Enkel måte å dempe vibrasjoner fra strømforsyninger?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Sliter med at "noe" i stereoanlegget avgir en svak 50Hz-dur fra strømforsyningen. Det virker for meg som om det billige "racket" mitt (les: hyllesystem) bidrar til å forsterke denne duringen. Så jeg lurte da på, er det noe enkelt materiale jeg kan sette under føttene for å dempe slike resonanser? Gummi? Asfaltmatter? Vaskemaskinføtter? Eller noe litt mer eksotisk? Jeg blir fryktelig irritert av sånn during, vil at alt skal være knuskstille.. 😳
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Sliter med at "noe" i stereoanlegget avgir en svak 50Hz-dur fra strømforsyningen. Det virker for meg som om det billige "racket" mitt (les: hyllesystem) bidrar til å forsterke denne duringen....
Akustiske refleksjoner......legg en dyne over forsterkeren som 1. test.... :unsure:
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hvilken strømforsyning benytter du?
Er innebygde strømforsyninger i alt jeg har, med unntak av forsterker (ASR Emitter), ett av RIAA-trinnene (Cary PH-301) og en Torus TOT MAX strømrens. Men vanskelig å pinpointe hvor lyden kommer fra. Har prøvd å skru av alt til et minimum, med varierende hell.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Er innebygde strømforsyninger i alt jeg har, med unntak av forsterker (ASR Emitter), ett av RIAA-trinnene (Cary PH-301) og en Torus TOT MAX strømrens. Men vanskelig å pinpointe hvor lyden kommer fra. Har prøvd å skru av alt til et minimum, med varierende hell.
Ok.....fjern fysisk alle adaptere AC/DC fra området samt LED, "dongler" og RCA-kabler........
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.214
Antall liker
2.715
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hei , så lenge lyden ikke er i HT så er den mekanisk. Noen trafoer er notoriske til å støye som blikk E kjerne i metall feste ramme , men også noen torroider uten støp eller mitt støp
Finn det app som støyer slå på en om gangen ,,, jeg har redusert støy på noen med å legge gummi matte mellom trafoen og chassi og ikke tighte skruene hardt .Du kan og legge gummi matte på top og under kabinett eller gummi knotter for å dempe evt resonaser i tynne chassis
Enste trafo som er fullstendig støy fri er en dimesjonert R core , så som siste ut vei
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Er innebygde strømforsyninger i alt jeg har, med unntak av forsterker (ASR Emitter), ett av RIAA-trinnene (Cary PH-301) og en Torus TOT MAX strømrens. Men vanskelig å pinpointe hvor lyden kommer fra. Har prøvd å skru av alt til et minimum, med varierende hell.
Har emitter selv. De ASR-trafoene kan dure litt, spesielt hvis du har (og aktiverer) "HV". Og MER med strømrens er min erfaring. Derfor jeg koblet ut min IsoVolt. Og bakpå trafoene kan du også slå av en bryter som løfter jord på linjesignalene. Det kan også hjelpe hvis du har jordsløyfer men det hjelper ikke mot ren trafobrum. Da er det beste forslaget å koble den utenom Torus. ASR har svært god "strømrens" innebygget allerede (er i praksis en balansert isotrafo i seg selv, og sannsynligvis bedre og i hvert fall kraftigere enn Torus) og trenger ikke noe mer, faktisk fraråder produsenten det på det sterkeste... kun rett i veggen er anbefalt. Men hvis du kobler ASR utenom Torus kan den bryteren bakpå trafoene komme inn handy for ellers kan du fort få jordsløyfer hvis du fortsatt har noe utstyr via Torus og noe uten ;) Jeg valgte å droppe IsoVolt fullstendig... det var bare enda en komponent som lagde støy (det er jo bare enda en svær 6kW trafo som bråkte mer enn de andre) og som ikke bidro særlig positivt på mine komponenter i hvert fall selv om jeg var positiv i starten før jeg fikk jorda kontakter..
 
Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.026
Antall liker
4.386
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Stålskruer som går gjennom ringkjerne skal ikke ha elektrisk kontakt mot chassis , et eller annet med induksjon og jordkrets (har jeg lest et sted).
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.366
Sted
Ytterst i havgapet...
Det går helt greit, men det man IKKE skal gjøre er å lage festebraketter som lager en loop gjennom ringkjerna..
Typ gjennomgående bolt med ei stor tallerkenskive på toppen er helt OK....
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jula har føtter til 99 kroner for 4 stk. Like gode.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
...Så jeg lurte da på, er det noe enkelt materiale jeg kan sette under føttene for å dempe slike resonanser? Gummi? Asfaltmatter? Vaskemaskinføtter? Eller noe litt mer eksotisk? Jeg blir fryktelig irritert av sånn during, vil at alt skal være knuskstille.. 😳
Skumgummi for lettere apparater. Godt nok for SME platespillere på 70 tallet og fungerer enda bedre i dag med større utvalg av hardhetsgrader.

Eller noen biter fra en treningsmatte. Jeg fikk guttungen til å legge en slik matte under sub'n hans siden den slo rett gjennom gulvet.

Ellers gjorde jeg erfaring i sommer med trafo-during i en gammel Dynacord effekt skyldes likeretterbro lekket.
 

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Innlegg
222
Antall liker
163
Torget vurderinger
7

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Fire halve squash-baller fungerer også utmerket! Fins i ulike mykhetsklasser.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvorfor ikke ta tyren ved hornene og prøve et DC filter?
Årsaken til knurrende trafoer er ofte DC på nettet.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei , så lenge lyden ikke er i HT så er den mekanisk. Noen trafoer er notoriske til å støye som blikk E kjerne i metall feste ramme , men også noen torroider uten støp eller mitt støp
Finn det app som støyer slå på en om gangen ,,, jeg har redusert støy på noen med å legge gummi matte mellom trafoen og chassi og ikke tighte skruene hardt .Du kan og legge gummi matte på top og under kabinett eller gummi knotter for å dempe evt resonaser i tynne chassis
Enste trafo som er fullstendig støy fri er en dimesjonert R core , så som siste ut vei
Sliter med noe av det samme på mine heart Doublebeat monoblokker. Fått forklart at det er viklingene inni tafoen som er i ferd med å løsne og derfor får jeg denne snerrende lyden. Stemmer dette? Skulle gjerne vært kvitt denne mekaniske brumen
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.214
Antall liker
2.715
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Sliter med noe av det samme på mine heart Doublebeat monoblokker. Fått forklart at det er viklingene inni tafoen som er i ferd med å løsne og derfor får jeg denne snerrende lyden. Stemmer dette? Skulle gjerne vært kvitt denne mekaniske brumen
Hvis viklingen er ok så kan man bruke en egnet trafo compound epoxi
PS
Det krever at du er sertifisert" for en sånn jobb med HT spenninger , og jobbe sikkert med å tømme konden satorene 😬 Spenningene her er høyere enn normal amper " desto mer en dødelige .


Selv har jeg gjort små rep som å lime epoxi på viklinger som visuellt er åpne eller løse Du må ta ut trafoen best . Det beste er å besøke ett elektro verksted som vikler stator og motor kjerner . Noen av har vakum bad " slik at det ikke blir lommer i støpen. ultimate løsning er å støpe i en boks , utfordring er plass og fester
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Sliter med noe av det samme på mine heart Doublebeat monoblokker. Fått forklart at det er viklingene inni tafoen som er i ferd med å løsne og derfor får jeg denne snerrende lyden. Stemmer dette? Skulle gjerne vært kvitt denne mekaniske brumen
DC på strømnettet er ganske vanlig. Har det her hos meg også. Spesielt hvis kona vansker klær eller bruker hårføner. En DC filter fikser dette.
En måte å detektere at det er DC på nettet, er at det typisk er noe som kommer og går avhengig av andre belastninger på nettet.

Er duren der konstant kan det hende det rett er trafoen som ikke er så god. Det beste tipset da er å prøve å gjøre noe med innfestingen av denne.
Jeg har vært borti mange typer trafoer med varierende kvalitet. Noratel er dessverre ikke alltid bra. Den råeste var en jeg kjøpte fra Airlink transformers. Den var på 2000VA, men var dørgende stille. Den var spesialbestilt med ekstra lakk som blir dratt inn i mellom viklingene og herdet under vacuum.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
DC på strømnettet er ganske vanlig. Har det her hos meg også. Spesielt hvis kona vansker klær eller bruker hårføner. En DC filter fikser dette.
En måte å detektere at det er DC på nettet, er at det typisk er noe som kommer og går avhengig av andre belastninger på nettet.

Er duren der konstant kan det hende det rett er trafoen som ikke er så god. Det beste tipset da er å prøve å gjøre noe med innfestingen av denne.
Jeg har vært borti mange typer trafoer med varierende kvalitet. Noratel er dessverre ikke alltid bra. Den råeste var en jeg kjøpte fra Airlink transformers. Den var på 2000VA, men var dørgende stille. Den var spesialbestilt med ekstra lakk som blir dratt inn i mellom viklingene og herdet under vacuum.
Takk for svar. Må vel nevne at dette er 300b rørmonoblokker. Med 3 trafoer i hver. Og det hjalp ikke å feste de bedre til chassis.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Det neste blir da avkobling fra chassis med gummi, men dette er jo noe styr, pluss at det er ikke sikkert det er plass heller. Det hjelper ikke bare å legge noe gummi i mellom og skru fast.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det neste blir da avkobling fra chassis med gummi, men dette er jo noe styr, pluss at det er ikke sikkert det er plass heller. Det hjelper ikke bare å legge noe gummi i mellom og skru fast.
Det jeg antok. Men har et dc filter her. Får prøve det
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har vært stumt fra meg lenge, hverdagen krever sitt.. men fikk endelig gått litt mer metodisk til verks. Det viste seg at det var to syndere; en Rega PS2 strømadapter, samt DACen - en Audio-GD Master 7. Tror akustikken i rommet også forsterker duringen i enkelte posisjoner.

Jeg skal prøve demping under DACen når jeg får mulighet. Hva strømadapteren angår, noen tips?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Snu nettstikket? Fungerer visst i noen tilfeller.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva bør jeg se etter i en DC Blocker da? Hadde vært fint å ha noe før skilletrafo, men da må den vel tåle litt effekt. Kan man ev mekke noe slikt selv? Regner med det er mer avansert enn bare en kondis i serie med lederen?
 
Sist redigert:

Torvbakkane

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
844
Antall liker
916
Sted
Alver
Hva bør jeg se etter i en DC Blocker da? Hadde vært fint å ha noe før skilletrafo, men da må den vel tåle litt effekt. Kan man ev mekke noe slikt selv? Regner med det er mer avansert enn bare en kondis i serie med lederen?
Les post #21, svar fra Armand gir info om hvor du kan få DC blocker eller DC filter til nettet inn til aktuelle komponenter i ditt anlegg.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nå har jeg ikke målt stikkontakten, men siden jeg har en skilletrafo - skulle man ikke da tro at DC ville blitt filtrert ut? Merker jeg går og tenker litt for mye på denne DC-blokkingen, uten at jeg egentlig vet om det er det som er problemet. Som sagt, det er bare to komponenter som lager lyd, resten er stille som muse.
 
Topp Bunn