ENIG med Bert!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
"I am glad that I do NOT need such devices for my speakers as these are being beautiful on their own already, even without make-up." - kan det være mindreverdighetsfølelsen hos enkelte av eq-gutta som stikker gjennom ? :)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
He-he. Fin den der.

Han EQ-er lyden etter at den har kommet ut i rommet. Ved hjelp av et par ekstra subwoofere som han bruker til å kansellere stående bølger med. Regner med at han plasserer kansellerings-subene der det er mest stående bølger. Ganske genialt egentlig: Romkorreksjon der man beholder illusjonen om den rene signalvei. Kanskje det nærmeste man kommer å dykke dypt uten å bli våt på tærne.

Gevinsten ved å kansellere stående bølger er ofte betydelig, men den viktigste gevnisten her som ellers er nok å få kontroll på frekvensresponsen.

Dersom jeg skulle bygd en kompromissløs bassløsning ville jeg gjort noe liknende. En sub i hvert hjørne. Minst. Push i front, pull på baksiden. En dipol der lytteren sitter på innsiden. Men så skulle jeg korrigert det hele med full presisjon slik at bakveggen akustisk sett ble nesten helt borte for bassen sin del. Og så skulle jeg brukt identiske elementer hele veien. Da burde det være mulig å ta knekken på en del harmonisk forvrengning i samme slengen.

Her har han bare fasevendt en frekvensrespons ved hjelp av flere subber. Det er nok mye å gå på for de som ikke har DSP-fobi.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
w.o.t. (uten heminger)
Bx skrev:
....
Dersom jeg skulle bygd en kompromissløs bassløsning ville jeg gjort noe liknende. En sub i hvert hjørne. Minst. Push i front, pull på baksiden. En dipol der lytteren sitter på innsiden. Men så skulle jeg korrigert det hele med full presisjon slik at bakveggen akustisk sett ble nesten helt borte for bassen sin del. Og så skulle jeg brukt identiske elementer hele veien. Da burde det være mulig å ta knekken på en del harmonisk forvrengning i samme slengen.
... drømmer vi om nesten det samme ? En «usynlig» «wall of sound» forran og en bak, «slavet» (nesten i push-pull) til et par «fullrange» dipoler (f.eks. QUAD ESL+subb) frittstående i rommet med lytteposisjon midt i ... jeg tror jeg må kjøpe meg hus på landet en gang ... 8)

mvh
KJ

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kan låte bra og det kan låte dritt. Har hørt begge deler.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold
Hans beskrivelse av effekten av å EQ-e bass fremstiller en problemstilling han mener å løse med kompenserende subwoofer. Imidlertid har han 2 kilder i ulik fase som skal gjengi samme frekvens fra ulike plasser i rommet. Ved noen frekvenser blir det bra, men det blir ganske mange rimelig merkelige kurveformer av et slikt system. Det er ikke mye igjen av den puristiske ideen om man sammenlikner kurveformene ut av dette med det opprinnelige signalet.

At man ikke kan fjerne refleksjoner digitalt er selvsagt korrekt, men nå er det heller ikke noen automatikk i at et korreksjonssystem har til hensikt å forsøke nettopp dette.

Det hele minner utelukkende om en festtale fra en med sterke meninger fordi han har hørt et par mindre vellykkede eksempler, men som ikke helt vet hva han snakker om fordi han mangler egentlig erfaring med og kunnskap om korreksjon.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
På neste høyttalerprosjekt setter jeg en bass på baksiden, nettopp for å bekjempe en suck-out rundt 90 Hz pga refleksjon fra frontvegg og påfølgende kansellering med direktelyden. Bakoverbassen spiller i fase, men står nesten en halvmeter nærmere veggen, sånn at den fyller ut ved kanselleringsfrekvensen. Dessuten forsøker jeg å plassere ting slik på baffelen at floor bounce ved ca 300 Hz heller ikke blir for dominerende og krever mye EQ. Kanskje det viktigste er å bruke elementer med effektivitet på mange-og-nitti dB @ 1 W, sånn at det ikke blir så altfor svett for forsterkeriet selv om det må boostes med noen dB ved enkelte frekvenser. Vi får høre etterhvert om den ferdigbyggede realiteten lever opp til teoriene...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.521
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva Bert skriver er så sin sak.

Jeg lurer på om ørene og hjernen forvirres av at et tredimensjonalt lydbilde forsøkes korrigert av to punktkilder.

Topp Bunn