En "rå" blues anbefaling

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
For dere blues elskere vil jeg anbefale den råeste "live" CDèn jeg har hørt på lenge! Innspillingen er av Becky Barksdale og heter "Real Live" og er innspillt "live" i Spinout Studios med publikum. Her er det som å stå rett foran bandet, en hører tydelig summingen fra gitarforsterkeren,en får hele gitarlyden uten at den er "rettet" på av en idiot av en lydteknikker! Cd`en oser av spilleglede og "ekte" lyd!
CD`en får en tak i hos www.cdbaby.com
Og med det samme en er innom der bør en også få med seg Melanie Mason "Live at Blues Alley", dette er også en "knall" bluesplate, men kansje litt mer "polert" i kantene. Løp og kjøp!
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
For dere blues elskere vil jeg anbefale den råeste "live" CDèn jeg har hørt på lenge! Innspillingen er av Becky Barksdale og heter "Real Live" og er innspillt "live" i Spinout Studios med publikum. Her er det som å stå rett foran bandet, en hører tydelig summingen fra gitarforsterkeren,en får hele gitarlyden uten at den er "rettet" på av en idiot av en lydteknikker! Cd`en oser av spilleglede og "ekte" lyd!
CD`en får en tak i hos www.cdbaby.com
Og med det samme en er innom der bør en også få med seg Melanie Mason "Live at Blues Alley", dette er også en "knall" bluesplate, men kansje litt mer "polert" i kantene. Løp og kjøp!
Takker så mye for tipset. Og blues er særdeles genre som bør nytes live...ja, men altså til nød en live innspilling. Inspirert av et par live innspillinger av Walter Trout i det siste, igjen inspirert av besøket på Notodden i år.
(jeg, gamle mann som har likt blues i alle år, men bare EN gang besøkt Notodden, skamme seg).
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Takker så mye for tipset. Og blues er særdeles genre som bør nytes live...ja, men altså til nød en live innspilling. Inspirert av et par live innspillinger av Walter Trout i det siste, igjen inspirert av besøket på Notodden i år.
(jeg, gamle mann som har likt blues i alle år, men bare EN gang besøkt Notodden, skamme seg).
Har prøvd å få tak i Walter Trout "No more fish jokes" men uten hell! Noen tips om hvor denne kan skaffes?
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
. Her er det som å stå rett foran bandet, en hører tydelig summingen fra gitarforsterkeren,en får hele gitarlyden uten at den er "rettet" på av en idiot av en lydteknikker! !
Plate uten lydtekniker.

Spennende.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Plate uten lydtekniker.

Spennende.

Legg merke til at det stod "rettet på av en idiot av en lydtekniker"!! med det mener jeg "polert og glattet"!!
Når en yrkesgruppe klarer å ødlegge 99,99% av produktene som dei selger, så kaller jeg dem idioter!

Men,det finnes heldigvis noe få der ute som forstår at en ikke behøver å bruke alle dei "fine" knottene dei har til rådighet, og heller konsentrere seg om å få frem musikken slik er!!
 
N

nb

Gjest
Det er masteringen som ødelegger, teknikerene er nok stort sett minst like interessert i god lyd som deg.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Det er masteringen som ødelegger, teknikerene er nok stort sett minst like interessert i god lyd som deg.
Hvem som har ansvaret her er vel ikke så enkelt! Visst lydteknikkeren vet at opptaket hans blir ødelagt, så vil han vel ikke legge to pinner i kors for å gjøre en god jobb! For det andre så skulle vel lydteknikkeren gi mastering folkene en "leksjon" visst dei til stadighet rotet til arbeidet deres!
Å finne en annen yrkesgruppe som klarer å ødelegge 99.99% av alt dei produserer, vil jeg tro ikke er mulig!
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Hvem som har ansvaret her er vel ikke så enkelt! Visst lydteknikkeren vet at opptaket hans blir ødelagt, så vil han vel ikke legge to pinner i kors for å gjøre en god jobb! For det andre så skulle vel lydteknikkeren gi mastering folkene en "leksjon" visst dei til stadighet rotet til arbeidet deres!
Å finne en annen yrkesgruppe som klarer å ødelegge 99.99% av alt dei produserer, vil jeg tro ikke er mulig!
For det første, i masteringsleddet er det først og fremst a&r representantene fra plateselskapets meninger som rår foran produsent/lydtekniker.

Disse sitter her med kjennskap til budsjett osv. og tør rett og slett ikke tillate at en plate blir mastret lavere enn "standarden".

Det er heller ikke mange masteringsfolk som foretrekker dårlig lyd for å si det slik.

Ok, jeg gidder ikke prøve å forklare i så veldig langdrag hvordan dette foregår, her har jeg sakset et utsnitt av et følgebrev jeg nylig sendte med til en mastring, etter fullmakt fra plateselskapet.


Den første låta du har fått heter ”************” og er den første singelen.
Lydmessig skiller denne låta seg litt ut ifra resten av albumet, den er litt tyngre, litt mye ************* i center, litt mye bass. Backing vox er kanskje litt lave. Det var sent på natten....
Jeg vet ikke om det kan være verdt å prøve å dra opp side kanalen litt i forhold til mid. (dvs. mer ***********, *****, trommeambiens, backing vox) på denne låta.
Din vurdering.


Hele plata ble mikset på 2  ½ dag (budget og atter budget) , det er litt forskjeller både i bass/diskant balanse og vokalvolum alt etter tid på døgnet det er gjort jevnt utover plata......ear fatigue.....(du kan høre hvilken låt som er mikset rett etter den ene matpausen)
Du får gjøre en vurdering hvorvidt du ønsker å prøver å jevne ut dette litt, eller om det fungerer slik det er...
Problem nr. 2 skyldes litt VCA drift i SSLen og det betyr rett og slett at center har blitt litt forskjøvet til siden på et par låter(f.eks. ”****************” der er Basstromma.....Baskaggan... og skarptromma......skärptrummelumman...the snare drum og vokalen endel til venstre)
Se om du kan gjøre noe med dette uten å ødelegge balansen generelt.
Går det ikke å fikse, så går det ikke å fikse.

Låtene er stort sett allerede komprimert 2-3dB med quadkompressoren i SSL’en.

Generelt om det vi ønsker oss;
Det behøver ikke å være jätte, jätte høyt(hurra!)
Det behøver ikke å være så jätte, jätte lyst(hurra!)

Bare få det til å bli fint?


Straight from the real world. Et realt unntak faktisk.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Hvem som har ansvaret her er vel ikke så enkelt! Visst lydteknikkeren vet at opptaket hans blir ødelagt, så vil han vel ikke legge to pinner i kors for å gjøre en god jobb! For det andre så skulle vel lydteknikkeren gi mastering folkene en "leksjon" visst dei til stadighet rotet til arbeidet deres!
Å finne en annen yrkesgruppe som klarer å ødelegge 99.99% av alt dei produserer, vil jeg tro ikke er mulig!
For å si det på Nynorsk:
Du talar som dei fåvise kvinner!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Da er det jaggu trist, Tresko at blårussen ødelegger musikken vår også!LEGG NED BI NÅ!!!!
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Har prøvd å få tak i Walter Trout "No more fish jokes" men uten hell! Noen tips om hvor denne kan skaffes?
"No more fish jokes" er en bra live plate, men "Life in the Jungle" fra 1990 er etter min mening en mye råere live plate fra Trout, bare hør hans versjon av "red house" ;D 8)


Mvh Tom-Erik
 
Topp Bunn