En seriøs "hakaslepp" opplevelse!

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.457
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)

Her i helgen fikk jeg min største "hifi-hakaslepp" opplevelse!
Lytte avdelingen i stua så slik ut:

Oppsettet er EC EMC-1, Almarro A318B og WLM Diva.
Et oppsett som jeg syntes spillte veldig godt! Detaljert, harmonisk, og med "trøkk"...

Så fikk jeg besøk...

Vedlegg

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2

Du mente omvendt? Bildene er kanskje lagt inn på feil sted??? Ser at bildet med jåleriet er mørkere dvs det var kveld når han gikk????

Mvh
Sherock H

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.457
Sted

Når han gikk så stua slik ut:

Jeg har hele tiden trodd at akustikk tiltak var "jåleri" for fiiinfolket, men jeg innrømmer nå å ha tatt feil!

For en forskjell det gjør! Det ble mer ro i lydbildet, presisjon og oppløsning! Bassen ble mer kontant og virket å gå dypere! Holografien ble bedre i alle retninger!

Utrolig hva 5 "porøse rør" i stua gjør!

Vedlegg

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3

Thumper skrev:
Når han gikk så stua slik ut:

Jeg har hele tiden trodd at akustikk tiltak var "jåleri" for fiiinfolket, men jeg innrømmer nå å ha tatt feil!

For en forskjell det gjør! Det ble mer ro i lydbildet, presisjon og oppløsning! Bassen ble mer kontant og virket å gå dypere! Holografien ble bedre i alle retninger!

Utrolig hva 5 "porøse rør" i stua gjør!
Hei,

Har selv tro på dette, men jeg synes på ingen måte at det er pent med disse porøse rørene, og jeg tror at lav WAF faktor forhindrer mere en pris at mange ikke ønsker slike tiltak, deriblant meg.
Slik sett så er det vel tryggest å ikke prøve først, vil vel tro at selv om jeg i utgangspunktet er negativ rent designmessig, så hadde det nok vert vanskelig å fjerne de fra stua igjen hvis jeg først hadde prøvd og de hadde gitt en "hakaslepp opplevelse".

Mvh
Geir

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Nå kan bilder lyge, så jeg skal ikke være for kjepphøy. Men i bilde 1 så står høyttalerne godt innenfor tabu-sonen 1:1,33 mens i siste bilde så ser det ut som om de er godt flyttet fra sidevegg; antakelig utenfor 1:1,33-sonen; noe som i seg selv burde ha betydelige lydmessige konsekvenser, magiske søyler eller ei :)

Mvh Vidar P

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.457
Sted

Vidar P skrev:
Nå kan bilder lyge, så jeg skal ikke være for kjepphøy. Men i bilde 1 så står høyttalerne godt innenfor tabu-sonen 1:1,33 mens i siste bilde så ser det ut som om de er godt flyttet fra sidevegg; antakelig utenfor 1:1,33-sonen; noe som i seg selv burde ha betydelige lydmessige konsekvenser, magiske søyler eller ei :)

Mvh Vidar P
På første bildet står ht plassert etter produsentens anbefalinger...
På bilde to har jeg satt de etter mine preferanser. De stod også der før jeg satte DaaD inn i rommet. Forskjellen med og uten DaaD er STOR. og nei... Det er ikke magi! Det er fysikk og akustikk :)

Ø

Øivind

Gjest

Litt demping funker, uten tvil.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Da hadde du et romproblem da; noe som forresten ikke overrasker meg, gitt bildene; men de gir som sagt ikke hele sannheten. Jeg er forøvrig tilhenger av alle tiltak som bedrer lydkvaliteten, bare så det ikke er misforstått.

Du ville forresten antakelig blitt totalt hengitt over fysikken og akustikken i en tur til Ikea's teppe-/gardin- og planteavdeling også.

Jeg skulle forresten ha likt å ha fått et alvorsord med høyttalerprodusenter som anbefaler noen å plassere de med lik avstand fra sidevegg som fra bakvegg, klin oppi et hjørne.

Mvh

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.651

Bare vent til du demper førsterefleksjonspunktene du...

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.457
Sted

Vidar P skrev:
Da hadde du et romproblem da; noe som forresten ikke overrasker meg, gitt bildene; men de gir som sagt ikke hele sannheten. Jeg er forøvrig tilhenger av alle tiltak som bedrer lydkvaliteten, bare så det ikke er misforstått.

Du ville forresten antakelig blitt totalt hengitt over fysikken og akustikken i en tur til Ikea's teppe- og planteavdeling også.

Mvh
Tja... problem og problem... Bra lyd ble bedre! Ser ikke problemet :)

Og teppeavdelingen på ikea er besøkt! Planter visner... Fikk ikke hakaslepp av det... DaaD funker bedre!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Ingenting "funker bedre" enn god romakustikk :)

Mvh Vidar P

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.409
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

Vidar P skrev:
Du ville forresten antakelig blitt totalt hengitt over fysikken og akustikken i en tur til Ikea's teppe-/gardin- og planteavdeling også.
Og tro meg, Ikea's produkter demper romklang meget effektivt!

Sofaen ser ut til å "spise" klang - og så ser den litt penere ut en de søylene ;)

ps: teppet er 2x3 meter..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

En god, stor sofa (gjerne to i vinkel f.eks) og ditto tepper (for ikke si planter!) som "spiser" klang er et realt "magisk" triks ja, et jeg også har ville vurdert før skilsmisseårsaker fra gulv til tak... om Thumper kan unnskylde freidigheten :)

Ikke for å være frekk, og jeg betviler ikke at hjørnesøylene virker inn på akustikken; been there done that, men de vil uvilkårlig ha en temmelig frekvensavhengig effekt; og andre remedier, akustisk spesialdesignet eller ei, vil kunne ha samme eller en tilsvarende tilfredsstillende effekt. Til syvende og sist må man finne seg i at et lytterom ofte må være sømmelig dempet (ikke for mye, ikke for lite, ikke for frekvensspesifikt) for ikke å ødelegge for musikken.

S

slowmotion

Gjest

men det glassbordet hjelper vel ikke veldig....

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.409
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

slowmotion skrev:
men det glassbordet hjelper vel ikke veldig....
Nei det er helt sikkert, og det skal byttes ;) En duk kan være en reddende engel.

T

TT.

Gjest

Vil anta at fruen setter større pris på gardiner og planter enn disse "gigant-dorullene", dessuten demper gardiner bra (alt etter tykkelse) og er tiendedelen av prisen.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
614
Torget vurderinger
3

emokid skrev:
Bare vent til du demper førsterefleksjonspunktene du...
;D jepp,mista haka når æ turte toe in høyttalerne mine nok (har glass på begge sider)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.023
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hei!

Gratulerer med vellykket oppgradering!

Som sagt mener jeg samspillet mellom rom og høytalere er det viktigste for lyden,

Håper du har fått blod på tann nå - og går videre. Som det allerede er nevt vil du nok få godt utbytte av å dempe førstereflksjonene på sidevegg - det finnes mange eksemper her på siden over folk som har gjort det med et veldig pent resultat!

Lykke til videre!

Mvh
OMF

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Noen, herunder Keith Howard i en svært lesverdig artikkelserie, argumenterer godt for at demping av førsterefleksjon slett ikke trenger å være den beste medisin. Jeg argumenterer ikke mot demping, ei heller mot refleksjonsdemping; men mot ensidig demping av enkelte frekvenser.. dvs de som bass, mellomtone og diskant sprer godt off-axis.

Best er vel en relativt frekvenslineær rombalanse, med nogenlunde frekvensuavhengig etterklangstid? Demping av førsterefleksjoner er ikke svaret på alt det der.

Mvh Vidar P

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.457
Sted

TTmania skrev:
Vil anta at fruen setter større pris på gardiner og planter enn disse "gigant-dorullene", dessuten demper gardiner bra (alt etter tykkelse) og er tiendedelen av prisen.
Klart fruen ikke synes det er det peneste i stua, men hun skjønner hvorfor jeg vil ha de der, og da er det plutselig akseptert :)

Gardiner, planter, møbler osv fungerer bra som generel demping av klang, men jeg har enda tilgode å høre en plante bak ht som gjør noe i nærheten av samme nytten! En stol? Er ikke plass, og vil se temmelig dumt ut!
Da er DaaD faktisk mye penere!

Prisen...? Mange her på HFS har kabler som koster mer enn DaaD oppsettet i stua mi. Jeg VET hvor jeg synes pengene er best anvendt :)

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.457
Sted

mteinum skrev:
Vidar P skrev:
Og tro meg, Ikea's produkter demper romklang meget effektivt!
Tror deg! Har stua full av sofaer (2stk)+ div møbler og teppe fra ikea ;) Alikevel så gjorde DaaD produktene stort utslag på lyden :eek:

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1

Hvor kan dette kjøpes , og til hvilken pris??

Nysgjerrige Espen , med betog både her og der.......og uten kone :D

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0

Vidar P skrev:
Noen, herunder Keith Howard i en svært lesverdig artikkelserie, argumenterer godt for at demping av førsterefleksjon slett ikke trenger å være den beste medisin. Jeg argumenterer ikke mot demping, ei heller mot refleksjonsdemping; men mot ensidig demping av enkelte frekvenser.. dvs de som bass, mellomtone og diskant sprer godt off-axis.

Best er vel en relativt frekvenslineær rombalanse, med nogenlunde frekvensuavhengig etterklangstid? Demping av førsterefleksjoner er ikke svaret på alt det der.

Mvh Vidar P
Godt sagt. Viktig det du er inne på, svært viktig.....

En annen ting er også å ikke låse seg inn på kun demping. Det tar bort utklingingstiden, noe man definitivt ikke skal drepe fullstendig i et 2 kanals oppsett. Diffusorer bør også vurderes som et seriøst alternativ - Svanå har mye bra.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.023
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Vidar P skrev:
Tar du ut førsterefleksjonen med en akustikkplate på 75mm - så er den ganske så bredbåndet.
Min erfaring med absorbering av førstereflksjoner er at man får mer ro, presisjon, pinpointing og sort bakgrunn - noe som jeg helt klart liker. Refleksjoner kan skape en mer "live" soundstage - som også kan virke større, men gjerne mer diffus. Diffusjon fra Svanå kan kankje gi det beste av begge deler....? ;D

Uansett - dette er billig å teste - DIY absorberneter havner fix ferdi på noen få hundrelapper - så kan eieren selv vurdere hva man liker.

Noen få absorbenter gjør lite for den "totale" etterklangstiden i rommet - da er nok møbler og slikt viktigere!

Mvh
OMF

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.757
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Jeg dreper førsterefleksjonene (10cm plater), og så sitter jeg nært. Deilig. OMF har forklart hva som skjer. Jeg bruker også EQ på bassen under 130Hz.

Forøvrig er rommet mitt en ganske stor normalt møblert L-formet stue.

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.457
Sted

HåkonN skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Godt sagt. Viktig det du er inne på, svært viktig.....

En annen ting er også å ikke låse seg inn på kun demping. Det tar bort utklingingstiden, noe man definitivt ikke skal drepe fullstendig i et 2 kanals oppsett. Diffusorer bør også vurderes som et seriøst alternativ.
Kanskje derfor jeg fikk så bra resultat med DaaD? Det er jo både en dempe og diffusjons enhet... Det gjør stor forskjell hvordan man vinkler de i rommet.

Kan jo også legge til at resten av rommet er en normalt møbelert L-stue. Har kun gjort noe med veggen bak ht og karnapp vinduet.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4

Har gjort mye av de samme erfaringene som deg, Thumper.

Det er greit med vanlig demping med alle remedier som nevnt her. Dette kan være en førstehjelp. Men problemene blir som nevnt at man tar bort etterklang og energi i musikken. Hadde selv en slik situasjon i mitt lytterom. Hadde dempet med diffusorer og absorbenter av klassisk format på de rette stedene. Følte egentlig at jeg ikke hadde noe store akustiske problem, foruten kanskje en liten stygg resonans rundt 80 hz. Forhandlere tilbød imidlertid å kjøre en hel pakke med 9 DaaD'er hjem til meg for å prøve. Dette kunne jeg selvfølgelig ikke si nei til. Overraskelsen var stor ! Har ble det mer klang, energi og liv i musikken. I tillegg så ryddet de bra opp i problemene rundt 80 hz. De ble stående ! Mitt inntrykk er at DaaD har trukket det litt lenger enn de tradisjonelle produktene som har vært på markedet på at de ikke bare demper og absorberer, men tar bedre vare dynamikken og klangen i musikken. Hvordan de klarer det vet jeg ikke.
Finishen og utseendet er ettte min mening også mer stuevennlig enn andre ting, men passer selvfølgelig ikke inn i den minimalistisk trenden som det nå er innen interiør.
Men jeg ser også av denne tråden at det fortsatt er fordommer mot å bruke penger på akustikk. Tydeligvis mye bedre å oppgradere elektronikken og høyttalerene......

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

EiK skrev:
Men jeg ser også av denne tråden at det fortsatt er fordommer mot å bruke penger på akustikk.  Tydeligvis mye bedre å oppgradere elektronikken og høyttalerene......
Hvor i alle dager leser du det hen? Nå måtte jeg lese gjennom innleggene, og alle her på tråden synes å snakke varmt om å forbedre romakustikk, og fremviser stor interesse for temaet; men bidrar fra litt forskjellige innfallsvinkler.

Koner har fordommer mot Daad i stua, det kan du ha rett i.

Mvh Vidar P

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4

Vidar P skrev:
EiK skrev:
Men jeg ser også av denne tråden at det fortsatt er fordommer mot å bruke penger på akustikk. Tydeligvis mye bedre å oppgradere elektronikken og høyttalerene......
Hvor i alle dager leser du det hen? Nå måtte jeg lese gjennom innleggene, og alle her på tråden synes å snakke varmt om å forbedre romakustikk, og fremviser stor interesse for temaet; men bidrar fra litt forskjellige innfallsvinkler.

Koner har fordommer mot Daad i stua, det kan du ha rett i.

Mvh Vidar P
Det at du forsvarte deg var kanskje en bekreftelse...... ;D

Fra spøk til revolver. Her ville trådstarter beskrive sin store begreistring over sin siste store oppdagelse på hifi-fronten, og som i hans ører har har gitt en stor overraskelse lydmessig sett. Så får han spørsmål om han har prøvd med planter, tepper osv. og han må svare for seg. Du skriver vitterlig selv at han kunne fått like lyd ved å handle på IKEA. Hans erfaring med å bruke penger på et akustisk produkt og effekten av dette blir underminert. Husker også tidligere diskusjoner vedr.bl.a.DaaD. Det var å greit å bruke 30.000 på oppgradere CD-spilleren, men ikke tilsvarende på akustikk selv om dette ville gjort en større forbedring av lyden. Holdningene synes heller å være å henge opp en gardin, rockwool etc. uten å vurdere dette lydmessig oppimot f.eks.DaaD. Det er greit at det er billigere, men man får billige CD-spiller, forsterker etc. Man får ofte det man betaler for. Er enig om at man først bør prøve naturlig remedier først. Men når dette er gjort og man ønsker å gå et steg videre, så er det muligheter. Synes ikke dette bør avfeies. Hos meg har dette gjort at det er svært liten innvirkning av lyden fra rommets side. Dette var ikke tilfellet når jeg først satt opp anlegget i dette rommet.

Må avslutte nå da jeg skal avgårde å høre på KEF 207/2 ;D Skjønner du er spent på å få disse i heimen.

J

Janpe

Gjest

Helt enig med Eik.

Jeg er selv en hengiven bruker av DaaD i mitt dedikerte lytterom. Jeg har med god hjelp av norsk importør fått lyden vesentlig forbedret etter innføring av Daad. Selve prosessen var også meget god all den tid produsenten foreslår plassering, type Daad og antall. Veldig bra.

Jeg har tidligere lurt meg selv til å tro at tepper, gardiner og planter skulle gjøre denne jobben. Helt feil, ikke noe kan måle seg mot produkter designet nettopp med tanke på å forbedre akustikken.

Uten å måtte skrive hva jeg spiller på kan jeg opplyse om at det er et svært godt system som er veldig avslørende for svakheter i kjeden. Også for akustiske problemer. Daad er meget vel anvendte penger. Men det kan være nyttig å vite at jeg fra å ha full pakke i mitt rom kunne redusere antallet til ca. halvparten og ha nesten samme effekt. Hos meg, andre vil sikkert ha andre erfaringer.

Når dette er sagt vil jeg også føye til følgende: Mange av de som av en eller annen uforklarlig grunn må legge ut sine hifianlegg til allmenn beskuelse og beundring (?) på HFS har etter min mening gjort altfor lite for akustikken, plassering etc. Flere har systemer som antakeligvis aldri vil fungere godt fordi lytterommet har feil dimensjoner ( for lite/stort), det brukes i en vanlig stue hvor kompromisser MÅ inngås etc. Mange har antakeligvis kastet bort mye penger fordi anlegget aldri vil fungere optimalt. Det kan man med letthet tolke ut ifra de mange lytterom som det her legges ut bilder fra. Men mange av disse ville kunne få mye bedre lyd ved bruk av DaaD eller lignende produkter. Det er ikke nok å bruke en lørdag på Ikea!

Min kone ville ALDRI ha godtatt DaaD i stuen, men heldigvis er ikke det noe tema her.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal

Trådstarter kan prøve Cardas sin metode for høyttaler plasering.....

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3

JP skrev:
Helt enig med Eik.

Jeg er selv en hengiven bruker av DaaD i mitt dedikerte lytterom. Jeg har med god hjelp av norsk importør fått lyden vesentlig forbedret etter innføring av Daad. Selve prosessen var også meget god all den tid produsenten foreslår plassering, type Daad og antall. Veldig bra.

Jeg har tidligere lurt meg selv til å tro at tepper, gardiner og planter skulle gjøre denne jobben. Helt feil, ikke noe kan måle seg mot produkter designet nettopp med tanke på å forbedre akustikken.

Uten å måtte skrive hva jeg spiller på kan jeg opplyse om at det er et svært godt system som er veldig avslørende for svakheter i kjeden. Også for akustiske problemer. Daad er meget vel anvendte penger. Men det kan være nyttig å vite at jeg fra å ha full pakke i mitt rom kunne redusere antallet til ca. halvparten og ha nesten samme effekt. Hos meg, andre vil sikkert ha andre erfaringer.

Når dette er sagt vil jeg også føye til følgende: Mange av de som av en eller annen uforklarlig grunn må legge ut sine hifianlegg til allmenn beskuelse og beundring (?) på HFS har etter min mening gjort altfor lite for akustikken, plassering etc. Flere har systemer som antakeligvis aldri vil fungere godt fordi lytterommet har feil dimensjoner ( for lite/stort), det brukes i en vanlig stue hvor kompromisser MÅ inngås etc. Mange har antakeligvis kastet bort mye penger fordi anlegget aldri vil fungere optimalt. Det kan man med letthet tolke ut ifra de mange lytterom som det her legges ut bilder fra. Men mange av disse ville kunne få mye bedre lyd ved bruk av DaaD eller lignende produkter. Det er ikke nok å bruke en lørdag på Ikea!

Min kone ville ALDRI ha godtatt DaaD i stuen, men heldigvis er ikke det noe tema her.
Hei,

Den siste linjen din er vel det som for mange av oss er gyldig, når det er sagt så er jeg også opptatt av dette og slik sett hatt store problemer med å plassere disse "i finstuen".
Det blir jo et totalt different ballgame hvis man har et eget dedikert lytterom.
En annen ting så er det ikke alle som går på ikea for å få bedre lyd ;)

Reagerer litt på ditt utsagn at anlegg i signature/bilder etc blir oppfattet som at man ønsker "beundring/anerkjennelse", dette er jo et forum for hifi og hvis alle skulle ha holt en lav profil på hva de har av utstyr så hadde det vel blitt kjedelig, selv begynte jeg med å skrive opp utstyr i signature for å slippe å forklare i mange tråder at dette kjenner jeg for jeg har dette utstyret, nå står det i signaturen, misforstått at dette er en skryteliste.

Mvh
Geir

J

Janpe

Gjest

Reagerer litt på ditt utsagn at anlegg i signature/bilder etc blir oppfattet som at man ønsker "beundring/anerkjennelse", dette er jo et forum for hifi og hvis alle skulle ha holt en lav profil på hva de har av utstyr så hadde det vel blitt kjedelig, selv begynte jeg med å skrive opp utstyr i signature for å slippe å forklare i mange tråder at dette kjenner jeg for jeg har dette utstyret, nå står det i signaturen, misforstått at dette er en skryteliste.

Mvh
Geir
[/quote]

Hei.
Jeg tror at veldig mange ønsker å få anerkjennelse og like mange har det med som en opplysning. Alle gjør som de vil selvsagt, spiller ingen rolle. Hovedessensen i mitt innlegg er at det med utstyr som med akustikk ikke er noen snarvei til den gode lyd. Et godt system riktig matchet samt de akustiske forhold er den eneste veien HVIS resultatet og investeringene skal bli vellykket. Rom og akustikk er 2 vesentlige forhold og er ikke disse på plass kan man IMHO likegodt droppe store investeringer fordi man ikke får utbytte av det.

Mvh
JP

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.757
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

JP skrev:
[...] Et godt system riktig matchet samt de akustiske forhold er den eneste veien HVIS resultatet og investeringene skal bli vellykket. Rom og akustikk er 2 vesentlige forhold og er ikke disse på plass kan man IMHO likegodt droppe store investeringer fordi man ikke får utbytte av det.
JP, jeg er så enig så enig.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3

Valentino skrev:
JP skrev:
[...] Et godt system riktig matchet samt de akustiske forhold er den eneste veien HVIS resultatet og investeringene skal bli vellykket. Rom og akustikk er 2 vesentlige forhold og er ikke disse på plass kan man IMHO likegodt droppe store investeringer fordi man ikke får utbytte av det.
JP, jeg er så enig så enig.
Hei,

Her er ikke jeg helt på linje, synes at det ofte er litt for mye skremsel propaganda runt dette, men andre ord så mener jeg at man kan få et godt anlegg til å spille godt i et rom som ikke er optimalt selv om man sikkert ikke får utnyttet det hele og fulle potensialet.
Kompromisser i en eller annen form hører til for de fleste, men tror fortsatt at et godt sammensatt anlegg vil spille bra og mye bedre en et "budsjett anlegg" i foreks en stue som er liten, mangler Dabb og romkorreksjon og diverse såfremt at man ikke har satt sammen noe som er helt på viddene.

Mvh
Geir

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.815
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5

Mange argument her, så kan komme med mine også :=)
Som GFE sier(fritt tolket), at et anlegg er ikke nødt til å spille dårlig selv om rommet ikke er optimalt, og det stemmer nok det. MEN som JP sier(fritt tolket), at for å utnytte potensialet i utstyret må visse forhold være til stede, bl.a akusikken.

Av egne erfaringer har noen rockwool panel, strategisk plassert, gjort mer for helheten i lyden enn et kabel bytte for eks, og det kostet meg ca like mye som prisen av EN Furutech XLR plugg.
Når jeg oppgraderer til enebolig blir det garasje med ekstra etasje oppå, hvor JEG bestemmer fra bordkleing til bordkleing :)

mvh

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.757
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Kabelbytte-Akustikktiltak 0-4. Eller var det 0-10?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22

Inne på noe der Valentino, hadde det norske hifi-folket blitt like opptatt av akustikken i lytterommet som kabler, ville lytteopplevelsen i det ganske land steget formidabelt.
Det er dessverre minst 5 år frem i tid før jeg får eget lytterom, og med minimalistisk innredet stue med 6 harde, nakne flater, vil jeg uansett ikke gidde å bruke tusenlapper på kabler. De vil ikke klare å rette opp noe av problemene med akustikken uansett. Da får heller romkorreksjon fungere som en nødløsning enn så lenge.
Man må begynne der problemet er størst.
Mange har forstått at ikke noe er bedre enn det svakeste ledd, men få tar med rommet som en del av kjeden.

J

Janpe

Gjest

norcad skrev:
Inne på noe der Valentino, hadde det norske hifi-folket blitt like opptatt av akustikken i lytterommet som kabler, ville lytteopplevelsen i det ganske land steget formidabelt.
Det er dessverre minst 5 år frem i tid før jeg får eget lytterom, og med minimalistisk innredet stue med 6 harde, nakne flater, vil jeg uansett ikke gidde å bruke tusenlapper på kabler. De vil ikke klare å rette opp noe av problemene med akustikken uansett. Da får heller romkorreksjon fungere som en nødløsning enn så lenge.
Man må begynne der problemet er størst.
Mange har forstått at ikke noe er bedre enn det svakeste ledd, men få tar med rommet som en del av kjeden.
Siste setningen her er 100% korrekt og noe alle som vurderer å bruke mye penger på hifi bør merke seg. Kan man ikke legge til rette for gode akustiske forhold bør man sterkt vurdere om det er verdt å bruke mye penger på et anlegg.

For eget vedkommende kan jeg si følgende: Hadde jeg ikke hatt et dedikert lytterom som jeg disponerer 100 % hadde jeg ALDRI brukt så mye penger på et system. Da hadde jeg nøyd meg med et par Stax hodetelefoner og noe annet smårask.

Topp Bunn