En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Langt oppe på listen var også besøket, generelt. Utrolig hyggelig å ha besøk av deg, Karmis! Ikke bare er du en hifi-nestor, du er jo direkte hyggelig å ha med å gjøre. Ikke alltid de egenskapene lar seg kombinere 😁
    Vær nå litt forsiktig med ordvalgene hr. Skrotvik. Glem ikke at Karmizz er bæærgenser og allerede over gjennomsnittlig høy og mørk på seg sjøl.

    Hørt om reka fra Bergen som slo seg på brystet; 'Eg er ein HUMMER'! 🤣🤣🦐🦞

    Ellers må dere ha det trivelig.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    DSound, flott plate. Hvordan blir bass med den plasseringen? Og dybde? Artig når en kan teste ut litt forskjellig 😊
    Bassen ble faktisk veldig bra! Det var kanskje den største forbedringen. Det ble mer bass da vi skjøv dem inntil veggen, men først hadde vi «vanlig» toe-in. Da var bassen en touch løs og rund, men uten toe-in strammet den seg opp.
    Lydbildet ble større, både horisontalt og vertikalt, og flyter virkelig mellom høyttalerne uten hull i midten. Det mest overraskende var at vokal og andre ting i midten ble enda bedre definert enn tidligere.
    Dybden tapte seg kanskje noe, men ikke voldsomt. Må lyttes mer :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Vær nå litt forsiktig med ordvalgene hr. Skrotvik. Glem ikke at Karmizz er bæærgenser og allerede over gjennomsnittlig høy og mørk på seg sjøl.

    Hørt om reka fra Bergen som slo seg på brystet; 'Eg er ein HUMMER'! 🤣🤣🦐🦞

    Ellers må dere ha det trivelig.
    Her må man være forsiktig med mye….

    For øvrig, bortsett fra det med bergenser, kunne man brukt mange av ordene på deg; hifi-nestor, hyggelig, over gjennomsnittlig høy. Ikke mørk, vel og merke.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bassen ble faktisk veldig bra! Det var kanskje den største forbedringen. Det ble mer bass da vi skjøv dem inntil veggen, men først hadde vi «vanlig» toe-in. Da var bassen en touch løs og rund, men uten toe-in strammet den seg opp.
    Lydbildet ble større, både horisontalt og vertikalt, og flyter virkelig mellom høyttalerne uten hull i midten. Det mest overraskende var at vokal og andre ting i midten ble enda bedre definert enn tidligere.
    Dybden tapte seg kanskje noe, men ikke voldsomt. Må lyttes mer :)
    Spennende!
    Jeg synes også at det - overraskende nok - er endringer i bass ved å endre på toe-in. Ikke alltid så lett å forutse og jeg synes det er mest merkbart litt oppover i bassen og ikke like mye nederst. Biller meg inn at det er noe med at bassen slenges rundt i vinkler i rommet når høyttalerne står skrått mot bakvegg, men får mer kontant trøkk når det er mer i parallell. Nå døde det sikkert et par akustikere et sted i verden.
    Jeg erfarer (så godt som) alltid at mer toe-in gir mer presisjon i lydbildet, først og fremst på bekostning av størrelse på lydbildet.
    Derfor litt overraskende med din - og bergenserens - effekt av den endringen på vokal og andre greier i midten. Nettopp som du skriver. Tipper det har å gjøre med at høyttalerplasseringen din - og AN sin foretrukne - er såpass spesiell at vanlige erfaringer ikke nødvendigvis stemmer.
    Takk for deling (y) :)

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Spennende!
    Jeg synes også at det - overraskende nok - er endringer i bass ved å endre på toe-in. Ikke alltid så lett å forutse og jeg synes det er mest merkbart litt oppover i bassen og ikke like mye nederst. Biller meg inn at det er noe med at bassen slenges rundt i vinkler i rommet når høyttalerne står skrått mot bakvegg, men får mer kontant trøkk når det er mer i parallell. Nå døde det sikkert et par akustikere et sted i verden.
    Jeg erfarer (så godt som) alltid at mer toe-in gir mer presisjon i lydbildet, først og fremst på bekostning av størrelse på lydbildet.
    Derfor litt overraskende med din - og bergenserens - effekt av den endringen på vokal og andre greier i midten. Nettopp som du skriver. Tipper det har å gjøre med at høyttalerplasseringen din - og AN sin foretrukne - er såpass spesiell at vanlige erfaringer ikke nødvendigvis stemmer.
    Takk for deling (y) :)

    mvh
    Ja, mine forventninger, basert på tidligere erfaringer, matcher veldig godt med dine. Men på et eller annet mystisk vis responderer disse høyttalerne litt annerledes enn mange andre jeg har erfaring med. Som @Karmana skriver, så er det fascinerende hvor mye de responderer på ulike plasseringer.

    En annen ting, som jeg glemte å nevne, er at dybden er endret på den måten at elementer plassert i midten strekker seg mer ut i retning av lytteposisjon. Det er mindre som skjer «bak» høyttalerne og desto mer som skjer «foran». Det oppleves som en buet scene i form av en halvsirkel. Ganske morsomt :D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Tidligere i uken fikk jeg besøk. I dag var jeg på besøk selv. Av den typen jeg liker best: en ti minutters-kjøretur unna 😁

    Turen gikk til @Oslo2 og hans fristende Audio Note oppsett.

    IMG_2268.jpeg

    IMG_2276.jpeg

    IMG_2262.jpeg

    IMG_2273.jpeg

    IMG_2274.jpeg

    IMG_2278.jpeg


    Anlegget bestod av:
    Meishu Tonmeister Phono Silver Signature - integrert forsterker
    AN-E SPx Alnico - høyttalere
    4.1x Balanced Signature - DAC
    CDT-4 -CD drivverk
    TT-Two Deluxe med Arm-Three og IO II pickup - platespiller
    S4 - Step Up

    Forsterker er på nivå med Jinro, pris- og nivåmessig, dac noe over og høyttalerne godt over. Spennende utgangspunkt, altså. Nå hadde jeg hørt disse høyttalerne en gang før, men ikke med denne forsterkeren og ikke her. Arbeidsbetingelsene er nærmest helt etter boka - med murhus og plassering i hjørner. Det eneste aberet er at rommet nok er mindre enn det som er helt ideelt for disse høyttalerne.
    Etter som man har hørt mye Audio Note, blir det litt mindre spennende hver gang man hører et annet anlegg. Det låter veldig gjenkjennelig i alle AN-anlegg, enten man går opp eller ned i kjeden. Men nyanser er det selvsagt.
    Hos meg låter det noe mer detaljert og kanskje «hardere», men også noe mer sprettent, strammere og kjappere transienter. Her låter bassen myye større, lydbildet er stort og svulstig og det er mykere transienter. Erik spiller mye RnB, Hip Hop og liknende musikk og jeg forstår veldig godt hvorfor han foretrekker dette lydbildet. Det er varmt og deilig og kler denne musikken utrolig godt.

    Utrolig gøy å høre enda et Audio Note oppsett, og spesielt ett i denne klassen.

    Aller, aller mest likte jeg å møte Erik, og praten vi hadde - anlegget spilte tross alt ikke en lyd før det hadde passert nesten to timer. Det sier ingenting om lydkvaliteten og alt om verten.
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Tidligere i uken fikk jeg besøk. I dag var jeg på besøk selv. Av den typen jeg liker best: en ti minutters-kjøretur unna 😁

    Turen gikk til @Oslo2 og hans fristende Audio Note oppsett.

    Vis vedlegget 912513
    Vis vedlegget 912516
    Vis vedlegget 912512
    Vis vedlegget 912514
    Vis vedlegget 912515
    Vis vedlegget 912517

    Anlegget bestod av:
    Meishu Tonmeister Phono Silver Signature - integrert forsterker
    AN-E SPx Alnico - høyttalere
    4.1x Balanced Signature - DAC
    CDT-4 -CD drivverk
    TT-Two Deluxe med Arm-Three og IO II pickup - platespiller
    S4 - Step Up

    Forsterker er på nivå med Jinro, pris- og nivåmessig, dac noe over og høyttalerne godt over. Spennende utgangspunkt, altså. Nå hadde jeg hørt disse høyttalerne en gang før, men ikke med denne forsterkeren og ikke her. Arbeidsbetingelsene er nærmest helt etter boka - med murhus og plassering i hjørner. Det eneste aberet er at rommet nok er mindre enn det som er helt ideelt for disse høyttalerne.
    Etter som man har hørt mye Audio Note, blir det litt mindre spennende hver gang man hører et annet anlegg. Det låter veldig gjenkjennelig i alle AN-anlegg, enten man går opp eller ned i kjeden. Men nyanser er det selvsagt.
    Hos meg låter det noe mer detaljert og kanskje «hardere», men også noe mer sprettent, strammere og kjappere transienter. Her låter bassen myye større, lydbildet er stort og svulstig og det er mykere transienter. Erik spiller mye RnB, Hip Hop og liknende musikk og jeg forstår veldig godt hvorfor han foretrekker dette lydbildet. Det er varmt og deilig og kler denne musikken utrolig godt.

    Utrolig gøy å høre enda et Audio Note oppsett, og spesielt ett i denne klassen.

    Aller, aller mest likte jeg å møte Erik, og praten vi hadde - anlegget spilte tross alt ikke en lyd før det hadde passert nesten to timer. Det sier ingenting om lydkvaliteten og alt om verten.
    En utrolig fin samtale ble det! Jeg ser frem til å besøke deg og høre på musikk. Og ikke minst, snakke videre om det ene og det andre ved livet selv.

    Vi var innom Nietzsche også, og hans begrensede, men viktige, perspektiv på det hele: "Uten musikk ville livet være en misforståelse". Litt mer poetisk enn jeg husket det.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det har kommet mye fin musikk inn dørene de siste par ukene, og denne helgen toppet det seg. Passer bra etter å nettopp ha fått tilbake riaa-trinnet etter et lite utlån.
    Jeg er ingen platesamler. Jeg kjøper plater jeg tror jeg kommer til å høre mye på. Sjeldne plater tiltrekker meg i utgangspunktet ikke, med mindre det er en plate jeg vet jeg liker veldig godt. Den midterste plata her er et eksempel på det. Takk til @jorwed_ og @Hifi&Vinyl for denne! 😍

    IMG_2314.jpeg


    The National har jeg gledet meg til noen uker. Elsker Matt Berningers stemme, men liker han nok enda bedre solo. Tror imidlertid at denne plata kan vokse på meg. Synd at den låter såpass dårlig.
    Den store overraskelsen er Hilde Selvikvåg. Deilig tilbakelent popmusikk som er helt nydelig produsert, og lyden er fantastisk bra. Når det toppes med den dialekten kan det vanskelig bli feil. En av årets favoritter så langt.
    Også en liten overraskelse at 4 LP’er med U2s eksisterende låter arrangert mer akustisk skulle være så bra. Her fryktet jeg å gå på en smell. En større overraskelse er det at det låter så utrolig bra, som U2-platene ikke er bortskjemt med.
    BigBang er foreløpig den minst interessante, men håper den tar seg opp med flere gjennomlyttinger.

    Ellers har jeg hatt gleden av å teste ut ymse i eget oppsett de siste par ukene. Har testet - også overraskende, kanskje - strømprodukter og Audio Notes SPx strømkabler. Sistnevnte gav (dessverre) veldig stor mersmak, som kan få konsekvenser i oppsettet. Var også så heldig å få prøve CD-drivverk til en kvart million. Det kommer ikke til å havne på hylla her (av åpenbare grunner), men de som mener at det ikke er forskjell på CD-drivverk bør prøve å få hørt dette.

    IMG_2291.jpeg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Endelig et @Atlerovik-besøk!

    Veldig hyggelig melding som tikket inn i innboksen her om dagen.
    Plutselig så fikk jeg muligheten til å besøke Atle. Vi har tenkt på dette lenge, så at det ble en realitet nå var veldig bra!

    En liten tur i et naturreservat i Østfold for å rense ørene og så turen innover mot storbyen. Kaffe, skravling og så endelig få høre musikk på dette vakre anlegget. Det ser virkelig bra ut i stua som alle bildene i tråden viser, og det har sånne kremkomponenter som jeg verken vet eller tør gjette investeringskostnaden på.

    1-IMG_3710.jpg
    Ren Østfoldsk skogsluft

    Det er lett å tro at den analoge delen i oppsettet er prioritert, selv om DACen er mildt sagt bra. Uansett så er vinyl alltid artigst.
    4-IMG_3714.jpg


    Atle dro i gang med Everything Must Go fra Steely Dan som første låt

    Oj! Dette både slipper høyttalerne og er svært så presist og med tight bass som trøkker.
    Må innrømme at mine medbrakte fordommer/forventninger ble veldig raskt torpedert.
    Basert på hva jeg har hørt på messer, har kun hørt AN høyttalere der, så trodde jeg nok at lyden var annerledes.
    En varm lyd, sammenklemt i dybde og generelt og ikke noe til lydbilde selv om klangen er fin og det tåler å spille hvasomhelst av musikk uten å låte piggtråd.
    Trodde jeg.

    Deretter Untold fra RY X

    Veldig behagelig og igjen med denne bassen som er naturstridig. Tar meg i å tenke at dette låter moderne. I betydningen at det fungerer veldig godt til denne musikken. Fordommer smuldrer bort.

    Neste låt, Mine Store fra Hilde Selvikvåg.

    Vakkert! Type så vakkert at det river litt i hjertet av stemmen hennes. Fordommer borte vekk.
    ... og steiki for en bass! Går dette hele veien ned, eller høres det bare sånn ut?


    Daft Punk var gøy, og Ben Webster måtte være som å være der, for så mange år siden.
    Jeg hadde helt glemt av All The Roadrunning med Knopfler og Harris, men skal spille den nå igjen. :) (y)

    Fikk spille noe medbrakt og noe streaming og så. Synes vinylen låter best, men så har vel jeg tilgode å synes noe annet i et anlegg som har platespiller. :D
    1-IMG_3716.jpg
    Låter bra! Malia og Boris avslører at bassen ikke rekker helt ned når det er elektronisk og der nederst. Ikke noe problem, synes jeg, og det merkes ikke på annen musikk. Nenad Vasilic får meg til å tenke på om dette anlegget kanskje er litt behersket og høflig i presentasjonen?

    Yearnin' fra The Three låter deilig fyldig og naturtro.

    The War On Drugs sin Stranger Things var dagens høyeste ståpels. Det er så deilig når det bygges opp i denne låten og blir mer og mer lyd som bare skyller over meg i sofaen. Hifi-lyd, glem det! Men helt kanon uansett.

    2-IMG_3712.jpg

    Egenskaper
    Jeg synes lyden slipper veldig godt fra høyttalerne, såpass at høyttalerne bare står der og musikken oppstår i rommet.
    Bassen er helt tussete bra, og nesten utrolig når jeg ser på høyttalerne som skaper dette. Savner ikke noe.
    Sterkt nærvær i lyden og vokalistene er tett på. Digg! Godt å koble på musikken.
    Her er det veldig lett å glemme anlegget og bare høre på musikken.
    Anlegget kan spille høyt, veldig høyt, uten å oppleves presset.
    Effektive høyttalere og sterke store effektrør i kombinasjon vil jeg tro.
    Opplever at mye som ligger litt under overflaten i lydbildet tas vare på og presenteres så du kan velge å høre på det.
    Litt sånn «oj der var det noe nytt» hifi-greiers, detaljer og nyanser uten at det stjeler oppmerksomhet eller tar vekk noe fra den sterke musikaliteten i oppsettet.
    Det tåler øs pøs uten at det blir for i fleisen og det er bare å lene seg tilbake og nyte.

    Funderinger
    Ikke masse luft inni lydbildet, kunne det vært pumpet opp litt og gitt plass inni der? Tror det dessverre kan gå på bekostning av varmen hvis det åpnes veldig opp. Gjengivelsen fra dette anlegget er nok Ikke det mest ekspansive, tør jeg si at det mangler litt på det dynamiske?
    Kunne vært litt mer smell.
    (Husker fremdeles piskeslaget over ansiktet fra anlegget til TheShy da Mighty Sam McClain spilte. Ikke vondt, men så dynamisk at øynene skvatt igjen uten forvarsel.) Det gjør ikke mange anlegg, og heller ikke Atle sitt. Ikke målet å komme helt på TheSky-nivå, men tror det kunne vært litt mer smekk.
    Kanskje konsekvensen av høyttalerne inntil veggen fører til opplevd litt redusert dybde i lydbildet, sannsynligvis forsterket av å se det rett foran seg.
    Det spiller ikke nedi kjelleren i bassen, men det betyr jo ikkeno her.
    Det er noe med kanter, knaster, kontrast. Det kan høres ut som anlegget ofrer litt av dette til fordel for varme og fylde. Rett prioritering, synes jeg.

    3-IMG_3713.jpg



    Oppsummert så synes jeg dette anlegget kan beskrives som musikalsk formidlende. Jeg opplever ikke at det konkurrerer på noen ekstremegenskaper, men at helheten er det mest imponerende. Bare å slenge på det musikk og så kommer det ut på en måte som er fordelaktig for at musikken skal kommunisere med deg. Selv om dette er et stereoanlegg til en god slump penger, så gjør det ikke alt. Det er plassert i en vanlig stue og det er jobbet mye med for å får frem den måten å spille på som eieren liker. Jeg liker det også, og ville vært stolt og glad om jeg hadde dette å lytte på til daglig!
    Grattis med et kanonanlegg @Atlerovik og tusen takk for at jeg fikk komme på besøk!







    Etterord

    5-IMG_3715.jpg

    Det oppleves som stor overgang til eget anlegg når jeg kommer hjem igjen. Det gir seg heldigvis ganske raskt og det er mulig å spille seg inn på egen lyd igjen.
    Selv om det er noen knepp nedover.
    Jeg synes ofte man må lytte seg litt inn i lyden både hos andre og når man kommer hjem igjen. Jeg opplever at ørene. eller er det hjernen, er ganske god på å stille seg om. Lærerikt og jeg har tatt med meg noen ønsker hjem igjen for hva jeg har lyst å se om jeg får ut av eget anlegg.


    mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Smekket fra morellene er en saga blott. Snart ti år siden du var her RoDa :)
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for en fantastisk «anmeldelse», @_RoDa_! 😍 Det må være den grundigste tilbakemeldingen jeg har fått etter et besøk, noen gang. Skulle nesten tro at du hadde vært hifi-skribent… 😁

    Takk for en fin søndag sammen! Er glad for at vi endelig fikk det til, etter å ha gjort noen spede forsøk over en periode. Jeg må si at HCS sin bortgang har satt sitt preg på meg denne helgen, og på en måte føltes det litt rart å fortsatt skulle møtes. Samtidig ville det jo være stikk i strid med det livet han levde og jeg er rimelig sikker på at han ikke hadde likt at vi avlyste for hans skyld.

    Det meste av det du skriver, snakket vi om underveis. Men du sa ikke så mye om fordommene du kom med. Derfor veldig fornøyelig å lese om det 😀 Kult at du linker til musikken vi spilte, også! Og vi klarte stort sett å styre unna hifi-musikken. Besøk er alltid hyggelig, men litt ekstra hyggelig når man har mye av samme musikksmak.

    Når det gjelder egenskapene du beskriver, er det spesielt at du fremhever bassen på den måten. Det tror jeg er første gangen noen har gjort, og det beviser for meg (igjen) at det ble gjort et godt stykke arbeid med høyttalerplassering da @Karmana var på besøk for litt siden. Mye av det andre du skriver under Egenskaper, snakket vi som nevnt om, og jeg kjenner meg godt igjen i beskrivelsene, slik jeg oppfatter anlegget. Også dette med noe begrenset dybde i lydbildet, samt den laveste kjellerbassen. Akkurat det du skriver om dynamikk under Funderinger, har jeg imidlertid tenkt (fundert) litt på. For her kjenner jeg meg ikke helt igjen. Snarere har dette vært noe jeg har jobbet med for å fremheve, og jeg opplever også at vi var samstemte på det da vi snakket underveis. Det får meg til å lure på om vi nå kanskje tenker på to litt forskjellige ting, selv om vi begge bruker betegnelsen dynamikk? Som vi så ofte gjør her på Sentralen. Men uansett veldig interessant at du opplever noe manglende dynamikk og (for) mye varme, mens jeg opplever det motsatte :D Og så handler det vel om preferanser og hva man sammenligner med. Dynamikken i et hornoppsett er det vel bare et annet hornoppsett som kan konkurrere med…
    På den annen side - etter mer funderinger - husker jeg at det var mer eksplosivt i rytmikken, mer kanter, knaster og kontrast om du vil, da høyttalerne stod lenger ute fra veggen. Husker at både Karmana og jeg merket at noe av dette forsvant da høyttalerne ble plassert inntil veggen. Samtidig gjorde det at bassen ble mye bedre, vokalen ble mer fremhevet og alt i alt var dette det beste kompromisset. Så, poenget ditt er nok mer valid enn hva jeg tenkte da jeg først leste det ;)

    Veldig hyggelig å ha besøk av deg, Rolf Inge, og jeg gleder meg til gjenbesøk! Selv om jeg ikke kan garantere en like solid anmeldelse i etterkant 😁
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Roda er en som nailer lyden meget presist. Dette vet jeg, for da han var på besøk for en del år siden, hadde han mange kommentarer som jeg syntes stemte veldig bra med hvordan lyden var hos meg den gang, på godt og vondt.

    Spesiellt mine daværende høyttalere, ble beskrevet som noe «på» i mellomtonen, som også jeg syntes, og slet litt med på diverse innspillinger. Dette første også til at de ble solgt etterhvert fordi mye av musikken jeg likte og liker ble valgt bort nettopp på grunn av dette.

    Nå er dette vel 10 år siden og det meste er byttet ut, men Roda er alltid velkommer her skulle det passe seg slik. :)

    Ellers er det bare å si at du har et flott oppsett som appelerer både estetisk og helt sikkert også lydmessig Atle.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes det, som sedvanlig, var en veldig god og grundig beskrivelse av, Rolfen, men også jeg reagerte litt på det han skrev om dynamikk. Slike ting kommer vel også gjerne med hva en sammenligner med. Kanskje en presis beskrivelse ville vært; de gir dynamikk i bøtter og spann, men er ingen dynamikk-bombe 😆😄
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Roda er en som nailer lyden meget presist. Dette vet jeg, for da han var på besøk for en del år siden, hadde han mange kommentarer som jeg syntes stemte veldig bra med hvordan lyden var hos meg den gang, på godt og vondt.

    Spesiellt mine daværende høyttalere, ble beskrevet som noe «på» i mellomtonen, som også jeg syntes, og slet litt med på diverse innspillinger. Dette første også til at de ble solgt etterhvert fordi mye av musikken jeg likte og liker ble valgt bort nettopp på grunn av dette.

    Nå er dette vel 10 år siden og det meste er byttet ut, men Roda er alltid velkommer her skulle det passe seg slik. :)

    Ellers er det bare å si at du har et flott oppsett som appelerer både estetisk og helt sikkert også lydmessig Atle.
    Takk for det, @musicman. Du er hjertelig velkommen innom, om du er på disse kanter.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Synes det, som sedvanlig, var en veldig god og grundig beskrivelse av, Rolfen, men også jeg reagerte litt på det han skrev om dynamikk. Slike ting kommer vel også gjerne med hva en sammenligner med. Kanskje en presis beskrivelse ville vært; de gir dynamikk i bøtter og spann, men er ingen dynamikk-bombe 😆😄
    To-may-to, to-mah-to…. 😁

    Vi får se hva han har å forsvare seg med etter hvert 😂
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Jeg så jo jeg var nevnt i forbindelsen med det lille ankepunktet på dynamikk og smekk. Vil påpeke at jeg da ikke hadde horn, og heller aldri har hatt, men noen ganske freske apekister.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for en fin søndag sammen! Er glad for at vi endelig fikk det til, etter å ha gjort noen spede forsøk over en periode. Jeg må si at HCS sin bortgang har satt sitt preg på meg denne helgen, og på en måte føltes det litt rart å fortsatt skulle møtes. Samtidig ville det jo være stikk i strid med det livet han levde og jeg er rimelig sikker på at han ikke hadde likt at vi avlyste for hans skyld.
    Tror ikke vi snakket om det, og det er litt personlig, men for meg var noe av grunnen til gjennomføring nettopp HCS.
    Jeg får ikke flere tips til serier å se på, hint om å komme på besøk eller andre måter Hans Christian kan påvirke livet mitt igjen.
    Men jeg kan velge å ta med meg en del av han gjennom å treffe andre med samme interesse. Kan ikke tenke meg så mye bedre måte å hedre hans minne på enn av vi fortsetter å treffes vi som deler denne interessen.



    Akkurat det du skriver om dynamikk under Funderinger, har jeg imidlertid tenkt (fundert) litt på. For her kjenner jeg meg ikke helt igjen. Snarere har dette vært noe jeg har jobbet med for å fremheve, og jeg opplever også at vi var samstemte på det da vi snakket underveis. Det får meg til å lure på om vi nå kanskje tenker på to litt forskjellige ting, selv om vi begge bruker betegnelsen dynamikk? Som vi så ofte gjør her på Sentralen. Men uansett veldig interessant at du opplever noe manglende dynamikk og (for) mye varme, mens jeg opplever det motsatte :D Og så handler det vel om preferanser og hva man sammenligner med. Dynamikken i et hornoppsett er det vel bare et annet hornoppsett som kan konkurrere med…
    På den annen side - etter mer funderinger - husker jeg at det var mer eksplosivt i rytmikken, mer kanter, knaster og kontrast om du vil, da høyttalerne stod lenger ute fra veggen. Husker at både Karmana og jeg merket at noe av dette forsvant da høyttalerne ble plassert inntil veggen. Samtidig gjorde det at bassen ble mye bedre, vokalen ble mer fremhevet og alt i alt var dette det beste kompromisset. Så, poenget ditt er nok mer valid enn hva jeg tenkte da jeg først leste det ;)
    Her kommer litt forsvarstale. :D
    Det jeg tenker på, som jeg kalte dynamikk er kanskje mer smekk. At det får litt fokus var jeg sånn passe bekymret for når jeg skrev det.
    Nenad Vasilic - New Bass Song fra albumet Bassroom. (Mer bass enn det er papp i pappa pakker pappesker 😅)
    Her kommer det opplevde kompromisset mellom varme og fylde og kanter, knaster, kontrast, plutselighet og eksplositivet frem.
    Dynamikk som i forskjellen mellom lavest og høyest er det kanskje ikke?
    Jeg fant dette på nettet:
    Skjermbilde.JPG


    Men uansett, etter ca 1:40 på dette sporet så skjer det noe som jeg liker at skal fremkalle en liten "å dæven*".
    * - kan erstattes med steiki, satan eller fyttirakkern etter hva som passer best der og da.
    Her er jeg redd det er veldig liten avstand mellom morsom smekk og stygg kant, og det er ganske så sannsynlig at det ikke kan koeksistere med det varme, fyldige, deilige og behagelige som finnes i anlegget ditt. Så selv om jeg er 100% enig med deg og Karmana i at det er det beste kompromisset, så tok jeg meg i å undre litt på det.
    Anlegget ditt klarer å svelge unna det meste av innspillinger og låter bra, dersom det var dyrket frem mer smekk så tror jeg innspillingstoleransen hadde sunket også. Trur eg. Smekket tror jeg kommer mer frem med høyere volum og jeg tror det handler mer om mellomtone enn bass.

    Viktigst.
    Jeg digget lyden fra anlegget ditt, og hadde bare lyst å høre mer og mer musikk. Tenker tanker om hvordan nærme meg mer av den type gjengivelse i heimen og ble sittende å spille musikk utover til kveld ble natt i går. Næring til hifien og interessen. Gøy!

    @alphamale minnet meg på dette albumet i en annen tråd. Sterkt anbefalt! Hadde nesten glemt det.

    AIR - Moon Safari
    1-IMG_3719.jpg



    snakkes plutselig
    mvh
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Men uansett, etter ca 1:40 på dette sporet så skjer det noe som jeg liker at skal fremkalle en liten "å dæven*".
    * - kan erstattes med steiki, satan eller fyttirakkern etter hva som passer best der og da.
    Er det knakket på kassa som trigger? :unsure:

     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det tok lenger tid å svare på dette enn jeg hadde tenkt, @_RoDa_, og det er ikke fordi du skrev noe provoserende 😁 Som du selv har nevnt, går det litt i rykk og napp her om dagene.

    Jeg skjønner hva du mener. Samtidig skjønner jeg ikke hva du mener :D Tror ikke dette trenger noen større debatt.

    Gleder meg til å høre hvordan det låter hos deg!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    En sjelden oppdatering her. Ser at jeg skrev i forrige post at det deltakelsen her går i rykk og napp. Siden den gang har det vel sunket til under det nivået, og. Men til tross for mer fokus på livet generelt, ofte fordelt på familie, jobb og helse - og mindre på hifi - er kosen med musikk egentlig voksende.

    Tenkte å prøve meg på en kronologisk potpurri (et alt for lite brukt ord) over de siste måneders begivenheter i stua.

    Lite aktivitet foran anlegget i sommermånedene. Har skjønt at det gjelder flere, og det hjelper ikke akkurat på at stua ligger i en varm 3. etasje når anlegget består av rørkomponenter, kronet av et beist av en 211-forsterker. Men på sensommeren tok aktivitetsnivået seg noe opp. Jeg hadde hatt en sliten, gammel skinnsofa foran anlegget og hadde lenge tenkt på å bytte den ut. Problemet var bare at sofaen var i ett stykke og den ble båret opp den gang vi hadde en rett byggetradisjoner. Nå var den umulig å få ut i ett stykke. Løsningen ble dermed å hogge den i stykker på stedet…

    IMG_0078.jpeg


    Det er mye som kunne blitt tatt bilde av i mellomtiden, men jeg nøyer meg med resultatet.

    IMG_0082.jpeg


    Veldig fornøyd med dette, både visuelt og audielt (regner med at det er et ord, hvis ikke er det på tide).


    Neste post på programmet for ordning og reda var at jeg (også) lenge hadde tenkt på å utvide benken litt, slik at det ble plass til både CD-drivverk og platespiller, nå som spilleren var tatt ned fra veggen. Egentlig stikk i strid med min tanke om å begrense anlegget så mye som mulig, men det fikk så være.

    Ny plate på toppen.

    IMG_0142.jpeg


    Tenkte først å ha den svevende. Men synes ikke det funket så godt som jeg så for meg inni hodet, og jeg hadde dessuten lyst til å sette platespilleren ytterst, for å få den lengst mulig bort fra beistet. Dermed ble løsningen slik:

    IMG_0004.jpeg



    Så, når freden hadde senket seg - trodde jeg - fikk jeg problemer med avspilling fra platespiller. Lyden som tidligere hadde vært bortimot fantastisk, var nå til tider forvrengt. Helt krise! Jeg testet ulike rør og renset stiften så godt jeg kunne. Til ingen nytte. Det så ut som at det var noe som hang på stiften, men jeg hadde ikke utstyr til å forstørre for å få sett godt nok. Det hadde derimot denne mannen.

    IMG_0104.jpeg


    Blid som ei sol troppet han opp en søndag formiddag med sine laboratoriumsinstrumenter. De viste dette.

    IMG_0105.jpeg


    Stiften var mildt sagt tilgriset. Og den var ikke særlig lett å få ren. Vi gjorde begge ulike forsøk med ulike remedier og til slutt ble den som ny.

    IMG_0118.jpeg


    Tusen takk, @Grumpy! Er veldig takknemlig for denne hjelpen!

    Han avsluttet like godt med en liten overhaling av innstillingene.

    IMG_0119.jpeg


    Jeg hadde rundt samme tid lekt meg med å fjerne dekslene til motorene på platespilleren, da flere har rapportert at dette gir endring/forbedring av lyden. Jeg kan ikke si at jeg hørte særlig endring, men den så ganske kul ut.

    IMG_0094.jpeg





    Fast forward til begynnelsen av november - og her faller bomben…
    Jeg liker at ting er på stell. Jeg liker at ting føles solid og trygt. Helt siden jeg fikk Jinro, hadde den gjort meg nervøs. Jeg er ingen elektronikkekspert - for å si det meget forsiktig - og hver gang jeg skrudde den på, og hadde den stående på i stua, var jeg litt urolig. Den spiller fantastisk, ingen tvil om det, men det er flere variabler å ta hensyn til. Den er stor og i mine øyne ikke særlig fin. Dessuten har jeg i økende grad tenkt at det er vanskelig å forsvare å ha så dyrt utstyr stående. Komboen av alle disse tankene førte meg til slutt til et punkt der jeg tok en meget vanskelig beslutning: tiden var over for Jinro hos meg. Så er det som det ofte er med vanskelige beslutninger: det føles godt! Jinroen fikk et nytt, mye bedre, hjem hos @veleik og vi er begge veldig lykkelige. En sterkt medvirkende årsak til det, er at jeg fikk mulighet til å kjøpe denne lekkerbisken, nesten helt ny:

    IMG_0481.jpeg

    IMG_0482.jpeg


    (…skulle bare husket å tørke støv først…) Hils på nevøen til Jinro. Eller kanskje lillebror. Audio Note sin Soro PP har fått en (solid) overhaling (internt) og låter virkelig, virkelig bra! Jeg koser meg skikkelig med denne og har fått tilbake sjelefreden og kosen med et godt hifi-anlegg.

    I tillegg kjøpte jeg meg denne lille saken. Først litt til tross for lyden, da jeg opplevde at Lindemann låt hakket bedre. Men bredden av funksjonalitet og brukeropplevelsen gjorde at jeg likevel valgte denne, under tvil, da jeg har brukt streaming lite. Da jeg fikk skiftet strømforsyning til den lineære, endret dette seg. Nå låter denne boksen strålende.

    IMG_0155.jpeg



    Per i dag ser anlegget ut så her.

    IMG_0486.jpeg


    IMG_0489.jpeg


    Og jeg er rimelig fornøyd. Har litt lyst til å bygge benken ned igjen, da jeg nå kan gjøre det etter at Jinro forsvant. Men det er samtidig greit med hensyn til CDT og streamer. Vi får se.

    Men jeg har en liten mental kløe på at jeg muligens nedskalerer noe mer. Jeg tviler på at det skjer noe spesielt med boksene, men skal teste ut phono-delen i Soro mot riaaen. På papiret er det en håpløs konkurranse, men jeg er ikke så opptatt av papir.

    Det som derimot er mer sannsynlig er at jeg heller bokstavelig talt nedskalert litt på høyttalerfronten. Fikk nemlig prøve disse en periode:

    IMG_0283.jpeg


    Det er Veleiks hauggamle AN-J og jeg ble forelsket. Mindre oppløste, men til gjengeld hauger og lass av driv og musikkglede! Tror J kan være en suveren match med Soro, og jeg likte veldig godt papirmembran i stedet for hamp. Om noen har et par J’er å selge - ta kontakt!

    I gledesrusen over J’ene kom jeg over et sett med AN-K på finn.no. Med ekstra penger på konto lot jeg impulsene styre og kjøpte inn, og jeg var også heldig og fikk tak i originale stativer.

    IMG_0420.jpeg


    Dette er innstegsmodellen i Audio Note’s serie av høyttalere, sett bort i fra «billigserien». Og for noen høyttalere. Igjen fascineres jeg av hvordan Audio Note får til så mye av det samme i alt av sine produkter. Dette låter svært og som vanlig ekstremt engasjerende. Trykkammerdesignet gjør at dette låter veldig kjapt og rent. Mer detaljer og tydeligere innblikk i lydbildet enn i E’ene mine. Mens E selvsagt har et bedre fundament i bunnen, er det helt klart flere ting disse gjør bedre. Dessverre likte vi ikke så godt sorte høyttalere i stua og jeg synes også de ble litt spinkle, rent estetisk, så dermed må impulskjøpet ut igjen.

    Stay tuned for ny oppdatering om lenge.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt temmelig bøse greier, Atle. :)
    På min side driver jeg fortsatt og tilvenner meg AN-E SPe-HE, jeg har tvilt meg fram til at de er et par blondinehår bedre enn Doxa 8.2 Signature, men at de ikke på noen måte matcher bassen og råskapen i sistnevnte. Bra jeg blir eldre, da, sånn sett var timingen god. Men forleden dag holdt jeg pinadø på å kline til på et par Klipsch Heresy 3, gitt. Heldigvis hadde jeg ikke mer øl, for da kunne det gått helt galt.

    Tenker ellers jeg skal skrive litt på bloggen igjen, har et par ganske morsomme greier innkommende for omtaler. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Enig i det, @Håkon_Rognlien . Bassen og råskapen i Doxa matcher de ikke. Men så matcher ikke Doxa noe av det gjenstående, etter min mening 😁 Jeg er langt forbi tvilen, men brukte jo også lang tid på tilvenning. Akkurat nå mistenker jeg at jeg aller helst burde hatt AN-E (eller J) med papirmembraner, heller enn hemp. Tror det var det som først og fremst skapte forelskelsen i J’ene jeg lånte.

    Gleder meg til flere blogginnlegg!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.852
    Antall liker
    50.896
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det ser jo flott ut dette da Atle🥳gratulerer med mye "nytt" utstyr🥳.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, @Håkon_Rognlien . Bassen og råskapen i Doxa matcher de ikke. Men så matcher ikke Doxa noe av det gjenstående, etter min mening 😁 Jeg er langt forbi tvilen, men brukte jo også lang tid på tilvenning. Akkurat nå mistenker jeg at jeg aller helst burde hatt AN-E (eller J) med papirmembraner, heller enn hemp. Tror det var det som først og fremst skapte forelskelsen i J’ene jeg lånte.

    Gleder meg til flere blogginnlegg!
    Forstår deg jo godt, det er ikke det. Men jeg digger den noe mer "skarpskårne" og tighte Hemp-signaturen, selv om jeg også har stor sans for det papirelementene får til, det er ikke tilfeldig at jeg også har stor sans for gamle Monitor Audio og QLN, vet du... :)

    Og enig i ditt syn på forskjeller mellom Doxa og AN. Det er mer "sprut" og krisphet i AN, de lever mer, bringer deg hakket nærmere, på et vis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn