En psykologistisk utflukt og røyking i Røyken ....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.154
    Torget vurderinger
    32
    MaHa skrev:
    Hører gjerne litt på den platespilleren din hvis jeg befinner meg i Røyken, Roy :D
    Det er bare å komme det, hvis jeg er hjemme.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.154
    Torget vurderinger
    32
    FAB skrev:
    Kan du ikke kjøpe deg Edge cd-spilleren? ;D
    Nei, har ikke lyst på den. Designet er en smakssak, og jeg er ikke i fanklubben.

    Roy
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.154
    Torget vurderinger
    32
    Trenger ikke noen "reminder" på Edge-spilleren. Det finnes alltid noen som lurer på om jeg fremdeles står ved testen jeg skrev, og det du viser til med bildene du la til i etterkant av mitt forrige svar, ble behørig omtalt også i testen.

    Sammen med lyden som jeg likte godt da jeg hadde den i hus.

    PS. La nå ikke dette bli en Edge-tråd, siden jeg verken har hatt planer om - eller har planer om å skaffe meg den spilleren i anlegget mitt.

    Roy
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Beklager, en dårlig spøk.
    Ellers fin tråd, og grattis med flott anlegg.
    Misunnelig på de høytalerne dine er jeg ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror du noe av "snillismen" kan føres tilbake til Plinius ? Avalon er ikke kjent for dette karaktertrekket. Vil legge til at hele oppsettet ser meget smakfullt ut og det er lett å skjønne at en kan trives med dette :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.154
    Torget vurderinger
    32
    HCS skrev:
    Tror du noe av "snillismen" kan føres tilbake til Plinius ? Avalon er ikke kjent for dette karaktertrekket. Vil legge til at hele oppsettet ser meget smakfullt ut og det er lett å skjønne at en kan trives med dette :)
    Godt mulig, selv om denne "snillismen" er noe jeg lever veldig godt med. Skal prøve meg fram med en del cd-spillere, så får jeg sjekket ut om det er noe å gjøre der og ikke minst om det er noe jeg ønsker å gjøre noe med.

    Roy
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.311
    Torget vurderinger
    1
    Alle de Avalon jeg har hørt har vært "tørre og kontante" i klangen. -Nøytrale og hurtige. Plinius har jeg ikke hørt. Ellers er det jo mange kabler som låter "snilt", da.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det jeg har hørt av plinius har gitt inntrykk av en varm og frodig lyd, men ikke utpreget sedat eller for soft.
    burde i terioen være en god match med avalon.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.154
    Torget vurderinger
    32
    pedal skrev:
    Alle de Avalon jeg har hørt har vært "tørre og kontante" i klangen. -Nøytrale og hurtige. Plinius har jeg ikke hørt. Ellers er det jo mange kabler som låter "snilt", da.
    Jeg bruker stort sett Whistler Coanda XLR, Nordost SPM Reference XLR, Eccofisk Mambo Ag RCA og Stereovox Firebird høyttalerkabler. Nettkablene er Shunyata Diamondback og FAT LMC med Furutech kontakter.

    I tillegg har jeg egen kurs til stereoanlegget med FAT LMC fra sikringsskapet og fram til veggkontakten.

    Roy
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Da er stjernene rett, hodet er på plass, musikken spiller i bakgrunnen og jeg skal endelig få skrevet noe om lyden hos R.E.S.

    Før jeg gjør det, vil jeg kort si at det er virkelig et fint lytterom/stue han har fått seg. Det er, på sitt vis, litt alteraktig, uten at det blir plagsomt. HT er overraskende pene og skulpturelle og det hele ser veldig pent og elegant ut. Og lyden følger på den beskrivelsen.

    Pent, elegant, kroppslig og med masse klang er en god måte i mine ører å beskrive anlegget til R.E.S. Det blir aldri hardt, klinisk, plagsomt eller på noen måte atavistisk. Lydbildet breier seg ut i alle retninger (dog lurer jeg fremdeles litt på hva som ga meg følelsen av å sitte å se opp på utøverne, det føltes litt som om lydbildet svevde litt over gulvet - rart, men ikke plagsomt) og plasseringen i lydbildet er tydelig. Utøverne er nok mindre i størrelse enn det jeg vil anta at de gamle Magnepan-HT var (i hvert fall er de større hos meg), samtidig får du med deg en type bass og en presisjon i lydbildet som jeg tviler på at Maggies klarer å gjenta.

    I løpet av den svært hyggelige kvelden snakket jeg også en del med R.E.S. og skjønte at han hørte mye på musikk som vil kle dette anlegget svært godt: akustisk jazz, "naturlige" instrumenter (i.e. instrumenter som i utgangspunktet ikke er forsterket) og vokal. Når jeg spilte Tindersticks hos han var det litt som en rund, god kniv i varmt smør - det var flott, varmt, vakkert og (her kommer dette ordet noen steiler over) musikalsk samtidig som det ivaretok smerten, tapet, håpet og disse helt essensielle kvalitetene i musikken til det engelske tristesse-kollektivet.

    Hva taper du i et slikt anlegg? I mine ører taper du litt i snerten, rytmen, punchet. Jeg spilte en N.W.A låt til sist (jeg mener det når jeg sier at jeg liker hip-hop) og det var tydelig at anlegget ikke har sin styrke med slik musikk - her høres N.W.A. mer ut som småsinte ungdommer, enn de rasende, illsint, svart-i-øynene-forbanna afro-amerikanerne de faktisk er. Ja, anlegget hans gjør at N.W.A. (som er typisk musikk som kan høres sirkelsag ut i mine ører) blir lettere å høre på - du blir ikke så sliten i hodet og ørene. Samtidig, du mister også noe av essensen i musikken - dette skal være sint. Litt det samme syns jeg også gikk tapt, på en annen måte, med et par av de Big Star-låtene jeg spilte. Big Star er storslagen pop-musikk, de er vel kjent som power-popens gudfedre - også her syns jeg du mista bittelitt av snerten, rytmen i denne musikken.

    Samtidig: på klassisk (Kleiber, Beethovens 5.), Tindersticks, annen akustisk musikk, så er dette et svært godt anlegg som jeg tror du virkelig, virkelig kan kose deg med over lang tid. Det er, slik jeg skjønte det på R.E.S., sikta inn mot hans preferanser og den musikken han hører på, og som beskrevet over, der tror jeg han har truffet rimelig godt midt i blinken.

    For mine preferanser savner jeg litt piff i toppen, litt trøkk i bassen og litt mer kontante transienter. På den andre siden: dette er et anlegg jeg godt kunne hatt som et av flere svært gode anlegg og som jeg kunne brukt til å høre på Tindersticks, Jackson Browne, Sade, slike ting - så kunne jeg hatt et anna anlegg for den illsinte musikken jeg også er glad i og et tredje for pop'en. :)

    Uansett, tusen takk for en kjempehyggelig kveld til R.E.S., gutta som kom fra OAS og RoDa. Det var morsomt og lærerikt.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hei RES og takk for en hyggelig kveld. Takk til dere andre også.

    Det jeg hørte hos RES tirsdag denne uken kan oppsummeres med at det meste faller på plass. Det er et par mulige problemer, se nedenfor. Det beste ble servert til slutt - Beethovens fiolinkonsert med Schneiderhan, Jochum og BF. For en tone Schneiderhan får frem i sin fiolin og jeg lurte på hvorfor jeg ikke har innspillingen - på CD.

    Valentino skrev:
    Men hva kommer den pukkelen ved 90Hz av? Det kan da umulig være høyttalerne som har slik en tuningpukkel?
    Nei, det er nok rom-høyttaler interaksjonen. Jeg hørte den samme egenmoden da Tannoy sto der i fjor høst. 90Hz? Den hørtes/høres ut til å ligge nærmere 100Hz.

    I tillegg hørte jeg et problem høyere opp i frekvensområdet som muligens kan tilskrives CD-hyllene - eller en annen åpen flate i rommet.

    Mvh.

    Edit - skrivefeil.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.154
    Torget vurderinger
    32
    achri-d skrev:
    Nei, det er nok rom-høyttaler interaksjonen. Jeg hørte samme den samme egenmoden da Tannoy sto der i fjor høst. 90Hz? Den hørtes/høres ut til å ligge nærmere 100Hz.

    I tillegg hørte jeg et problem høyere opp i frekvensområdet som muligens kan tilskrives CD-hyllene - eller en annen åpen flate i rommet.

    Mvh.
    Hørselen din er det i hvert fall ingenting galt med. Om jeg husker riktig, så lå den på 96,3 Hz.

    Schneiderhahn finnes for øvrig også på cd, og jeg har den på det mediet også. Fantastisk plate.

    Roy
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Hei Roda og Mbare

    Hvis dere tilfeldigvis feilnavigerer og roter dere bort til Vestlandet når dere er ute på tur, så er dere hjertelig velkommen til en lytt.
    Det skulle ha vært morro å ha pirret øregangene deres med noe av det mest ultimate som Avalon og Edge kan levere.

    NB! Roy du må bare komme du også. Det var dumt at jeg var offshore sist gang du var i disse trakter.

    mvh
    Endre
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Utrolig flott lesestoff! Setter umåtelig pris på slike bildetråder!
    Mange takk! :)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Hei Roda og Mbare

    Hvis dere tilfeldigvis feilnavigerer og roter dere bort til Vestlandet når dere er ute på tur, så er dere hjertelig velkommen til en lytt.
    Det skulle ha vært morro å ha pirret øregangene deres med noe av det mest ultimate som Avalon og Edge kan levere.

    mvh
    Endre
    Hjertelig takk for det Endre!

    Vi har fått mange hyggelige invitasjoner etter at vi litt tilfeldig startet disse turene våre.
    Veldig hyggelig å bli invitert bort slik.

    Tror vi har 3-4 besøk klare.
    LMC er et ønskested, hadde vært hyggelig å slippe inn der! 8)
    (Har jo vært der før, men det er noen år siden.)

    Mbare og meg har snakket om å legge kalenderen for høsten og vinteren klar, Vestlandet er ikke uaktuelt for å si det sånn! ;)

    Mvh
    Rolf
     
    R

    RoDa

    Gjest
    FallenA skrev:
    Utrolig flott lesestoff! Setter umåtelig pris på slike bildetråder!
    Mange takk! :)
    Takker! fint å lage dem også med den gode responsen det er å få her.
    Nå har jeg også en fot i Fidelity, så noen av besøkene havner der. ;)

    Mvh
    Rolf
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Kaffe med noget attåt står klart :)

    mvh
    Endre

    RoDa skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Hei Roda og Mbare

    Hvis dere tilfeldigvis feilnavigerer og roter dere bort til Vestlandet når dere er ute på tur, så er dere hjertelig velkommen til en lytt.
    Det skulle ha vært morro å ha pirret øregangene deres med noe av det mest ultimate som Avalon og Edge kan levere.

    mvh
    Endre
    Hjertelig takk for det Endre!

    Vi har fått mange hyggelige invitasjoner etter at vi litt tilfeldig startet disse turene våre.
    Veldig hyggelig å bli invitert bort slik.

    Tror vi har 3-4 besøk klare.
    LMC er et ønskested, hadde vært hyggelig å slippe inn der! 8)
    (Har jo vært der før, men det er noen år siden.)

    Mbare og meg har snakket om å legge kalenderen for høsten og vinteren klar, Vestlandet er ikke uaktuelt for å si det sånn! ;)

    Mvh
    Rolf
     
    J

    Janpe

    Gjest
    pedal skrev:
    RoDa skrev:
    ...Førsteinntrykket av lyden var en klangrik, varm og litt snill gjengivelse. Dette inntrykket holdt seg godt videre også. Anlegget spiller med masse deilig klang, kropp og låter kjøttfullt og fargerikt. Selv om bassen ruller av (i rommet til RES og med plasseringen til RES, sier ikke at det er høyttalernes feil. Gjentar: Sier ikke at det er høyttalernes feil.) tidligere enn forventet og det er merkbart at det ikke er mye bidrag nederst i bunnen. Til å begynne med reagerte jeg på at det låter litt dempet/avrullet oppover, men det ble jeg fort vant til og var ikke noe savn. Anlegget er snilt i den forstand at det er mulig å spille dårlige innspillinger, ja sågar sirkelsag vil jeg tro, uten at det blir fokuset når du lytter....
    ;D

    Ingenting å frykte nå lenger. JP har erklært at han heretter kun kommer til å poste under Bruktbørsen.
    :) :) :) :) :)
    Det spørs om jeg greier å holde meg så lenge, det spiller nemlig så bra her nå at den kan bli lenge til neste anonnse (vel, bortsett fra en nettkabel muligens).

    Mvh
    JP

    ps.
    Jeg tror at de som kjenner meg ikke opplever meg som spesielt "skummel".
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.311
    Torget vurderinger
    1
    JP skrev:
    :) :) :) :) :)
    Det spørs om jeg greier å holde meg så lenge, det spiller nemlig så bra her nå at den kan bli lenge til neste anonnse (vel, bortsett fra en nettkabel muligens).

    Mvh
    JP

    ps.
    Jeg tror at de som kjenner meg ikke opplever meg som spesielt "skummel".
    You can check out any time, but you can never leave from Hifisentralen. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn