å henge et absorbent på veggen bak deg. Dette hjelper betydelig, ikke bare på bassen, men den totale romfølelsen. Desto lengre ut du skyver sofaen (og dermed også lytteposisjonen) desto ryddigere blir det vanligvis i bassen. Siden det sannsynligvis ikke er noe alternativ å dra sofaen en meter frem i rommet, så vil et absorbent gi noe av den samme opplevde effekten. Den vil rett og slett simulere mer avstand til den reflekterende flaten.

Siderefleksjonene på høyre vegg blir veldig kraftige sammenlignet med venstre side, siden det ikke er noen vegg der. Demp opp denne, så er mye gjort.

Om du føler for mer rydding, så er det hjørnet og bak høyttalerne som er de neste stegene, etter min mening.


Skal du bygge selv er det isolasjonsmaterialer som vanligvis benyttes til dette. De fleste har en ramme som de fyller med isolasjonsmateriale (glava, rockwool, trefiberisolasjon) og trekker de med et egnet stoff som slipper igjennom lyd. Om du ikke kan ha særlig tykkelse på absorbentene grunnet plassproblemer, benyttes ofte akustikkplater (himlingsplater) da de er mer kompakte.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja. Fornuftig, dog er det ikke nødvendigvis behov for absorbent eller diffusjon bak høyttalerne. Det kommer litt ann på spredningsmønster fra høyttalere og hvilke tiltak som gjøres bak sofaen. Bassdemping vil det dog være behov for bak der.

Ville også ha plassert bassfelle (som bygger lite ut) i høyre nedre hjørne. Det finnes bassfeller som ikke bygger mer ut enn 10-11 cm. Da må riktig nok sofaen trekkes noe ut.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Takk for gode forklaringer. Da var det å prøve å orientere seg i et hav av akustikkplater.. Er jo greit om de også ser litt fine ut. Er det slik at platene plasseres i linje med top på høyttalerne? Ser at de fleste akustikkplater er 60x60cm
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er en stor fordel at de dekker et større område og plassert slik at mellomtone og diskant havner omtrent midt på panelene. Små plater som f.eks 60x60 cm, selv om de er tykke, vil ikke dempe særlig langt ned i frekvens. 120x60 cm er gjerne et minimum.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for gode forklaringer. Da var det å prøve å orientere seg i et hav av akustikkplater..
RPG
GIK
Auralex
Sound of Science
Acoustic Tuning
(og sikkert mange andre jeg har glemt)

å kalle de "lett tilgjengelige i Norge" er nok en overdrivelse, men disse har ihvertfall representanter her i landet som åpner for enkel handel. Det er -svært- stort prisgap mellom de ulike variantene her, samt at det er litt forskjell på prinsippene som benyttes. De fleste lager produkter av mineralull, mens noen få sverger til skum. Her er det en del debatt om hva som er mest hensiktsmessig i ulike sammenhenger, men det ser ut til at det er mineralull-variantene som gir den beste effekten spesielt for lave frekvenser.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Jeg tror jeg satser på å lage noen plater selv med 50mm isolasjon og lekter da jeg har tilgang på det gratis. Får heller koste på en fin duk.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror jeg satser på å lage noen plater selv med 50mm isolasjon og lekter da jeg har tilgang på det gratis. Får heller koste på en fin duk.
Til 50 mm tykkelse så er Rockfon Industrial det beste alternativet. Løsere isolasjon fungerer ikke så godt til den tykkelsen.

Dette er omtrent effekten du kan forvente deg av 50 mm rockfon industrial.
50 mm rockfon industrial.jpg
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
med andre ord: kan du slenge på minst det dobbelte med isolasjon vil du få bedre resultater. Gjerne 200mm om du kan.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Jeg tror jeg satser på å lage noen plater selv med 50mm isolasjon og lekter da jeg har tilgang på det gratis. Får heller koste på en fin duk.
Til 50 mm tykkelse så er Rockfon Industrial det beste alternativet. Løsere isolasjon fungerer ikke så godt til den tykkelsen.

Dette er omtrent effekten du kan forvente deg av 50 mm rockfon industrial.
Vis vedlegget 402546
De rockfon industrial himlingsplatene ser ganske kurante ut.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjøper du en pakke med 50mm Rockfon Industrial, så tror jeg du får 6 stykker. Jeg ville da lagt to og to sammen til sidevegger. Slik at de blir 100 mm tykke og dekker et område på 120 x 120 cm. De to resterende platene kan du prøve deg frem med til bakvegg. Der er det gjerne ikke ønskelig med noe tykkere enn 50 mm. Men kjør på med 100 mm tykkelse til sideveggene i det minste. En mer bredbåndet demping gir bedre effekt.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Avshop har hvertfall svindyrt frakt. Koster jo like mye som platene.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da jeg bygde noen testabsorbenter for noen år siden gikk det en tusenlapp omtrent for en pakke med fire 100mm plater kjøpt fra Thaugland.
Ser nå at prisen fra avshop ikke er så ille allikevel. Thaugland tar nesten det samme. Men de er heller ikke kjent for å være billigst på noe. Problemet er bare å finne noen av billigkjedene som faktisk tar inn slikt. Jeg ga opp og bare gikk til Thauglands en dag jeg hadde fri, og betalte det det som var nødvendig. Syntes det var bedre enn å bruke masse tid på tullesjapper der folk ikke hadde peiling på hva jeg snakket om.
ROCKFON INDUSTRIAL BL 50X600X1200
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Hva med markplater 50mm og 100mm? De er jo hardkomprimert og har høy densitet på lik linje med himlingsplater.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dette kan ikke jeg svare på ihvertfall. Mulig noen andre vet noe.

Personlig ville jeg foretrukket noe som ikke var så hardkomprimert til å ha rett bak lytteposisjon, for å bedre dempe refleksjoner også høyere opp i frekvens. Grafen som tidligere ble vist her tyder på et imponerende resultat ved bruk av disse platene, men jeg synes ikke selv at de gir den dødheten jeg ønsker fra en bakvegg.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Den videoen der måler på helt feil måte. Han måler jo bare hvor mye noe reflekterer, ikke nødvendigvis hvor mye energi det absorberer..
Hadde han puttet en betongblokk i den måleriggen der så hadde det ikke kommet noe lyd frem til mikrofonen, og det hadde vært "best"
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har noen himmlingsplater du kan få
om du gidder å hente. Tror det er 30mm tykke og 60x120 og div mindre biter. De er brukte.
 

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Innlegg
1.509
Antall liker
1.572
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Mulig de blir litt tynne. Men kunne tenkt meg å tatt en tur uansett. Er bare 1,5time kjøring.
 
Topp Bunn