Enda en strømkurs tråd. 4mm2? Skjerm? Solid Core?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    For litt tilbake var jeg med på å høre forskjellen før/etter at en kurs som drev effekttrinn ble lagt om fra 2,5mm2 til 6mm2. Det var en stor oppgradering. Også ikke-audiofil elektriker hørte det;)

    Gå minimum for 4mm2! Aldri feil med "headroom".
    Prisforskjellen mellom 2,5 og 4 mm2 solid core fra sikringsskapet til anlegget er mikroskopisk.. Det er vel en fordel å få alt på en kurs også i forhold til jording.
    Nå finnes det jo vesentlig grøvre ledning som kan gi mye mere "head room".
    Ingen grunn til å spare på konfekten.
    Så vidt jeg skjønner så er mer bedre, så da blir vel mest best antagelig?
    :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Gå for 300mm2 kobber. Kan skaffe noen biter av det snart :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Morro å skyte spurv med kanon, men det er sikkert morro med hagle også!
    Kanskje litt rimeligere og mer praktisk med hagle også.... ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Bruk CEE-kontakter. Tåler grovere kabel og ikke minst mye høyere steømstyrke over tid. Schuko er for pyser.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Hvilken fordel skal det ha med 16 mot 15 A?

    "Anlegget var så kraftig at det slo ut 10A kursen" det betyr bare at startstrømmen er stor, og det dreier seg om en LITEN del av det første sekundet når du skrur på. Det har lite eller ingenting med hvor mye strøm anlegget har tilgjengelig å gjøre.
    Sikringens er merket med f eks 15A. Det er ikke startstrøm som vanligvis er MANGE ganger den nominelle verdien.
    Når det gjelder startstrøm, så er det karakteristikk for sikringen som gjelder. Man bør ikke justere opp sikringstørrelsen for å ta høyde for dette.

    Det er nesten riktig. Dersom det er startstrømmen som er problemet så vil en 16A gi litt større startstrømsmuligheter enn 15A (+7%). For belastningen ellers har det lite å si. Det er såpass marginelt at det ikke har særlig stor praktisk betydning.
    Nei, det er ikke nesten riktig, det er riktig. Jo da, 16 er LITT mer enn 15A.
    Hvis det er startstrøm som er problemet så løses det med å bytte til en sikring med tregere karakteristikk som aksepterer høyere startstrøm.

    Mvh, Xerxes
    Elekrofagmann og mangeårig eier av opptil flere sikringskurser, og som har hatt ansvar for oppkobling av store systemer med mange trafoer som gjerne ble lagt inn samtidig med påfølgende strømutfall som krevde bytte av sikringsautomater til trege karakteristikker som vi hadde bedt om før, men som den lokale elektrikeren kunne fortelle var unødvendig.
    :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bruk CEE-kontakter. Tåler grovere kabel og ikke minst mye høyere steømstyrke over tid. Schuko er for pyser.
    Om en absolutt liker spurvejakt med kanon, så er flatstift kontakter å anbefale (slik som f.eks komfyrkontakten)
    De tåler mye.

    Før en tar helt av og overdimensjonerer stikkontaktene, vil jeg anbefale å se litt på tilkobling som er på hifikomponentene, der er det ikke akkurat voldsomme greiene stort sett........
    WEB_Image Wentronic kontakt IEC-320 -523259508.jpg


    Kan sette 20" hjul på en Lada, men det er fortsatt bare en Lada. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For litt tilbake var jeg med på å høre forskjellen før/etter at en kurs som drev effekttrinn ble lagt om fra 2,5mm2 til 6mm2. Det var en stor oppgradering. Også ikke-audiofil elektriker hørte det;)

    Gå minimum for 4mm2! Aldri feil med "headroom".
    Tak for dit indlæg.

    Selger dere begge flott plastbelagt kobbertråd i allslags farger?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    "..høyere strømstyrker over tid ..."
    "... flatstift kontakter å anbefale (slik som f.eks komfyrkontakten)De tåler mye."

    I hifisammenheng snakker vi ikke om "høyere strømstyrker", vi snakker om typisk 0,5-1A tipper jeg.
    Hvorfor i all verden skal "flatstift kontakter" anbefales? Fordi "de tåler mye"? Mye av hva da?
    Hvilke forferdelige prøvelser er det disse kontaktene utsettes for?
    Er det det tøffe miljøet på stua med temperaturer mellom 18-25 grader, og lav fuktighet vi snakker om eller er det den nevnte strømmen som sikkert kan komme opp i mer enn 1000 mA, nesten 10% av hva kontakten er godkjent for?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    "..høyere strømstyrker over tid ..."
    "... flatstift kontakter å anbefale (slik som f.eks komfyrkontakten)De tåler mye."

    I hifisammenheng snakker vi ikke om "høyere strømstyrker", vi snakker om typisk 0,5-1A tipper jeg.
    Hvorfor i all verden skal "flatstift kontakter" anbefales? Fordi "de tåler mye"? Mye av hva da?
    Hvilke forferdelige prøvelser er det disse kontaktene utsettes for?
    Er det det tøffe miljøet på stua med temperaturer mellom 18-25 grader, og lav fuktighet vi snakker om eller er det den nevnte strømmen som sikkert kan komme opp i mer enn 1000 mA, nesten 10% av hva kontakten er godkjent for?
    Jeg er enig med deg xerxes!

    Tror du misforstår mitt innlegg angående flatstiftkontakt. Det var et sarkastisk svar til weld77 som mener schuko er for pyser, og han anbefaler bruk av industrikontakter (CEE).

    Flatstift kontakter (som komfyrkontakten, men også industrikontakter som er flatstift) tåler mye, gjerne mer enn hva de er anbefalt for, når det gjelder strømføringsevne, og for de som tror det at stikkontakten i veggen er avgjørende for hvordan lyden i hifien blir, så er det bare å kjøre på! :)

    Mvh.
    oks
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    "..høyere strømstyrker over tid ..."
    "... flatstift kontakter å anbefale (slik som f.eks komfyrkontakten)De tåler mye."

    I hifisammenheng snakker vi ikke om "høyere strømstyrker", vi snakker om typisk 0,5-1A tipper jeg.
    Hvorfor i all verden skal "flatstift kontakter" anbefales? Fordi "de tåler mye"? Mye av hva da?
    Hvilke forferdelige prøvelser er det disse kontaktene utsettes for?
    Er det det tøffe miljøet på stua med temperaturer mellom 18-25 grader, og lav fuktighet vi snakker om eller er det den nevnte strømmen som sikkert kan komme opp i mer enn 1000 mA, nesten 10% av hva kontakten er godkjent for?
    Jeg er enig med deg xerxes!

    Tror du misforstår mitt innlegg angående flatstiftkontakt. Det var et sarkastisk svar til weld77 som mener schuko er for pyser, og han anbefaler bruk av industrikontakter (CEE).

    Flatstift kontakter (som komfyrkontakten, men også industrikontakter som er flatstift) tåler mye, gjerne mer enn hva de er anbefalt for, når det gjelder strømføringsevne, og for de som tror det at stikkontakten i veggen er avgjørende for hvordan lyden i hifien blir, så er det bare å kjøre på! :)

    Mvh.
    oks
    :)
    Nettopp!
    :)
    Blir bare litt matt (egentlig veldig) av alle de som går rundt og tror at et stereoanlegg er ekstremteknologi på alle områder.
    Det meste av det som skjer når vi spiller musikk dreier seg om lave frekvenser, lave strømstyrker, lave spenninger og det hele foregår i et hyggelig miljø når det gjelder temperatur og miljø ellers.
    Det mest ekstreme er sannsynligvis det vi fyller i glasset på lørdagskvelden. Eller muligens et talglys?
    :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn