Endelig fått bestillt Rockwool!

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Da har jeg endelig fått bestillt Rockwool!

Det ble to pakker 50mm, svart duk.

Det blir tolv plater, og anlegget mitt står veldig kompakt, så plasseringen tror jeg er grei, men here goes.

Jeg skal flle veggen mellom høytalerene (3 eller 4 plater)
Jeg skal måka 3 plater i taket over meg.
Jeg har tenkt meg en på hver side, men den ene bli foran døra, og den andre foran vindu.. Ser for meg en fløttbar løsning.
Jeg ser til slutt for meg to bak meg.

Det vil si at jeg har at 1 eller to plater.. Hvor skal jeg plassere det?
Hvordan ville disse gjort seg i hjørnet bak HT, med noe isolasjon bak? Blir det en slags bassfelle?
Mer i taket?
Mer bak meg?

Fyr løs..

Pk

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det er ikke lett å svare på dette utenom å kjenne rom og utstyr inn og ut :eek:

1. Du kan prøve og feile med å plassere akustikkplatene på forskjelige steder og lytte deg frem til det resultatet du liker best!

2. Du kan måle rommet og plassere akustikkplatene er det her riktig effekt.

3. En kombinasjon at de to første.

Lykke til ;)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
John_Harald skrev:
Det er ikke lett å svare på dette utenom å kjenne rom og utstyr inn og ut :eek:

1. Du kan prøve og feile med å plassere akustikkplatene på forskjelige steder og lytte deg frem til det resultatet du liker best!

2. Du kan måle rommet og plassere akustikkplatene er det her riktig effekt.

3. En kombinasjon at de to første.

Lykke til ;)
Takker

Den er grei, da tar vi det når theStig skal komme å måle opp skiten på nytt. Han skal visst også kunne litt om akustikk :)

Pk

O

omholt

Gjest
Har du Stig og måling tilgjengelig, så finner vel dere best ut av dette selv.

Ville tro at det er gunstig å bruke to plater på hver side. Høyttalerne sprer jo til begge sider slik at du har to førsterefleksjonspunkter på hver side. Siderefleksjonene er ofte viktigst sammen med frontveggen.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
pks skrev:
Da har jeg endelig fått bestillt Rockwool!

Det ble to pakker 50mm, svart duk.

Det blir tolv plater, og anlegget mitt står veldig kompakt, så plasseringen tror jeg er grei, men here goes.

Jeg skal flle veggen mellom høytalerene (3 eller 4 plater)
Jeg skal måka 3 plater i taket over meg.
Jeg har tenkt meg en på hver side, men den ene bli foran døra, og den andre foran vindu.. Ser for meg en fløttbar løsning.
Jeg ser til slutt for meg to bak meg.

Det vil si at jeg har at 1 eller to plater.. Hvor skal jeg plassere det?
Hvordan ville disse gjort seg i hjørnet bak HT, med noe isolasjon bak? Blir det en slags bassfelle?
Mer i taket?
Mer bak meg?

Fyr løs..

Pk
A och O är nog att testa, när det gäller absorberande material. Detta påverkar tonaliteten på ljudet och för mycket kan bli just för mycket! :) Det ger en EQ-effekt på främst högre frekvenser.

Att sätta dom i hörn för att få basabsorption är inte speciellt effektivt. Här krävs andra tekniker.

Tänk också på att 50 mm inte ger dig absorption speciellt långt ned i frekvens. Detta kan du förbättra genom att installera dom med en luftspalt (på 50mm) mellan vägg och rockwool'n - så har du nära nog halverat nedre gränsfrekvensen! :)

Lycka till! :)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
omholt skrev:

Ville tro at det er gunstig å bruke to plater på hver side. Høyttalerne sprer jo til begge sider slik at du har to førsterefleksjonspunkter på hver side. Siderefleksjonene er ofte viktigst sammen med frontveggen.
Jeg sitter så nærme så førsterefleksjonen på siden er smalt.. Det er også ganske god klaring ut på siden sånn i forhold til anleggets plassering. En plate på siden skal holde lenge.
EngelholmAudio skrev:
A och O är nog att testa, när det gäller absorberande material. Detta påverkar tonaliteten på ljudet och för mycket kan bli just för mycket! :) Det ger en EQ-effekt på främst högre frekvenser.

Att sätta dom i hörn för att få basabsorption är inte speciellt effektivt. Här krävs andra tekniker.

Tänk också på att 50 mm inte ger dig absorption speciellt långt ned i frekvens. Detta kan du förbättra genom att installera dom med en luftspalt (på 50mm) mellan vägg och rockwool'n - så har du nära nog halverat nedre gränsfrekvensen! :)

Takktakk.

Jeg liker døde rom! Rommets påvirkning skal være minimalt eller fraværende :)
Tonaliteten fikser jeg med digital EQ, så det bekymrer meg ikke det spor, faktisk ;D

Når det gjelder tykkelsen, så er det mitt lille kopromiss på størrelse og pris. Jeg villa ha 12 plater, og prisen ville vært det dobbelte om jeg gikk for 10 cm. I tilegg skal dette luriumet få bli med på en liten hybel, så jo mindre plass det tar jo lykkeligere er dama :)

Bassen har jeg jo også EQ på, så jeg har det noenlunde i orden, her trenger jeg et betydelig bedre rom egentlig :/

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Hadde bare photoshop tilgjengelig, og det er jo umulig å bruke :p

Men her er rommet sånn det står sånn ca.

Bare at høytalerene er vinklet kraftig inn.

Rommet er ca 4*4 meter

PK

Vedlegg

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
pks skrev:
omholt skrev:

Jeg sitter så nærme så førsterefleksjonen på siden er smalt.. Det er også ganske god klaring ut på siden sånn i forhold til anleggets plassering. En plate på siden skal holde lenge.
EngelholmAudio skrev:

Takktakk.

Jeg liker døde rom! Rommets påvirkning skal være minimalt eller fraværende :)
Tonaliteten fikser jeg med digital EQ, så det bekymrer meg ikke det spor, faktisk ;D

Når det gjelder tykkelsen, så er det mitt lille kopromiss på størrelse og pris. Jeg villa ha 12 plater, og prisen ville vært det dobbelte om jeg gikk for 10 cm. I tilegg skal dette luriumet få bli med på en liten hybel, så jo mindre plass det tar jo lykkeligere er dama :)

Bassen har jeg jo også EQ på, så jeg har det noenlunde i orden, her trenger jeg et betydelig bedre rom egentlig :/

PK
Problemet är att vanligt EQ inte kan fixa efterklangen som blir ojämn säg 100-400 Hz området jämfört med 500-20'000.

Basproblem behöver inte betyda "annat rum"! :)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
EngelholmAudio skrev:
Veggene rister, vinduene blafrer og ting beveger seg.. 25 HZ og nedover blir da et problem. På normal musikk fungerer det utmerket, og bassen er superduper i lytteposisjon! Men disse bassene blir byttet ut i disse dager, da :p
EngelholmAudio skrev:
Problemet är att vanligt EQ inte kan fixa efterklangen som blir ojämn säg 100-400 Hz området jämfört med 500-20'000.
Her følger jeg deg ikke helt....
Hva mener du med at eterklangen blir ujevn? Mitt håp er et rom uten etterklang :)

Takk for svar.

Pk

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
pks skrev:
EngelholmAudio skrev:
Veggene rister, vinduene blafrer og ting beveger seg.. 25 HZ og nedover blir da et problem. På normal musikk fungerer det utmerket, og bassen er superduper i lytteposisjon! Men disse bassene blir byttet ut i disse dager, da :p
EngelholmAudio skrev:
Hva mener du med at eterklangen blir ujevn? Mitt håp er et rom uten etterklang :)
Takk for svar.
Pk
Japp - efterklangen blir ojämn för att rockwool'n inte absorberar så långt ner. Dels snålade du in på tjockleken, plus att det praktiskt nästan är omöjligt att få till denna typ av teknik att ge gott resultat ända ner till basområdet.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
EngelholmAudio skrev:
pks skrev:
EngelholmAudio skrev:
EngelholmAudio skrev:
Takk for svar.
Pk
Japp - efterklangen blir ojämn för att rockwool'n inte absorberar så långt ner. Dels snålade du in på tjockleken, plus att det praktiskt nästan är omöjligt att få till denna typ av teknik att ge gott resultat ända ner till basområdet.
OK, nå begynner jeg å skjønne teorien, hvertfall.

Hva er løsningen på det ptoblemet? Nå er vi antageligvis inne på løsninger som dels er uaktuelle, mengreit å vite.
Helmholz?

PK

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
pks skrev:
EngelholmAudio skrev:
pks skrev:
EngelholmAudio skrev:
EngelholmAudio skrev:
Takk for svar.
Pk
OK, nå begynner jeg å skjønne teorien, hvertfall.
Hva er løsningen på det ptoblemet? Nå er vi antageligvis inne på løsninger som dels er uaktuelle, mengreit å vite.
Helmholz?
PK
Yes box! HH är bra lösning (om den görs rätt, såklart ;) ).

Här förordar jag många HH, med lågt Q värde och avstämda till olika Fs. Detta ger dig ett homogent ljud från lägsta till högsta frekvens, musikerna kan spela utan något i vägen. :)

K

kbwh

Gjest
Med såpass mange plater og såpass kort lytteavstandkan du jo bruke dobleplater og utvide virkeområdet nedover meden oktav, pks.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Valentino skrev:
Med såpass mange plater og såpass kort lytteavstandkan du jo bruke dobleplater og utvide virkeområdet nedover meden oktav, pks.
Det hadde je jo ikke tenkt på.

Hvor bør de plasseres da? Det er vel best å teste seg fram tel, men..

PK

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Her ser man platenes egenskaper og effekt av luft bak dem.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
el_mariachi skrev:
Her ser man platenes egenskaper og effekt av luft bak dem.

Bra illustration! :)

Här ser man också svagheten i denna typ av dämpning - under 250 hz tappar man i effektivitet trots att man förbrukar 350 mm inbygnadsdjup.

I övrigt är det ett mycket bra tips Valentino kommer med (som jag borde kommit på... :-[ ).

O

omholt

Gjest
Som andre har vært inne på så vil ikke 50mm rockwool gjøre noe i bassområde. 100mm vil derimot gjøre noe i øvre bassområde, men det vil heller ikke gjøre mirakler. Spørsmål er hvilke bassområde trenger du demping i?
GIK Acoustics har rimelige produkter (frakt er litt dyr) og bassabsorbenter som virker bra ned til ca. 50Hz. Under dette er det Helmholtzer som gjelder eller eq.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
Som andre har vært inne på så vil ikke 50mm rockwool gjøre noe i bassområde. 100mm vil derimot gjøre noe i øvre bassområde, men det vil heller ikke gjøre mirakler. Spørsmål er hvilke bassområde trenger du demping i?
GIK Acoustics har rimelige produkter (frakt er litt dyr) og bassabsorbenter som virker bra ned til ca. 50Hz. Under dette er det Helmholtzer som gjelder eller eq.
Nej, inte EQ! ;) Inte om vi pratar om att ta bort rumspåverkan. Med EQ kan vi på vår höjd mildra huvudvärken, men inte få bort den på ett bra sätt vid roten av problemet.

Ett problem man inte tänker på med dessa mjuka absorbenter är att absorptionskoefficienten är lägre för frekvenser under ~150 Hz vilket ger att resultatet ändå kommer tilta/snedvridas så att låga frekvenser har avsevärt längre RTC än högre, för att inte tala om rumsresonanserna där dom mjuka absrobenterna inte är tillräckligt effektiva.

O

omholt

Gjest
EngelholmAudio skrev:
Ett problem man inte tänker på med dessa mjuka absorbenter är att absorptionskoefficienten är lägre för frekvenser under ~150 Hz vilket ger att resultatet ändå kommer tilta/snedvridas så att låga frekvenser har avsevärt längre RTC än högre, för att inte tala om rumsresonanserna där dom mjuka absrobenterna inte är tillräckligt effektiva.
De demper bra i mellomtoneregisteret også, men mindre i diskantområde. Her er målinger av GIK 244 og GIK Monster Bass Trap:

Ellers interessant det du sier her. Hva menes med RTC?

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Hei.

Har lagt ut en del erfaringer og målinger i denne tråden:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18102.0.html

Det ble her brukt 100 mm Rockwool. Du vil kunne få samme effekt ved bruk av dobble 50 mm.

Målingene mine viser at 100 mm Rockwool skråstilt i ett hjørne gav effekt helt ned til rundt 80 hz. Effekten er dog ikke stor. Har en mulighet til å skråstille i flere hjørner ser jeg ingen grunn til at en ikke skal få effektiv demping ned til 80 hz, og antagelig litt lavere. Du som har et firkantet rom vil antagelig tjene på å dempe alle hjørnene.

Har du store problemer under 80 hz anbefaler jeg EQ. Andre løsninger blir plassmessig store, og kostbare. EQ er svært effektivt til sub bass og gir gode lydmessige resultater etter min mening.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Og dette resulterte i MYE bedre lyd :D

PK

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
EngelholmAudio skrev:
De demper bra i mellomtoneregisteret også, men mindre i diskantområde. Her er målinger av GIK 244 og GIK Monster Bass Trap:
http://www.gikacoustics.com/images/absorption_1.jpg
Jag har inte full fakta för hur denna mätning är gjord, men resultatet ser ju inte speciellt attraktivt ut. Ojämnt och med både en kraftig dipp och peak.

Varför skulle man vilja ha det så?

Vad är det jag inte förstår?

:)

O

omholt

Gjest
EngelholmAudio skrev:
omholt skrev:
EngelholmAudio skrev:
Jag har inte full fakta för hur denna mätning är gjord, men resultatet ser ju inte speciellt attraktivt ut. Ojämnt och med både en kraftig dipp och peak.

Jeg synes absorbentene til GIK gir et klart lydmessig løft. Det er det viktigste. Men er selvfølgelig åpen for bedre løsninger. Du kan gjerne sende meg et par gode diffusorer, så kan jeg teste de opp mot hverandre. ;D

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
EngelholmAudio skrev:
omholt skrev:
EngelholmAudio skrev:

Du kan gjerne sende meg et par gode diffusorer, så kan jeg teste de opp mot hverandre. ;D
Stanna hemma på torsdag så kommer en lastbil med 3 pall SMT-produkter... ;) Skojar!

Det är ett antal norska hifientusiaster som beställt SMT produkter. Främst har det gällt V4 och V6 men även lite diffusion. :)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har selv hengt opp noen rammer med Rockwool plater.. Men kanskje noen vet; har det mye å si hva man trekker slike rammer med?
- Helst ingenting
- Tøy
- Lærret (maleri/fotoutskrift)

Noen synspunkter? (spesielt nygjerrig på den siste i den lille listen)

mvh Kai

O

omholt

Gjest
kaap skrev:
Har selv hengt opp noen rammer med Rockwool plater.. Men kanskje noen vet; har det mye å si hva man trekker slike rammer med?
- Helst ingenting
- Tøy

mvh Kai
Dersom du skal trekke stoff over rockwool platene, så er det viktig med pustende stoff. Lin er veldig gjennomblåsbart, men tror også bomull og ull er helt trygt.

Tviler på det ha noe særlig og si om man trekker stoffet over selve rammen rundt også.
Legger ved et bilde av to av mine. Billig stoff fra IKEA.

Vedlegg

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
kaap skrev:
- Helst ingenting
- Tøy

mvh Kai
Dersom du skal trekke stoff over rockwool platene, så er det viktig med pustende stoff. Lin er veldig gjennomblåsbart, men tror også bomull og ull er helt trygt.

Tviler på det ha noe særlig og si om man trekker stoffet over selve rammen rundt også.
Legger ved et bilde av to av mine. Billig stoff fra IKEA.
Omholt
Jeg ser at du har plassert en plate på skrå i hjørnet. Dette medfører at du får ca 30 cm fra enden av hjørnet til plata. Vil ikke dette kunne fange bass ganske langt ned i frekvens og derfor være å anbefale?
En annen løsning vil kunne være å henge platene loddrett i trå fra krok i taket, gjerne foran vinduene (bruk persienner så naboen ikke trur du er gal). Dermed kan man plukke ned platene når man ikke lytter kritisk slik at rommet blir mer anvendelig for andre ting. Har noen prøvd dette?
Jeg har foreløpig et ikke dedikert lytterom og ser etter løsninger som enkelt kan monteres og deretter demonteres og skyves under sofaen i en fart ;D ;D ;D ;D

Topp Bunn