En musikkelskers bekjennelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Litt lite bilde, men sjekk fjeringen og strømforsyningen :eek:

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Her fant jeg bildene. Disse bildene er med trauet som cd'en ligger oppi. Man ser derfor ikke strømforsyningen på samme måte som det forrige bildet. Men her ser en bedre detaljene.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Her går det i mer Maxwell, Embrya. Også en av hans skiver som sterkt anbefales. Foruten om å bruke bandet til Sade, har en av soulbransjens beste falsetter 8)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Endelig kom litt lønn :) Bob Dylan, Terry Carrier og Jaheim er bestilt ;). Og ennå har jeg flere tips som jeg ikke har fått sjekket ut - det kan bli dyrt å fortsette denne tråden ;).

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kom hjem fra hytta og har fått litt tid for meg selv foran anlegget. Sitter å surfer på nettet og oppdager at Maxwells lenge forventede, og sykt forsinkede, utgivelse Black Summer's Night har fått en utgivelsesdato, den 7/7-09. Det lille jeg vet om denne skiva er at den skal være første del av en triologi. Tror at det fortsatt er med bandet til Sade. Dette er bare å bestille, om en er inni neo-soul 8)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kan vel også dele at mens jeg sitter her og finner dette digger jeg en annen plate - en god klassiker :)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Prince skal angivelig nylig ha sagt: "[I Am] working on a trilogy of follow-ups to my 2007’s LP Planet Earth because I am sick of waiting for Sade to make a new album".

Det kaller jeg er handlingensmann ;D

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt en litt hektisk uke så her har det vært helt rolig. Ja, det er faktisk mulig å stresse også under farspermisjon ::)

Men faller akkurat nå til ro med en fantastisk plate. Jeg nevnte vel tidligere at jeg hadde bestilt den, men dette overgår all forventning. En sjelden skatt - dette er inderlig, vakker melankolsk musikk :'( Anbefales.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er også en god musikkelsker. Men jeg kan også elske uten musikk..!

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en elendig elsker, derfor legger jeg alle korta på musikk :-X

(Tulla, tror faktisk dette henger sammen bjornh: vi som elsker musikken, er også kvinnens mann 8))

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tror du har veldig rett i det, Oslo2. Det har noe med sanselighet å gjøre, begge deler. Har du denne,forresten? Rickie Lee Jones´fantastiske "Girl at her volcano" fra det herrens år 1983. Inneholder "Rainbow Sleeves", en låt gamlekjæreste Waits skrev til henne. Ikke særlig vanskelig å høre hvorfor. Den er vrien som h...... å få tak i på CD (kun utgitt i japan!) men kan bestilles fra en av landets aller beste platebutikker, Oops! på Bekkestua i Bærum. Litt smågodt skal vi ha i nabolaget her ute også....

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Liker godt Rickie Lee Jones. Har et par rå bra plater med henne. Forresten, takk for tipset det er lenge siden jeg har lyttet på dem. Synd den skiva du anbefaler er sjelden, skal holde øynene oppe for den ;)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    impulse, jeg fant Girl at her volcano på amazon.com, men den var dyr. Skal se om jeg kan finne den på annen måte.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    mteinum: Takk skal du ha :) Nå er den bestilt. Lenge siden Rickie Lee Jones har blitt spilt, og det er jo unødvendig ::)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Bra! ebay er et viktig verktøy i en musikkelskers verktøykasse ;)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har en ganske bra kveld. Hører blant annet på en nyutgivelse. Kul - Leela James! Spesielt debutplata hennes er helt rå, spesielt for dem som digger Soul. Den nye plata er bare cover låter, så det er litt varierende. Men når hun tar "I'd rather be with you", en låt skrevet av George Clinton og Bootsy Collins, så tar det helt av... 8)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Var på demoen av Definition hos Stereofil i går. Dette er bra greier. Det virker som Definition har mange av egenskapene til Prestige serien, men i en moderne innpakning (for dem som vil ha det). De ble spilt med svært ulik elektronikk enn det jeg er vant med hjemme, så det er vanskelig å sammenlikne; men det låt dynamisk, flytende og lettantennelig - musikalsk. Jeg la merke til at det låt en aning mer "hifish", i form av detaljer, tørrhet og transperanet lydbilde, enn det jeg har. Men jeg tror dette kan tilskrives elektronikken, som var MBL og ASR, som er ganske forskjellig i signaturen enn Manley og Leben. Uansett, dette må virkelig være en høyttaler for dem som sliter med retro looken til Prestige serien men som får fot for Tannoy lyden.

Under demoen fikk jeg en hyggelig prat med Stereofil gutta. Vi snakket blant annet om oppbyggingen av Tannoy høyttalere. Så jeg ble inspirert her i kveld og begynte å skru på høyttaleren. Ganske så forsiktig, men det ble noen bilder. Dette er ikke optimale bilder, da de er tatt i dårlig lys, med meg holdene på elementer mens jeg tar bilder, og med dårlige vinkler på grunn av trang plass for kamera. Men jeg tror det kommer frem den utrolige gjennomførte oppbyggingen av elementene - dette tror jeg ikke likner mange andre høyttalere i samme prisklasse. Jeg fikk høre at dersom en av ungene mine greier å ødelegge et av elementene, er prisen for å kjøpe inn et nytt element i samme prisleie som begge mine forrige høyttalere :eek: Dette er bare helt rått! Sjekk størrelsen på magnetene, hele chassiset til elementet er i kobolt, magneten er i alnico (og den er stor). Det var vanskelig å estimere tyngden på elementet, men det var tungt. Jeg ble overrasket selv, når jeg så det jeg holdt i hånda. Det har vært en del prat i det siste om skuffelsen av å kjøpe en dyr høyttaler og oppdage at elementene koster noen hundre kroner. Slik er det ikke her, det er helt klart ;)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    En bekjennelse: Sitter inni i sommervarmen og lytter til Rickie Lee Jones, og kjenner eufori.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Havnet ved en tilfeldig her med å lyttte til Prince, Planet Earth Experience. Kvalitetsmessig er dette nok en ustabil skive fra The One. Dette er en av de platene fra hans hånd som jeg har lyttet svært lite til. Men nå satt jeg der i ro og mak, og oppdager da spor 8 "Chelsea Rodgers." For dem som har skiva, sett den på. Her viser han sine kunster. Og for dem som ikke har plata, så kan dene ene låta beretige et kjøp :eek: Låta er innen det danspåtvingende funky slaget ;D

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Lytter nå til noe helt annet - også en skive det er lenge siden jeg har hatt i spilleren. Dette er noe så sjeldent som en god hifi test skive (i klassisk forstand med fokus på detaljer og holografi) som også er råbra trio jazz ;). Fokus i lydbildet er mye på Peter Erskines trommespill. Svært dynamisk innspilling.

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    Får vi flere bilder av komponentene også?
    Gjerne litt som viser inplementering i lytterom/stue. :)

Hvis du har veldig lyst, så kan du jo også fortelle historien bak klesklypene... :D

Flotte bilder og masse gode musikktips btw, takker!

R

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Hva er i det glasset? ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    ..ja der skulle jeg ha vært..! ;D

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det hadde vært hyggelig med en felleslytting bjornh, med litt i glasset - atonal har helt rett GT med agurk. Dessverre er det ikke Hendricks, men med litt agurk så kan jeg jo late som :p

Inspirerende med tilbakemeldingene. Det kribler etter å skrive her, men jeg er faktisk så stressa... skulle ikke tro at det å være i farspermisjon kan være så ille, men så er det jo masse arbeid og venner som ber om jeg også kan passe andre barn osv. Uansett, pausen gir meg tid til å reflektere litt på det videre skribleriet, innimellom all flyingen og maset.

Kan jo bare kort si noe om hva jeg har eksperimentert med i det siste. RoDa, klypene er super-tweak til en billig penge. Plukket det opp på AudioAsylum.com. Bruker klypene til å holde signalkabler fra hverandre. Koster ingenting og funker - anbefales :)

Ellers har jeg også eksperimentert med bitumen som underlag for cd-spiller og preamp. Fungerte heller dårlig, spesielt under cd-spilleren. Bare å ta det vekk igjen. Ble nok litt overivrig med å dempe, da jeg har fått tro på demping fremfor spikes. Men, men... det er det en lengre tråd om et annet sted her på forumet. Uansett, det ble over-tweaking ::) Men det kostet svært lite, heldigvis.

Akkurat nå bekymrer jeg med litt over at Manley Snapper blir varme inni det "barnevennlige" hifi-skapet. Har derfor tenkt og drøftet ulike løsninger og havnet på å prøve en mer aktiv ventilering. Kjøpt inn vifter (220v) og kabel, og driver nå å tenker ut hvor jeg skal sette dem permanent. Har dem foreløpig løst inni skapet, ikke så altfor sjenerende støy. Kan jo uansett skrus av ved "fin" lyttingen. Tenker på å sage en åpning til dem i "gulvet" av skapet, slik at de blåser opp og igjennom effekttrinnene. Har dere noen innspill? Her er et lite bilde av viftene.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Hyggelig at du tar turen innom tråden RoDa. Snakket her om dagen med atonal. Han fortalte at han hadde vært å hørt på et oppsett som jeg tror må være ditt. Han sa det var veldig bra :)

Fred11

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2008
    Antall liker
    56
    Torget vurderinger
    1
    Hei, hei Oslo 2!
    Har endelig fått lest gjennom tråden din og klart å rive meg fra Naims forum ;) Har jo hørt på utstyret ditt og kan bekrefte at det låter helt rått! Skikkelig live-følelse, rå dynamikk og kraft. Synes tråden har utviklet seg veldig fint her. Fokuset på musikken er grunnnen til at jeg selv falt for Naim, og dette er noe som virkelig kommer frem under samtalene her; kjærligheten til musikken! Har fått Veronica Maggios plate hjem nå, som du tipset om tidligere i tråden. Liker spesielt innslaget av 70-tals soul, et preg som det kanskjer er strykeinstrumentene som skal få mye av æren for. Det ble tidligere nevnt maskulinitet og følelser med spesielt fokus på det sentimentale. Maggios plate vekker mer av begjær og seksualitet for meg. Stemmen hennes er så heit at den kan smelte snø :-* For å vende tilbake til anlegget ditt så er sensualiteten noe som anlegget ditt også virkelig får frem, Oslo 2.
    Fred11

R

RoDa

Gjest
    Oslo2 skrev:
    Hyggelig at du tar turen innom tråden RoDa. Snakket her om dagen med atonal. Han fortalte at han hadde vært å hørt på et oppsett som jeg tror må være ditt. Han sa det var veldig bra :)
    Leser ofte her, fin tråd!

Jo, det stemmer nok. I alle fall det med at det låter veldig bra ;D ;D
    Hyggelig kar han atonal, og vi er bra samstemte angående lyd også tror jeg.

Mvh
    Rolf

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Beklager til dere som har vært lojale lesere. Jeg har vært lenge borte fra sentralen. Nå er det bare en uke igjen av farspermisjonen :-\

Det har vært et styr med masse arbeid parallelt med å være hjemmepappa, ikke bare lett. Ikke ment som unnskyldning men en forklaring ::)

Jeg har fått flere skiver som har kommet som tips fra dere, som Bob Dylan, Jaheim, Carver og Ricki Lee Jones. Svært fornøyd med å ha et sted der det ramler inn gode musikktips - det er jo derfor vi driver med det vi driver med ;)

Akkurat nå digger jeg Lizz Wright - fet skive!

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Er svært fornøyd. Har akkurat kommet hjem med en Tandberg Huldra 8, nylig overhalt og med full service 8)

Jeg tror kona har fått litt sansen for dette med lyd. Vi trenger ny radio/ipod stasjon til hytta, og jeg sa at da må vi jo ha noe med fet og behagelig lyd - helst rørlyd. Og hun var helt med! Nå digger hun også looken på disse Tandbergene fra 1960 og 1970 tallet, så det hjelper jo litt. Gjorde litt research på Tandberg radioer og falt ned på at Huldra 8 var den beste match med henblikk på størrelse, design, lydkvalitet, pris og tilgjengelighet. Så får det bare stå til at det ikke er rørforsterker, men transistor. Men, og det er for meg et gledelig men, det er rør i radiodelen ;D Å hellige rør, hallelluja! Jeg vet det er fullstendig irrasjonelt, men det er noe med glødende rør som gjør meg helt mo i knærne og varm i hjertet.

Har testet den på ipod; det blir hyttelyden sin det. Det virker som denne hybridradioen er tunet til rørlyd i gammel forstand. Det låter jo helt ulikt Leben og Manley, her er det den gamle gode og varme sounden - "like butter" ;D

Personlig synes jeg det er en fantastisk design på disse modellene. Litt misfornøyd med fargen. Tror forrige eier har beisa den :p Har en plan for sommeren med å pusse den ned og olje den. Fint om noen har tips om hvordan jeg gjør dette på beste måte, uten å ødelegge den treverket (det er jo ikke tykke laget med trefinish utenpå sponplater eller mdf eller???).

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Men Huldraen ser jo ellers ut til å være et pent eksemplar av arten. Den må du ta vare på.

Mvh. Bjørn

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jo takk, føler jeg gjorde et bra kjøp. Det skal jeg si deg, den vil bli stellet med som om den er et av mine barn :)

Den er ikke så pen i lakken og fargen. Men det kan jeg jo gjøre noe med.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Er nå dessverre på siste permisjonsdag. På mandag er det to uker innspurt før ferie.

De siste dagene har jeg hengt i med Tandberg. Den måtte jo bli klar før ferien på hytta. Jeg la ut et bilde av Huldra'en. Det som ikke kom så godt frem på bildet var at beisingen ikke var særlig lekker. Kona var ikke fornøyd med den. Så jeg gjorde litt research på restaurering av møbler. Det tok en dag og radioen fremstår nå som fullstendig ny. Den låter ikke bare bra, men ser også bra ut nå. Alle som har vært innom å hørt den kommenterer lyden; at den er klar og massiv, spesielt god på stemmer. Legger med et par bilder av ny restaurert Tandberg Huldra 8 8) Jeg tror jeg har blitt bitt av basilen med Tandberg. Har allerede begynt letingen etter en model for å ha hjemme - tror jeg ønsker meg en Huldra 7; fullstendig rørbestykket :eek:

Vedlegg

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Meget pen radio, morsomt at du interesserer deg for eldre Tandberg-utstyr. Har selv en eldre Tandberg-radio, antar at den er fra 40-tallet et sted. Da jeg var liten gutt brukte jeg den mye og jeg fikk med meg sendinger fra Radio Luxenbourg før jeg sovnet. Husker godt at jeg hørte Laurie Anderson sin sære hit "Oh Superman" for første gang på denne radioen. Den trenger nok bytte av komponenter før den virker igjen.
    Kanskje det blir anledning til å lytte på din Tandberg i løpet av sommeren ;D

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Atonal, ta med deg ipod med musikk så kan vi lytte.

Det er flere aktører bare i Oslo som er gode på service av gamle Tandberg radioer. Har du Sølvsuper eller Huldra, og hvilket nummer er det?

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Digger akkurat nå Brahem. Fått nok en skive i posten av ham. Denne gangen med John Surman; en utrolig saxofonist.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn