En tråd for oss som har kabler som koster en god del over snittet.

T

tce-teams

Gjest
Gikk fra Nordost superflatline til Renaissance audio signatur, og opplevde forbedringer på alle områder. Strammer fyldigere bass, mer oppløst og bredere. Samt en åpent behagelig topp.

Nordost kablene låt hardt, kaldt, smalt og ufyselig i toppen.
Det du fikk av renaissance opplevde jeg av nordost flatline super flatline mk2 , strammere fyldigere bass , mer oppløst med ein varm og fyldig klang.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Organic Audio Cables
A sister company of Argento Audio of Denmark, Organic Audio now launched a complete line of copper cables. These include Organic Audio interconnects ($995/1m pair RCA, $1075/1m pair XLR), speaker cable ($1950/2m pair), and power cords ($995/2m). By contrast, interconnects in the all-silver Argento range from $2000–$9500/1m pair. All products are distributed by Ricardo Reyes (left) of Musical Artisans in Skokie, IL
.

Noen erfaringer derute med disse kablene ??
Bumper denne.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
For meg har dette lenge vært nonsens, men jeg tok meg bryet og prøvde - i går kveld - og byttet om Chapter reference strømkabelen til min Chapter 400W effektforsterker med en standard kabel - tatt fra den gamle PC'en eller noe sånt. Jeg skal ikke si at forskjellen på de to kablene var revolusjonerende, men hørbart var det - til min store skuffelse. Chapter-kabelen ga en mer åpen og klar lyd. Den har en sylindrisk dingsboms i den enden som vender mot forsterkeren. Hva den gjør, vet ikke jeg, men totalresultatet var i alle fall en forbedring av lydbildet. ....
Så heretter skal jeg ikke lenger se ned på de som bruker noen ekstra K på strømkabler.

Takker for din oppriktighet :)

Det er næmlig mange som synes det er nonsens med en god strømkabel, MEN det er som regel før de gjør som deg, næmlig å prøve før de uttaler seg.

Mvh
Hva har du gjort med kablene fra veggvorta til sikringskapet og derifra videre til sentralen borte i gata ?
 
U

utgatt25555

Gjest
For meg har dette lenge vært nonsens, men jeg tok meg bryet og prøvde - i går kveld - og byttet om Chapter reference strømkabelen til min Chapter 400W effektforsterker med en standard kabel - tatt fra den gamle PC'en eller noe sånt. Jeg skal ikke si at forskjellen på de to kablene var revolusjonerende, men hørbart var det - til min store skuffelse. Chapter-kabelen ga en mer åpen og klar lyd. Den har en sylindrisk dingsboms i den enden som vender mot forsterkeren. Hva den gjør, vet ikke jeg, men totalresultatet var i alle fall en forbedring av lydbildet. ....
Så heretter skal jeg ikke lenger se ned på de som bruker noen ekstra K på strømkabler.

Takker for din oppriktighet :)

Det er næmlig mange som synes det er nonsens med en god strømkabel, MEN det er som regel før de gjør som deg, næmlig å prøve før de uttaler seg.

Mvh
Hva har du gjort med kablene fra veggvorta til sikringskapet og derifra videre til sentralen borte i gata ?
Du burde ha fått med deg att det er den förste meteren ampen din ”ser” som er viktig, noen kaller den også den siste...om man snur det litt på hodet...

mvh
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
For meg har dette lenge vært nonsens, men jeg tok meg bryet og prøvde - i går kveld - og byttet om Chapter reference strømkabelen til min Chapter 400W effektforsterker med en standard kabel - tatt fra den gamle PC'en eller noe sånt. Jeg skal ikke si at forskjellen på de to kablene var revolusjonerende, men hørbart var det - til min store skuffelse. Chapter-kabelen ga en mer åpen og klar lyd. Den har en sylindrisk dingsboms i den enden som vender mot forsterkeren. Hva den gjør, vet ikke jeg, men totalresultatet var i alle fall en forbedring av lydbildet. ....
Så heretter skal jeg ikke lenger se ned på de som bruker noen ekstra K på strømkabler.

Takker for din oppriktighet :)

Det er næmlig mange som synes det er nonsens med en god strømkabel, MEN det er som regel før de gjør som deg, næmlig å prøve før de uttaler seg.

Mvh
Hva har du gjort med kablene fra veggvorta til sikringskapet og derifra videre til sentralen borte i gata ?
Du burde ha fått med deg att det er den förste meteren ampen din ”ser” som er viktig, noen kaller den også den siste...om man snur det litt på hodet...

mvh
Det er muligens ikke rette tråden å spørre i, men dette er noe jeg ikke har fått med meg. Finnes det en tråd her på HFS som forklarer dette rent teknisk hvorfor det er slik?
 
U

utgatt25555

Gjest
Bare ett tidspörsmål nu för, femte, sjette eller sjuende far i huset kommer og kommenterer pr formel! :cool:...

mvh
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kutt ut nå, før dette sklir ut til å bli nok en kabeltroende vs kabelskeptiker krangling. Det er allerede veldig mange slike tråder. La nå denne tråden være for de som faktisk mener at det er forskjell på kabler. Og før noen går skuffet hjem, så finnes det også tråder som er forbeholdt kabelskeptikere, så gå heller dit!
 
U

utgatt25555

Gjest
jammen! jeg tror jo det kan väre forskjell på kabler jeg jo :cool:

mvh
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.211
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Da er denne tråden for deg, og andre som foretrekker å bruke anstendige summer på kabler. Resten får heller døyve sin trang og tusle bort til tråder der mantra er at "dyre kabler er humbug". For tro meg, det er flust av slike her inne!

Bare et innspill for verdensfreden:)
 
U

utgatt25555

Gjest
Da er denne tråden for deg, og andre som foretrekker å bruke anstendige summer på kabler. Resten får heller døyve sin trang og tusle bort til tråder der mantra er at "dyre kabler er humbug". For tro meg, det er flust av slike her inne!

Bare et innspill for verdensfreden:)
Ingen formel, og ingen ny stjerne på hfs´s ingeniör himmel har kunnet overbevise hörselen min om at så ikke er tilfelle ennu, (jaja hörer jeg de sier, det er psykolog mat osv, vel...de först isf) hadde visst att dette skrives mens jeg lytter til ABBA så hadde de nok skyldt på hörselen og de mentale evnene (eller manglende sådane) også, men hey!! det var jo ikke deres gebet :cool:...

mvh
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hva har du gjort med kablene fra veggvorta til sikringskapet og derifra videre til sentralen borte i gata ?
Du burde ha fått med deg att det er den förste meteren ampen din ”ser” som er viktig, noen kaller den også den siste...om man snur det litt på hodet...

mvh
Det er muligens ikke rette tråden å spørre i, men dette er noe jeg ikke har fått med meg. Finnes det en tråd her på HFS som forklarer dette rent teknisk hvorfor det er slik?

Det smutsiga nätet - Artikelarkiv - Euphonia Audioforum


http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-25.html

Jeg ville sagt dette på en litt annen måte.
Det utstyr som lager støy gjør det (hovedsakelig) i form av at de trekken en forvrengt strøm. De slipper igjennom/ trekker strøm i bare deler av «sinusbølgen». Sett fra disse støykildene (ulineære belastninger) blir dette å betrakte som en ulineær strømkilde. En strømkilde «presser» forvrengt strøm tilbake mot forsynende nett. Så det at vi henger på en ulineær last i form av f.eks. en PC, frekvensstyrt motor o.l. medfører at vi tilnærmet «presser» en tilsvarende ulineær strøm mot nettet.
Den ulineære strømmen vi presser mot nettet, ser impedansen i nettet. Sett fra en abonnent, vil den første impedansen av betydning være kiosktransformatoren. Jo større transformatoren er, jo mindre er impedansen og jo lettere er det å «presse» tilbake den «forurensede» strømmen. Det som egentlig skjer, er at når den «forurensede» strømmen møter impedansen til matende nett, så gir det forurensede strømmen et «forurenset» spenningsfall som igjen forvrenger spenningen i matepunktet. Alle abonnentene tilknyttet samme kiosktransformator (samme nätstation) opplever omtrentlig den samme forvrengningen av matespenningen.
Dersom nettimpedansen inneholder induktanser og kapasitanser (og det gjør den alltid), så kan også resonansfrekvenser i nettimpedansen sammenfalle med en av støyfrekvensene og vi får ytterligere forsterkning (det er dette vi ser i Hellandsbygd).
Sannsynligheten for å få stygg spenning avtar som regel med lav nettimpedans (stor transformator). Men dette gjelder bare den siden som forurenset strøm kommer fra. I Hellandsbygd har vi (antatt) lite forurenset støy fra abonnentene. Slik støy er det smelteverket som lager. Har vi derimot mye forurenset strøm som trykkes mot nettet (fra abonnent mot nätstation) så er det, som sagt, en fordel at impedansen i matende nett er liten. Vi sier at nettet er «stivt» eller vi kan også si at nettet har stor kortslutningsytelse. Disse begrepene betyr i prinsippet alle at impedansen er lav og det er lett å kvitte seg med den forvrengte strømmen uten at dette gir forurenset spenning og problemer for naboene.

Jeg er foreløpig ikke kommet lenger. Høyfrekvent støy får jeg komme tilbake til. Det er også en annen sak angående dette på mitt bord, så jeg nøster litt etter hvert


http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-29.html


Når billaderne blir flere, vil dette øke forstyrrelsen i nettet. Nå har vi satt inn en veldig stor transformator (større enn vi burde) i den fordelingen du tilhører slik at denne vil virke som et en sluk/avløpsrør for forstyrrelsene eventuelle billadere vil generere i denne transformatorkretsen.



http://grouper.ieee.org/groups/harmonic/iharm/ihfinal.pdf

http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-29.html
Electric Power Quality And REliability - XL Catlin

Shielded isolation transformers are usually installed for noise control. They do not regulate voltagebut provide a fixed input-to-output voltage ratio, commonly 1:1. They block common-mode noise butdo not block noise between current-carrying conductors. Like ferroresonant regulators, isolationtransformers can have high impedances and reflect load-generated noise back to the loads. Shieldedisolation transformers generally do not reduce low frequency harmonics and resonance problem


WHY POWER CABLES MAKE A DIFFERENCE | Galen Carol Audio | Galen Carol Audio

Misconception #3: There is up to a hundred feet of wire in the walls, so the last 6 feet of power cord can't possibly make any difference.

Answer: “The power cord is not the last 6 feet, it is the first 6 feet from the perspective of the component. As stated in #1 the local current and electromagnetic effects directly affect the sonic performance of the component.”
- See more at: WHY POWER CABLES MAKE A DIFFERENCE | Galen Carol Audio | Galen Carol Audio
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Spennende med en egen tråd for "troende".
Har selv brukt en anstendig sum med penger på kabler. Kjøpt mye brukt også for å få "enda"bedre kabler.

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til kabler,da spesielt prisene. Og ofte hører jeg at de dyreste ikke er best.
I den tro det er forskjell på kabler burde man ikke se seg blind på pris. Men kanskje heller finne noe som passer best med det man allerede har av utstyr.
En billig kabel til noen k kan fort være bedre enn en til titals k.
Noen kabelprodusenter lager tusenvis av kabler og "kan"selge kabler billigere enn en produsent som lager få men dyre kabler.
Selv synes jeg også at regler om 5 eller 20% blir helt feil.
Men mest fordi enkelte(alle)kabler er overpriset.
Så spørsmålet er heller om hvor mye man vil legge i det. Og om det kanskje bare er en del av en større oppgradering og evt nysgjerrighet på hva man kan oppnå.
Hadde selv en analog signal kabel til 25.000 og høyttaler kabler til 38.000kr på høyttalere til 45k.
Nå kjøper jeg alt brukt og har selvfølgelig ikke betalt disse prisene.
I dag har jeg en høyttaler som kostet 150k.
Driver fortsatt og tester kabler og trives med det.
Det er forskjeller men prisene er hinsides min forklaringsevne.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.474
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
For meg har dette lenge vært nonsens, men jeg tok meg bryet og prøvde - i går kveld - og byttet om Chapter reference strømkabelen til min Chapter 400W effektforsterker med en standard kabel - tatt fra den gamle PC'en eller noe sånt. Jeg skal ikke si at forskjellen på de to kablene var revolusjonerende, men hørbart var det - til min store skuffelse. Chapter-kabelen ga en mer åpen og klar lyd. Den har en sylindrisk dingsboms i den enden som vender mot forsterkeren. Hva den gjør, vet ikke jeg, men totalresultatet var i alle fall en forbedring av lydbildet. ....
Så heretter skal jeg ikke lenger se ned på de som bruker noen ekstra K på strømkabler.

Takker for din oppriktighet :)

Det er næmlig mange som synes det er nonsens med en god strømkabel, MEN det er som regel før de gjør som deg, næmlig å prøve før de uttaler seg.

Mvh
Hva har du gjort med kablene fra veggvorta til sikringskapet og derifra videre til sentralen borte i gata ?
Her diskuterer man hvordan kabler endrer resultatet. Da er det ikke nødvendig å skrive noe sånt. Hvis du ikke hører forskjell på kabler, foreslår jeg at du slutter med denne hobbyen og heller lytter til musikk.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Da jeg startet denne tråden for 7 år siden var det mest for morro skyld for å se hvilke reaksjoner som kom.

I løpet av disse 7 åra har mye blitt byttet ut, også dyre kabler. Sitter i dag med billigere kabler, både kjøpe kabler og diy kabler.

Det koker ned til matching er min erfaring. Høytt med store element og kraftige amper vil gjerne trives med kabler som har rikelig med tverrsnitt, mens lettdrevne høytt med røramper trives godt med tynnere kabler.

Prioriter høyttaler først, så amper, kilde og til slutt kabler.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Kabler burde behandles som komponent i et stereo-oppsett på lik linje med forforsterker,effekt,cd,riaa osv.osv.Da tenker jeg vi kan si at vi er i mål.Kabelskeptikere har nok ikke fått med seg dette og det gjør ikke noe det.Men å argumentere om at det ikke er forskjeller bør tas opp i annen tråd.Jeg våger meg på å opplyse om at det er vesentlig forskjell på katte-skit og fiken.Det er det på kabler også.Enten de er dyre eller billige.
Mvh Kenneth
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Da jeg startet denne tråden for 7 år siden var det mest for morro skyld for å se hvilke reaksjoner som kom.

I løpet av disse 7 åra har mye blitt byttet ut, også dyre kabler. Sitter i dag med billigere kabler, både kjøpe kabler og diy kabler.

Det koker ned til matching er min erfaring. Høytt med store element og kraftige amper vil gjerne trives med kabler som har rikelig med tverrsnitt, mens lettdrevne høytt med røramper trives godt med tynnere kabler.

Prioriter høyttaler først, så amper, kilde og til slutt kabler.
Veldig veldig enig her :)
Du er nok ikke den første som har kommet til liknende konklusjon.

Og sikkert ikke den siste..
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Man kan vel med rette påstå at det er motsatt rekke følge som bør prioteres;)

Rent strøm, egen kurs, kabler men lidt større tverrsnitt en av hva der er dikteret av brand forskrifter.
Kilde er den viktiske produkt i avspillings kæden da det vil være umulig at kompensere for mangler eller manglende kvalitet i dette led av avspillings kæden senere i avspillings kæden

Det hjelper ingenting at forsterker og høytalere er av højeste kvalitet, vis du har shit in, vil du alltid få forsterket shit ut.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Kabler har jeg alltid sett på som et nødvendig tilbehør.Men etter at jeg skiftet ut kablene mellom pre. og monoblokkene og høyttalerkablene har jeg kommet til den konklusjon at kabler må sees på som en komponent til anlegget.Disse kablene er svært kostbare men det er jo alle komponentene i mitt anlegg.Og jeg registrerer at mange har topp komponenter i anlegg og kabler som er kjøpt med sparemodus på.Jeg vil nok påstå av egen erfaring at kabler i referanse klasse vil gjøre anlegget komplett.
Mvh Kenneth
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dere med lang fartstid i kabeltesting, hvor mener dere den største gevinsten ligger i forhold til strømkabel?

- Fra veggvorte til elektronikk (kvalitet på strømkabelen i seg selv)
- Separere strøm til anlegget fra andre elektroniske kilder (unngå tv, lys o.l på veggvorten som forsyner anlegget uten å ha dedikert kurs)
- Fra sikringsskap (egen kurs) til dedikert hifi-veggvorte

Det jeg lurer på er om noen av disse faktorene gir så stor forbedring i forhold til de andre at mye er gjort ved å velge den.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Dere med lang fartstid i kabeltesting, hvor mener dere den største gevinsten ligger i forhold til strømkabel?

- Fra veggvorte til elektronikk (kvalitet på strømkabelen i seg selv)
- Separere strøm til anlegget fra andre elektroniske kilder (unngå tv, lys o.l på veggvorten som forsyner anlegget uten å ha dedikert kurs)
- Fra sikringsskap (egen kurs) til dedikert hifi-veggvorte

Det jeg lurer på er om noen av disse faktorene gir så stor forbedring i forhold til de andre at mye er gjort ved å velge den.
Havde egentlig ikke tenkt, at ville komme med inspild her, men da det ser ut til, at der ikke er så mange andre, som har lyst til at ta dette op og gi deres besvær med.

Så her kommer nogen meninger om hva, hvorfor, og ikke mindst hvordan, jeg og kameraten min, har valgt at at gøre for at minimere problematikken og optimere forholdene for anlegget generel.

Han og undertegnede har valgt lidt forskjellige løsninger, han har blandet andet valgt at innsette et filter, som er konstruerte så det samtidig isolere Jord forbindelsen mellom apperaterne, hvor a har valgt at kun benytte en padde, som er optimerer for Audio.

Vis nogen lurer på, hvor stor erfaring jeg legger til grund for dette innlegg, kan det opplyses, at vi har prøvet lidt av hvert lige fra store industrielle skilletrafoer, til store UPS med regenerering og Batteri backup, og har betalt dyre lære penge her, for at sige det mildt.

Først skal vi lige være oppmerksom på, at vi har to net typer her i Norge,det gælder især vis du overveier at invistere i regulert net filter eller andre special produkter , da vi anser det som viktig at et sådant produkt, er optimerer for det net, som er aktuel for Dig.

Vedrørende spørsmål 1, mener vi det er viktig at have et kvalitets kabel med lidt større tverrsnitt end, hva der er foreskrevet. Og her er ikke mindst kontaktene både på kabler, med også i padde og produktene avgjørende for resultatet.
En ting vi anser som special viktig her, er vor bra kontaktene er, ikke mindst på grund av resonans kontroll og vibrations dempning.
Her for du tenke lidt på hva der sker, vis du har fuld tone høytalere eller andre som går lidt dybt i bassen, da dette vil bevirke at alt i rommet bliver sat i resonans og vibrere, og da bliver det viktigst at prøve at minimere vibrationerne i overgangene på kontakterne.
De forskjellige materialer i kontakter og kabler vil også alle bidra med en klang farge i gengivelsen, og tro mig, vi ved, for vi har prøvet det meste ut av diverse på markedet, og vi foretrekker kobber , guld udgaverne, da disse synes at bidrage med en lidt mere musikalsk gengivelse, en anelse varme set i forhold til produktene, hvor der benyttes andre materialer.

Dette steg er viktig, ikke mindst med henblikk på hva Ymer refererer til tidligere her.

Skal in i byen og ha lidt a spise, så resten som også er viktig med henblikk på optimering, som dette er, hva det dreier sig om, for vi ta lidt senere.

Mvh
 
Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Dere med lang fartstid i kabeltesting, hvor mener dere den største gevinsten ligger i forhold til strømkabel?

- Fra veggvorte til elektronikk (kvalitet på strømkabelen i seg selv)
- Separere strøm til anlegget fra andre elektroniske kilder (unngå tv, lys o.l på veggvorten som forsyner anlegget uten å ha dedikert kurs)
- Fra sikringsskap (egen kurs) til dedikert hifi-veggvorte

Det jeg lurer på er om noen av disse faktorene gir så stor forbedring i forhold til de andre at mye er gjort ved å velge den.
Vedr. Spørsmål 2 her taler vi om at minimere støy.
Lys dimmere er stor slem her, så jeg vil for alt i verden anbefale at ha anlegget på en anden kurs, vis der benyttes en kurs m tilsluttet lysdemring, i det rom hvor anlegget er tilsluttet.
De forskjellige moderne lys pærer idag støyer generel væsenlig mere en de gamle gløde tråds pærer, men er jo lidt vanskelig at komme uten om, vis man ikke er for olie lamper og stearin lys.
Ymer har et par innlegg, som belyser problematikken inde her.
Av de moderne typer pære, forstår jeg det sådan at Halogen pærene er dem som idag, generel har det mindste støy pointiale.
Andre ting som er stor slem, med støy er Plasma skærme, ved ikke hvordan det forholder sig m Oled skærmene, og mange av computerne er også storslem.
problemerne vedr tilslutning av computere og TV skærme tar vi op senere.
 
Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Dere med lang fartstid i kabeltesting, hvor mener dere den største gevinsten ligger i forhold til strømkabel?

- Fra veggvorte til elektronikk (kvalitet på strømkabelen i seg selv)
- Separere strøm til anlegget fra andre elektroniske kilder (unngå tv, lys o.l på veggvorten som forsyner anlegget uten å ha dedikert kurs)
- Fra sikringsskap (egen kurs) til dedikert hifi-veggvorte

Det jeg lurer på er om noen av disse faktorene gir så stor forbedring i forhold til de andre at mye er gjort ved å velge den.
Vedr spørsmål 3. Kort og godt betrakter vi det som det ideelle sted at starte, men vil samtidig anbefale at den enkelte for målt strøm kvaliteten på hans net tilslutning i en uke tid, for at verifisere, om der er problemer, som er realateret til net leverandør.
For vores erfaring er at det er der tit og mange gange, og det er første sted at begynde at optimere, da det let bliver en lidt bekostelig affære at gå igang med en total optimering av net tilslutningen for anlegget, da en sådan best kan beskrives som mange Bække små.
For at i har en ide om hva vi taler om her kan jeg oplyse at for kameraten del taler vi over 100.000 og for min del rundt det halve.

Hva og hvorfor, vil jeg komme tilbake til senere i denne uke, men sumarum er at vi har arbeidet med mange bekke store som små, for at optimere forholdene for de tilsluttede produkter i anlegget.

Det er en kostbar hobby, vi har her, Drenge;)
 
Sist redigert:

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Her er det bare å si seg enig med Hi-rex. Selv har jeg egen kurs inn til anlegget. Dette for å få minst mulig støy fra eget anlegg i boligen. Men som Hi-rex sier vil det likevel mye støy som kommer i nett rundt huset. Mange av dere har sikkert opplevd at dere får bedre lyd i anlegget sent på kvelden. Dette skyldes jo at det er få elektriske apparater, eks. husholdningsmaskiner, som går etter kl. 23. Dette medfører mindre støy på nettet og en renere strøm inn til eget nett i boligen.
Som en følge av dette har jeg gått til innkjøp av strømrensere/filtre for å forsøke å få mindre uren strøm inn til forsterkere, riaaer, kilder mv. Jeg har også satt den beste kablen jeg har mellom strømfiltret og kontakten i veggen. Dette gir best resultat. Spør meg ikke hvorfor.
Videre er alt som heter dimmere osv. skrudd av eller aller helst bannlyst i nærheten av anlegget, ja i hele huset når jeg skal spille.
Dette sammen med gode og godt isolerte strømkabler til hele anlegget gir bedre lyd.
Med andre ord Hi-rex fremstilling støttes fullt ut. Det er jo tross alt strøm som er grunnlaget for lyden i anlegget.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.171
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dere med lang fartstid i kabeltesting, hvor mener dere den største gevinsten ligger i forhold til strømkabel?

- Fra veggvorte til elektronikk (kvalitet på strømkabelen i seg selv)
- Separere strøm til anlegget fra andre elektroniske kilder (unngå tv, lys o.l på veggvorten som forsyner anlegget uten å ha dedikert kurs)
- Fra sikringsskap (egen kurs) til dedikert hifi-veggvorte

Det jeg lurer på er om noen av disse faktorene gir så stor forbedring i forhold til de andre at mye er gjort ved å velge den.
Jeg satt opp IsoTek EVO3 Sigmas (for kilder/pre og sub'er); deretter IsoTek EVO3 Titan på effektforsterkere. Har koblet TV/kabel-tuner/media-PC helt utenom disse (plugget på eget IsoTek produkt). Deretter har fokus vært strømkabler (Nordost Frey2 til Isotek-produktene samt mot effekt forsterkere. Alle andre elementer har Nordost Heimdall 2 strømkabler). Deretter gikk jeg over kildene/pre og plugget dem opp med Nordost Heimdall 2). Alle signalkabler er balanserte med Nordost Heimdall2 XLR. Siste steg så langt for min del var Nordoset Frey2 høytalerkabler til front og center (ikke kommer til de resterende ennå). Så pr nå kjører jeg både anlegg og TV på samme kurs (Isotek produktene "redder" dette til en viss grad.

Jeg vil si at egen kurs for anlegget er en god start. Deretter IsoTek eller tilsvarende produkter. Deretter strømkabler, så signaler kabler og til slutt høytalerkabler er et godt utgangspunkt.

Isotek EVO3 Sigmas (finnes også andre alternativer i samme prisklasse eller høyere) kan også gi ut måling av støy på strømnettet - som er veldig praktisk. Ser det svinger ganske dramatisk over døgnet avhengig av når resten av nabolaget er våkne. Det fine med strømrens produkter er at lydkvaliteten er relativt konstant gjennom døgnet; som gjør at man slipper å kun høre musikk på natta :)

Som dere skjønner er jeg veldig begeistret for Nordost - har vært gjennom en stabel andre kabler, men endte opp hvor jeg er nå.

Har også tilsvarende oppsett på 2 hodetelefon-oppsett - det var her jeg først fikk øynene opp for betydning av kabler og Isotek-produktene.

Min generelle holdning er stor skepsis; jeg ønsker i utgangspunktet ikke at kabler eller strømrens skal gi noe effekt. Så jeg baserer min ferd gjennom dette fagfeltet som prøv/feil-basert. Og jeg har en generell stor skepsis og må gjøre ganske mange tester før jeg lander på en konklusjon. Har også testet flere produkter som enten ikke har gitt noen effekt eller som ødelegger lyden (ønsker ikke å peke på enkeltprodusenter her for å spare den evige diskusjonen som garantert kommer til å følge etterpå).

Kabler er siste tweak; det er også utrolig viktig å finne komponenter som matcher lyden man ønsker gjennom hele kjeden. Alt påvirker. Hva man ønsker vil selvsagt variere fra person til person. Så det finnes ingen fasit her.

Edit:
Jeg må si at strømrens ga langt større effekt enn kabler (uansett hvilke). Det elektriske anlegget her er ikke 10 år engang; og det er nylig gått gjennom. Det leverer veldig jevn spenning gjennom hele døgnet. Fortsatt var det ganske dramatisk effekt av strømrens (men pass på; det er veldig mange dårlige produkter der ute som tar livet av dynamikken).
 
Sist redigert:

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Jeg kan virkelig anbefale å teste strømrens! Er selv ganske ny på kabelkjøret, så er fortsatt i et utforskende stadium. Den eneste kabelen jeg har "landet" på som så å si feilfri, var en Acoustic Zen Silver Reference II 1m RCA-kabel: Den er tykkere og stivere enn alle strømkablene mine, noe som sier litt om en analog signalkabel!

Når det kommer til strømrensing snakket jeg med Geir på OHC som varmt anbefalte Isotek sine strømrensere. Siden jeg ikke har investert hundre tusener i anlegget mitt, var jeg noe motvillig til å betale 7000+ for et strømfilter. Endte derfor opp med et rimeligere alternativ: Isotek Evo3 Isoplug og en god, skjermet strømskinne fra Wireworld (som jeg fikk tak i brukt): EVO3 IsoPlug - IsoTek Systems
Må si at jeg opplevde ganske drastisk forskjell med pluggen: mer rom og kontroll i lyden, mørkere bakteppe.

Hele kabeldiskusjonen er interessant: Jeg er selv skeptisk til at det skal ha noen effekt (hvordan kan en kabel ha en "effekt"?!), men så har jeg gang på gang opplevd effekten... Så da står jeg der mellom to stoler og synes det egentlig er ganske greit: For det låter jo satan så bra :)

Mvh.
 
Topp Bunn