Kamfiltereffekten kan ha enormt stor innvirkning når hodet ikke sitter fast som i en tannlegestol. Se link fra Ethan Winer:
http://www.ethanwiner.com/believe.html
http://www.ethanwiner.com/believe.html
Som du er inne på har dette mest å gjøre med spreningen til Quadene, ikke så mye å gjøre med kamfiltrering.Barbaresco skrev:Har du aldri sittet med hodet fastskrudd i senter av et oppsett med Quad ESL (57-modellen)? Jeg spøker ikke!
Lyden fra gamle Quad ESL går rett fram som fra en brannslange, og jeg skal love deg at du hører forskjeller ved å løsne på skrustikken, uansett hvilken basilarmembran du har! Flytt hodet 2 centimeter, og det er en helt annen lyd.
Det er derfor etterfølgeren med konsentriske ringer og simulerte kulebølger kom, og den kan gi bedre impulsresponser over et noe bredere nedslagsfelt.
Dette kan jeg bekrefte! Har hatt begge i hus.Barbaresco skrev:Har du aldri sittet med hodet fastskrudd i senter av et oppsett med Quad ESL (57-modellen)? Jeg spøker ikke!
Lyden fra gamle Quad ESL går rett fram som fra en brannslange, og jeg skal love deg at du hører forskjeller ved å løsne på skrustikken, uansett hvilken basilarmembran du har! Flytt hodet 2 centimeter, og det er en helt annen lyd.
Det er derfor etterfølgeren med konsentriske ringer og simulerte kulebølger kom, og den kan gi bedre impulsresponser over et noe bredere nedslagsfelt.
Det er nok Kule-Trygve.Barbaresco skrev:Det var den responsen jeg fisket etter ;D
Hvem har forstått mest: Ethan Winer eller Kule-Trygve.
Problemet er vel at ingen har klart akkurat det, med kontrollerte betingelser, "normale kabler" og statistisk signifikans.Lyngen skrev:Trenger da ikke å være noen rakettforsker for å skjønne at lyden ender seg noe ved ulik posisjon, men når man alikevel i blindtest kan skille mellom to ulike kabler selv om har reist seg opp mellom bytter så sier det ganske klart at det er mer enn som så.
Joda. Jeg f.eksBarbaresco skrev:Problemet er vel at ingen har klart akkurat det, med kontrollerte betingelser, "normale kabler" og statistisk signifikans.Lyngen skrev:Trenger da ikke å være noen rakettforsker for å skjønne at lyden ender seg noe ved ulik posisjon, men når man alikevel i blindtest kan skille mellom to ulike kabler selv om har reist seg opp mellom bytter så sier det ganske klart at det er mer enn som så.
Fikset.Barbaresco skrev:Kamfiltereffekten kan ha enormt stor innvirkning når mikrofonen ikke sitter fast som i en tannlegestol.
Hmm... hvilken tannlege går du til?Barbaresco skrev:Kamfiltereffekten kan ha enormt stor innvirkning når hodet ikke sitter fast som i en tannlegestol
Godt tiltak. Er jo mange som har hodet under armen.vredensgnag skrev:Fastsskruing av hode - ny high-end service.