Enig/uenig?

Er du enig eller uenig i påstanden nedenfor?

• Enig

Stemmer: 0 0.0%
  • Uenig

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0
K

kbwh

Gjest
niklasthedolphin skrev:
Når 68,1% af trådens deltagere mener at de er i stand til at udføre en lyttetest uden at lade sig påvirke af deres følelser, meninger og tidligere oplevelser i livet, så synes jeg en af dem der repræsenterer de 68,1% skal tage bladet fra munden og vise verden at det også er muligt.
Jeg tror ikke du forsto utsagnet jeg siterte i første post.

T

theStig

Gjest
Bx skrev:
Tror du lydforbedringen i øvre mellomtone som er rapportert henger sammen med bedre horisontalt spredningsmønster? Gevinsten er kanskje større knyttet til at man flytter membranoppbrytningen høyere opp i frekvens?
Spredning - nei. Årsaken er nok mest pga. vesentlig lavere forvrengning, som igjen henger sammen med at oppbrytningen havner mye høyere i frekvens. Spredning og "power-respons" er en faktor jeg tillegger relativt liten vekt i mine design, da jeg mener man skal lytte til direktelyden fra høyttalerne, og ikke en miks av rombidrag og høyttaler.

Bx skrev:
Nå har jo Accuton kommet med noen elementer med underhengt VC - blant annet et mellomtone-element som også har høy nok følsomhet og slaglengde til å fylle den vanlige dippen ved 150-200 Hz. Har du kikket på dette også?
Det har jeg ikke, men skal gjøre en ny vurdering av Accuton. En faktor er leveringsituasjon også, jeg er litt usikker på dette vedr. Accuton.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Valentino skrev:
niklasthedolphin skrev:
Når 68,1% af trådens deltagere mener at de er i stand til at udføre en lyttetest uden at lade sig påvirke af deres følelser, meninger og tidligere oplevelser i livet, så synes jeg en af dem der repræsenterer de 68,1% skal tage bladet fra munden og vise verden at det også er muligt.
Jeg tror ikke du forsto utsagnet jeg siterte i første post.
Citat:
"Determining the accuracy of audio reproduction is a completely objective process. Evaluating aesthetic satisfaction derived from audio reproduction is, on the other hand, totally subjective. Critics who confuse or conflate the two are doing the consumer a great disservice and are responsible for most of the grotesque misinformation that blights today's audio journalism."

Oversat: At afgøre om audio reproduktion er nøjagtig er en objektiv process. At evaluere æstetisk tilfredsstillelse opnået genne audio reproduktion er, på den anden side, en total subjektiv process. Kritikere som misforstår eller blander disse to ting sammen yder en bjørnetjeneste (er til skade) for forbrugerne og er ansvarlige for det meste af den groteske misinformation som forpester dagens audio journalisme.

Hør her Valentino.....................jeg har intet misforstået i det citat.
Jeg er bilingval i dagligdagen med min kone og multilingval på mange rejser.

Det jeg anfægter er den allerførste sætning i citatet.
Det mener jeg er et postulat der stadig står til verifikation i videnskaben og idéhistorien.

Eller også glemmer ham du citerer lige, i skyndingen, at nævne at de objektive process også er uopnåelig.

Og du har åbenbart misforstået både hans og mit budskab, så måske skulle vi, for din skyld, have lavet denne oversættelse fra starten af.

"dolph"

K

kbwh

Gjest
Vi har ikke den samme forståelse av "objektivitet".

Din hoverende stil finner jeg forøvrig riktig frastøtende.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Valentino skrev:
Vi har ikke den samme forståelse av "objektivitet".

Din hoverende stil finner jeg forøvrig riktig frastøtende.
Jeg er ligeglad med hvad du "synes" ordet objektiv betyder.

Fra Politikens Store Ordbog:
objektivitet [PbjægtiviZteOt] subst. -en 1. det at være objektiv = SAGLIGHED c SUBJEKTIVITET d der er delte meninger om hans objektivitet i sagen e objektivitetssans

Fra Oxford Consice Dictionary:
objective // adj. & n.
adj.
1 external to the mind; actually existing; real.
2 (of a person, writing, art, etc.) dealing with outward things or exhibiting facts uncoloured by feelings or opinions; not subjective.
3 Gram. (of a case or word) constructed as or appropriate to the object of a transitive verb or preposition (cf. accusative).
4 aimed at (objective point).
5 (of symptoms) observed by another and not only felt by the patient.
n.
1 something sought or aimed at; an objective point.
2 Gram. the objective case.
3 (in full objective lens) the lens in a telescope, microscope, etc., nearest to the object observed. Also called object-glass.
objectival // adj.
objectively adv.
objectiveness n.
objectivity // n.
objectivize // v.tr. (also -ise).
objectivization // n.
[medieval Latin objectivus (as object)]

Fra Politikens Betydningsordbog:
objektiv2 1 ORDKLASSE: adjektiv BØJES: intetkøn objektivt, pluralis og bestemt form singularis objektive DELES: ob-jek-tiv 1. = saglig, upartisk; som ser bort fra personlig mening

Anfægter du stadig ordets betydning?

Jeg forsøger ikke at være hoverende men du forsøger at være ignorerende.

"dolph"

K

kbwh

Gjest
Ser man det. Du viser akkurat hva ordet betyr. Hvordan kan du da argumentere slik du gjør?

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
602
At afgøre om audio reproduktion er nøjagtig er en objektiv process. At evaluere æstetisk tilfredsstillelse opnået genne audio reproduktion er, på den anden side, en total subjektiv process. Kritikere som misforstår eller blander disse to ting sammen yder en bjørnetjeneste (er til skade) for forbrugerne og er ansvarlige for det meste af den groteske misinformation som forpester dagens audio journalisme.
Jeg er fullstendig enig, kall alt for lyder... En gitt lyd er i større eller mindre grad mer lik en lyd denne skal prøve å etterligne, dette kan måles (om enn aldri nøyaktig) og dette igjen forteller oss om vor lik reproduksjonen av lyden er (lyden av en gitar for å ta ett eksempel)... Det er derfor en objektiv prosess!!

Men derfra til HiFi interessen vi har så er ikke det direkte sammenlignbart, da hva vi ender opp med og hva vi liker er subjektivt. Ingen av oss handler vel komponenter av den grunn at produktene er dem som gjenngir f.eks. gitar eller trompet mest mulig naturtro, anleggene vi kjøper er ofte vesentlig mer overdådig enn som så og slik sett har vi beveget oss bort fra den autentiske lyden og nettopp i rettning av det vi liker og hva som låter best i våre egne ører. Stereoanlegg er derfor ofte mer imponerende enn virkeligheten klangmessig...

Ser man på det å gjengi noe naturlig så er det lettere å få autentisk klang enn å skape følelse av rom (lydbildet om dere vil), det er i alle fall min formening. Vil også annta at akkurat den biten er vanskeligere å måle også enn klanglikheten, øret er der ett utmerket instrument. Men uansett om man aldri kan måle noe hundre prosent nøyaktig så er lydene uansett objektive og målbare, er utstyret det står på da i så fall...

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Valentino skrev:
Ser man det. Du viser akkurat hva ordet betyr. Hvordan kan du da argumentere slik du gjør?
Ja, jeg ved, og tøver ikke med at vise, hvad ordet betyder.
Det ændrer ikke på det faktum jeg tidligere har beskrevet.

Så læs hvad jeg tidligere har skrevet hvis du mangler forståelse for budskaberne.
Jeg gider nemlig ikke gentage mig selv mange gange bare fordi du forsøger at være ignorant og konfliktsøgende.

Sig til hvis du mangler yderligere oversættelser af de forskellige sprog for at forstå.

"dolph"

K

kbwh

Gjest
Jeg forstår godt det fundamentalistiske budskapet ditt.

Å debattere det i denne tråden er meningsløst. Heldigvis kan jeg stenge min egen tråd etter eget forgodtbefinnende så da gjør jeg det. Så konfliktsøkende er jeg.

Topp Bunn