Dette innlegget i debatten ble forfattet tidlig i dag morges ( eller i går mandag ) men pga en totalkolaps i nettforbindelsen har jeg ikke fått lagt det ut før nå.
Nå kaster også Sigbjørn seg på denne populistiske bølgen som skyller over Jagland.
Vel vel, det er fra sine egne man skal ha det.
Men med slike endringer vil det vel en gang for alle være bevist at det norske skattesystemets innretning er basert på misunnelse og intet annet. Hvorfor ikke legge skatt på President Obama i samme slengen? Han betaler jo ikke et øre i skatt til Norge, selv om han fikk med seg et antall milioner kroner. For de som ikke vet det betaler ikke Obama skatt av prispengene i USA heller, og slik kan man jo ikke ha det!! ( syrlig ironi )
Jagland er ikke dekket av noen av de sosiale ordninger i Norge, syketrygd etc etc. Han må betale skolepenger for barna hvis det hadde vært aktuellt. Og han er heller ikke dekket av noen ordninger i Frankrike. Han lever i en ekstrem FRP boble på en måte. Nærmest som om han var statsløs, selv om han fortsatt har passet sitt, dog et diplomatpass som gjør at han ikke får farts/parkeringsbøter.
Skatt betales som en "medlemskontigent" for å være en del av fellesskapet. Jagland er ikke lenger en del av dette felleskapet, derfor blir det feil at han skal betale skatt. At andre nordmenn som forlater felleskapet ( emigrerer ) må betale skatt til Norge i 3 år etter flyttingen, er urettferdig mot dem, men dette i seg selv gjør det ikke mindre riktig at jagland følger de reglene som gjelder.
Grunnen til at de som jobber for Europarådet og div andre overnasjonale organisasjoner, ikke skal betale skatt til, eller motta sosiale ytelser fra hjemmlandet er ganske enkel. De skal være nøytrale uten bindinger til hjemlandet. Ganske greit egentlig.
Hører på radioen at FRP mener Jagland "frivillig" bør betale skatt selv om reglene sier noe annet !? Vel på nytt et "überpopulistisk" utspill fra den kanten. Interessant når man husker bråket rundt FRP's egen noe kreative bruk av skattereglene! Tragisk at ingen i det der partiet makter å tenke prisippielt. Hvis det da ikke er ledd i en politisk strategi som går på at man skal betale skatt i den utstrekning ens egen samvittighet / moral finner der påkrevet ! DET vil være et skattesytem jeg kunne tenke meg å delta i, totalt blotet for samvittighet og moal som jeg dog er! ;D