Enda en RIAA-tråd. Med noen spesifikke og strenge krav.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Håpet svinner. Min NLE 22 ser ikke ut til å være noen enkel sak å reparere. Jeg sliter med å skaffe skjema, reparatøren sliter med å finne feilen uten.

Det kan tenkes at jeg går på en smell i form av en ny RIAA denne sommeren. Det er ingen enkel oppgave å ta over etter NLE'en, så det er sagt. 'God til prisen' er liksom ikke noe tema lenger. Like forbannet har jeg en privatøkonomi som setter begrensninger.

Jeg ser følgende egenskaper som helt sentrale:

-Lav støy. Dette har blitt en kjepphest. Støy maskerer detajler og stjeler liv. Vil ikke ha det.

-Lav forvrengning. En annen kjepphest. Litt 2. ordens kan låte fint og 'intenst', men jeg synes til syvende og sist at det tar for mye artikulasjon og tydelighet.

-Stor båndbredde. Jeg har neppe de frekvensene jeg hadde for 20 år siden, men mener fortsatt å trenge en topp som ikke ruller av eller har tiltagende forvrengning.

-XLR ut, samt lav og lineær utgangsimpedans. Det blir mer enn dyrt nok om jeg ikke skal måtte bytte ut flere komponenter. Den skal inn i DP BPC 7.3 og videre til en evt. to DP 6.4P.

Har dere noen gode forslag til produkter som bør testes? Helst under 20.000,- og med 30.000,- som en absolutt smertegrense.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Kanskje ikke den letteste å få tak i men du beskriver egentlig en DP 2.2 der. Men det er lov å prøve seg på brukten. Og med det utstyret du har så vil det jo passe perfekt.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Manley Chinook:

Manley.jpg
    om den er helt støyfri, vites ikke, men storebror er. Bør være mulig å få tiil under 20 k.

mvh

Vedlegg

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Så ikke at du må ha XLR ut. Da forsvinner jo Manley.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Foreløpig har jeg sett meg ut noen kandidater som jeg gjerne skulle testet:

Whest PS.30R/ RDT:
    whestps.30rrear_575_01.jpg

Etter det jeg har lest av tester på nettet virker det som en aktuell kandidat. Egenskapene som fremheves i testene er nettopp de jeg er på jakt etter. Med et lite forbehold, utgangsimpedansen på en av de andre modellene (den eneste jeg har funnet målinger på) er høy og stigende. Dette kan potensielt gi varierende frekvensrespons med mitt oppsett. I tillegg er RDT i dyreste laget for meg.

Aqvox Phono2CI:

51_1.jpg

Også etter ryktene/testene i min gate lydmessig.

Ayre P5XE:

Ayre_Aufmacher_01.jpg

Har fått mye skryt. Men litt skeptisk til 'zero feedback'. Frykter at den kan bli litt i 'mykeste' laget.

Dact CT 100/NLE 17:

CT100.gif

Denne kjenner jeg godt med standard strømforsyning. Vet det kommer til å bli et godt steg ned i forhold til NLE 22, men den er fortsatt meget god. Mer eller mindre perfekt med tanke på kompatibilitet med BPC også. Dact leverer en oppgradert strømforsyning som kan tenkes å gjøre nedturen litt mindre. Hyggelig priset i forhold til enkelte av de andre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Etter å ha testet et meget godt rørprodukt, så tror jeg rett og slett ikke det er noe for meg.

DPR 2.2-jakt på børsen er notert.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Brukt NLE 22 har forresten vært tenkt, ofte.

Men.... Sjeldne som hønsetenner, og med litt dårlige utsikter til reparasjon dersom den skulle gi seg, litt angst for akkurat det....

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Ville ha sett på Avid Pellere til 25k. Ekstremt fornøyd med modellen under, Avid Pulsus (har kun rca ut). Lav støy og forevregning med samtidig høy båndbredde. Pellere gir nok mer av alt, og skal ligge tett opp til toppmodellen Pulsare. På toppen av alt ser den lekker ut :)

326264_429763223727784_1175568477_o.jpg

M

mfufu

Gjest
    Har hørt NLE 22 og tror nok du har en liten vei og gå hvis du skal matche det :) Men kanskje Sutherland 20/20 kan møte alle kravene dine, bortsett fra XLR ut?
    (husker jeg "så" på denne selv når jeg endte opp med EAR 912 sist høst, skal nevnes at jeg ikke har hørt den)
    20/20 | Sutherland Engineering

Batteridrevet power, så burde være tyst som i graven. Lav men jevn utgangsimpedans, 198 ohm ifølge målinger her: Sutherland Engineering 20/20 phono preamplifier Measurements | Stereophile.com, hvis det vil passe resten av utstyret ditt?

Bebop Hifi er oppgitt som forhandler i Norge, men jeg finner ikke noe om det på hjemmesiden til Bebop.

Z

Zomby_Woof

Gjest

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    622
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Testet du Ear 834 med originalrørene? Det er JJ rør og ikke de strammeste... Det går ann å sette i langt strammere rør i den enn disse.

EAR 834P Tube Rolling?

EAR834 tube rolling

Rør, som sagt ikke min kopp te.

Rør-EAR har jeg hatt på lån, og det er etter det jeg forstår omtrent så nær mine idealer som rør kan komme med rør. Jeg har også hørt EAR 324, riktignok lenge siden, og i et relativt ukjent anlegg, men fortsatt ingen NLE-killer for min del.

Jeg vet jeg er vanskelig. Jeg vet jeg er sær. Men, sånn er det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror ikke rør blir veien å gå uansett om det finnes strammere rør enn originalene. Jeg liker lyden av velkonstruerte transistorgreier, og synes rør blir for mykt, søtt, stort og snilt. Det er rett og slett ikke min greie. Jeg liker enda mindre transistorting som 'later som'. Og om noen lurer, så har jeg hørt en del rør oppigjennom, om naturligvis ikke alt. Liker ikke tanken på begrenset levetid, og at kildekomponenter må slas av for å spare på dem. Rørrulling er milevis fra det jeg ønsker å holde på med.

Får jeg den til å virke igjen, så blir 22'n stående til jeg dævver.

Sist redigert av en moderator:

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.236
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har du bladd igjennom riaa-lista på siden vår Zomby? Fant vel egentlig ut at det var få produsenter som hadde alle dine "idealer" som forbilde. Ettersom jeg tror at du alltid vil være tro mot Ortofon, så er jeg enig med deg i valg av noe som er tight og stramt.

Sutherland 20/20 hadde truffet deg omtrent midt i sweatspot, men tilfredsstiller dessverre ikke et vesentlig krav som nevnt lenger opp i tråden.
    Treer'n til Whest er også etter min mening et godt alternativ å prøve ut.
    JR Trans Rotor har også kommet med et nytt balansert riaa-trinn i to bokser. Jeg har ikke prøvd den, men kjenner jo litt til tankegangen deres fra før.

Vi får egentlig håpe at du får i gang NLE'en. Det blir tungt for deg å venne seg til noe annet. Er nesten litt engstelig for at du konverterer til strømming om du ikke får dreis på dansken din. Forbaskat synd om den skulle ryke ut.

Mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen

Vedlegg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.348
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Sutherland 20/20 har vært inom her og ganske sikker på att det ikke er din type Riaa! Synd med NLE'n forresten:p

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mange takk for input, folks. Håper fortsatt, men nå har jeg i hvert fall en liste over aktuelle kandidater om det glipper.

Godt gjetta om Ortofon, Grumps. Skal ikke se bort fra at du får rett. ;)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.651
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Aqvox har jeg hørt ved et par anledninger, syntes den var knall bra i forhold til pris, og eneste grunn til at prisen er så lav er at de kun selger direkte til sluttbruker.
    Super detaljert, helt stille, rca, xlr og masse justerings muligheter.
    Phono, stage, best Phonostage, highend, audiophile, balanced, Single-Ended, Class-A, current amplifier, phonostages, phonoamp, phono amplifier, phono preamp, RIAA,
    Vis vedlegget 257896

Denne så spennende ut,hva er prisen her til lands?

mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Aqvox har jeg hørt ved et par anledninger, syntes den var knall bra i forhold til pris, og eneste grunn til at prisen er så lav er at de kun selger direkte til sluttbruker.
    Super detaljert, helt stille, rca, xlr og masse justerings muligheter.
    Phono, stage, best Phonostage, highend, audiophile, balanced, Single-Ended, Class-A, current amplifier, phonostages, phonoamp, phono amplifier, phono preamp, RIAA,
    Vis vedlegget 257896

Denne så spennende ut,hva er prisen her til lands?

mvh
    Denne er kjempe spennende, men må kjøpes fra hjemmesiden deres. De selger ikke til noen importører, kun direkte salg.
    Den er kanon "billig" 998,- euro og 25 euro i transport. Testet den mot whest ps30(den rimligste av de), og likte denne mye bedre.
    Hadde jeg ikke hatt innebygd riaa i preamp som jeg er fornøyd med hadde jeg kjøpt denne selv. Den er kjempe god i forhold til pris!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Aqvox er nevnt blant mine opprinnelige kandidater også. Prisen ser ut til å være 998 € inklusiv 19% tysk mva. Tror gjerne den er mitt i blinken. Kunne vært fint å høre en før tusenlappene flyr, da....

Kjetil M var litt raskere i avtrekket.... ;)

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har Whest ps30.rdt, og er veldig fornøyd med det. I vinter køpte jeg Project phonobox RS av ren nyskjerrighet på bakgrunn av tester/omtale. Jeg er bergtatt av dette, og har utelukkende benyttet dette i to-tre måneder nå. Prøv det. Særlig bra mht støy !

M

mfufu

Gjest
    Jeg ler meg skakk... :D jeg tror Zomby_Woof kommer til og krysse iskalde fjell og brennende hav for og få reparert NLE 22 før han går etter en Project Phonobox eller noe av det andre som er nevnt her (han burde ihvertfall det...) :)

Det han har, tror jeg ikke mange av dere har hørt?

Sist redigert:

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tenkte det kunne være relevant og nevne siden han etterlyser mye for pengene i åpningsposten. Når jeg setter PhBx RS opp mot mitt Whest ps30rdt, som han forøvrig vurderer å anskaffe, tenkte jeg at min erfaring kunne være av interesse.

Av og til dukker det opp overaskelser i dette gamet også. Men smaken er som baken selvsagt....

Stian

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke noe problem med den anbefalingen ut fra merke og pris.

Har en Phono box RS på lån faktisk, men synes ikke den er noen kandidat som erstatter for å si det sånn. Bra til prisen, men en real nedtur i forhold til den jeg hadde. Riktignok har jeg ikke kabler for å benytte XLR inn på den, så jeg har neppe gitt den 100% rettferdighet. Kaldt vann i blodet ift Whest er det i alle fall.

Hvis det er dette jeg kan forvente meg av ytelse i prisklassen opp til 30kkr, så er svaret egentlig gitt: Ny NLE 17/Dact CT100.

Sist redigert av en moderator:

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.512
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Er den danske produsenten/konstruktøren av NLE umulig å få i tale?

[/OT]
    Hei Zomby Woof(Trådstarter)

Jeg har tidligere skrevet til deg på PM, hvordan vi kan ordne opp i dette?
    Sendte deg en ny PM nå, for noen minutter siden.
    Sender du meg en mail om hva som er galt med din NLE-22,
    sender jeg den videre til rette vedkomne.
    Håper og tror at dette løser seg nå.

Mvh
    puristen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hei og mange takk, hifipuristen.

Jeg tror jeg har sendt til feil mailadresse minst et par ganger tidligere. Men jeg har ikke fått noen 'kan ikke leveres' og trodde ganske enkelt at heller ikke du hadde kommet noen vei.

Tusen hjertelig for hjelp enda en gang.

Ellers, Dr Dong: Det har vært vrient, men er forhåpentligvis ikke umulig.

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    24
    Aqvox er nevnt blant mine opprinnelige kandidater også. Prisen ser ut til å være 998 € inklusiv 19% tysk mva. Tror gjerne den er mitt i blinken. Kunne vært fint å høre en før tusenlappene flyr, da....

Kjetil M var litt raskere i avtrekket.... ;)
    Hvis det er aktuelt og høre en Aqvox kan jeg ta med min til Oslo en gang jeg skal innover så kan du prøve.
    Låter best med xlr inn da.
    hender de dukker opp til ebay til rundt 4000kr....

Mvh J.O

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hadde vært strålende å få det til en gang, J.O. Du hadde NLE 17 før Aqvoxen også, ikke sant? Kunne vært artig å lese noen ord om forskjellene de to i mellom. Der har vi en ganske solid felles referanse i så fall.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Leste Michael Fremers test i Stereophile (igjen?). Kanskje ikke noen dårlig idé, det der.

Håper fortsatt at det ikke blir nødvendig, men den er lagt til på lista. :D

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.185
    Torget vurderinger
    6
    Sist redigert:

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    DIY?

Hvor holder du til? du kan eventuelt låne øret til min Salas folded (dessverre ikke XLR ut) men fortvil ikke

Min har for øyeblikket ca 150 ohms loading

usikker på hvor mange GB som skal kjøres, jeg har 2 sett med print i backup

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn