En spesiell oppdagelse

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
På vei hjem fra Peppes oppdaget jeg noe nytt. Datterens heliumballong oppførte seg merkelig ift. bilens begegelser.
Visste dere at en helium ballong beveger seg bakover inni kupéen på en bil når man bremser ned? Beveger seg mot høyre når man svinger mot høyre, og visa versa? Et tankeeksperiment følger...

Årsaken er at ballongen totalt sett med gass er lettere enn luft. Når man bremser ned vil det oppstå et overtrykk foran i kupéen, Dette overtrykket vil tvinge den lette gassen motsatt vei, altså bakover ved nedbremsing av bilen. Vet du hva dette prinsippet kan brukes til? Nei vel!

I målerom for lyd, kan man plassere mange ballonger i vegger og tak. Hver eneste ballong vil pga. vekten, som er negativ ift. luftvekten, bevege seg motsatt vei av lydtrykket, og dermed til en viss grad oppheve refleksjoner - i prinsippet like godt for alle frekvenser.
Dette må da være helt toppers for målerom der man som regel har problemer med stående bølger i bassen. Hvis heliumballongene beveger seg motsatt vei av lydtrykket ville dette redusere stående bølger til et minimum uten å ty til metervis med dempemateriale.

Hva sier måleekspertene til dette?

Vidar

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.627
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Først og fremst Vidar.....du har for lite å gjøre.....

Ser ikke helt poengene i dette (Men er ikke sikker på at jeg skjønte helt hva du mente heller...). Trykksoner i rommet har jo med positiv interferense å gjøre - altså amplituderelatert. Det er jo ingen "stående" trykkforskjeller i rommet - trykkforskjellene vil jo flytte seg med frekvens (musikken).

Mvh
OMF

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei!

Først og fremst Vidar.....du har for lite å gjøre.....

Mvh
OMF
;D

Det er vel heller det at jeg har for mye å tenke på. Jeg har også lagt merke til at ved å legge en heliumballong tett inntil øret så har denne omtrent samme effekten som når du legger øret tett inntil en tykk glava eller steinullmatte - det blir stille. Ikke bare i mellomtoner og oppover, men langt nedover i frekvens. Jeg har lurt litt på hvorfor dette skjer med helium, og derfor resonnerte jeg meg fram til, sammen med oppdagelsen i bilen, at gasser som er lettere enn luft, vil tvinges den veien der luften er tynnere. I en trykkbølge så er jo luften fortettet ett sted og fortynnet ett annet sted - så var jeg litt rask med å legge sammen 2+2...

Vidar

T

timc

Gjest
Du får få deg en ballong med Hydrogen og teste forskjellen ;)

Jeg synes resonementet til Vidar høres fornuftig ut.

Mvh

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
I målerom for lyd, kan man plassere mange ballonger i vegger og tak. Hver eneste ballong vil pga. vekten, som er negativ ift. luftvekten, bevege seg motsatt vei av lydtrykket, og dermed til en viss grad oppheve refleksjoner - i prinsippet like godt for alle frekvenser.
...og hvis alle ballongene sprekker samtidig slik at luften får en høy andel av Helium, hvor morsom blir lyden fra anlegget da?  ;)

(Sorry, klarte ikke å dy meg)

For øvrig: Hydrogen vil jeg nok fraråde, siden det kan ha en litt uheldig effekt i forhold til brannfare...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.627
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det med at det blir stille med en Helium ballong i øret, kan nok ha noe med at massetettheten er lavere, og dermed overføres lyden dårligere i dette området.

Forsøket kan evt bekreftes med å legge øret inntil en stålbjelke og få en kamerat til å slå på på den med hammer for å bekrefte at økt tetthet gir økt lydstyrke inn på øret, før man begir seg videre til avsluttende tester i vakum.

edit: hydrogentestene anbefales på slutten av dagen, sammen med en sigarett.

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Helium har en annen massetetthet enn luft og derfor også en annen lydhastighet. Overgangen mellom to materialer med ulik lydhastighet medfører som oftest et betydelig tap av lydtrykk.

Ballongens bevegelse som følge av at bilen bremser er en treg mekanisk bevegelse. Ballongen fortrenger luft når den flytter seg og kan derfor bare bevege seg som en enhet veldig sakte. Om man forsøker samme eksperiment med lydbølger vil man bare få en annen lydhastighet i gassen.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
OK. Slaget er tapt. Jeg skrinlegger planen om å anskaffe 500 heliumballonger med dalmatinermotiv, for så å sprekke alle samtidig, og ha de veldig morsomt inntil jeg blir kvalt av oksygenmangel. Samtidig tar jeg oppfordringen/signalet til OMF om å få litt mer/annet å gjøre ;D

Visste dere forresten at kjølespray-gass inni trykkammerkasser gir basselementet lavere resonansfrekvens? ......

Vidar

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Prøv trykkammer på 90 meter. Da får du tidenes donaldstemme OG tidenes rus!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.627
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Visste dere forresten at kjølespray-gass inni trykkammerkasser gir basselementet lavere resonansfrekvens? ......

Vidar
Vil vel anta at det skyldes en temnperaturseniking når du lukker kassen, med påfølgende trykkstigning når temperaturen igjen normaliserer seg inne i kassen. Mao vil man få samme effekten av 16 poser frosne erter som okkuperer bassenkassen rett før montasje.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.627
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Prøv trykkammer på 90 meter. Da får du tidenes donaldstemme OG tidenes rus!
Og en vanvittig kul tåkedis når du kommer opp igjen....

Lattern sitter løst da vil jeg tro....

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Den tåkedisen opplevde jeg heldig vis ikke. Men med 2 timer på 90 meter og nødoppstigning så vil man nok gå en sikker død i møte, anført av en spontan tåkedis.

90 meter er hva man anser for å være høyeste forsvarlige trykk med pressluft grunnet oksygenets partialtrykk på 2 bar. Det gir også en voldsom dybderus grunnet partialtrykket til nitrogen på 8 bar. Donaldstemmen kommer allerede på 30-40 meter.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
464
Sted
Bergen
Den tåkedisen opplevde jeg heldig vis ikke. Men med 2 timer på 90 meter og nødoppstigning så vil man nok gå en sikker død i møte, anført av en spontan tåkedis.

90 meter er hva man anser for å være høyeste forsvarlige trykk med pressluft grunnet oksygenets partialtrykk på 2 bar. Det gir også en voldsom dybderus grunnet partialtrykket til nitrogen på 8 bar. Donaldstemmen kommer allerede på 30-40 meter.
90 meter er over grensen for de fleste.  Jeg ville ikke tatt sjansen på at jeg ikke døde av oksygenforgiftning ved 2 bar oksygen.  Rusen fra nitrogen gjør seg gjeldene før slike trykk.

Typisk scenario:
en gjeng i trykkammer for første gang.
de er litt utilpass og spent
det blir ganske varmt etterhvert
en av dem sier " du så varmt det er" med Donald stemmer
alle begynner å le og slutter ikke før de er på lavere trykk!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har dykket til 29 meter en gang under et dykkerkurs (Padi Advanced Open Water Diver) for en del år tilbake. Merket at jeg allerede da ble litt ukritisk til avtalte regler for dykket, for dykkerleder ga ordre til oppstigning igjen, mens jeg forsøkte å signalisere "bare 1 meter til, da!" Man skal ikke undervurdere virkningen av dybderusen på sikkerheten. Det er ihvertfall noe man skal ha en del erfaring med før man går løs på ekstremdybder.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.627
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er mye man ikke skal kimse med under dykking - det er en relativt god grunn til at såpass mange stryker med hvert år. Men først og fremst:

Dykkersyge - komprimert nitrogen tas opp i blodet ved store dybder, og kan utvide seg og blokkere blodstrømmen til hjernen ved for rask oppstigning. Hovedgrunnen til at grunnkurs dykkere kun får dykke til 20 meter - det går relativt greit å gå rett til overfalet uten dekomp.

Dybderus - skyldes høyt partielltrykk av nitrogen. Begynner på rundt 30 meter. Kan tilvennes i stor grad. Men er nok grunnen til mange idiotiske vurderinger i dypet.

Akutt oksygenforgiftning - opptrer ved rundt 1,7 bar, eller ca 75 meter. Gir epilepsilignende anfall, og er i det store og hele ingen suksess i dypet. Puster man rent oksygen tåler man 7 meter.

Verdt å merke seg at kroppen ikke er en eksakt vitenskap og individuelle forskjeller og dagsform spiller inn. Dykketabeller er basert på empiri og statistikk, ikke matematikk.

edit: må bare få lov til å legge til klassikeren. Manglende erfaring og forberedelser. Hoppe over ripa med manglende oppdrift (i form av en ikke oppblåst drakt/vest, og for mye bly) - det er flere som har hoppet ut fra båte, synket til bunns ogblit der til andre har hentet dem opp igjen. Da har du gjort forberedelesene dine godt. Dessverre så lærte man litt sent.

I tillegg kommer panikk - som også vitner om dårlige forberedeleser!

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Forsvaret bruker aktivt kammerdykk til 90 meter for å oppleve effekten av dybderus. Dette gjøres i slangedykker, marinejeger og minedykkerutdannelsene. Dette gjøres med normal pressluft og regnes som sikkert når man sitter i ro.

O2-hit vil i de aller fleste tilfeller kun medføre at man besvimer. Det er jo sjelden direkte livstruende i et trykkammer med flere meddykkere og dykkerlege tilstede. Jeg tror heller ikke det har forekommet i forsvarets historie med slike dykk.

For kullosforgiftning og behandling av bends brukes langtidstabeller på 60 meter. Da puster man samtidig ren oksygen under dekompresjon.

Oxydive brukes bare ned til 7 meter da man under praktisk dykking bør ha mer sikkerhetsmargin. Dette er et hellukket system som brukes i marinejegertjenesten for lydløs og usynlig fremferd.

Alle tre kursene trener videre praktisk dykking til 50 meter med pressluft. Minedykkerkurset tar også for seg blandingsgass og rebreather.

Jeg har gått minedykkerkurset og for meg slår dybderusen til som et skudd ved 75 meter. På 50 meter er det stort sett bare en veldig svak prikking som nesten like gjerne kan være en placeboeffekt. Imidlertid er det en del som begynner å reagere litt rundt 60 meter ved praktisk dykking.

De aller fleste dykkeulykker er faktisk drukning i overflaten etter oppstigning. Da tror man jo at man er trygg uansett. Veldig ofte skjer dette i sammenheng med ting som OMF beskriver, og da først og fremst at man ønsker å redde de dyrebare stålflaskene og blybeltet.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
...og hvis alle ballongene sprekker samtidig slik at luften får en høy andel av Helium, hvor morsom blir lyden fra anlegget da? ;)

(Sorry, klarte ikke å dy meg)

For øvrig: Hydrogen vil jeg nok fraråde, siden det kan ha en litt uheldig effekt i forhold til brannfare...
Det ble en blaut skjorte med kaffe den kommentaren der!
HÆÆHÆÆ!
;D

Men man skal jo ikke se bort ifra at Low-q kanskje har kommet over noe lurt, sånn dempemessig da.
Applikasjonen for dette kan sikkert utvikles...

Kanskje en liten fjærbelastet ballong inni en kasse som bass sluker...

Kanskje en DAAD sak som også har noe helium i seg, hva i en elastisk sak?

Far out man, men kanskje?

" På vei hjem fra Peppes oppdaget jeg noe nytt. Datterens heliumballong oppførte seg merkelig ift. bilens bevegelser. "
Ja Low-q , Bare ett spørsmål, de selger heliumballonger på Peppes?

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Forsvaret bruker aktivt kammerdykk til 90 meter for å oppleve effekten av dybderus. Dette gjøres i slangedykker, marinejeger og minedykkerutdannelsene. Dette gjøres med normal pressluft og regnes som sikkert når man sitter i ro.

O2-hit vil i de aller fleste tilfeller kun medføre at man besvimer. Det er jo sjelden direkte livstruende i et trykkammer med flere meddykkere og dykkerlege tilstede. Jeg tror heller ikke det har forekommet i forsvarets historie med slike dykk.

For kullosforgiftning og behandling av bends brukes langtidstabeller på 60 meter. Da puster man samtidig ren oksygen under dekompresjon.

Oxydive brukes bare ned til 7 meter da man under praktisk dykking bør ha mer sikkerhetsmargin. Dette er et hellukket system som brukes i marinejegertjenesten for lydløs og usynlig fremferd.

Alle tre kursene trener videre praktisk dykking til 50 meter med pressluft. Minedykkerkurset tar også for seg blandingsgass og rebreather.

Jeg har gått minedykkerkurset og for meg slår dybderusen til som et skudd ved 75 meter. På 50 meter er det stort sett bare en veldig svak prikking som nesten like gjerne kan være en placeboeffekt. Imidlertid er det en del som begynner å reagere litt rundt 60 meter ved praktisk dykking.

De aller fleste dykkeulykker er faktisk drukning i overflaten etter oppstigning. Da tror man jo at man er trygg uansett. Veldig ofte skjer dette i sammenheng med ting som OMF beskriver, og da først og fremst at man ønsker å redde de dyrebare stålflaskene og blybeltet.
Ser at du har flere interesante sider, utenom dine hifi kunnskaper :D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Militæret ble et år med dykking på heltid. Utrolig interessant og spennende. Jeg har vanskelig for å forstå dem som forsøkte å slippe militæret. På den annen side så var det over hodet ikke planlagt på forhånd.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.627
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Militæret ble et år med dykking på heltid. Utrolig interessant og spennende. Jeg har vanskelig for å forstå dem som forsøkte å slippe militæret. .
Nå er jo det litt annen tjeneste en å være portvakt på Rassegalvarre, Maisavarre, Iskuras og GSP eller kokkeassistens på Madla....

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Du er nok inne på noe der OMF. Kommer man seg først i marinen bør man sørge for å få noen måneder på båt, og det finnes mange interessante tjenester utenom de såkalte elitegrenene. Jeg har for eksempel inntrykk av at maskinistene og skytterne hadde det ganske gøy.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Du er nok inne på noe der OMF. Kommer man seg først i marinen bør man sørge for å få noen måneder på båt, og det finnes mange interessante tjenester utenom de såkalte elitegrenene. Jeg har for eksempel inntrykk av at maskinistene og skytterne hadde det ganske gøy.
Brukte de heliumballonger for å dempe lyden da eller...?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Jeg tror minedykkertjenesten har begynnt med trimix. Da vil det si at de bruker helium. Med tanke på at man også bruker rebreather (nå også hellukket, men halvlukket da jeg tjenestegjorde) har man en ballong eller to på ryggen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.627
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Ubåtene har jo lyddempere og vibrasjonsdempere på så godt som alt utstyr - og det er jo relativt konvensjonelle løsninger det dreier seg om.

Minedykkerne har brukt helox blanding ganske lenge tror jeg. Grunner er jo at nitrogenet i vanlig luft fører til dybderus når man skal dykke dypt. Ellers mener jeg minedykkerne dykker til 80-90 meter med vanlig trykkluft, men da med en makstid på bunnen på et par minutter, og en rundt 60 minutter med dekomp på veien opp!

Ellers kan jeg bare bekrefte at 5.detaljen har det mest gøy ombord....det er forøvrig den mest kompetente detaljen ombord hvis noen skulle lure på det.

mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Heliox ble innført etter 1996 i hvertfall, men det er jo en stund siden. Ellers kan jeg avkrefte at man praktiserer havdykking til 80-90 meter med pressluft i marinen over hodet. Forskjellen i dybderus fra 60 til 80 meter er enorm. 60 meter er som en øl etter en god middag, mens på 80 meter ble jeg mer rusa enn da jeg som tenåring satte til livs en helflaske sprit alene på Postens julebord. Man ser ikke klart, man bare rører og ler av alt mulig, man er simpelt hen ikke det minste fornuftig og sjansen for dødsfall på denne dybden ville garantert vært på over 20% i løpet av en militærtjeneste.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.627
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Vi er vel strengt tatt en smule off-topic her nå, men ifm ubåt redning, har minedykkerne trent på å feste en "navlestreng" på forulykket ubåt. Denne skal festes av et team på tre, hvor førsteman skal feste en stålwire til båten, nestemann tar med seg navlestrengen ned og tredjemann kobler navlestrengen til koblingen på båten.

Mener helt bestemt at dette skal gjøres med vanlig trykkluftapparat og at det skal kunne gjøres til 80 meter.

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Det kan stemme ganske bra OMF. De anser ca 80 meter i saltvann som maksdybde for trygg pressluftdykking ift O2-hit. (verdensrekorden er vel 165 meter :eek: )

Imidlertid er jeg noe usikker på om de trener på dette dypet i fredstid.

Topp Bunn