Enig med Lundeteigen nå?

Jagland betaler ikke skatt av luksusjobben. Jaggu er jeg enig med Lundeteigen og Rødt for først ga

• Ja, enig i denne saken.

Stemmer: 0 0.0%
  • Ja, alltid enig med Lundeteigen

• Nei, av prinsipp alltid uenig med Lundeteigen

• Nei, all skatt er dumt

• Samme f''en for meg

• Ikke noe å bry seg om,dessuten sikler jeg på en sånn jobb sjøl

• Nei, jeg betaler ikke skatt av trygden i Thailand så Jagland bør slippe han også

• Nei,uenig med Lundteigen

• Totalt antall stemmer
    0

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Er jeg enig i at systemet er sprøtt? Selvsagt. Enig i at han bør bruke en masse energi på å lage dårlig stemning for å få lov til å betale skatt? Tja, ikke fullt så sikker – kan aldri vite hva franskmenn begynner å mase om hvis han uttrykker at systemet deres er sykt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Mener man at skattereglene skal legges om på grunn av at Jagland jobber og bor i utlandet? Hadde reaksjonen vært den samme om det var en annen, en reder f.eks. ?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Mener man at skattereglene skal legges om på grunn av at Jagland jobber og bor i utlandet?
Det kan se sånn ut.

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Det at Lundteigen sammenlikner generalsekretæren i europarådet med pensjonister bosatt i utlandet sier jo litt om nivået diskusjonen ligger på.

Aktuelt.org skriver:
"Regelen har åpenbart eksistert så lenge fordi alle andre land synes det er en helt grei regel. I Norge derimot blir slikt førstesidestoff. Hetsen av Thorbjørn Jagland i norsk media gjennom flere tiår burde være gunn nok til skattefritak av denne stakkars mannen for resten av livet." Det er et mist like godt argument som skytset fra Dahle/Lundteigen.

Det er tydeligvis noen på venstresiden i norsk politikk som ønsker å avvikle både europarådet og menneskerettighetsdomstolen, men jeg vet ikke helt om jeg er enig. Det er ingen som jobber gratis her i verden.

Savner foråvrig en mer balansert "Nei, uenig med Lundteigen" uten det betingende "alltid av prinsipp" for oss som ikke ser alt i svart-hvitt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
At han har samme betingelsene som andre i hans stilling er greit. Det skulle egentlig bare mangle. Som motytelse burde han vært tvunget til å ta et språkkurs.
Det er mye viktigere enn diss usle skattekronene. Pengene spiller ingen rolle, men hjelpeløsheten han fremviser i engelskspråklig kontekst gjør meg flau, og det er ubehagelig.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er trist med denne: gjør som vi sier, ikke som vi gjør" politikken. Lite kledeilig når man er i toppsjiktet i arbeiderpartiet, et parti som er tuftet på at alle skal delta.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Pink_Panther skrev:
Mener man at skattereglene skal legges om på grunn av at Jagland jobber og bor i utlandet?
Det kan se sånn ut.
Skattereglene for diplomater i internasjonale organisasjoner ligger til grunn her i saken som er fundamentert i internasjonale avtaler. Jagland mister alle rettigheter, og må betale for sin pensjon, forsikringer og helseforsikringer selv. Han har ingen rettigheter i Frankrike, og heller ikke i Norge.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Bjørn denne saken er tuftet påfølelser og ikke på saklighet eller fakta. Det skal man ikke glemme.
I sak er jeg helt enig med Jagland, men på den annen side er det litt "sweet" at Jagland får smake litt av egen medisin i den forstand at AP har vært bærende i denne hetsen mot folk som bruker reglene til å betale minst mulig skatt.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Viser bare at det er svært langt mellom liv og lære på venstresida.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Jo jeg skjønner dette, Spiralis. Men ut fra hvilke kriterier skulle han betale noe? -da må man lage særregler for en enkeltperson som i så fall bryter med internasjonale avtaler. Det ville gi et kraftig signal internasjonalt om at alle stater kan bryte avtalen etter forgodtbefinnende.

U

utgatt60135

Gjest
bjornh skrev:
Valentino skrev:
Pink_Panther skrev:
Det kan se sånn ut.
Skattereglene for diplomater i internasjonale organisasjoner ligger til grunn her i saken som er fundamentert i internasjonale avtaler. Jagland mister alle rettigheter, og må betale for sin pensjon, forsikringer og helseforsikringer selv. Han har ingen rettigheter i Frankrike, og heller ikke i Norge.
20.000,- pr. mnd.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
bjornh skrev:
Jo jeg skjønner dette, Spiralis. Men ut fra hvilke kriterier skulle han betale noe? -da må man lage særregler for en enkeltperson som i så fall bryter med internasjonale avtaler. Det ville gi et kraftig signal internasjonalt om at alle stater kan bryte avtalen etter forgodtbefinnende.
Det er nettopp derfor jeg er enig med Jagland i sak. Han har ikke gjort noe galt, han følger regelverket og det er i grunnen det hele. Mao er dette en ikkesak!

Men som sagt så har AP politikere i mange år hetset næringslivsfolk som grunnet skattereglene ender som 0-skatteytere. Min holdning er at det er de som lager reglene som må kritiseres og ikke de som bruker reglene. Det blir for dumt når politikere etter å ha vedtatt noe kommer med utsagn av typen: "men han MÅ jo ikke bruke denne regelen!"

Når politikere har vedtatt spilleregler må de forutsette at spillet blir spillt etter disse reglene! Så når Lundteigen kommer løpende sammen med VG i denne saken er jeg litt usikker på om det skyldes rå vulgær populisme eller om han bare er så dum??!

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Lundteigen har vel aldri vært den mest nøytrale kommentatoren innenfor rikets grenser når det kommer til Europasaker eller utenrikspolitikk generelt.

S

Slubbert

Gjest
Typisk særnorsk smålighet fra Lundteigen, han burde skjønne at for å få kompetente personer i internasjonale tillitsverv så må de avlønnes litt bedre enn lastebilsjåfører. Nå har riktignok Europarådet i dette tilfellet fått en unikt inkompetent generalsekretær, men det får man vel bare ta som unntaket som bekrefter regelen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.362
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lønna er nå så sin sak, men skattesystemet for internasjonale stillinger, også innenfor EU, er latterlig. Men det blir feil å blame Jagland for systemet.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Jagland må ha visst at dette kom det til å bli bråk av. Allikevel gjør han ingenting for å avverge det.
Han følger bare reglene......omtrent som G.H.Brundtland fulgte reglene og ikke betalte skatt, men hadde mage til å komme hjem å få behandling, stilte foran i køen også.
Som politikere rettet de harmdirrende pekefingre mot "rikingene" som ikke betalte skatt.........
Et bedre eksempel på hykleri er ikke lett å finne.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Sigbjørn Johnsen fikk det plutselig veldig travelt med å skulle rydde opp i en regel som har vært kjent i 60 år.
Ville det ha hastet sånn hvis ikke VG hadde blåst opp saken?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Dette innlegget i debatten ble forfattet tidlig i dag morges ( eller i går mandag ) men pga en totalkolaps i nettforbindelsen har jeg ikke fått lagt det ut før nå.

Nå kaster også Sigbjørn seg på denne populistiske bølgen som skyller over Jagland.

Vel vel, det er fra sine egne man skal ha det.

Men med slike endringer vil det vel en gang for alle være bevist at det norske skattesystemets innretning er basert på misunnelse og intet annet. Hvorfor ikke legge skatt på President Obama i samme slengen? Han betaler jo ikke et øre i skatt til Norge, selv om han fikk med seg et antall milioner kroner. For de som ikke vet det betaler ikke Obama skatt av prispengene i USA heller, og slik kan man jo ikke ha det!! ( syrlig ironi )

Jagland er ikke dekket av noen av de sosiale ordninger i Norge, syketrygd etc etc. Han må betale skolepenger for barna hvis det hadde vært aktuellt. Og han er heller ikke dekket av noen ordninger i Frankrike. Han lever i en ekstrem FRP boble på en måte. Nærmest som om han var statsløs, selv om han fortsatt har passet sitt, dog et diplomatpass som gjør at han ikke får farts/parkeringsbøter.

Skatt betales som en "medlemskontigent" for å være en del av fellesskapet. Jagland er ikke lenger en del av dette felleskapet, derfor blir det feil at han skal betale skatt. At andre nordmenn som forlater felleskapet ( emigrerer ) må betale skatt til Norge i 3 år etter flyttingen, er urettferdig mot dem, men dette i seg selv gjør det ikke mindre riktig at jagland følger de reglene som gjelder.

Grunnen til at de som jobber for Europarådet og div andre overnasjonale organisasjoner, ikke skal betale skatt til, eller motta sosiale ytelser fra hjemmlandet er ganske enkel. De skal være nøytrale uten bindinger til hjemlandet. Ganske greit egentlig.

Hører på radioen at FRP mener Jagland "frivillig" bør betale skatt selv om reglene sier noe annet !? Vel på nytt et "überpopulistisk" utspill fra den kanten. Interessant når man husker bråket rundt FRP's egen noe kreative bruk av skattereglene! Tragisk at ingen i det der partiet makter å tenke prisippielt. Hvis det da ikke er ledd i en politisk strategi som går på at man skal betale skatt i den utstrekning ens egen samvittighet / moral finner der påkrevet ! DET vil være et skattesytem jeg kunne tenke meg å delta i, totalt blotet for samvittighet og moal som jeg dog er! ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skal vi se. Jagland betaler NOK 15000 i måneden til privat sykeforsikring.

Da jeg jobbet i i et stort multinasjonalt selskap betalte ikkenordmenn "skatt" til selskapet. Dette dekket fremtidige pensjonsytelser etc. Det var umulig å ha nordmenn bosatt i Norge på en slik kontrakt, siden staten skulle ha folketrygdavgiften uansett.

Johnsen må gjerne gå gjennom reglene, men enten får Europarådet drive med sitt eller så får de begynne administrasjon av trygdeytelser i tillegg...

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
BBking skrev:
Hvis Jagland var konsekvent med hensyn på ord og handling, betalte han naturligvis.
Han betaler jo skatt, men det er til organisasjonen han er ansatt i, og ikke til Norge. Hvis han skulle betalt skatt til Norge, hvor mye skulle det i såfall vært? Og husk at vi ikke har noe system for å betale frivillig ekstraskatt i Norge. Skulle Stortinget lagd en egen lov bare for Jagland?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Steinar_Lund skrev:
Sigbjørn Johnsen fikk det plutselig veldig travelt med å skulle rydde opp i en regel som har vært kjent i 60 år.
Ville det ha hastet sånn hvis ikke VG hadde blåst opp saken?
Uten media tror jeg ikke det hadde blitt annet enn kaffe & kaker på Tinget ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.965
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tja...siden det snakkes så høyt om at fyren er uten sosialt nettverks og slikt.

Hva skjer når oppdraget er ferdig og Jagland kommer tilbake - jeg vil anta at han blir fullverdig norsk borger igjen.
Mao - hvis Jagland i sin rolle i Europarådet pådrar seg sukkersyke eller en kronisk lidelse, så vil jeg tippe at AS Norge tar regningen fra det øyeblikket han sier opp jobben og kommer tilbake.

Nå er reglene som de er, og jeg har vel i grunn forståelse for de - ikke for at de skal være upartiske (litt naivt å tro at tilhørighet til et lands velferdssystem veier tyngre enn sin egen nasjonalitet), men fordi det gjør jobbene mer attraktive og det gjør at disse oganisasjonene fpår mer igjen for pengene.

Men risikoen ved å "ikke være del av den norske velferdsmodellen" er minimal og ubetydelig - skulle noe skje, så slutter han i Europarådet og kan legge seg gopdt til rette i den norske velferdssengen - alt betalt av staten selvsagt!

Mvh
OMF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
Tja...siden det snakkes så høyt om at fyren er uten sosialt nettverks og slikt.

Hva skjer når oppdraget er ferdig og Jagland kommer tilbake - jeg vil anta at han blir fullverdig norsk borger igjen.
Mao - hvis Jagland i sin rolle i Europarådet pådrar seg sukkersyke eller en kronisk lidelse, så vil jeg tippe at AS Norge tar regningen fra det øyeblikket han sier opp jobben og kommer tilbake.

Nå er reglene som de er, og jeg har vel i grunn forståelse for de - ikke for at de skal være upartiske (litt naivt å tro at tilhørighet til et lands velferdssystem veier tyngre enn sin egen nasjonalitet), men fordi det gjør jobbene mer attraktive og det gjør at disse oganisasjonene fpår mer igjen for pengene.

Men risikoen ved å "ikke være del av den norske velferdsmodellen" er minimal og ubetydelig - skulle noe skje, så slutter han i Europarådet og kan legge seg gopdt til rette i den norske velferdssengen - alt betalt av staten selvsagt!

Mvh
OMF
Torbjørn har no kome inn i EU, i det minste.....

Topp Bunn