En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.537
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med spitzenklasse spiller. Jeg har sett titt 👀 og ofte på den i EVO’s tråd og kjent lysten på en slik gnage🙂.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Takk, @LESSisdox@. Jeg har lest at det finnes veldig mye uoriginalt av disse på markedet. Derfor har jeg vært skeptisk til å kjøpe fra utlandet. Er det noen måte å avdekke om det som selges er originalt?

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    265
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Takk, @LESSisdox@. Jeg har lest at det finnes veldig mye uoriginalt av disse på markedet. Derfor har jeg vært skeptisk til å kjøpe fra utlandet. Er det noen måte å avdekke om det som selges er originalt?
    IMG_4058.jpeg
    Made in Japan ,,,,,og nr på eske kan vel kanskje si noe om originalitet. Google litt ,Mvh Roy

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Jeg har Stack-ifisert platespilleren. Og ikke bare låter det meget bra, jeg synes det ble ganske pent, utseendemessig også.

IMG_4098.jpeg

IMG_4101.jpeg

IMG_4103.jpeg

Auva EQ gjør en relativt stor forskjell i lyd fra de originale føttene. Som med antivibrasjonstiltak generelt i hifi, opplever jeg at de gjør lydbildet åpnere, med tydeligere «rom» mellom instrumenter og ulike lyder, det høres større ut og generelt bare mer på plass. Det virker som at nivået på bakgrunnsstøyen senkes noe og dermed oppleves det mer ro i lydbildet. Det jeg ofte opplever som et lite minus på slike remedier, er at mellombassen oppleves slankere. Det sies alltid at dette er mer «riktig», men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med at jeg liker det bedre. Her synes jeg det er vellykket og opplever generelt at en allerede superbra spiller yter enda bedre.

Jeg har også fått på plass Stack Audio’s Serene mat og Serene Stabilizer.
    IMG_4105.jpeg

IMG_4111.jpeg

IMG_4112.jpeg

Her er juryen fremdeles på gangen når det gjelder matten, i hvert fall. Det står mellom den og min også nylig innkjøpte Oyaide BR-12.

IMG_3984.jpeg

Generelt vinner Serene på de aller fleste punkter: mindre bakgrunnsstøy, bedre definert i toppen og generelt mer av det jeg beskrev for føttene. Fascinerende nok klarer den, samtidig som den gir mer informasjon i toppen, å dempe plagsom høy mellomtone, testet ettertrykkelig med Emmylou Harris som fort kan borre litt ubehagelig i øregangen. Men den mangler noe av soliditeten i bunnen som Oyaide gir. Sistnevnte er også litt tykkere. Serene-matten gir litt utfordringer med å kunne stille VTA lavt nok for pickupen jeg bruker.

Men alt i alt veldig fornøyd med disse ekstra prosentene nytelse fra en allerede helt fantastisk platespiller! 😍

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Her ble det visst stille.

Stille har det imidlertid ikke vært hjemme, men hifi-nerdingen og -interessen har avtatt noe. Det som derimot har økt, er musikkgleden. Stort ble derfor savnet på torsdag.

IMG_4437.jpeg

gjomle

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Antall liker
    4.167
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    8
    Her ble det visst stille.

Stille har det imidlertid ikke vært hjemme, men hifi-nerdingen og -interessen har avtatt noe. Det som derimot har økt, er musikkgleden. Stort ble derfor savnet på torsdag.

Vis vedlegget 1121883
    If it works, don’t fix it 😁. Høyttalere sendt av gårde for litt stell?

Når det er sagt må jeg si at jeg har hatt (og har) glede av dine mange krumspring på utstyrsfronten, og dine mange gode betraktninger underveis. Håper vi ikke har sett helt slutten på det enda 😃.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Det håper ikke jeg, heller 😄 Men det blir i så fall som følge av lyst og overskudd.

Takk, @gjomle , og det samme til deg. Tråden din er veldig fin å følge med på.

Høyttalerne er sendt på høyttaler-spa. 😁 @inselwind var innom og hentet og nå er de klargjort for Extreme Makeover, Toten edition.

Tror det kommer en liten billeddtråd derfra snart 🤩

inselwind

Hobbyselger
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    13.177
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20250516_154244.jpg

Her kommer en rask bildeserie fra Toten Spa og høyttalervelvære.😃
    20250516_154436.jpg

Med lærertyggis sitter nok lyden som klistret🤓
    20250516_154717.jpg
    20250516_154725.jpg

Noe nøysomt med indre demp, da Audionote bygger på andre prinsipper enn bl.a meg😅
    20250516_154753.jpg

20250522_125710.jpg

Lager fresemal. Hullene er veldig like, så kan heldigvis benytte samme malen for begge kassene
    20250522_153610.jpg
    20250522_154154.jpg

Sliper de ned til bart treverk for å få god limheft.
    Limer samtidig på et ark med decoflex bjørk foran og bak for å unngå at endeveden fra sidene vil komme igjennom Oliven-arket
    20250523_121034.jpg
    20250523_121039.jpg
    20250523_121512.jpg
    20250523_121531.jpg
    20250523_142259.jpg

Det ble innertier🥳
    20250523_142804.jpg

20250523_161102.jpg
    20250523_161341.jpg

Jeg hadde bestillt 2 ark med Oliven fra Oslo finér, og ba om at de måtte være matchet. Syntes virkelig at de leverte som bestillt 😊👌🏽
    Nå er det Rubio monocoat pure som står for tur.

Takk for et morsomt oppdrag Atle😊

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.756
    Sikke et primitivt filter. Noget som.er lavet i Skolens Sløjd lokale? Excuse me 😊

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Er det faktisk keramisk motstander i høytalerene? Eller ser jeg feil? Var litt for utydelig på bilde å se. Så ut som kondensatorer var black gate , da?

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Dette er så intenst fint at det er nesten litt godvondt! 🤩 Rett og slett over forventning, og de forventningene var ganske høye i utgangspunktet. Jeg har vært nervøs for dette prosjektet. Ikke for om @inselwind ville gjøre en god jobb - det har jeg sett nok av eksempler på, men nervøs for om finéren ville funke, om Øyvind ville forstå retningen jeg ville i, om det ville være verdt pengene og så videre. Kort sagt, jeg er ikke det aller minste nervøs lenger, jeg svever på en oliventrefinert sky! Dette ble vakrere enn jeg var i stand til å se for meg og utseendemessig helt på høyde med det Audio Note selv leverer. Jeg tar høyde for at jeg foreløpig bare har sett bilder, men om de skulle oppleves annerledes i virkeligheten, mistenker jeg at de da bare ser enda bedre ut.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Er det faktisk keramisk motstander i høytalerene? Eller ser jeg feil? Var litt for utydelig på bilde å se. Så ut som kondensatorer var black gate , da?
    Her er jeg litt på tynn is. Definitivt Black Gate kondensatorer, ja. Kanskje @Rune S kan svare angående keramisk?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.347
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja keramiske (sand cast) og en "variabel" motstand som brukes for tuning. Ser det er utelukkende BG el-lytter i disse. Helt flotte komponenter.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Har forstått det som at de tidlige kits kom utelukkende med BG.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ingen ekspert,men ja,tror materiale rundt lederen er keramisk Blir ikke overasket om det også er tilfelle i flere "mange-millioners" høyttalere sine passive delfilter.
    Ikke noe å stresse seg opp over. Mulig at de endres marginalt i verdi over tid, men hvis det låter bra nå så er det ikke noe å bry seg om. I løpet av årene har jeg bygget et vell av høyttalere med passive filtre. Det viktige (i mine ører) er å få verdiene til å stemme. Jeg har aldri klart å høre forskjeller på motstander. Riktig nok har jeg unngått de aller rimeligste, men like vel. Mye dyrt selges (kanskje) på bakgrunn av hifi-nevroser.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn