En musikkelskers bekjennelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    I dag har det gått i Daniel Lanois - "super" produsenten, blant annet til U2. Men mannen er bedre enn de han produserer. Så personlig og nærværende. Mange av dere kjenner det nok godt fra før. Disse tre skivene har blitt spilt:

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil nå spørre de som bryr seg: skal jeg følge kablene oppover til neste ledd, eller skal vi dvele mer ved Tannoy ??? Hva begjæres ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Klarer fint mer Tannoy jeg altså, noe av det andre har jeg jo selv i hus. ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke meg imot å holde oss til Tannoy. Vil bare friste med det som kommer i neste ledd: dette er leddet som tolker (forsterker) presentasjonen (høyttaler). Men som du sier ErosLoveking, du har du jo i hus 8)

Er det noen andre som har mening?

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er forsåvidt enig i at vi blir ved presentasjonen; altså det Tannoy bidrar med. Jeg vet Larsey har Kensington. Skulle gjerne også ha hørt om hvordan det går med hans musikklytting for tiden.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    Hjertens enig i at det mye dårlig produksjon. Og det er sikkert riktig at de tilpasser det radiospilling, der gjerne formidlingen foregår på relativt lavt volum og fra en liten enhet/radio/bilstereo. Likevel ville jeg ikke prioritere et anlegg som er satt sammen slik at de ikke evner å formidle det musiske ved en dårlig produksjon. For eksempel kan jeg like inni mellom å digge hip-hop, med nevnte dårlige produksjon, eller pop-soul, som Beyonce eller Mary J Blige, ofte med verre produksjonskvalitet. I oppsettet mitt nå er det ikke vanskelig å høre at dette ut i fra hifi parametere dårlige produksjoner, men likevel formidles rytme, dynamikk og innlevelse på en besmittende måte. Jeg synes det er et gode når jeg har kjøpt et anlegg til prisen andre bruker på en bil; som med bilen bør jo anlegget kunne brukes til det en trenger den for. For å fortsette en kanskje tvilsom analogi, så er vel enkelte oppsett som Formel 1 å regne. Som ErosLoveking sier så er jo det "greit", jeg vil si også ganske kult i mange tilfeller, men jeg vill ikke ha det i stua. Jeg vil ha noe som det svinger og synger av, som får oss som sitter der med lukkede øyne til å ville danse og gråte.
    Jeg er enig med deg i dette med hva man bruker anlegget sitt til. Som du nevner, så er det jo noe med "bruken" av musikk som på ulike måter fordrer ulike "avspillere", som bærbart, herunder iPod, MP3-spillere, mobiltelefoner :eek: og mer stasjonaære anordninger enten det er en reise- eller bordradio, eller mer konvensjonelle lydanlegg. Noen musikktyper bruker jo ikke dynamikk i særlig grad, men kanskje mer rytme og timing som du nevner, slik som i mye Hip-Hop. I klassisk derimot, og jazz og mye annet, vil dynamikk (forskjellen mellom det laveste og høyste partiet i musikken) være særs viktig i formidlingen.

Jeg holdt på å si, det er jaggu godt at folk har ulik smak, for hvis den var lik, ville det bli lite å velge på og lite nytt..!

Mvh. Bjørn

NB. Flott anlegg du har, uten at jeg har hørt det. ;)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    bjornh: det er sant at det er en fordel at det er mye å velge mellom, det gjør dette interessant. Det er mulig jeg har formulert meg noe steilt. Jeg har mange ganger hatt glede av type Formel 1 anlegg under demonstrasjon. Med gode innspillinger har det gitt musikalske opplevelser. Men jeg har mer tenkt at en kan bli blennet av dette men tanke på at det kommer en hverdag ??? der det finnes mye god musikk med elendig innspilling. Det er jo litt bakvendt når systemet for musikkformidling begrenser innholdet som skal nytes.

Legger ved en link til en forhandler som har noen tester/anmeldelser av Tannoy Kensington.

http://www.coolgales.com/store/cart.php?target=product&product_id=615&substring=Find+product

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Her er litt utdrag fra anmeldelsene av Kensington, "too whom it may concern" ;):

Hi-Fi News: "What astonished me at once was the sheer transparency of the Kensington—rivalling the Quads in the precision of its soundstage and in the depth and effortless layering of the image. I've not before heard anything quite so coherent from a box loudspeaker.... The Kensington is one of a very small number of loudspeakers that I would say have truly graced my listening room in the quarter century that I have been writing about audio equipment. Set up carefully and driven with a top quality power amplifier and front end components, it is capable of coming within a whisker of emulating that 'open window on the event' which, for me at least, is what high fidelity is all about." (Ivor Humphreys, August 2004)

Hi-Fi World: "This is a focused, dynamic and engaging loudspeaker, one that few rivals can approach. It's a great choice if you have the surroundings and the budget, but it must have a suitable amplifier." (September 2006)

Hifi+ "The Kensington's biggest strength lies in the delicacy and transparency of the mid-band, and this has an enormous influence on voices in particular. On 'Indoor Fireworks', the plaintive, breathy quality of Elvis Costello's voice has never sounded more effective or expressive. Likewise, when I slipped Jim White's wonderfully bizarre Wrong Eyed Jesus CD in to the player, this speaker seemed particularly effective at peeling back veils and revealing both the essence and the lyric of this quite complex and densely layered mix." (Paul Messenger)

Litt tørre data:

Frequency response 29Hz - 22kHz -6dB

Sensitivity 93dB (2.83 Volts @1 metre)

Nominal impedance 8 Ohms

DRIVE UNITS
    Dual Concentric™ high frequency 51mm (2.00") with aluminium alloy dome, Alnico magnet system with Pepperpot Waveguide™
    Dual Concentric™ low frequency 250mm (10.00") treated paper pulp cone with HE twin roll fabric surround. 52mm (2.00") round wire wound voice coil
    Dispersion 90 degrees conical

CROSSOVER
    Frequency 1.1kHz

Type Bi-wired, hard wired passive, low loss time compensated 2nd order LF, 2nd order compensated HF.

Adjustment +/- 3dB over 1kHz to 22kHz shelving,
    +2dB to -6dB per octave over 5kHz to
    22kHz slope

CONSTRUCTION
    Enclosure type Distributed port

Volume 105L (3.7 cu.ft)

Dimensions 1100 x 406 x 338mm
    (43.50 x 16.00 x 13.33" )

Weight 37kg (81.6 lbs)

Med andre ord, en råtass 8)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fantastisk tråd, Oslo2... ;D Jeg er så enig i tilnærmingen din at jeg nærmest kunne ha skrevet det selv. Ord for ord. Musikken først!
    Og jaggu har du god musikksmak også! Kudos to you, Sir....

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    impulse: Appreciated :) Ut fra din "undertekst" ( ;)) så ser det ut som du også har gjort noen prioriteringer som går i samme retning ja. Hyggelig med slike tilbakemeldinger, det inspirerer til videre "arbeid" (noen må jo gjøre det, dette hifi slitet ::))

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Skal egentlig sitte å skrive på et prosjekt mens småtten sover. Mer fristende når det kommer tilbakemeldinger på tråden og fortsette å fortelle om musikk og anlegg. Dette kan virkelig gå utover jobb :eek:

Tok akkurat et par bilder der målet er å forsøke å få frem at Kensington også er et møbel. Vet ikke helt om jeg lykkes, foto er ikke mitt talent. Men prøver å få frem detaljene i treværket og oppbyggingen av høyttaleren.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Det er klassisk skjønnhet over de høyttalerne der :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat nå svinger det med en skive, som ikke akkurat kommer til å gå inn i musikkhistorien. CD'en er ærlig talt ganske variert i kvaliteten, men den har en del som svinger skikkelig. Poden sitter å rocker frem og tilbake, klapper hendene.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en Hi-Fi entusiast, poden også ;)

Mvh. Bjørn

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Prøver jo å lære gutta mine god musikkskikk - det innebærer jo godlyd ;)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    Skal egentlig sitte å skrive på et prosjekt mens småtten sover. Mer fristende når det kommer tilbakemeldinger på tråden og fortsette å fortelle om musikk og anlegg. Dette kan virkelig gå utover jobb :eek:

Tok akkurat et par bilder der målet er å forsøke å få frem at Kensington også er et møbel. Vet ikke helt om jeg lykkes, foto er ikke mitt talent. Men prøver å få frem detaljene i treværket og oppbyggingen av høyttaleren.
    Disse høyttalerne er saft-og-suse-meg fine :D

Skal tro hva en møbelsnekker hadde tatt for å lage et par kopier....til mine kjære Tannoy HPD 315A elementer?

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel et 12" element. Jeg har lest på nettet at det er et møbelsnekkerfirma, Lockwood, som har laget ulike typer kabinetter til disse. Men du har dem kanskje allerede i et kabinett, eventuelt kunne du lagt ut et bilde her? Alltid interessert i Tannoy ;D

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Poden sover og jeg skulle skrevet på jobbprosjekt. Men kan ikke la være å fortsette litt her. Tenkte jeg måtte ta meg sammen å ikke bare drive med Tannoy digging. Fortsetter gjerne med det om det er flere som vil diskutere det, men jeg har jo allerede sagt at jeg skal følge kablene opp til neste ledd.

Forresten, hører akkurat nå på en skive som sikkert mange her har et godt forhold til:

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var det å følge kablene til neste ledd. Som jeg antydet i første innlegg så liker jeg metaforene om at høyttalere presenterer musikken, men forsterkerne tolker den. Hele mitt nåværende anlegg begynte med at jeg visste jeg skulle ha Tannoy Prestige, helst med alnico og kompresjonspepperpot horn. Valget falt på Kensington SE. Dette var utgangspunktet. Etter lang leting kom jeg frem til at Tannoy presenterte musikk akkurat slik jeg likte det. Problemet mitt var å finne demonstrasjon av Tannoy med det jeg synes bør tolke musikken: rør!

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leste mye om kombinasjonen rør og Tannoy. Spesielt nysgjerrig ble jeg på alle disse japanerne, som jeg tror har forstått et og annet om musikk reproduksjon i hjemmet, som koblet opp sine Tannoy med SET forsterkere. Hver gang jeg tok opp dette med norske Tannoy eiere så kom svaret at "å nei, Tannoy, store elementer vet du, det trenger masse muskler og kraft, passer ikke med SET." Nå er det nok mange sider ved dette. Men jeg la merke til at japanere beskrev ofte nærfeltslytting på sine digre Tannoy i bitte små stuer parret med flue-watt SET. Jeg ønsket kraft nok til å fylle en stue på 30-40 m2. Nå vet jeg at dersom lommeboka er stor nok, så får du SET som fikser den jobben. Jeg derimot måtte finne noe mer egnet og realistisk. Jeg hadde lenge kjent til EveAnne Manleys rykte om kvalitetsprodukter, og ikke minst sett bilde av hennes oppsett i stua, slik som ErosLoveking viste med et bilde her tidligere. Hun er kjempe fan av Tannoy. Problemet var å finne noen som kunne gi meg en demonstrasjon av Manley og Kensington. Dette fant jeg i en fantastisk butikk i Stockholm, AudioConcept. Robert satte opp et oppsett. Jeg ble sittende i et par timer, med åpen munn og siklende. Ringte umiddelbart kona og sa "nå blir det bråk". Jeg meldte inn at vi måtte krangle oss ferdig men jeg måtte finne en måte å finansiere akkurat dette oppsettet. En rekke besøk på hifi-messer, hjemmebesøk og butikkdemonstrasjoner var ferdig. Jeg hadde funnet kombinasjonen! Dere har sikkert opplevd det, du bare vet du må ha det den kombinasjonen. Her var magien. Dette er en kombinasjon som nesten ikke er sann (og tatt prisen i betraktning på forsterkerne så er det egentlig ikke mulig :eek:).

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.033
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    Forresten, hører akkurat nå på en skive som sikkert mange her har et godt forhold til:
    Mer enn godt forhold til :)

Regner med at du har resten også.... ;)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Hele bunten. Vi er vel i samme båt. Det er noe med sensitiv menn som synger om livets belastninger som treffer meg mitt i hjerterota. Kona pleier å be meg å skru av den macho-gråtinga. Hvis jeg skulle driste meg til å være litt pubertal, så er vel han den Ene artisten i mine ører.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vi er helt på linje her, mine herrer. Nå har jeg ikke lenger en samboer som kan slå av heller. ;)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte jeg skulle fortsette å si noe om Manley Snapper.

EveAnne har en stil og en holdning ovenfor hifi som jeg har sans for. Les formen hun har i det hun skriver her om Snapper: "The Snapper will crank out 100 watts at 10 cycles all day long and a full 110 watts from about 15Hz all the way up to 40KHz. Don't let frequency response specs fool you when people give you amazing bandwidth measured at... oh, five puny watts. We're talking full power bandwidth here! Continuous duty. Real muscle."

Og hun har et poeng. Snapper monoblokker oppleves å ha muskler. De kjennetegnes mer av jump-factor (dynamikk) enn detaljer og transparens - de formelig hopper på deg. De virker likevel ikke som up-your-face i spillestil, men mer av at de kan gå fra stille partier til cresendo lynkjapt og de får ikke pustebesvær over lengre basstunge partier. Musikk presentert på Kensington tolkes via Snappers med et trøkk i bånn som har PRaT. Det er taktfast, rått og funky.

Anbefaler å lese manualen til Snappers:
    http://www.manleylabs.com/PDF/HIFI_Manuals/Hi-Fi/SNAPPER.pdf

Kanskje litt nerdete å lese manualer som underholdning, men ført i pennen til EveAnne så er det underholdende. Hun formidler at hifi kan være morsomt fordi det har med musikkglede å gjøre. Her er det lite pretansiøsitet, men mye selvsikkerhet.

Er egentlig overrasket over hvor få som har Manley produkter her i Norge. At vi er få er tydelig på vennetråden. Til gjengjeld virker det som de av oss som har Manley har stor eierglede av produktene. Sammenliknet med andre merker tror jeg heller ikke Manley er spesielt dyrt med henblikk på hva du får. Med andre ord, Manley anbefales. I tillegg: EveAnne er utrolig service innstilt. Hun svarer personlig på mail innen ett døgn om du lurer på noe. Gir informasjon og tilbyr hjelp med en tøff og kameratslig tone. Hun kommuniserer som om du er en del av et fellesskap - the Manley family. Hun snakker også på premisset at det er musikken som teller først og fremst - hifi er midlet til målet.

Orker dere flere bilder?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.033
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Oslo2 skrev:
    Hele bunten. Vi er vel i samme båt. Det er noe med sensitiv menn som synger om livets belastninger som treffer meg mitt i hjerterota. Kona pleier å be meg å skru av den macho-gråtinga. Hvis jeg skulle driste meg til å være litt pubertal, så er vel han den Ene artisten i mine ører.
    Er nok det :)
    Men jeg kan spille dette når jeg vi og hvor høyt jeg vil i furtebula mi.
    For meg er han en av flere jeg har det samme forholdet til, men må stadig spille noen låter/plater av ham.
    Macho-gråting har ALLE menn godt av i blant 8)

Og JA, bilder av Manley kan vi orke mer av ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Tåler mer av alt vi Oslo2.

Enig med det du sier om Manley. Har ikke tenkt å gå over til noe annet med det første. Må si det kriblet litt i bankkontoen når du tipset om de brukte Neo-Classic blokkene som står i Trondheim.
    Skal nordover om 14-dager, og hvis de fortsatt ikke er solgt, så kan det skje "skumle" ting. ::)

Ikke for det, Snapperne levere så det holder, og mellomlegget til Neo, burde jeg strengt talt bruke på Tannoy........

Har du forresten sett Mahi noengang?
    Så de for første gang i København for noen uker siden. Det var snertne saker i størrelsen. På en måte Snappers svar på "mini-Me". ;D
    Nesten så jeg kunne tenkt meg et par inne i "King´s Cave", rent bortsett fra at rommet ikke vil yte de rettferdighet. :-\

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    emotikon: Det er godt å ha noen som sørger sammen med en når en er deppa.
    Sylvian gjør deg godt igjen. Du skriver at du har et godforhold til flere
    matcho-gråtere, kom gjerne med tips. En høydare er jo selvfølgelig Mark
    Hollis. Gi meg flere tips.

ErosLoveking: Mahi er kule og snertende, ja. Tror ikke de hadde hatt
    problemer med det lille rommet ditt. Mahi ville vært beæret av å tolke all
    den musikken som det rommet er stabla opp med. Det hadde vært spennende om
    du kjøpte de neo-classic blokkene. Det er jo storebror til råtassene
    Snapper. Men det er klart at skal du komme over til Tannoy-land - du vet
    at det har vært et par Kensington til salgs på Finn.no (ikke hverdagskost)
    - så er nok neo-classic overkill. På den annen side så kunne jo Snapper,
    istedenfor Mahi, vært i hula :eek: Overkill all over... 8) En annen råtass
    fra Manley er deres Neo-classic preamp - en preamp med 300B rør ;D Hadde
    det ikke vært for den preampen jeg allerede har, som også er mitt store
    begjærsobjekt (på fagspråk også kalt petit a/object a) så hadde jeg måtte
    spare til den. Men alt snakk til siden, så opptatt du er ErosLoveking av
    musikk, så må jo Tannoy være en god prioritering :-X Skal vel egentlig
    ikke blande meg i dine prioriteringer, beklager. Ønsker bare at Tannoy
    menigheten skal vokse.

Hyggelig at det er ønsket flere bilder av Snapper. Fer er et bilde fra en
    fuktig kveld. Tigeren for kraft og Gin Tonic Cucumber for nytelse.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har tatt litt bilder av detaljer. Her sett fra baksiden - ganske falisk :-[

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Barna endelig i seng. En kaotisk middag lørdagskveld. Forsøkte å finne familienroen, lyktes delvis, med en fin Bosa Nova skiva. Kan anbefales:

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Her hjemme har jeg gjort mitt for å unngå å måtte se på MG. Har derfor leid DVD, kona er faktisk med ;D

Har stor tro på filmen. Lest boken - en utrolig orginal sak, ganske guffen. Håper filmen lever opp.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kona ville høre lett pop i form av Veronica Maggio mens steller i stand til 17. mai. Jeg - tar bilder for dere som sa at dere ville se mer Manley ::)

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Men tenkte at jeg skulle gå over etter hvert å si noe om neste steg, det som driver Snapper. Gir en liten smakbit.

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Trist musikk, eller gråte-menn? Prøv:

Tindersticks
    Jackson Browne
    Nick Drake
    Damien Jurado
    Nick Cave
    Sophia
    Terry Callier
    Bonnie "Prince" Billy
    Smog
    The Magnetic Fields
    Leonard Cohen

sånn f.eks. :)

Som sagt tidligere: spennende og morsom tråd å følge.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    En spennende liste Mbare. Kjenner selvfølgelig mange av dem og har dem meg nær. Men du nevner noen nye - det skal sjekkes ut ;)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Foreløpig rolig i heimen denne 17. mai, så jeg tenkte jeg kunne begynne å dele noen tanker om en forforsterkers plass i et anlegg. Jeg har i lang tid fulgt med interesse at dette er et felt med sterke meninger. Det er mange som mener at en preamp er et unødvendig ledd i kjeden dersom dens ene funksjon er å justere volum. Dette er logisk gitt et par premisser: som for eksempel at det enkleste ledd av forsterkeri er det beste, og at volum kan justeres passivt eller i dac/cd-spiller da ofte spillerne driver ampen med letthet. Med andre ord en logisk slutning, som nok det også ligger mye erfaring bak.

En annen leir er opptatt av preampen som selve hjerte i anlegget. Dette gir også logisk mening gitt noen premisser. For eksempel er et premiss at preampen er viktig fordi det er den som behandler det svakeste signalet, nemlig fra kilden. Dette signalet med geleides varsomt frem til kraften i effektampen. Dette er en tenkning som passer med teatermetaforen som jeg begynte tråden med: at forsterkere, og da også en preamp, tolker musikken som presenteres i høyttalerne. Forstått slik så gir det jo mening at en ikke forsøker å få minst mulig "tolkning" (fargelegging, tuning), men en tilstreber den "beste" eller "emosjonelle" tolkningen. Jeg husker den nysgjerrighet som ble vekket da jeg leste en hjemmehosreportasje i et tidlig nummer av Fidelity. Flere av dere husker det sikkert: det var hjemme hos en rik japaner som samlet på dyr og eksotisk hifi. I hans favoritt oppsett var det beskrevet at han hadde en rekke preamper i serie. Journalisten var i stuss over dette, med sin nordiske enkelhetstenkning, og tenkte at japaneren forsøkte å tune (tolke) lyden ved å skru på volumknappene opp og ned på de ulike preampene. Uansett, konklusjonen var at det var musisk magi i hans stue.

Jeg har ikke så teknisk greie på det, dessverre, men jeg har en oppfatning om at et emosjonelt formidlende anlegg ikke nødvendigvis bygges opp på det enkleste prinsipp. Men at det gjelder å finne komponenter som kommuniserer med hverandre på en måte slik at summen blir mer enn antallet komponenter. Så jeg tenker at preampen utgjør hjertet; den er første ledd som får informasjon fra en kilde og som tolker dette signalet. Det tolkede signalet føres nensomt videre til kraftstasjonen som viderefortolker det og sender det til høyttalerne som presenterer det.

Vel, vel, dette er jo metaforisk og ikke teknisk beskrivelse. Kanskje litt kontroversielt, kanskje ikke. Uansett, tanker som har vært med å bestemme oppsettet mitt.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Takk for en av de fineste trådene jeg har sett på Hifisentralen! :)
    Håper den fortsetter!
    Skal sjekke ut en del av de platene du lytter til som jeg ikke har vert borti før :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn