En oktav dybere bass.

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
111
Jeg leser stadig om folk som har prøvd nye kabler eller ny cd spiller og sier de fikk "en oktav dybere bass".

Da lurer jeg på, er dette bare en uttrykks måte, eller mener de at de faktisk har fått en oktav dypere bass?

De fleste høyttalere spiller ned til 30Hz. En C1 ligger på 32,7 Hz. Om det nå er sånn at de faktisk merner at de bokstavligtalt får en oktav dypere bass vil det si at det nå skal spilles ned til C0 som ligger på 16.35Hz.
Som er under det de fleste høyttalere klarer og gjengi.

Jeg håper det bare er en uttrykksmåte.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.235
Sted
Holmestrand
Det derfor ledningene blir så dyre; Det er svært vanskelig og kostbart å bytte filter i dem.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nex skrev:
Jeg leser stadig om folk som har prøvd nye kabler eller ny cd spiller og sier de fikk "en oktav dybere bass".

Da lurer jeg på, er dette bare en uttrykks måte, eller mener de at de faktisk har fått en oktav dypere bass?
Dette er god, gammel floskel. Jeg ser ikke bort fra at man ved å bytte utstyr, kan få en liten nivåheving eller en bedre dynamikk i bassen - og at det er dette som oppfattes som ”en oktav dypere”. I så tilfelle er det riktigst å si ”mer av det samme” fremfor ”dypere”. Rent teoretisk kan man sikkert argumentere for at hvis avrullingen i bassen starter på et litt høyere nivå, vil man komme noen Hertz lavere før avrullingen blir så stor at man setter strek – men en hel oktav? Neppe.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Kommer an på, men det kan definitivt oppleves sånn. Ikke så å forstå at det ved en frekvensmåling er noen vesentlig endring, men en kabel med lavere R vil gi forsterkeren langt bedre kontroll over basselementene noe som høres i form av klarere definert og mer energisk bassgjengivelse.
Går man f.ex fra en bassfattig ledersom Flatline Blue Heaven til +6kv massiv vil dynamikkforbedringen oppleves som brutal.

Mvh. RS

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det er selvfølgelig en myte, men utstyrsbytte kan ofte oppleves som forbedring og at bassen "går en oktav" dypere.

Årsakene kan være mange, men "tilpassning" er nok et stikkord her.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Kabeldragern skrev:
Det er selvfølgelig en myte, men utstyrsbytte kan ofte oppleves som forbedring og at bassen "går en oktav" dypere.

Årsakene kan være mange, men "tilpassning" er nok et stikkord her.

Kabeldrager? Du burde sanmnelig vite mer om hvordan kabler fungerer ;)

Mvh. RS

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Nex skrev:

De fleste høyttalere spiller ned til 30Hz. En C1 ligger på 32,7 Hz. Om det nå er sånn at de faktisk merner at de bokstavligtalt får en oktav dypere bass vil det si at det nå skal spilles ned til C0 som ligger på 16.35Hz.
Som er under det de fleste høyttalere klarer og gjengi.

Jeg håper det bare er en uttrykksmåte.

Ja, "En oktav dypere" er selvsagt bare en poulær utrykksmåte, men samtidig feil og en umulighet. "Oktav" beskriver alltid en stigende bølgehastighet.
Gjenngitt frekvensforløp fra to forsjellige CD-spilleren kan jo være litt forskjellig i bassområde, men som ofte ellers i vår hifi-verden snakker vi om overdivelse i stor skala.

Når det gjelder kabler kan vi med for lite lederareal få en viss reduksjon av kontroll og nivå i bassområde. Viss frekvensområde skal strekker seg lenger ned i bassområde må
nivået på gjenngitt bass heves betydelig. Dette er usannsynlig i vill i såfall føre til ulinjaritet. At bassen høres dypere kan forklares med en renere og mer kontant gjenngivelse.
Lederarealet er bare en av mange faktorer som påvirker gjenngivelsen i en kabel. Også her overdives det i stor skala. :)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
742
Torget vurderinger
1
Jeg er 110% sikker på at dette er eksakt ment ;D

Edit: 200% sikker :) ;) :D ;D :eek: ::) :p

V

vredensgnag

Gjest
Det er lett å få en oktav dypere bass med kabel, om du har vinylspiller. Du bare legger kabelen inntil platetallerkenen, og sørger for nok friksjon.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det der er ikke nødvendig om man har en gammel Garrard som kan 16 2/3 RPM.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
742
Torget vurderinger
1
Fungerer også helt eksakt på gode, gamle spolebåndopptakere med hastighetsvelger.

Til Up: Oktav har ikke noe med bølgehastighet å gjøre, den er temmelig konstant for lydbølger i luft, men ikke for overflatebølger på havet. Oktav brukes både om dobling og halvering av frekvens. Vanlig begrep både i musikk og i signalbehandling, om filtersteilhet i desibel pr. oktav. Et helt eksakt definert begrep som vanskelig lar seg debattere i edru tilstand

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...med mindre debatten foregår her inne da. ;D

Topp Bunn