Enkelt akustikk-tiltak på vegg bak lytteposisjon?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Noen tips til enkelt akustikk-tiltak på vegg bak lytteposisjon. Vegg består av trepanel over veggspon. Sofa står slik at avstand fra ører til vegg er ca 15cm.

Ser i så fall for meg noe tiltak i hodehøyde, trolig noe paneler på 60cm høyde. Må i så fall være noe som kan blende inn uten at det blir en tjukk kasse med isolasjon/dempemateriale midt på veggen 🤔

Opplever ingen problemer, men kan jo hende det oppleves bedre med noe tiltak. Harde overflater er jo oftest ikke det beste. Har aldri blitt foretatt noe måling av frekvensrespons, så det blir vel egentlig bare et skudd i blinde.

IMG_4500.jpeg

(Tok et raskt bilde, så bilde og speil skal naturligvis bort)

Hadde jeg visst at jeg skulle bo her i mange år hadde jeg trolig bare lektet ut hele veggen 10cm, fylt med isolasjon og så lagt plater slike ferdige spileveggspalter med dempemateriale utenpå.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
3.037
Til refleksjoner som kommer så tidlig etter direktelyden, så er absorpsjon som regel det beste. Eller evt produkt som utfører høyfrekvent diffusjon med demping under. Absorbenten bør dempe høye frekvenser effektivt og være så bredbåndet som mulig (krever mer tykkelse). Dimensjon avhenger ellers om det skal dekke for en eller flere sitteplasser.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.586
Torget vurderinger
24
@Eirik84

Akustikkfelt bak lyttepos. hos meg. Kommer hylle/dører under og ned til gulv.
100 mm. Hunton Nativo. 16 mm. Valcromat gjennomfarget MDF, stoff bak.Kunne også vært 50 eller 70 mm. forsåvidt.
Viste felt er168 x 122 cm.

lyttepos akustikk 09.png

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.370
Sted
1346
Torget vurderinger
9