Enkel godt skjermet kvalitetskabel til riaa?

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Trenger tips til en god kabel fra pickup til riaa. Det er for øvrig en Lyra Dorian og Audio Research PH-5. Jeg er ute etter en kabel av god kvalitet med gode plugger og fremfor alt god skjerming. Jeg er kabelskeptiker, eller kanskje heller kabelagnostiker ;) så jeg er ikke ute etter kabler med magiske egenskaper eller idiotisk pris.

Slike spørsmål finnes det sikkert mange av her, men jeg søkte en del og ble ikke mye klokere.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Rent bortsett fra god skjerming og god generell kvalitet rent mekanisk, så er vel lav kapasitans den viktigste egenskapen i en kabel som skal brukes mellom platespiller og RIAA. I så måte bør LC-1 fra Blue Jeans Cable være helt ypperlig, med en kapasitans på kun 36.6 Pf/m (sånn ca; tre fot er jo ikke nøyaktig 1 meter). Prisen er heller ikke veldig stiv - 1m for $31.50.

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.711
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Uten å ha de tekniske fakta i knollen, er vel Supra's Lo Rad signalkabel den tysteste
kabelen jeg har hatt mellom kvern og RIAA....

Vennlig hilsen

Morten

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Det er vanskelig å slå denne brukt som
kabel fra tonearm til (step-up eller) RIAA:

http://www.svalander.se/shoppen/silk.htm

Benytt Silk 050 som er den originale
høyfrekventkabelen uten fargestoff i
lederisolasjonen. Lederne har stort kvadrat
og en meget effektiv skjerm.

Jeg bruker Neutrik Profi phonoplugger på
denne men det spørs om det ikke er et
ytterligere forbedringspotensiale med bruk
av Bulletplug eller WBT NextGen.

mvh
Gunnar Brekke

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Med en lavimpedant PU som Lyra er kapasitans i kabelen underordnet, om ikke uvesentlig.

Hva har du fra før og hva feiler evt. de du har?

Dersom du skal unngå idiotiske priser, bør du lete andre steder enn HiFiSjapper. Mikrofonkabler fra ProLyd-sjapper her ofte rimelige og har god skjerming. Alternativt kan du lete etter HøiRævTM-kabler fra krimskramssjapper. HøiRævTM-kablene til CO (sjekk f.eks. AV-kablene) bør ikke undervurderes, de har både forholdsvis gode kontakter og god skjerming, foruten en sikker sveiset og støpt overgang fra kabel til kontakt.

mvh
KJ

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Den tidligere kabelen var DIY av en eller annen grå lisse jeg ikke husker navnet på, men skulle være beregnet på pickup. Men av en eller annen grunn blir det ikke kontakt i ene kanalen. Det er ingen brudd i kabelen, den virker på andre apparater, og alle andre kabler virker i stikket på VPIen. Beats me! Plugg og stikk ble aldri venner. I tillegg har jeg (til tross for loddekurs en gang i tiden) sviktende tro på egne loddegenskaper, så jeg vil helst ha en ferdig kabel. Kanskje jeg bare må ha ny loddebolt...

Ellers er det Cardas' billigste (Crosslink, balansert) alle andre steder i anlegget. 2x6 kv. solid kåre til høytt.

Takk for gode råd. Både Silk og BJ har jo en fin pris. Er ikke Supra lo-rad en nettkabel? Betyr det at jeg er på DIYen igjen?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Lo-Rad er også signal og høyttalerkabler, solgt som DIY eller ferdig terminert, med samme skjerming som hos strømkabelen. Sjekk nettbutikken til dynabel.no.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Avgjørelsen ordnet seg selv da det dukket opp et brukt sett med Silk. Takk igjen for anbefalinger :)

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Silk-kabelen viste seg å være 135 cm, ca dobbelt så langt som jeg trenger. Er dette uproblematisk mtp støy/tap, eller er det verd bryet å kappe ned og reterminere? I tillegg la jeg merke til at skjermen tilsynelatende er koblet til kappen på pluggen i begge ender, men den har jo to ledere i senter. Siden disse besørger + og -, skal ikke skjermen være frakoblet så den ikke fører signal?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
.tore. skrev:
Silk-kabelen viste seg å være 135 cm, ca dobbelt så langt som jeg trenger. Er dette uproblematisk mtp støy/tap, eller er det verd bryet å kappe ned og reterminere? I tillegg la jeg merke til at skjermen tilsynelatende er koblet til kappen på pluggen i begge ender, men den har jo to ledere i senter. Siden disse besørger + og -, skal ikke skjermen være frakoblet så den ikke fører signal?
... skal ... skal ikke ... dette er ikke noen lovmessighet.

Skjermen fungerer best nårt den er terminert i begge ender (for best kontinuitet i skjermen), spørsmålet er hva den skal termineres til i hver ende. «-» i en phonoplugg («ubalansert» signal) er ikke et signal, men signal-jord, ofte er signal-jord og cahssis-jord det samme (evt også nett-jord). Ideelt sett er skjermen en forlengelse av chassis-jord (når det er snakk om metall-chassis); men å «isolere» de ulike jordbegrepene fra hverandre er en invitasjon til problemer, så du skal ha en veldig bevist tanke med en slik evt. isolering. Siden det fungerer uten unoter er det vel ingen grunn til å gjøre noe med det? Et alternativ er å koble skjermen til chassis i begge ender, men som antydet er det ikke sikkert det egentlig endrer på noe, og det er aldeles ikke sikkert det blir til det bedre.

mvh
KJ

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Jeg trodde i farten at signaljord gikk i chassiet, men phonobøssingen er vel isolert fra chassis når jeg tenker meg om. Merker at det er en stund siden jeg hadde roen på elektro.... :p

Men det ser ut til at kabelen i utgangspunktet er laget uten skjerm tilkoblet, og at bevegelse har skapt brudd i isolasjonen der pluggen klemmer på kabelen. I så fall kan jeg bare løsne og tre på en krympestrømpe eller to for å isolere igjen. Kanskje dette er flisespikkeri, men jeg trodde disse detaljene hadde mye å si, spesielt på et lavspenningssignal som dette.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Hele poenget med en slik kabel er å koble den "psaudobalansert".

Pluss- og minus-lederen kobles til pluggen i begge ender, mens
skjermen bare kobles sammen med minus i pluggen som brukes
mot signalkilde. Jeg pleier å markere denne enden med å surre
rød og sort isolasjonstape for å vise at dette er "begynnelsen"
på kablen.

mvh
Gunnar Brekke

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Gunnar_Brekke skrev:
...
Pluss- og minus-lederen kobles til pluggen i begge ender, mens skjermen bare kobles sammen med minus i pluggen som brukes mot signalkilde.
...
Det er veldig gode argumenter for å bruke enden med felles skjerm og signal-jord i mottaker enden.

mvh
KJ

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
4
Ok. Nå har jeg blitt litt mer opplyst. Det er i alle fall slått fast at skjermen skal jordes i ene enden. Hvordan kabelen skal snus ble dere ikke helt enige om. Jeg leste også et sted at begge deler kan være riktig i ulike situasjoner. Men så lenge jeg vet det førstnevnte, så er jo retningen bare å prøve seg frem til. Vil eventuelle forskjeller her gå på støy, eller kan det sågar påvirke lydkvaliteten på andre måter?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Dersom inngangen er førslsomm for RF/mobiltelefoner kan du prøve å bruke den til å teste evt forskjeller den ene eller andre veien. Ellers kan du sjekke om ørene dine gir noe svar på dette.

Jeg er forresten forstatt av oppfatningen at terminering av skjermen i begge ender som regel er bedre enn bare en ende, men som nevnt først som sist «lovmessigheten» av dette kan du ta med ei klype salt eller ti - det viktigste er at skjermen jordes.

mvh
KJ

Topp Bunn