En vinyljomfrus` bekjennelse

ckallest

Medlem
Ble medlem
12.07.2008
Antall liker
0
Sted
Geilo/Bergen
I hele mitt liv har jeg vært utro. Har brukt og misbrukt musikk på MP3 (!), FLAC og CD. Men etter utallige timer med streaming av perfekte 01010100101011 og avspilling av skinnende compacte disker, så var jeg lei. Det er liksom ikke noe eierstolthet i en FLAC fil...... Så har jeg selvsagt fått meg med at det finnes en gjeng "oldschool" boys der ute som sverger til vinyl. Det hadde jeg lite tro på! Dette eldgalme mediet må jo være utdatert! Jeg kjenner ingen som har vinylrigg, så ingen mulighet for å høre heller.... så jeg bestemte meg for å kjøpe meg en vinylsnurrer og prøve! Begynte i mai med maaaange undersøkelser. Først bestemte jeg meg for Rega P3, deretter Pro-ject 1 til Pro-Ject 5 og til slutt Cearaudio. MEN så kom jeg i snakk med en kar fra Østlandet... noen kjenner ham som IXOS eller SSM... ifbm kjøp av en Holfi RIAA av ham..... og han benyttet like gjerne anledningen til å spleise meg med følgende;
En Nottingham interspace, med rega arm og Denon DL 304 PU, som han finjusterte i helgen og bygget en kasse rundt som selv ikke posten, bring eller whatever kunne klare å ødelegge..... Og da den endelig kom frem til u.t.
(i EN bit!), fikk jeg kyndig veiledning over tlf av Espen. Og da den begynte å snurre, og lyden strømmet, fikk jeg en opplevelse jeg bare har opplevd fredagskvelder med dyrt brunt brennevin og en håndrullet kubaner..... absoulutt nytelse! Og bare synet av henne gjør meg yr - der hun snurrer i hjørnet! Jeg er forelsket!
I vinyl! ;D Nå flyger tusenlapper til Big Dipper, litenytt.no og EBAY.... og jeg angrer ikke et sekund!

Prøver å legge ved et bilde av dama ;)

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
:) Fint å lese.

Vinyl er et fantastisk medium, rett og slett. Og det er mye mer kos (og banning) med vinyl kontra cd-spiller. Du ga meg veldig lyst til å trekke fram kredittkortet mitt å begynne å kjøpe en pick-up og RIAA. Har en Clearaudio Champion som står pent nedpakket og venter på bedre tider. :p

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Ja det er en glimrende spiller du har fått deg :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei ckallest :

Godt det å se at i.spacen fikk ett ogdt hjem , ser frem til å følge tråden din fremover , med lytteinntrykk , og flere skildringer , vi ser frem til ett blide av hele stasen , med både bra forsterkeri og høyttalere , liksom ett protrett av alteret ;D

Jeg spillte jo litt på denn komboen når jeg justerte opp det hele her hos meg , og kan bekrefte at dette låter innmari fint , tror riia og pu/arm/plint komboen der , var vi særdeles heldige med gitt ;D...litt flaks skal man ha , håper motoren har holdt seg på plass etter forskyvelsen i transporten .

Det er en glede å kunne videreformidle kunnskaper og lærdom jeg har tilegnet meg her inne det siste 2 åra , videre , til nye entusiaster som deg , jeg håper du koser deg stort med denne spillern i lang tid fremover....Er det noe jeg kan bidra med , sier du bare fra , på pm eller mobil...for nummeret har du jo.....det hele tok litt tid mht min sykdom , men jeg håper at ventetiden nå er gått i glemmegoka...Espen ;D

HelgeGr

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Hehe, er mer stas med Vinyl ja. Selv prøver jeg å klabbe i sammen noe. Ikke lett å finne en "løsning" når den lille 3 roms leiligheten jeg bor i deles av blandt annet en rabiat 1 1/2 år gammel gutt med pølsekleptofingre som skal borti alt. Hm, stakkaren fant jo fort ut at ovnen var temmelig varm og like grei å holde seg unna...

Var jo i rekti alder da jeg kjøpte mine første plater og de ligger jo dessverre godt nedpakket mye grunnet "monsteret" som er beskrevet ovenfor. Har noen noe gode løsninger på dette? Hehe...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Helge GR....kjøp en røreffekt med åpne pentoderør , disse blir skikkelige varme , unger tar på disse bare en gang..... ;D Neste gang sier de......måkke ta på dem...fali det..... ;D

Nei fra spøk til alvor , det beste er vel å plassere spillern litt høyt , ha på støvlokk ev lage en kasse over , når den ikke er i bruk...

sett spiller så høyt at pølsene holser seg unna , hver gang baret nærmer seg si nei,nei nei,ne...helt til de går vekk fra sakene.....

Selv har jeg en gutt som har vokst opp med både rør ,otnearmer , glovarme monoblokker , emc-up har fått stå i fred , og ingen flekker på ec frontene til hans mor , han hadde no lyst til å gi emc-up en ei bolle eller noen pastiller , men det gikk bra.......vi begynte tidlig med nei , nei , nei.....

Nå er set slik at når det kommer gjester hit til meg , sier han : pass på høyttalere der...... ;D

Til belønning spilles det jevnlig av barnemusiikk både på cd og lp her i gården .

Musikk er til for alle i en husstand , boksene er far sine ;D......det var med stor spenning han senket tonearmen på min vpi scout første gangen når spillern var ny , med en dynavector pu , vi rigga oss til med stol i rett høyde osv....glemmer aldri den kvelden , det var liksom greit når han bare hadde fått prøve en gang...etter dette har det alltid vært griet av far lader riggen med Geir Børresen og Smurfene her.

Lær barna at dette ikke er leketøy , det bør vel i de fleste tilfeller gå greit , hvis det ikke går greit er vel DOG her på forumet som har en fin oppskrift på hvordan det kan gjøres med innelåst hi-fi.

Lykke til........ckallest : send meg en pm med 3-4 ønskeplater...jeg skal på vinylraid i morra !! ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
HelgeGr skrev:
Hehe, er mer stas med Vinyl ja. Selv prøver jeg å klabbe i sammen noe. Ikke lett å finne en "løsning" når den lille 3 roms leiligheten jeg bor i deles av blandt annet en rabiat 1 1/2 år gammel gutt med pølsekleptofingre som skal borti alt. Hm, stakkaren fant jo fort ut at ovnen var temmelig varm og like grei å holde seg unna...

Var jo i rekti alder da jeg kjøpte mine første plater og de ligger jo dessverre godt nedpakket mye grunnet "monsteret" som er beskrevet ovenfor. Har noen noe gode løsninger på dette? Hehe...
Her er tråden for deg. ;)
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=28661.0

Ønsker meg selv til neste år, barnegrindene som Vidar P. beskriver i denne tråden. :)

Gratulerer med det mest fornuftige valget av avspillingsmedium. :D

ckallest

Medlem
Ble medlem
12.07.2008
Antall liker
0
Sted
Geilo/Bergen
Har fått spm om hva frua koster - kjøpte brukt for rundt 9 kilokr. Ny vil vel prisen komme opp i rundt 20 k med riaa antar jeg... har ikke finregnet! Men hvis man kjøper brukt hos en man stoler på (og transporten ikke tar rotta på an) så får man mest igjen for $$$ Og når det gjelder barn og platespiller, så har jeg desverre ikke noen erfaring. Teller en ukastrert hannkatt ??? ;D

Kommer mer bilder etterhvert - nå er jeg stuck på jobb - har vært her i 15 timer sammenhengende!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei Ckallest.....

Du trenger ikke finregne på dette , du gjorde ett uberbra kjøp på denne spillern som jeg fiksa til deg....Du er inne på å stole på selger , det er viktig , men kan også være vanskelig . Man har jo slett ingen garantier for noe som helst i dag , det med å få oversendt bilder og dialog i prosessen er noe jeg liker som selger i allefall . Spillern din ble aldri lagt ut for salg , den kom til deg som du sier pga en riia som jeg la ut . Tilfeldighetene rår med andre ord.!

Jeg tror du kan kose deg stort med denne lenge , skal du allikevel oppgradere noe , skru igjen trekassa å send den hit ;D så hjelper jeg gjerne til....

DEn pu en som sitter på liker jeg godt DEnon , men det finnes pickuper som både spiller bedre i bassen , og andre som er mere oppløst . Det jeg har funnet ut er at drømmepu ene koster avsindig mye penger...i det siste har jeg lagt min elsk på Lyra s pickuper...disse er fantastiske rett og slett , begynner på 6k er det vel , og det er slett ikke farlig å kjøpe Dorian , som er entry line !

Jeg vil anbefale deg å titte litt på Noe som heter Norsk audiofoum i tillegg til hfs...der finner du Rudis pu liste og svar på masse spm om innstilling etc....

for fremtiden(om du nå allikevel hiver både flac og dac på dør) ;D...hadde jeg nok innvestert i flg verktøy :

1 god nebbtang vinklet

protractor til oppsetting av pickuper

stiftvekt digital...

---------------------------------------------

Ved å tilgegne deg lærdom her og NA F vil du på sikt bli flink på både justering og oppsetting av spillern din , det vil gi deg muligheter for testing av ulike pickuper (låne av kamerater feks) og du trer da inn i vinylens steg 2 med utforsking av enda mere spennede greier .

Tonearmen hadde jeg latt bli sittende ei god stund .

Videre kan jeg bare anbefale DVD filmen til Micael Fremer....den er spennede , og gir deg en runde med 3 forskjellige spillere til oppsetting , den kan kjøpes på www.elusivedisc.com

og kanskje andre steder......DVD en heter 21st Century vinyl /kun engelsk språk

Mvh Espen

ckallest

Medlem
Ble medlem
12.07.2008
Antall liker
0
Sted
Geilo/Bergen
Vel, det her blitt mye vinyl i helgen.... jeg har ikke så mange plater, så det blir litt
mye Dido, Eagles, Dire og roadrunning på repeat nå. Men er ikke lei helt enda, for musikken er så "organisk".......det er nærmest ikke mulig å høre at den kommer fra ht og ikke fra virkelige folk og instrumenter. Før om kveldene ble det oftest mye Tv titting. Nå blir det mer musikk enn Tv, pga live feelingen. Ingen i fam. min skjønner dette, og de går glipp av så utrolig mye fine stunder med musikk! Men så har de typisk et komplett anlegg til 2000 kroner også da.... hoho. Sånn er det. Det var Vienna høyttalerne som først fikk meg til å høre på musikk hele lørdagskvelder. Og nå har vinyllyd økt opp følelsen enda to hakk... (gitt gode innspillinger/pressinger, har et par som def. ikke er så bra!).... ;D

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei ckallest.......stikker ned på posten med plater til deg i morra.....det blir en 14-20 stk ettersom om du finner noe du vil ha på lista jeg sendte deg........

Husker på deg på neste handlerunde også vet du...... ;D

Skal pakke platene i kveld , fint om du ringer meg så får vi tatt en prat når du har tid , tlf nummeret har du fra før.....

ikke dårlig å å oppgradert platesamlingen med 100% ;D

Her er platene....

Vedlegg

ckallest

Medlem
Ble medlem
12.07.2008
Antall liker
0
Sted
Geilo/Bergen
ssm skrev:
Hei ckallest.......stikker ned på posten med plater til deg i morra.....det blir en 14-20 stk ettersom om du finner noe du vil ha på lista jeg sendte deg........

Husker på deg på neste handlerunde også vet du...... ;D

Skal pakke platene i kveld , fint om du ringer meg så får vi tatt en prat når du har tid , tlf nummeret har du fra før.....

ikke dårlig å å oppgradert platesamlingen med 100% ;D

Her er platene....
Ikke dårlig deal dette! Bra du vasker dem, hører godt forskjell mellom dem som er vasket og de som er mest preget
av loftet de har lagt de siste 15 årene. Skal sjekke litt rundt hos ulike fam. medlemmer om de har noe liggende, men det virker som de fleste har kastet det de har.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei igjen , håper du får noen fine timer med den flotte Nottinghamen til helgen som du sa.....

Var på raid i dag , og var ute etter fleetwood mac tusk , den fikk jeg has på hos byens dyreste bruktsjappe i akersgt...noen ganger må man bite i det sure eple...

Vi holder kontakten på pm og jeg er på leit til neste forsendelse.... ;D

Håper allt kommer helt frem nå da....pakka er sporbar den..Es

Topp Bunn