Endelig tid for vinylrigg? Tips mottas med takk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • heggaII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    0
    Fikk plutselig for meg VPI Aries 3 - SME V - Argo i.
    Ville dette være en mulighet, og hvor mye penger brukte jeg nå? Hva med kabling?

    Skal sette i gang med forhandlerforespørsler til uken. Begynner å rykke i foten ;)
     

    JG

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    10
    Topp tråd dette her, fantastisk utvikling i løpet av bare en dag :)

    Hvorfor ikke gå for vpi sin egen arm?
    Disse er innternkablet med Valhalla. Skulle vere godt nok ville eg tro.
    Koplingsboksen kan du få med RCA eller XLR
    Derfra kan du prøve alle typer kabel, direkte inn i 011.
    Kan faktiskt "låne" kabel fra 001.
    Skulle du få behov for flere puèr, Kjøper du ekstra rør til den armen.
    Skiter da mellom 2 puèr på sekunder.
    Bare et forslag.
    Har sikla på denne koboen selv :)))))



    mvh jg
     
    A

    aair

    Gjest
    SME V og Argo i er absolutt en mulighet mener nå jeg. SME V koster vel ca. 25 tusen og Argo i koster ca. 11 tusen. Armkabel tror jeg følger med SME V.
     

    xeonphanes

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    1
    K.H. skrev:
    Et alternativ til Thorens TD550 kunne kanskje være TD2030, f.eks kombinert med en SME-arm. Har nettopp anskaffet denne selv, sammen med en SME309, og det funker bra. Synes også det er en svært stilig spiller. Med pickup skulle du havne godt innenfor prisrammen.

    Ellers synes jeg det er overraskende at ingen har nevnt LP12 i denne sammenhengen. En meget god spiller, slik jeg vurderer det.
    Selv har jeg ogsaa TD2030 med SME V.. Meget fornoyd!
     

    Vedlegg

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    aries mes sme hadde sikkert blitt bra....Nå er o jeg svoren jmw fan....og ville nok heller anbefale deg å kjøpe en aries 3 med arm montert , en jmw 10,5 i

    for så å benytte argo i i denne armen , noe jeg selv gjør med stort hell.....Aair har vært her menge ganger og hørt både spiller og pickup , det var forresten hans argo i vi testet med første gangen.

    Lyras pickuper passer vpi veldig bra i spillestil , bra bass og fremragende detaljer.....det er bare ett lite minus...pickupen er noe lett for armen , dette løser man lett ved å bruke vpi s egen headshellweight til usd 15 dollar , og som sikkert kan forhandles med i prisen

    Det hele kommer til deg ferdig , du slipper å lure på om ting passer sammen , til sammenlikning med sme , er nok ikke armen noe dårligere, men litt annerleds å bruke , 10,5 i armen er topparmen til vpi , som kan benyttes på andre spillere enn 12,7 som kun kan brukes på tnt /hrx modellene grunnet dens lengde.

    Når det gjelder betjening er 10,5 ett bedre valg enn 12,7 ....sistnevnte blir veldig brå ved betjening av armliften , grunnet dens ekstreme lengde , men den sporer jo bare enda bedre enn en 10,5 som igjen er litt bedre på det omerådet enn 9 er armene....

    Hvis du seriøst søker en slik kombo , er du hjertelig velkommen for en lytt her hos meg(titt)......send da en pm til meg og avtal dette.

    jeg venter på ny effektamp så det hele er ikke i sitt fulle jeg om dagen , men den skal til sigende være rett rundt svingen.....

    sme/aries 3 blir neppe feil.......men det er sannelig ikke komboen som leveres med 10,5 armen heller.....vta justering går som en drøm , og spillern , med denne arm er meget fin å sette opp.

    Det er nevnt mye annet snacks , og mange fine bilder , bruk tiden litt og titt litt rundt , faller valget allikevel på en vpi , tror jeg neppe du ser deg tilbake , den vil bringe deg inn i musikken slik bare gode analoge spillere kan klare,....(ingen nevnt eller glemt)

    Lykke til fremover,,,,,Mvh Espen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    xeonphanes skrev:
    K.H. skrev:
    Et alternativ til Thorens TD550 kunne kanskje være TD2030, f.eks kombinert med en SME-arm. Har nettopp anskaffet denne selv, sammen med en SME309, og det funker bra. Synes også det er en svært stilig spiller. Med pickup skulle du havne godt innenfor prisrammen.

    Ellers synes jeg det er overraskende at ingen har nevnt LP12 i denne sammenhengen. En meget god spiller, slik jeg vurderer det.
    Selv har jeg ogsaa TD2030 med SME V.. Meget fornoyd!
    Det er en meget vakker spiller! xeonphanes. Heldiggris :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    aair skrev:
    SME V og Argo i er absolutt en mulighet mener nå jeg. SME V koster vel ca. 25 tusen og Argo i koster ca. 11 tusen. Armkabel tror jeg følger med SME V.
    V'eren har desverre steget ganske kraftig det siste året. Da jeg kjøpte min i mai 08 var veil pris hos OHFC NOK 38990,- med Goldprint. Mulig prisen kan forhandles noe ifm lavere kurs på £...men jeg er redd en ny Series V spiser det meste av budsjettet ditt.

    Mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    SOA skrev:
    aair skrev:
    SME V og Argo i er absolutt en mulighet mener nå jeg. SME V koster vel ca. 25 tusen og Argo i koster ca. 11 tusen. Armkabel tror jeg følger med SME V.
    V'eren har desverre steget ganske kraftig det siste året. Da jeg kjøpte min i mai 08 var veil pris hos OHFC NOK 38990,- med Goldprint. Mulig prisen kan forhandles noe ifm lavere kurs på £...men jeg er redd en ny Series V spiser det meste av budsjettet ditt.

    Mvh

    Prislista til simplyblack.net:
    Pris: 30.200:- SEK Series V
    Pris: 32.000:- SEK Series V-D detachable headshell
    Pris: 31.750:- SEK Series V Gold print/details
    Pris: 41.700:- SEK Series V Gold plated
    Pris: 43.000:- SEK Series V 12
    Enten har det vært en misforståelse mellom deg og OHFC om 'gold print' og 'gold plated', eller så ligger de 25% over svenskene i pris.

    Hvis det siste er riktig, er det slett ikke harry å handle i Sverige.  ;)


    Edit: Jeg fant siste HFN. Listeprisen i UK er GB£ 2878,- pluss VAT for en SME V-12 (12-tommeren).
     
    A

    aair

    Gjest
    Mulig jeg husker feil vedr. pris, men om man velger SME V med hvit skrift på armen så er det noen kroner å spare. Ellers så går det jo fint an å kjøpe brukt - jeg gav rundt 10 tusen for en SME V for et par år siden. Argo i kjøpte jeg også billig brukt. Armkabelen som følger med SME V er en Van den Hul D-501 Silver Hybrid.
     
    R

    rico

    Gjest
    ssm skrev:
    Når det gjelder betjening er 10,5 ett bedre valg enn 12,7 ....sistnevnte blir veldig brå ved betjening av armliften , grunnet dens ekstreme lengde...
    Dette er ikke riktig, faktisk så vil jeg si motsatt; 12,7 armen er veldig myk og fin ved betjening, opplever en det anderledes så hadde jeg sjekket om alt er OK med armliften.

    Så vil jeg også si at hvis en vurderer en VPI spiller så hadde jeg også gått for en VPI arm, disse er selvfølgelig nøye tilpasset hverandre og jeg er slettes ikke sikker på at det blir bedre med en annen arm. SME V er en veldig fin arm men har tro på synergieffekter her.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Rico.....da har du brukt begge skjønner jeg.... ;)

    Jeg har nemlig det , og det sier seg selv at en såpass lang arm vil få større utslag ved en gitt hastighet på liften (som er like) enn en 10,5 lengde.....

    Joda liften går fint den....på de begge. Jeg har en god venn som har hrx , og jeg ser jo der hvordan armen reagerer på armliften i forhold til her hjemme med 10,5 armen.....

    for ordens skyld , begge liftene er som nye , det er ikke noe problem med betjeningen av en 12,7 men den får ett noe raskere utslag (opp) enn en kortere arm.....ned demper jo liften i seg selv , hvis den ikke gjør det er jeg enig med deg , rico at det kan være noe galt....

    Nå er vel ikke en 12,7 arm(som pr i dag KUN leveres på HRX , og ingen andre spillere i sortimentet , )ikke innenfor trådstarters budsjett allikevel.


    Mvh Espen
     
    R

    rico

    Gjest
    Når jeg skrev motsatt så mente jeg at 12.7 armen er motsatt av "veldig brå", ikke at 10.5 armen var brå og 12.7 myk og fin.

    Jeg ser at en 12.7 er utenfor det oppsatte budsjett, så var det heller ingen anbefalig jeg kom med, jeg bare kommenterte utsagnet som du kom med ang. armen, en arm jeg bruker hver gang jeg spiller plater.

    Ellers er gode venner gode å ha. :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ;) Ok , sånn å forstå.....

    Begge disse armene er supre armer rett og slett , VTA justeringen er så tight og fin at det er som å skjære i meierismør med varm kniv....Ikkesant rico..?

    Jeg har midlertid oppdaget at antiscating er noe mer kilen på 10,5 enn 12,7 , sistnevnte jeg har vært borti har ikke denne antiscating options montert heller , og man kan ikke høre at det er noe galt med det heller for så vidt , Bruker du denne Rico ?

    Blir litt OFF topic her nå.......med mindre trådstarter ikke har foretatt ett aldeles fornuftig valg allerede da ! ;D

    Beste hilsner

    Espen Saatvedt.
     

    zimon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Innlegg
    1.355
    Antall liker
    85
    Til trådstarter: Jeg har ikke noe erfaring i prisklassen du er ute etter...bare nevner at hifi-skribent Rognlien har denne i heimen, http://www.acoustic-solid.de/english/html/wood_black.html

    Siterer fra hjemmesiden hans: http://www.frydhifi.no/lp_cd_dvd_spillere.html
    "Denne gedigne tyske platespilleren er den beste kilden i anlegget hjemme i stua hos Rognlien. Kraftfull, dynamisk, klangfull og elegant som få. En meget god konkurrent til en del amerikanske platespillere med sin fyldige og gode bassgjengivelse. Armen som sitter på er en Origin Live, mens pick-up enten er en Audio Note IQ3 mm, eller en Benz L04 mc."

    Nevner den her fordi jeg tittet såvidt på "lillebroren" i går, http://www.acoustic-solid.de/english/html/classic_wood.html og drivverket gjorde et godt inntrykk på meg i alle fall (men jeg er nå ikke så godt vant da :) ). Bærer merkenavnet "solid" med rette vil jeg tro....
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , denne spillern du refererer til , har jeg lyttet til i Rognliens oppsett , da med en benz L serie pickup , signalene ble forsterket i en sunlida riia fra audiovalve.

    Armen som Fryd brukte , er en type origin live arm , og ikke spesiellt rimlig.....Hvordan låter det ?

    Spillern spiller med autoritet og stor ro , den er en gedigen konstruksjon , med solid både tallerken og plint , motoren er mere normal på størrelse , husker jeg rett styres 33/45rpm via knapper på display som enten sitter rett på motoren , eller det er en kort kabelforlenger fra motoren og bort på tablået , som ligger ved/under spilleren....altså på spillerens underlag uansett , og ikke i separat hylle.

    Nå som Fryd desverre ikke eksisterer som åpent firma for tiden , må disse spillerne kjøpes fra Maxwell hi-fi .

    Det er uten tvil flotte spillere , hvor godt de står seg mot andre spillere av mere anerkjente merker som :Avid , Nottingham , vpi osv er ikke godt og si....Men skal man legge ned 50k i en platespiller , er det uansett mer safe å gå for en anerkjent produsent , mht andrehåndsverdien , og hvor ettertraktet de er på bruktmarkedet , men det er bare min mening....Konservativt , javel.....men vi snakker om en god del penger her .

    Spillern som fryd brukte i demo , bruker innehavern enda så vidt meg bekjent , han er visst veldig fornøyd med denne spillern , jeg er ganske sikker på at det kan benyttes sme armer på disse , men jeg skal spørre han om dette når jeg snakker med han senere i dag , eller i morra....Ellers finnes det sikkert diverse info på sidene til Maxwell......

    Man har ikke samme oppgraderingsmulighetene som på feks vpi , men det finnes mere å trakte etter en bare oppgraderinger , nemlig gode platekjøp---- ;D

    Mvh Espen
     

    heggaII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    0
    emotikon skrev:
    Gunnar Brekkes artikkel i Fidelity nr.32 (s 86-89) bør vel også trigge en viss nysgjerrighet ;)
    Har endelig fått sjekket ut denne halvkrypterte meldingen. VYGER Baltic M er uniddelibart flyttet et stykke opp på ønskelisten. Ligger ok an i forhold til budsjett også.

    HG
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    En flott spiller , passer vel med sme arm også .....

    slett ingen dum ide..... ;)
     

    heggaII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    199
    Antall liker
    0
    ssm skrev:
    En flott spiller , passer vel med sme arm også .....

    slett ingen dum ide..... ;)
    Føyer seg vel inn i rekken av andre flotte spillere. Litt spent på hvordan mulighetene er for hjemlån fra forskjellige leverandører. Har mye erfaring med en enkel leverandør ( ;) ) lite med andre... Ser for meg en superhelg på vårparten, med representanter fra VPI, NA, VYGER, Mitchell, SME og evt flere. Det hadde vært noe det.

    Noen som har gode/dårlige erfaringer her. Kan selvsagt teste de enkeltvis - og låne de mot dep, men hadde utvilsomt vært best med alle samlet...

    HG
     

    JG

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    10
    Det er kansje en mulighet å få besøk av likesinnede.
    Som tar med seg sin egen " snurrer" under armen.
    Man kan aldrig vite hva som kan befinneseg innen akseptabel
    kjørelengde. Sikkert noen som kunne tenkt seg å høre oppsettet ditt.
    :))


    JG
     

    JG

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2007
    Innlegg
    37
    Antall liker
    10
    Her har det vert roligt litt for lenge :(. Har trådstarter kommet frem til noen løsning?

    Eller er det noen andre som har nye tips?

    Bilder av snurrer er jo ALLTID kjekt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn