En riaa skal være "ren" IKKE "farget".

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er ikke mye å dele:
jeg har over lang tid bygget opp et system som fullt ut dekker mine behov på alle måter og har i denne prosessen gått for egenskaper som ikke spesielt tilgodeser bare en type musikk,men alt.
har enkelte muligheter for å tune systemet til enkeltopptak,men velger å ikke gjøre dette,da hele avspillingsprosessen fort vil bli lett nevrotisk,om jeg må gjennom en "prosedyre" som innbefatter beslutnninger før hver gang jeg skifter musikk og evt.kilde.
dette funker for meg
mvh
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Bare hyggelig ;)

Gi den litt tid, den er ikke som alle andre bokser. Vidar P har vel beskrevet den som noe mer tilbakelent og høflig enn f.eks hans Audiolab, med litt mer fokus på melodilinjer og flyt, enn typiske hopp og sprett rytmer. Jeg synes den har begge deler, men den er dannet, for å bruke det ordet. Ikke så ofte jeg ser den brukt, men du finner den garantert.


Rudi skrev:
MaHa skrev:
Helt med på den jeg, Rudi. Nå er jeg ikke overbegeistret for uttrykket "nøytral", men det er jo veldig lett å bruke, og veldig mange vet hva en prøver å beskrive når man bruker det.
Av alle de boksene som skal påvirke arbeidsbetingelsene for mine høyttalere, så er helt klart riaaen en av de jeg ikke ønsker å kjenne igjen signaturen på umiddelbart. Dvs; jeg ønsker og kjenne igjen mangelen av signatur. I så måte er jeg veldig fornøyd med Linn.


Der overbeviste du meg ubevist....... jeg har lurt på om jeg "må ha" en Linn Linto i samlinga mi og det du sa var dråpen som fikk begeret til og flyte over i innkjøpsrettningen av en slik ;D....... så takk for den.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
MaHa skrev:
Helt med på den jeg, Rudi. Nå er jeg ikke overbegeistret for uttrykket "nøytral", men det er jo veldig lett å bruke, og veldig mange vet hva en prøver å beskrive når man bruker det.
Av alle de boksene som skal påvirke arbeidsbetingelsene for mine høyttalere, så er helt klart riaaen en av de jeg ikke ønsker å kjenne igjen signaturen på umiddelbart. Dvs; jeg ønsker og kjenne igjen mangelen av signatur. I så måte er jeg veldig fornøyd med Linn.
Der overbeviste du meg ubevist....... jeg har lurt på om jeg "må ha" en Linn Linto i samlinga mi og det du sa var dråpen som fikk begeret til og flyte over i innkjøpsrettningen av en slik ;D....... så takk for den.
Tja, er Linn Linto "nøytral" da ???
Jeg oppfatter den ikke slik.
Litt mørk "transistorklang" (som bl.a. eldre ML forsterkere) er mer ord jeg ville ha brukt.
Når det er sagt så synes jeg det er en fin riaa til prisen :)

For meg ender det vel mer opp i at ingen av oss har fasitt'en på hva som er "nøytralt" og at dermed dette ordet er like subjektivt som ordene "varmt" og "kaldt".
Det vil finnes massevis av eksempler på at vi oppfatter "nøytralt" forskjellig.
Et lite kan f.ks. være at LMC opplever Titan-i som "nøytral", mens jeg opplever Skala som i mitt anlegg lyder en god del "varmere" enn Titan-i som "nøytral".
INGEN av oss har mer rett enn den andre til å hevde å ha den absolutte sannhet på ordet "nøytral".

Forøvrig så stiller jeg meg 100% bak innleggene til flere her (bl.a. Cobra) at så lenge JEG liker hva jeg hører så gir jeg "blanke F... i" om ANDRE vil kalle denne lyden "nøytral" eller ikke.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Dette er en meget interessant tråd.

Poenget er at slik jeg ser det betyr nøytral det at det låter naturlig. Jeg har selv jobbet en del som lydtekniker og produsent på klassiske cd-produksjoner. Etter min mening har jeg aldri hørt et mikrofonoppsett, hverken puristisk (2 mikrofoner i stereokonfigurasjon) eller multimikkoppsett som ikke gjør noe med klangen av instrumentene. Dette forsterker seg særlig i det digitale domene. Når jeg nå endelig har fått tak i et riaa-trinn som jeg mener låter naturlig (Artemis PL-1), er det fordi det kommer nærmere opplevelsen av å stå foran instrumentene enn diverse andre riaa-trinn. Denne riaa'n har 5 rør og vil nok sammenlignet med enkelte andre sies å tilføre en viss varme i lyden. Selve equaliseringsprosessen i et riaa-trinn er jo ganske drastisk. (20 db forsterkning av bass og senking av diskant) Av den grunn er det ikke rart at riaa-trinn tildels har svært forskjellige lydsignaturer. For meg låter mange riaa-trinn litt kjipt og begrensende i forhold til å høre instrumenter i et akustisk godt rom. Dette i tillegg til hardhet eller i signalkjeden som i pickup, forsterkere og høytalere. Kan vi i det hele tatt snakke om nøytralitet i en så teknisk komplisert signalkjede som i en god vinylrigg?

hexachordia
 
S

slowmotion

Gjest
Jens skrev:
For meg ender det vel mer opp i at ingen av oss har fasitt'en på hva som er "nøytralt" og at dermed dette ordet er like subjektivt som ordene "varmt" og "kaldt".
Det vil finnes massevis av eksempler på at vi oppfatter "nøytralt" forskjellig.
Et lite kan f.ks. være at LMC opplever Titan-i som "nøytral", mens jeg opplever Skala som i mitt anlegg lyder en god del "varmere" enn Titan-i som "nøytral".
INGEN av oss har mer rett enn den andre til å hevde å ha den absolutte sannhet på ordet "nøytral".

Forøvrig så stiller jeg meg 100% bak innleggene til flere her (bl.a. Cobra) at så lenge JEG liker hva jeg hører så gir jeg "blanke F... i" om ANDRE vil kalle denne lyden "nøytral" eller ikke.
Veldig enig.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Nei, det blir vel omtrent som jeg sa innledningsvis, nøytral er ikke et uttrykk jeg er komfortabel med ;)
Det er en del ulike erfaringer med Lintoen, bla. at den passer best inn med annet Linn-utstyr. Det kan ligge noe i det, men det må være i forhold til hvordan den presenterer og prioriterer, ikke klangmessig. Med en kniv på strupen er jeg nok tilbøyelig til å si at den heller bittelitt mer mot noe mørkt enn lyst sett i forholdt til en tenkt nøytralitet. Men, da mer mørk som i ikke overdreven detaljering, men mer fokus på sammenheng. Ikke mørk som i "lappe på mangler" sammenheng. En vesentlig forskjell imo.







Jens skrev:
Rudi skrev:
MaHa skrev:
Helt med på den jeg, Rudi. Nå er jeg ikke overbegeistret for uttrykket "nøytral", men det er jo veldig lett å bruke, og veldig mange vet hva en prøver å beskrive når man bruker det.
Av alle de boksene som skal påvirke arbeidsbetingelsene for mine høyttalere, så er helt klart riaaen en av de jeg ikke ønsker å kjenne igjen signaturen på umiddelbart. Dvs; jeg ønsker og kjenne igjen mangelen av signatur. I så måte er jeg veldig fornøyd med Linn.
Der overbeviste du meg ubevist....... jeg har lurt på om jeg "må ha" en Linn Linto i samlinga mi og det du sa var dråpen som fikk begeret til og flyte over i innkjøpsrettningen av en slik ;D....... så takk for den.
Tja, er Linn Linto "nøytral" da ???
Jeg oppfatter den ikke slik.
Litt mørk "transistorklang" (som bl.a. eldre ML forsterkere) er mer ord jeg ville ha brukt.
Når det er sagt så synes jeg det er en fin riaa til prisen :)

For meg ender det vel mer opp i at ingen av oss har fasitt'en på hva som er "nøytralt" og at dermed dette ordet er like subjektivt som ordene "varmt" og "kaldt".
Det vil finnes massevis av eksempler på at vi oppfatter "nøytralt" forskjellig.
Et lite kan f.ks. være at LMC opplever Titan-i som "nøytral", mens jeg opplever Skala som i mitt anlegg lyder en god del "varmere" enn Titan-i som "nøytral".
INGEN av oss har mer rett enn den andre til å hevde å ha den absolutte sannhet på ordet "nøytral".

Forøvrig så stiller jeg meg 100% bak innleggene til flere her (bl.a. Cobra) at så lenge JEG liker hva jeg hører så gir jeg "blanke F... i" om ANDRE vil kalle denne lyden "nøytral" eller ikke.
 
Topp Bunn