En seriøs "hakaslepp" opplevelse!

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2

Det er mye enklere rent estetisk og med tilatetelse fra innenriksdepartementet å skifte en kabel fremfor henge absorbenter og reflektorer overalt. Selv kjøpte jeg et fett teppe på Hilmers hus som jeg la strategisk til mellom lytteposisjon og ht. Dette ga en effekt som tilsvarte et kabelbytte men så kostet det 6 lapper også. Vurderer å si opp leieboren. Der nede kan jeg bygge mitt eget rom men det koster jo 6 lapper per mnd i tapte inntekter...

R

Rolf_Da!

Gjest

La oss nå håpe at denne tråden kan fortsette som en akustikktråd og ikke ende opp i skyttergrav angående hva som er best av kabler og akustikk. Tipper vi alle er enige der.

Jeg er jo i den situasjon at jeg gir opp et eget (men lite) lytterom for å flytte anlegget ut i en stue.
I en liten periode nå har jeg prøvd anlegget i stua i denne kåken pluss i ikke-optimal plassering på lytterommet.

Mitt lytterom, som jeg mener har fungert utrolig bra med tanke på små dimensjoner, har vært til ene og alene min disposisjon.
3-deler og 5-deler på plassering, hjemmesnekrede bassabsorbenter og hjemmesnekrede førsterefleksjonsabsorbenter, vegg-til-vegg teppe, hyller og trepersienner som diffusjon på bakvegg..... Gutterom altså!

En kanskje glemt fordel med eget lytterom er støygulvet, min påstand er at det ligger tildels mye lavere enn i en stue hvor det er åpninger til andre rom og andre remedier som støyer. (kjøleskap, tvapparater, ...)
Mitt rom var såpass stille at selv det å åpne lufteventilen virket distraherende. (Dette kan nok i stor grad avhjelpes ved å flytte på landet).

Fordelen med mitt rom var som nevnt støygulvet, men også noe andre stikkord er beskrivende:
- presist stereoperspektiv
- lungt
- definert, punchy bassgjengivelse
- muligheten til å spille høyt selv i lite rom
Det som andre med "vanlige" rom ofte reagerte på er "mørket" og snillheten i lyden.
I mitt rom klinger det ikke langt ut, og det låter ikke like rikt i toppen og med like mye "sting" som andre steder.

Ved å sette anlegget i stua før det nå for litt siden ble pakket ned i eskene sine lærte jeg følgende:
- TV-lyd er ikke like moro som før, henter Denon hjemmekinoanlegg i morgen
- Det kan være svært så fornøyelig med "add-on" klang fra rommet, og det låter friere i større rom
- Bassabsorbentene mine fungerer herlig bra, også i den større stua! De har også fått forhandlet frem oppholdstilatelse i nytt hus
- Plassering er alfa og omega, gamma, beta, ypsilon og hva faen det måtte være!!
- Nærfelt er deilig også i større rom

Jeg liker førsterefleksjonsdrap, men jeg er også åpen for at diffusjon kan være korrekt.
Dersom høyttaleren er lyttet frem og konstruert for den energiresponsen som oppnås i normalt rom inkludert refleksjoner, så kan det bli mer naturlig og bedre ved å beholde, men diffusere, disse refleksjonene.

Produkter som DaaD fungerer, det er jeg ikke i tvil om. Det jeg tillater meg å være småkritisk til er i hvor stor grad du må kjøpe såpass kostbare remedier, eller om det fungerer til mang-og-nitti prosent med hjemmelagede saker.

I tilfellet Thumper (og i mange av de andre tilfellene?) er det jo ikke bare selve produktene som er tilført.
Men også målinger av rommet og hjelp til plassering av DaaD-ene, kanskje det bidrar til lyden like mye som selve produktene?
(Med det mener jeg forskjellen mellom det samme utført med hjemmelagede akutweak)

Jeg er også noe overrasket over at det er såpass lett å kjenne igjen selve lyden av anlegget mitt, plassert på vanlig måte i lytterommet, plassert på idiotisk måte i lytterommet, plassert på idiotisk måte i stua og plassert på mindre idiotisk måte i stua på sene kvelder......
Sånn sett kan jeg gi litt kredit til de som mener det er greit å kjøpe dyrt anlegg selv om du ikke kan bygge egen lyttebunkers.

Tviler ikke på at dette låter digg EiK, men tipper det ville bidratt til noe høyere skilsmissestatistikk om menn rundt om gjorde slikt i stuen..... ;D
http://www.oslo-audio-society.com/html/oas_anlegg/Eivind/Eivind_01.html

Fortsatt god søndag i akustikken deres 8)

Mvh
Rolf

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.400
Torget vurderinger
29

Gratulerer Thumper, med særdeles velfungerende produkter som også hos meg gjorde en formidabel forskjell. Makan til lydforbedring for en minimal sum penger skal man lete lenge etter.
Jeg er så utrolig lei av å lese at disse produktene er kostbare. Hva ligger produksjons-, lager- og fraktkostander for disse på sammenlignet med en masse annet innen hifi?
Argumentene med pris kontra lage selv er jo bortimot meningsløse, hjemmeproduktsjon uten tanke på prissetting av egeninnsats kan man da aldri konkurrere mot?

Moro at du er fornøyd Thumper.

R

Rolf_Da!

Gjest

Fosse skrev:
Jeg er så utrolig lei av å lese at disse produktene er kostbare. Hva ligger produksjons-, lager- og fraktkostander for disse på sammenlignet med en masse annet innen hifi?
Tror ikke det er rett tolket at folket mener dette er kostbart.
Det er sannsynligvis dyrere enn de gjengse tweak (og kabler) både i lagringskost og transportkost.
Men flere titalls tusen kroner er uansett for flere av hifi-interesserte masse penger.
Hva er terskelen for å komme på brukbart/merkbart nivå med DaaD?
Hva koster ca det oppsettet som Thumper har med DaaD? (Selv om dette med pris til en stor del er hemmeligholdt..)

Argumentene med pris kontra lage selv er jo bortimot meningsløse, hjemmeproduktsjon uten tanke på prissetting av egeninnsats kan man da aldri konkurrere mot?
Selvfølgelig ikke.
Poenget er at dette er noe man lett kan forsøke selv, for å få øynene opp for hva produkter type DaaD kan gjøre.
For å kunne konkurrere med Jane og Audiomix kreves erfaring og kunnskap, dette kan hvermannsen leke med.

Akuplater og rørskåler er henimot det latterlige billig, og når man hører hva det kan gjøre så er det ikke usannsynlig at man vil prioritere å bruke litt penger på det.
De færreste av oss har snekkerevner som gjør oss i stand til å lage produkter som kan plasseres i dagligstua......

Nøytral til akustikkprodukter ----> prøver DIY akuplater, bassabsorbenter, diffusorer ----> Får smaken på dette og kjøper DaaD, Furutech, Svanå ......

Mvh
Rolf

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.400
Torget vurderinger
29

Man kan sikkert lese dette som man vil RoDa, men det er da min oppfatning gjennom en mengde tråder hvor DaaD har vært omtalt at folk henger seg opp i pris. Jeg synes likevel ikke det er særlig dyrt i hifisammenheng, men det er ikke annet enn min subjektive mening.

Prisen er vel ikke hemmelig? Det koster 3000 for DaaD2, 4000 for DaaD3 og 5000 for DaaD4. Hvor mange man må ha? Det avhenger vel av økonomi, hensyn til interiør, rom, anlegg og preferanser. DaaDene mine kommer på 24 000, beste anvendelse av penger jeg har gjort noen gang, med hensyn til hifi.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.853

prisen er kanskje ikke et problem, men utseendet er.

men, er ikke nærfelt lytting (+ evt. rom korr.) en løsning?

R

Rolf_Da!

Gjest

Jeg synes de ser lekre ut!
I alle fall til akuprodukter å være, hva kan man klage på med disse?

R

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen

Som så mange andre her i tråden, må jeg også ta hensyn til min bedre halvdel. Jeg bruker selv DaaD, og har gjort det i flere år med utmerket resultat. Men jeg har i lengre tid vært på jakt etter diffusorer som jeg kan ha på sideveggen som den ene av mine to Avalon A. isis høyttalere står ved siden av.
Valget falt til slutt ned på ett relativt nytt produkt fra Acoustic Sciences Corporation i USA, picturepanel. Link: http://www.asc-home-theater.com/picture-panel.htm

Dette er kombinerte diffusorer/absorbenter som ser ut som bilder/maleri. Du kan enten velge å bruke egne private digitale bilder som vil bli preget på "picturepanel", eller du kan velge trykk/tema fra ett bildebibliotek som ASC selv har. Størrelse på "bildene" bestemmer du selv.
Jeg har valgt å bruke egen private bilder av mine to barn. Jeg er nå på jobb offshore, men mine nye diffusorer/absorbenter kom dagen etter at jeg reiste ut på jobb. Kona er skikkelig begeistret over sluttresultatet. Hun synes "bildene" ble veldig fine.
Nå ser jeg frem til å komme hjem igjen slik at jeg kan få sett dem selv, og få dem hengt opp og testet ut. Tror dette vil bidra positivt til lydgjengivelsen i mitt oppsett. Hvis dette blir bra, kan det tenkes at jeg kjøper flere.

Ikke dumt å kunne kjøpe akustiske tiltak som ser bra ut, og som kona blir begeistret for.

mvh

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
823
Torget vurderinger
5

Dette var slettes ikke dumt Endre.
Hvordan er stoffet? Grovt eller fint?

O

omholt

Gjest

Akustisk behandling gir etter min erfaring et enormt løft. Det kan få et billig anlegg til å låte vesentlig bedre enn et dyrt et. Tepper og gardiner egner seg bra til å fjerne romklang, men ikke noe utover det. De fungerer etter min mening dårlig i førsterefleksjonene, som er de viktigste punktene å behandle.

Mulig at Vidar har rett i at absorbenter på sidene ikke alltid er veien å gå, men det tror jeg ikke gjelder for mange høyttalere. De aller fleste her på sentralen ville nok ha fått en stor forbedring ved å dempe sidene. Det finnes også flere akustikk plater på markedet som er meget pene. F.eks ASC sine som Endre linker til. DIY går også ann, men rockwool akustikk plater demper litt vel mye oppover i frekvensområde som kan være uheldig noen ganger.

Værre er det få gode bassfeller pene og ikke minst er det vanskelig at det blir diskré. Men de er ikke så ille de trekant bassfellene jeg har. Pene er de ikke og man bør helst stable to oppover hverandre for best effekt, men mange merker ikke noe til de der de står i hjørnene. DaaD sine produkter er etter min mening noe av det peneste som finnes av "bassfeller", men de har nok svært liten effekt i bassen. Jo, de er svært dyre i forhold til mye annet på markedet. Skal man effekt i dypbassen, er det Helmholzer som er eneste alternativet. Eller EQ da.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen

Hei

Jeg vet ikke enda. Jeg er offshore nå på jobb, men jeg finner ut av det når jeg kommer hjem igjen.

mvh

Holmium skrev:
Dette var slettes ikke dumt Endre.
Hvordan er stoffet? Grovt eller fint?

A

atledreier

Gjest

Jeg har mye DIY absorbsjon, og er helt frelst. Det med at det dempes for mye i toppen er jeg ikke sikker på heller. Man får like mye hentet fram dipper som man får dempet topper. Ofte er det vel heller slik at man er vant til skrikente og litt slitsom topp, og når det plutselig ikke trekker så mye oppmerksomhet lenger virker det litt dødt. Det er INGEN som har kommentert at det er dødt i toppen hos meg i alle fall, og jeg har høyttalere som er relativt snille. Det som derimot ofte blir kommentert er luftighet, presisjon, punch, trøkk og mange andre synonymer for god dynamikk.

Jeg har DIY bassfeller med Rockwool fra gulv til tak i alle fire hjørner, 10cm i førsterefleksjon på sidene, 10cm på framveggen bak høyttalerne og 3cm i 1. refleksjon på framveggen. Planlegger 10cm litt nedhengt fra taket i 1. refleks der, fra frontene og senteren.

Topp Bunn