En Sota Millenia med en Triplanar VII arm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Hei,
    Jeg har en platespiller med arm som jeg er meget fornøyd med, beskrevet her; En Sota Cosmos med ET2 arm

    ET2’en er en luft-lagret tangentialarm som er den eneste armen jeg har hatt og brukt siden 1986, 29 år i disse dager.


    Har lite å utsette på ET2’en, men etter å ha fulgt med på HFS og ellers i HiFi litteraturen i alle disse årene, har tanken stadig vært der at kanskje burde jeg også få tak i en god radial arm og prøve det igjen. Har en Ortofon A90 på ET2’en og den viste klart – for meg i hvert fall – nødvendigheten av å kunne justere azimuth for å få optimal lyd. En naturlig følge av det, er at azimuth bør være lett å justere og være stabil under avspilling. Det utelukker en del armer.


    En kandidat som tilfredsstiller mine krav til en arm er Triplanar armen, så da en VII versjond ukket opp på HFS Torget for noen uken siden ferdig montert på en Sota Millenia spiller, så var det bare å slå til.

    Jeg hadde ikke tenkt så mye på hva jeg eventuelt skulle sette Triplanaren på, men Millenia’en burde være mer enn ok siden jeg også vurderte denne i forbndelse med kjøpet av Cosmos’en, og prisen for kombinasjonen var meget akseptabel spesielt om en sammenligner med hva det koster å kjøpe tilsvarende kvalitets komponenter nye. Spilleren var på Skedsmo, jeg bor i Stvanger, men ved hjelp av SAS, en stor og en middels stor koffert og mye bobleplast, og en meget hyggelig og behjelpelig selger, gikk transporten hjem helt fint.

    Så her er den, satt provisorisk på en sponplate som står på en Ikea Ivar hylle – ikke ideelt.

    P1010482 (2).jpg


    Og her er armen – må si jeg liker utseendet, og den gir et meget solid inntrykk i virkeligheten (det gjør også Millenia’en).

    P1010506.jpg


    P1010493.jpg


    VTA justeringen er virkelig bra.
    P1010505.jpg


    Man løsner skruen til venstre på tårnet, så kan man skru hele armen opp og ned med skruen på toppen.

    For et år siden hadde A90’en spilt i ca 4 ½ år og var merkbart slitt, så den ble sendt til Ortofon for gjenoppbygging (rebuild) – man får i prakis en ny pickup tilbake for en meget god pris.

    Musikk fra vinyl måtte man ha mens A90’en var borte, så da ble en gammel Monster α2 pickup som jeg brukte en gang på ’90 tallet funnet fram og montert på ET2’en. En liten time å justere den inn og den spilte overraskende bra i forhold til jeg forventet, alderen og tidligere bruk tatt i betraktning. Virkelig bra også sammenlignet med A90'en. A90’en er bedre, litt mer nøytral – eller uforvrengt om en vil, men uten å kunne sammenligne direkte ville jeg kunne levd godt med lyden av α2'en en god stund.
    Og det er også planen inntil jeg får bestemt meg for en ny pickup som alternativ til A90’en.

    Nå var det altså 29 år siden jeg hadde montert og justert en pickup på en radial arm, men en har da tatt vare på hjelpemidlene fra gamle dager, så denne ble tatt i bruk igjen.

    P1010508.jpg


    P1010501.jpg


    P1010486.jpg


    Så hvordan lyder denne kombinasjonen sammenlignet med Cosmos/ET2/A90?
    Førsteinntrykket var meget bra, det var helt klart mer «kropp», dynamisk og musikalsk lyd i Keith Jarrett sitt piano på Concerts ECM-122-29 (Bregenz ogMünchen 1981), og Mozart (diverse pianokonserter på DG) låt også helt medrivende.
    Imidlertid, når jeg kom til Getz/Gilberto (MSFL 1-208) var det tydelig at der er for mye energi/betoninger i mellom bassen, men ingen konklusjoner i forhold til spiller og arm, først må det gjøres noe med plassering og isolasjon av spilleren fra underlaget.
    Millenia’en har alt for dårlig isolasjon fra underlaget til å stå koblet direkte til gulvet, så her må det jobbes litt. Som med Cosmos’en kan den settes på en hylle skrudd fast på pipen, deretter får jeg vurdere om det nødvendig med myk avkobling utover det.


    Vi får se, det er i hvert fall svært så gøy å få et nytt leketøy i hus. Litt skal en ha å holde på med. :)

    mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer! Du har to av dei finaste armane du kan forvente å få, og dei utfyller kvarandre på strålande vis. ET 2 er svært lett å få til når pumpene går som dei skal, og Triplanaren er ein av dei mest presise 9" som er på marknaden, fin å trylle verkeleg djupbass ut av pickupen med. Ha ei strålande jul!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.813
    Torget vurderinger
    23
    Siklet på den spilleren et helt år... har en helt ny maken arm som kunne omsettes og benyttes som delfinansiering.. somla det bort. Dumt egentlig.
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.508
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flott spiller og arm. Tonearmen opplever jeg faktisk som enda "snillere" enn SME. Den tåler godt en ultradynamisk pickup som ikke er for varm i spillestilen. Jeg liker Triplanaren spesielt godt til innspillinger som er litt spisse og tøffe i toppen - gjerne endel rock/blues/klassisk fra tidlig 70's. På jazz foretrekker jeg en helt annen kombinasjon, med unntak av endel nyere/moderne innspillinger. Valg av pickup kan nok være avgjørende og jeg kjenner meg godt igjen på beskrivelsen din av mellombassen.

    Kos deg masse - det er jul og du har fått deg en virkelig fin spiller :)
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Gratulerer! Du har to av dei finaste armane du kan forvente å få, og dei utfyller kvarandre på strålande vis. ET 2 er svært lett å få til når pumpene går som dei skal, og Triplanaren er ein av dei mest presise 9" som er på marknaden, fin å trylle verkeleg djupbass ut av pickupen med. Ha ei strålande jul!
    Takk, det samme.
    Re. ET2'en; Jeg har Wisa pumpen som ble anbefalt den gang. Den går greit enda, men det er i tilfelle når den går ned at det vil bli enda greiere å ha Triplanaren. alternativ.
    Forøvrig trodde jeg Triplanaren var litt lenger enn 9", "effective length" står oppgitt til 250 mm som vel er 9.8"? (jeg måler 250 mm fra pivot til midt på headshellet)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Gratulerer med flott spiller og arm. Tonearmen opplever jeg faktisk som enda "snillere" enn SME. Den tåler godt en ultradynamisk pickup som ikke er for varm i spillestilen. Jeg liker Triplanaren spesielt godt til innspillinger som er litt spisse og tøffe i toppen - gjerne endel rock/blues/klassisk fra tidlig 70's. På jazz foretrekker jeg en helt annen kombinasjon, med unntak av endel nyere/moderne innspillinger. Valg av pickup kan nok være avgjørende og jeg kjenner meg godt igjen på beskrivelsen din av mellombassen.

    Kos deg masse - det er jul og du har fått deg en virkelig fin spiller :)
    Takk.
    Re. pickup, har du noen forslag?
    Jeg har ikke prøvd Lyra enda, kan for eksempel en Kleos være et godt alternativ til Triplanaren?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Siklet på den spilleren et helt år... har en helt ny maken arm som kunne omsettes og benyttes som delfinansiering.. somla det bort. Dumt egentlig.
    :)
    Ja, jeg så den ute på Torget tidligere, men nå turte jeg ikke vente lenger...
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.704
    Sted
    Kongsberg
    Re. pickup, har du noen forslag?
    Jeg har ikke prøvd Lyra enda, kan for eksempel en Kleos være et godt alternativ til Triplanaren?
    Hei.

    Olaps her på sentralen kjører Lyra Titan i samme armen (montert på PT Anniversery), og det sitter
    i hvert fall som et skudd. Jeg vil tro Kleosen også vil stortrives. Man, hva med å gå opp til en Etna?

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.508
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flott spiller og arm. Tonearmen opplever jeg faktisk som enda "snillere" enn SME. Den tåler godt en ultradynamisk pickup som ikke er for varm i spillestilen. Jeg liker Triplanaren spesielt godt til innspillinger som er litt spisse og tøffe i toppen - gjerne endel rock/blues/klassisk fra tidlig 70's. På jazz foretrekker jeg en helt annen kombinasjon, med unntak av endel nyere/moderne innspillinger. Valg av pickup kan nok være avgjørende og jeg kjenner meg godt igjen på beskrivelsen din av mellombassen.

    Kos deg masse - det er jul og du har fått deg en virkelig fin spiller :)
    Takk.
    Re. pickup, har du noen forslag?
    Jeg har ikke prøvd Lyra enda, kan for eksempel en Kleos være et godt alternativ til Triplanaren?
    Ja, både Lyra og Bluelectric vil være to meget gode valg. Jeg heller litt til sistnevnte, spesielt ettersom levetiden er vesentlig lenger om det betyr noe for deg. Sistnevnte gjelder også for pickupene fra Jan Allaerts. Jeg ville nok ha tatt noen trinn opp på stigen fra Kleos, men det er nå mitt personlige synspunkt. Din vurdering må jo ligge i helheten og hvor mye du vil ha ut av den flotte plateriggen din. Enkelte forhandlere har også meget gode innbytteordninger, slik at man kan ta stegene over tid. I mellomtiden vinner du egen erfaring.

    Ettersom jeg bruker to tonearmer, så har jeg faktisk gått litt motsatt av det jeg selv anbefaler. P.t. spiller jeg med en customisert, medium myk og snill pickup og step-up (som er laget for pickupen) i Triplanaren og en ultrakjapp/tøff pickup i en tonearm fra Reed - nettopp for å oppnå tilstrekkelig ulikheter for forskjellig typer innspillinger. Du har én tonearm og bør kanskje søke et kompromiss som best mulig optimalisert for de innspillingene du allerede har og hva du foretrekker.
    I den perioden jeg hadde maken til dine høyttalere, så benyttet jeg ZYX og var glad og fornøyd med det. -Etterhvert som jeg har fått lånt og prøvd ut noen titalls pickuper har jeg blitt mer glad i noe annet. Valgmulighetene er mange, men velg kvalitet og en god forhandler som kan levere fleksible løsninger om/når du ønsker oppgradering.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med flott rigg!
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    hei og takk for sist ch,

    Kult å se at du har fått opp spilleren, den ser fantastisk ut.

    Må si at Sota/Triplanar/Lyra komboen er helt overlegent hva gjelder evnen til å la musikken slippe fri. Håper virkelig du har fått denne egenskapen på plass med annen pu.

    Har tenkt mye på hva som fikk denne egenskapen på plass og har konkludert med at det må være Triplanar armen (om så er den armen helt rå), kanskje jeg tar feil.

    Det var som en venn av meg sa i det han entret rommet en gang jeg spillte på komboen <<nå spiller det musikk>>.


    /Torstein
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Gratulerer med flott platespiller!
    Har samme armen og ville definitivt valgt en frisk og tøff pickup, den er myk og forholdsvis varm men kan også skilte med duganes dynamikk sålenge man IKKE putter silikon i trauet.
    Lyra er nevnt, funker knall med både Kleos og Atlas, VanDenHul er åpenbart. Prøv en Grasshopper i den armen der og du vil tørke skum i munnvikene i årevis.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Takk for alle kommentarer.
    Og forslag til pickup.

    Først må det gjøres noe med underlaget.
    Jeg har lenge hatt lyst å prøve dette;

    P1010534.jpg


    2 stk. 12 tommere mellom sponplaten og Ivar hyllen gir noe avkobling, men blir for ustabilt. Jeg tror problemet er at tyngdepunktet kommer for høyt i forhold til fjøringen. Dessuten kan jeg føle med fingrene at sponplaten vibrerer med når musikk spiller, så den er komplett uegnet.

    Kanskje jeg skal prøve en av 12 tommerne under Riaa'en,

    P1010536.jpg


    mens forsterkeren skal få stå i fred på Lack bordet sitt.
    P1010537.jpg


    Så det blir et lite byggesett til Millenia'en;
    P1010538.jpg


    Satser på stål og et minimum av skifer. Og lim.

    mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Ombestemte meg med hensyn på bruk av lim, det blir så vanskelig om en angrer og vil forsøke noe annet.
    Så en stor (40 x 70 cm) skiferplate måtte kjøpes.
    Fant da ut at steinplatene avbildet over som jeg trodde var skifer egentlig er granitt. Ja,ja de må vel kunne brukes de også?
    Slik ser det ut nå.

    P1010554.jpg


    Skiferplaten rett oppå granitten.
    Det føltes feil å ha granitten rett på stålet (hylleknektene skrudd i pipen), så jeg la 3 stk "Vibrapods" (gummi avkoblings dingser) på hver knekt. Nokså improvisert, men jeg hadde ikke noe bedre for hånden.
    Om noen har forslag til hva en alternativt kan legge mellom stål og granitt og eventuelt mellom granitt og skifer er jeg interessert å høre. Hadde tenkt på Sorbotane eller noe lignende materiale, men..tja...?

    Det hele kjennes i hvert fall bedre ut - steinen virker helt død i forhold til sponplaten og hele systemet føles betryggende stabilt - og skiferen tar seg bra ut.
    Og mellombassen i Getz/Gilberto er temmet og nokså lik A90/ET2.

    P1010556.jpg


    P1010555.jpg


    Monster Alpha II'en spiller så bra at jeg måtte sjekke litt historikk. Fant at den var topp listet i Editors Choice i The Absolute Sound sommeren 1985.

    P1010563.jpg


    Lærdom så langt;
    - en topp arm får ut det beste fra en pickup - den gamle pickup'en som ble lagt til side kan vise seg å være mye bedre enn det en en gang trodde (og en god Riaa hjelper det også :))

    - underlaget har en del å si for resultatet, spesielt for ikke-fjørende spillere. Hvor mye av forskjellen vi tilskriver spillere skyldes egentlig et ikke-optimalt oppsett? Jeg vet ikke, men en riktig designet fjæropphengning som i Cosmos'en har noe for seg....

    - vinyl er gøy, skulle skaffet meg spiller nr 2 for lenge siden...:p......;)

    Og enda kan jeg flytte A90'en over på Triplanaren mens jeg vurderer hva som kan bli neste pickup.

    mvh
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    En liten oppdatering på status;

    Først ble et støvlokk i 5 mm akrylplast bestilt fra Crisma Plastic, Stavanger.
    Ville ha noe som enkelt kan tas av under spilling og på igjen etter.
    1309.- NOK. Synes den tar seg bra ut og gjør jobben.
    20160421_194058.jpg


    Så ble A90'en satt på Triplanaren i forrige uke. Spiller helt fint der.
    20160421_194456.jpg


    A90'en ble flyttet fordi en ny A95 kom i hus.
    Den ble satt rett inn på ET2'en der A90'en hadde stått.
    Litt opp med bakenden så spilte den fint.
    Herlig sånn ET'en; ingen kunst å justere inn en pickup.
    Litt mer jobb med en Triplanar, men den er ganske enkel å få til den også. Denne gang måtte jeg bruke azimuth justeringen på T'en. Fin, liten - og viktig - detalj for lyden.

    20160421_193433.jpg


    Og lyden av en A95?
    Bedre sporing og stillere i rillene enn A90'en.
    Mer naturlig gjengivelse av akustiske instrumenter og stemmer og bedre "imaging" - skarpere og mer stabilt lydbilde.
    Helt klart en bedre pickup enn A90 som likevel fremdeles er en meget bra pickup.

    A95 + ET2 lyder altså bedre enn A90 + Triplanar.
    Og jeg tror forskjellen mest skyldes pickup'en. Men jeg vet ikke ;)

    mvh
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.813
    Torget vurderinger
    23
    Styggfin spiller/arm kombo, angrer på at jeg ikke hanket den inn da jeg hadde muligheten! :(
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn