En objektivist i Horten-2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pilsern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    902
    Torget vurderinger
    35
    Så til et rom jeg nesten overså. Var innom en gang og da da ble noen PC høyttalere demonstrert. Det var ikke så interessant og jeg gikk fort videre. Heldigvis gikk jeg tilbake senere og fikk høre noe av messens beste lyd. Ancient Audio høyttalere. Var det en sub i hjørnet bak elektronikken her også?

Meget fornuftig plassering hvor man reduserte tidlig refleksjoner betraktelig til alle sitteplassene. Og da hører man et rent og klart stereobilde med god plassering, presisjon og holografi. Musikkvalget var først jazz, så klassisk og så jazz igjen da jeg lyttet til tre låter. Så hvordan det låt med mer dårligere innspillinger kan jeg ikke uttale meg om, men lyden var i alle fall veldig fin til de tre låtene. Bra bassgjengivelse også.
    Fin tråd,

Jeg var faktisk å kikket bak i hjørnet og det var et kjøleskap.

mvh

Pilsern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    902
    Torget vurderinger
    35
    Hagto Audio. Var innom rommet tre ganger uten å få veldig god sitteplass. En plassering av høyttalerne og sitteplasser alá det APL hadde. Det var ikke fristende å sitte lenge i lyttestolen for å si det slik. Usikker på om jeg hørte de gull fargete høyttalerne. Siste gang jeg var innom kom i alle fall lyden fra de runde sølvkulene. Rev ikke akkurat ned tapeten fra rommet. Det var tamt hvor elementene blir i størrelseordning med PC høyttalere. Og personlig synes jeg begge disse høyttalerne var fryktelig stygge.
    Mener å huske at det var en (aktiv..?) 10" på baksiden av de sølvfargede høyttalerne.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Mitt inntrykk her var at det var klar lettflytende musikk, men med for mye bass. Det ble bedre når utstilleren fikk skrudd ned bassen.
    Smaken er som baken...

Fikk ikke med verken merker eller navn på utsiller her. Lite og vanskelig rom. Litt grøtete og uklar lyd og ikke særlig bassfundament. Sub under den hvite platen. Ble skrudd opp nivået på den og det hjalp litt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt inntrykk her var at det var klar lettflytende musikk, men med for mye bass. Det ble bedre når utstilleren fikk skrudd ned bassen.
    Smaken er som baken...

Fikk ikke med verken merker eller navn på utsiller her. Lite og vanskelig rom. Litt grøtete og uklar lyd og ikke særlig bassfundament. Sub under den hvite platen. Ble skrudd opp nivået på den og det hjalp litt.
    Ikke sikkert vi hørte med samme nivå. Suben ble stilt på når jeg var der.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I rommet ved siden av Watt, så hadde Audio Note et oppsett. Her var jeg kun innom en gang og lyttet relativt kort. Virket å være helt grei lyd, men ikke noe voldsomt å skryte av.
    Nevner også at Gato Audio hadde et rom på andre siden av Watt. Der kikket jeg kun innom. Hørte de samme høyttelerne i Munchen og fristet ikke til ny lytt. Slike høyttalere uten tiltak i rommet trigger ikke undertegnende stort.

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    511
    Ser fram til utdypende kommentar rundt Zingalis større modell i det lille rommet. Jeg fikk desverre aldri hørt på den hvite modellen du har kommentert tidligere i tråden, men jeg hørte på de to større modellene i det samme rommet. Vær så snill å si noe mer om den hvite modellen opp mot disse da jeg er veldig interessert i mer info om disse(altså modellen med 2x8).:)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Var ikke på messen selv. Har vært der to ganger før og det er sjeldent det låter skikkelig bra har jeg forstått (og erfart). Som seg hør og bør skylder utstillerne på rommet for produktene deres er det ikke noen feil med. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke spanderer en halv dag med rigging av rommet før messen med litt akkustikktiltak etc hvis man virkelig ønsker å vise at man selger bra saker??

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.081
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ufattelig mange langskip i Horten!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    EHED hadde de samme Elac høyttalerne som Watt. Her satt opp med to forskjellige Elac suber. DEQX fungerte som delefilter mellom de og det var korrigert noe i lytteposisjonen. Hypex Ncore dro Elac høyttalerne og en HTPC med eksternt USB RME lydkort sto før DEQXen.

Her var det betraktelig mer bass enn hos Watt. Med to suber så vokser slike små høyttalere enormt. Låter mye større enn hva det ser ut som. Synes nok det var ørlite preget av korreksjon i øvre registeret som gir litt matt lyd og var ikke på høyde med Watt rommet på det området. Alikevel et bra oppsett. Og veldig pene og rene linjer på disse kabinettene til Ncore og HTPCen.

Vedlegg

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Kan ikke akkurat si at det er 'estetikk' som er det første ordet jeg kommer på når jeg ser mange av disse apekasse-kreasjonene.....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her fikk jeg ikke med hvilke høyttalere som ble brukt. To ganger snudde jeg i døren da det var som sild i tønne. Siste gang jeg var der ble det spilt Nils Lofgren med det ekstreme næropptaket. Jeg orket ikke å sitte lytte særlig på det. Det låter stort sett imponerende på alle anlegg. Så kan ikke uttale meg hvordan lyden var her.

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake til hotellrommet med Zingali og horn. Nå var en større modell koblet opp. Selve hornet var ifølge utstilleren identisk på alle disse, men som vi ser så sitter hornet i toppen her. Mellomtone/bassene var her av 10" størrelse og nå merket jeg ikke kompresjon i bassen lenger. Låt ellers likt som forrige gang med veldig engasjerende lyd og med overraskende lite romrelaterte problemer. Horn fungerer. Ville ikke overraske meg at slik hornet var formet, så unngikk man i stor grad vertikale refleksjoner. En undersøkelse av danske Bech forteller forresten at takrefleksjonen er den som har størst negativ innvirkning på timbre.
    Jeg var ikke den eneste som lot meg begeistre over disse Zingali høyttalerne. To karer uttrykte at dette likte de veldig godt.

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så ble Zingali høyttalere med 12" koblet opp rett etterpå. Igjen samme konstruksjon med enda større elementer. De var helt nye og ikke innspilte. Igjen flott og morsomt lyd, men her ble nok bassen noe mer resonant og overmettende i det lille rommet. Relativ stor og tung høyttaler, men såpass bør jo det være.

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og dett var dett. Noen få rom jeg ikke har bilder fra, men ikke noe spesielt spennende. Helt ok messe. Litt få utstillere og som alltid på Horten messen blir mange av rommene for små. Både for lyden sin del og det skaper fort fulle rom med kødannelser i døren.

Det var veldig få unge folk på messen og mye godt voksne menn. Tviler på at en slik messe skaper noe særlig nyrekruttering. Til det befinner messen seg på feilt sted (burde selvsagt vært i en stor by), rom forholdene er ikke gode nok og utstillerne fokusere fortsatt mye på det som har lite eller ingen relavanse til lydkvalitet. Det er alt for få anlegg som er billige og gode. Eller egentlig var det ingen. 50k er fortsatt mye penger og selv om i denne sammenhengen var mye for pengene, så har jeg hørt og vet at det er fult mulig å skape enda bedre oppsett til betydelig lavere pris. Den unge generasjonen vil nok fortsatt holde seg til bærbart utstyr.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.132
    Takker så mye for nok en flott reportasje, orso! :)
    Skulle gjerne vært tilstede selv, men høyt arbeidspress tillot ikke dette, i år...

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    God messegjennomgang igjen Orso. Var der selv på Lørdag og må si jeg i mange samenheng har samme intrykk av mange rom. Personlig synes jeg det store Zingali rommet var imponerende. Mye trøkk, og godt med bass. Det lille Zingali rommet imponerte like mye, men på litt andre områder. Ellers synes jeg den store nedturen var TAD. Ingen bass, og veldig annmasende øvre mellomtone. Var innom to ganger for å høre om det var musikken som var problemet første gang, men nei. Låt forferdelig. Har hørt TAD før, og det låt helt annerledes, så dette er vel bare nokk et bevis på hvor viktig rommet og plaseringen er.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Flott reportasje orso. helt enig med deg i at det skulle vært flere budsjettanlegg i prissjiktet 10.000-20.000.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Hvis det er i orden, så kan jeg komme med noen faktaopplysninger om Watt-rommet.

Hegel H300 koster 30k
    Elac BS403 koster 14k
    Elac SUB 2030 koster 5,5k

Cd-spilleren Denon DCD-735 kjøpte jeg på finn.no til dattteren min for 300 kroner. Den var koblet til Hegel sin innebygde dac med optisk kabel. Laptopen med vanlig usb-kabel.

Akustikkproduktene var fra ASC, og heter Tube traps. Det var 16-tommere i front og bak i rommet + 11-tommere på sidene. I tillegg brukte vi en Bag-End E-trap "anti-sub".

Søndag endret vi noe på oppsettet. Madrassen ble tatt ut, og to 16-tommere ble satt midt bak anlegget med diffusjonssiden ut. Det ga enda litt livligere lyd. I tillegg justerte vi bassen på subwooferen litt opp på enkelte låter for å få enda mer moro.

Roy

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    511
    Artig at du også likte det lille Zingalirommet så godt. Var virkelig imponert over lyden der. Sugen...

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takk for utfyllende omtale pluss bilder fra messen, og svært lik mine egne meninger om det jeg hørte.
    Faktisk nesten så jeg kunne ha underskrevet på det, om en vurderer tommel opp kontra ned på de forskjellige rommene.
    Også i år er det noen rom jeg "glemte" ikke fikk med meg, fordi jeg ikke var innom på lørdag og "glemte"/ var litt sliten på søndag.
    Lille rommet med Zingali lyttet jeg ikke i og rommet med MF forsterkeri i andre etasje fikk jeg nok litt mer negativ opplevelse enn deg.
    Enig i at volumet i Rocport rommet var usedvanlig lavt og tror jeg skjønner hvorfor, da det var imo ubalanse i nivå mellom øvre og nedre del av frekvensområdet..........øvre del var nær riktig men det manglet rimelig mye nede.

Mvh.KW

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig tråd... Subjektive påstander forsøkt belyst i et objektivt paradigme.. :)

Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.153
    Torget vurderinger
    2
    Flott reportasje Orso - kjekt å få litt info for oss som ikke var der !

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Bra tråd!

er det noen flere enn meg som la merke til at felles for alle med PC basert signalkilde med sansynligvis USB port var hard og skarp?

Ikke var det god lyd med Iphone heller (i rommet med de store stygge Zingalihøyttalerene)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.318
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Her fikk jeg ikke med hvilke høyttalere som ble brukt. To ganger snudde jeg i døren da det var som sild i tønne. Siste gang jeg var der ble det spilt Nils Lofgren med det ekstreme næropptaket. Jeg orket ikke å sitte lytte særlig på det. Det låter stort sett imponerende på alle anlegg. Så kan ikke uttale meg hvordan lyden var her.
    Høyttalerne er Wilson Benesch.

Made in UK med utstrakt bruk av kullfiber i konstruksjonen.
    Tror de heter Square 2.

Var ikke i Horten, men har hørt dem før.
    Meget bra høyttalere, -særlig i fht størrelse.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    M

musicus

Gjest
    Høyttalerne er Wilson Benesch.

Made in UK med utstrakt bruk av kullfiber i konstruksjonen.
    Tror de heter Square 2.

Var ikke i Horten, men har hørt dem før.
    Meget bra høyttalere, -særlig i fht størrelse.
    Stemmer bra, Wilson Benesch Square 2 var det!

mvh

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    243
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den var ikke på messa, var vel tilfeldigvis med på ett bilde med akustikktiltak?

Mvh

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.193
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Takk til orso for bra gjennomgang, med bilder og tekst.
    Inntrykkene til orso, av de forskjellige utstillere er i det store og hele forenlig med mine, selv om jeg ble stående å lytte i noen av de.
    Skulle ønsket at The Garden hadde enda fler vinylskiver med seg, og at KKV også tok seg bryet med å stille ut mer vinyl.

Ellers synes jeg det var en strålende messe, hadde inntrykk av at det var mange folk. Er også enig med de som savnet litt yngre besøkende, og det skulle vært noe mer av gode budsjettanlegg.
    Savnet Lyric sin tilstedeværelse.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Åja, så det bildet var ikke fra messa?
    Det bildet er neppe fra messa, mer at bildet viser de små klokkene, burde kanskje vært beskåret og vist kun klokkene.
    Dette med forbehold om at jeg kan ha gått glipp av rommet, men det tror jeg ikke.

skogmus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2008
    Antall liker
    21
    Hei..Det ble spilt uten sub hos Ancient Audio...Kanskje messens beste lyd....Ellers var de rimligere Zingali etter min mening de som ga meg mest musikkopplevelse...Etter å ha hørt de synes jeg det meste annet ble kjedelig å høre på... Skjønner mere å mere å viktig dynamikk er for musikkopplevelse...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Åja, så det bildet var ikke fra messa?
    Det bildet er neppe fra messa, mer at bildet viser de små klokkene, burde kanskje vært beskåret og vist kun klokkene.
    Dette med forbehold om at jeg kan ha gått glipp av rommet, men det tror jeg ikke.
    Det stemmer. Burde ha forklart det tydeligere. Rommet til APL hadde slike tilsvarende produkter (små kopper) på vinduer og vegger. Selve bilde var hentet tilfeldig fra nettet og kom ikke fra messen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn