Engasjerende lyd på lavt volum - er det muligt?

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
digiman skrev:
norcad skrev:
Romkorreksjon har funnet veien til noen to kanals forsterker også, så det er bare et spørsmål om tid før andre muligheter innen DSP gjør det samme.

Men for de som tviholder på LP, rør og horn vil nok dette aldri bli noen akseptert løsning antar jeg.........
Jupp! Copland sin DSP boks hadde svært kort levetid innom mitt anlegg. I mine ører dreper digital korreksjon klangen alt for mye. Det låter rett og slett kjedelig og livløst. «Not my cup of tea»
Det er en produsent av fulltone båndelement i USA som mener at digital deling gir en mere ''mekanisk'' lyd enn vanlig passivt eller elektronisk delefilter. Det er ikke en hvilken som helt designer som sier dette mvh.Guit

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.503
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
digiman skrev:
norcad skrev:
Romkorreksjon har funnet veien til noen to kanals forsterker også, så det er bare et spørsmål om tid før andre muligheter innen DSP gjør det samme.

Men for de som tviholder på LP, rør og horn vil nok dette aldri bli noen akseptert løsning antar jeg.........
Jupp! Copland sin DSP boks hadde svært kort levetid innom mitt anlegg. I mine ører dreper digital korreksjon klangen alt for mye. Det låter rett og slett kjedelig og livløst. «Not my cup of tea»
Copland DSP er ikke "state of the art" innen digital korreksjon, for å si det litt forsiktig.

S

Stereo_Mono

Gjest
Asbjørn skrev:
digiman skrev:
norcad skrev:

Copland DSP er ikke "state of the art" innen digital korreksjon, for å si det litt forsiktig.
Er nok langt ifra "state of the art". Heldigvis var Coplanden så dårlig i mitt anlegg at den satt en bråstopp for min interessene av DSP utstyr. Så da slapp jeg å «kaste bort» enda mere penger på slikt ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.503
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tror ikke det nødvendigvis er noen motsetning der. Det er fullt mulig å få til DSP i avspillingskjeden som er like transparent som utstyret i opptakskjeden, sånn at hvis det først er engasjerende lyd på CD'en, så er det også mulig å få den frem til høyttaleren. Delefilter i DSP gjør det mulig å koble effektforsterkeren rett på høyttalerelementet uten annet enn kobberledning mellom, og det kan da ikke skade. Separate EQ-profiler for ulike lyttevolum kan også være en god idé. Det er lettest å realisere dem digitalt før signalet i det hele tatt har blitt D/A-konvertert.

Da tror jeg heller synspunktene om forholdsvis store og lettdrevne bassmellomtoner + klasse-A elektronikk har noe for seg. Det kan umulig komme noe godt utav crossover-forvrengning hvis det skal spilles på moderate nivåer.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
For å svare på spørsmålet; Ja!

Dette med engasjerende lyd på lavt volum er en av mine viktigste kriterier til god lyd. Jeg oppnår dette enklest med lettdrevne ht og rørforsterkere.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Kabeldragern skrev:

Dette med engasjerende lyd på lavt volum er en av mine viktigste kriterier til god lyd. Jeg oppnår dette enklest med lettdrevne ht og rørforsterkere.
Ja dette får bli min konklusjon også etter hva jeg har opplevd i mitt oppsett :). Gjerne SET klasse A rør .

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Guit skrev:
Det er en produsent av fulltone båndelement i USA som mener at digital deling gir en mere ''mekanisk'' lyd enn vanlig passivt eller elektronisk delefilter. Det er ikke en hvilken som helt designer som sier dette mvh.Guit
Er det George Short? Uansett, har du link til den uttalelsen?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.599
Torget vurderinger
1
Ja; Med platespiller, integrert rørforsterker og stativhøyttalere med juksebass á la Rogers LS3/5a. Trekk HT ut fra bakvegg, så du får et stort lydbilde med god separasjon.

Prøv eventuelt rimelig integrert Naim CD/forsterker.

Får du til en stor og innholdsrik mellomtone, så er det ikke så nøye med toppoktaven og dypbassen.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
GisleB skrev:
Kabeldragern skrev:

Ja dette får bli min konklusjon også etter hva jeg har opplevd i mitt oppsett :). Gjerne SET klasse A rør .
Det er også viktig for meg og familien da det blir spilt 90 % på lavt volum. Selv oppnår jeg dette best ved tungdrevende høytalere(86dB/ m med en watt inn ved 4ohm) og strømsterke rørforsterkere. Det må masse strøm til tungdrevende høytalere, gjerne triode fra 6550, KT88, kt90 o.l. Her låter det låter utrolig engasjerende på lavt volum :) Det låter selvfølgelig engasjerende på alle volum :eek:

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Om du prioriterer golyd på lavere nivåer db messig , bør du prøve Lowterhorn/lowter elementer generellt med klasse A , Gjerne rør , det kommer an på konstruksjonen på kassa , men ønsker du god dynamikk oppnår du det med 20w forsterkere og oppover.

en nærhet som er sterkt vanedannende.

mvh Espen

N

nysjerrigper

Gjest
er ganske fornøyd med desse
http://bastanis.com/speakers_little_big_fun.html
4700,-
har lyttet til de nesten hver natt i sommer via spotify og et hovedkort til 500kr med ac97 chip. i sammenligning med dynaudio som står attme låter sistnevnte dødt i forhold.. stort sett mye mer energi, rasp og detaljer i de fleste frekvenser fra bastanis...
og det låter ikke akkurat mindre live når man skrur opp for å si det slik !
de har naturligvis bakdeler som alt annet, dårligere spredning, littegrann oppbrytning i øvre mellomtone etc kontra tradisjonelle design men de andre faktorene opphever det...
:)

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
307
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
GisleB skrev:
Det kan kanskje ha noe med at det er en SET / klasse A oppbygning eller rett og slett pga dette med god lyd på lavt volum er noe av det Audio note streber etter ifølge de selv ( let rundt på hjemmesiden og det står skrevet svart på hvitt ) :).
Det jeg sier er at jeg merker stor forskjell på lavt volum med forskjellig elektronikk, det er som natt og dag hos meg.
Har også erfaring med at strømsterke forsterkere, fortrinnsvis ikke klasse AB transistor, gir best oppløsning og dynamikk ved spilling på lavt volum.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.403
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva er engasjerende lyd?

Ikke engang en akustisk gitar har lavt volum.

Realisme,oppløsning,dynamikk. På lavt volum? Selvmotsigelse.
Det er forskjell på lyd og hifi.

Så for meg er svaret nei. Bo i blokk er ikke aktuellt.

Hodetelefoner?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
bluesbreaker skrev:
Hva er engasjerende lyd?

Hodetelefoner?
Når lyden er udefinerbar, grøtete og livløs på lavt volum, og du stadig vekk må øke volumet for å få ekthet og engasjement i lyden - da er det en dårlig match mellom høyttalere og forsterker. Denne mismatch'en er mest hørbar på lavt volum.

Er lyden derimot definert, tydelige forskjeller i musikkens dynamikk og ikke minst engasjerende - da er en på rett vei.

Vi snakker vel ikke om realistiske lydnivåer her....

Apropos mismatch; En av de største syndene begått i hifii'ens utvikling er da høyttaler og forsterker skilte lag. Kunden skal selv vurdere denne matchen noe som svært ofte blir feil - IMHO.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.403
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
bluesbreaker skrev:
Hva er engasjerende lyd?

Hodetelefoner?
Når lyden er udefinerbar, grøtete og livløs på lavt volum, og du stadig vekk må øke volumet for å få ekthet og engasjement i lyden - da er det en dårlig match mellom høyttalere og forsterker. Denne mismatch'en er mest hørbar på lavt volum.

Er lyden derimot definert, tydelige forskjeller i musikkens dynamikk og ikke minst engasjerende - da er en på rett vei.

Apropos mismatch; En av de største syndene begått i hifii'ens utvikling er da høyttaler og forsterker skilte lag. Kunden skal selv vurdere denne matchen noe som svært ofte blir feil - IMHO.
Å bo i blokk er fremdeles ikke aktuellt. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - det er jo et realt standpunkt, det. Men selv i enebolig - kona og jeg bodde i enebolig i 30 år før vi (vi er ikke helt unge lenger, som du sikkert forstår) flyttet til blokk tidligere i år - er det allright hvis anlegget spiller engasjerende på lavere lyttenivåer enn maks. Hvis man ikke bor helt mutters alene, er det gjerne noen i huset som bedriver andre sysler. Barn som legger seg tidlig og står opp sent, som kan hende leser lekser en og annen gang. Mor som skal nyte stillheten - med fokus på vindsus og fuglekvitter. Samt hensynet til egne ører. Selv mine ører - som gjennomgående liker at det spilles høyt - må innrømme at det av og til er greit at taket ikke løfter seg hele tiden. Da er det allright å ha et anlegg som takler lavtspillingsutfordringen - i tillegg til at det skal kunne spille høyt. Litt ja-takk-begger-deler.

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg bodde i en av de mange blokkene som poppet opp i slutten av 60 og førsten av 70 tallet på østlandet. Disse var jo bygd i betong. Løsningen min ble at jeg foret ned taket 5 cm med glava og panel, hang opp bilder, gardiner, puter i sofaen og ett kraftig gulvteppe av ull og en sub. Brukte en surroundforsterker slik at jeg med fjernkontrollen kunne øke volumet på suben når jeg spilte lavt (teppet sugde til seg bassen) og senke volumet på bassen når jeg spilte høyere.
Rommet ble kanskje i overkant dempet men jeg snakket med naboene og de hørte ikke noe lenger.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Må skaffe en vintage forsterker med loudness. Den funksjonen er laget nettopp for dette formålet. Ble meget misbrukt og falt dessverre i unåde, sammen med noe så praktisk som tonekontroller.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Loudness, ja - det var noe jeg slet litt med. Med mine litt for lettdrevne høyttalere ble det gjennomgående for mye loudness på alle lyttevolumer. Variabel loudness er å foretrekke hvis du kan få tak i noe slikt. Vintage-forsterkere har det muligens ikke, men faren min hadde en liten receiver med variabel loudness. Denon, hvis jeg husker riktig, men det var ikke noen form for kvalitetslyd i den - bare så det er sagt.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Jeg har en ca. 20 år gammel Yamaha receiver med variabel loadness og tilsvarende gamle Philips stativhøyttalere nedpakket på loftet. Kanskje en ide' å finne fram dette og prøve for morro skyld?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
bluesbreaker skrev:
Hva er engasjerende lyd?

Hodetelefoner?

Du har absolutt eit poeng, men det er ikkje heilt enkelt alltid. Nokre høgtalarar har svært låg "lytteterskel", slik at du kan lytte til dei på ganske låge lynivå. Då vert krava til effektforsterkaren ganske vanskelege å leve opp til. Det slo meg at Quad sine ulike modellar frå ELS 57 og fram til 2905 alle taklar å spele fantastisk oppløyst på heilt sånn bakgrunnsmusikknivå, men berre saman med einskilde svært gode rørforsterkarsluttrinn.
Andre høgtalarar bør ha litt trøkk for å livne til, altså har dei høgre lytteterskel. Men krava til effektforsterkaren vert endå vanskelegare. Dei må spele ekstremt oppløyst, og likevel levere nok effekt. Eit døme på ei slik utfordring er mbl 101, som må ha kollosalt med krefter i ryggen, og samstundes er så oppløyst at du er nøydd til å ha ein ekstrem effektforsterkar..eg tenkjer ein klasse A-sak på ein 4 - 800 watt kunne passe. Men slikt finnest vel knapt?

Topp Bunn