En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Sånn ellersmessig, så leker jeg litt med tanken om dagene, på å kvitte meg med streamer. Til og med digital lyd totalt. Det er ikke fordi jeg mener at vinyl alltid overgår alle andre kilder. Det er rett og slett fordi jeg nesten utelukkende spiller vinyl når jeg hører musikk. Det er mange penger som står og støver ned på hylla.

    Men så var det den fantastiske dacen som jeg var så utrolig heldig å få tak i….og det drivverket som jeg så at Stereofil nå priser til 100 lapper….

    Det blir vel med tanken, men Qobuz er sagt opp.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sånn ellersmessig, så leker jeg litt med tanken om dagene, på å kvitte meg med streamer. Til og med digital lyd totalt. Det er ikke fordi jeg mener at vinyl alltid overgår alle andre kilder. Det er rett og slett fordi jeg nesten utelukkende spiller vinyl når jeg hører musikk. Det er mange penger som står og støver ned på hylla.

    Men så var det den fantastiske dacen som jeg var så utrolig heldig å få tak i….og det drivverket som jeg så at Stereofil nå priser til 100 lapper….

    Det blir vel med tanken. Qobuz er sagt opp.
    Drivverk kan jeg arve, skal tilogmed hente 😊
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    11.082
    I helgen var jeg litt travel, litt mer enn jeg liker. På lørdagen var jeg invitert på 50 års lag på kvelden, og det var vel og bra. Men skal jeg være helt ærlig hadde jeg mye heller åpnet en flaske rødvin og blitt sittende og spille plater hos Atle. Makan til hyggelig omgivelser og vert skal du lete lenge etter.

    Audio Note har jeg ikke hørt annet enn på messer og det har vært alt fra svært bra til middelmådig (som det meste som regel er). Jeg hadde til gode og få høre dette merket hjemme hos noen privat person inntil lørdag formiddag. Jeg gledet meg, men visste egentlig ikke hva jeg kunne forvente. Ut i fra messe-erfaringen fant jeg ut at jeg egentlig ikke hadde fått noe oppfatning av hva AN`s "huslyd var.

    tempImageWKt5Qv.jpg


    Etter snaue 2 timer i sweetspot hos Atle har jeg nå fått en klarere formening om dette, og én ting er sikkert: dette likte jeg godt! Jeg likte det godt, ikke fordi det ligner på det jeg har på loftet(dette er en annen type lyd), men fordi presentasjonen var noe forfriskende nytt og inspirerende som har en klar signatur og som er gjennomtenkt. Når jeg satt og hørte på dette anlegget kunne jeg rett og slett umiddelbart høre hvilken type "lydsmak" produsenten har. Jeg kunne høre hvilke prioriteringer som er gjort, og hvorfor.

    Dette anlegget er meget dynamisk, har et fantstisk attakk, har en stor åpen lydscene og klarer samtidig og være homogent. Dette er som kildevann. Friskt og rent!
    Denne uanstrengte åpenheten er faktisk ikke hverdagskost. Jeg har alt for mange ganger hørt anlegg av denne typen som fort blir trøttende og høre på. Dét er ikke et tema her.

    Slagverk som både Atle og jeg har spilt har et sjeldent attakk. Jeg tror det var på en av låtene til Steely Dan hvor kant slagene på skarptromma kom så fint og definert fram som jeg aldri har hørt før. Det er en blanding av detaljering og klanginformasjon som er fascinerende i dette anlegget.

    Alle disse egenskapene ender opp i en veldig engasjerende formidling hvor man helt automatisk setter seg litt framover på setekanten og lar seg rive med. Det rytmiske drivet slipper liksom aldri tak i deg . . . Engasjement er vel et dekkende ord for spillestilen hos Atle!
    Jeg merker at jeg egentlig ikke har lyst til og bruke disse velbrukte hifi-uttrykkende men bare si at dette låt kult . . . dødskult!!

    Og neste gang skal vi ha mer tid og noe godt i glasset.

    Takk for at jeg fikk komme!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dette var gøy å lese, @nlykke! Opplever at du klarer å formidle skriftlig det samme som du formidlet da du var her. Det er ikke lett. Og så er det ekstremt hyggelig å høre at du trivdes så godt her. Neste gang trenger slettes ikke være lenge til :D

    Takk igjen, Petter!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Den Joshua Redman Elastic Band-plata liker jeg bedre og bedre! Trommer med stikker! 😍🤩
    Synd den ikke er å få på vinyl. Da kan jeg ikke kvitte meg med digitalriggen 😁
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Stilig. Plata er i alle fall full av futt og fart og moro. Topp tromming med skikkelig driv, spor av småtrippy arrangementer og en stor dose 60-tallsromklang. What's not to like?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fint vær og jeg trengte litt trim, så jeg dro med P2’en ut på terrassen for litt wowede annonsebilder. Fascinerende tung til størrelsen. Kan selvfølgelig ha noe med trafoene i SE Signature-versjonen å gjøre…

    43E6F712-75C2-4C4F-A742-D3D7AF56BBC5.jpeg

    770724EF-A8E2-41FA-A338-5750A4DF1A15.jpeg

    777FCE46-16C8-4CD7-ADC6-2CC333421750.jpeg

    86359F1E-95B8-4ED4-BE2F-5146873C54C2.jpeg


    Blandede følelser rundt å selge denne. Den tok meg virkelig inn i Audio Note-universet, og har gitt meg mye musikkglede. Men den er alt for bra til å ha som reserveforsterker. Og det er urettferdig å sette den opp mot Jinroen, selv om den absolutt har likheter. Den har, til min overraskelse, ligget for salg en stund. Jeg tror ikke potensielle kjøpere vet hva de går glipp av. Det er lett å se seg blind på watt, men denne leverer!

    For de som ikke allerede har lest det, dette er fornøyelig lesning, fra forsterkerens forrige og første eier, @Håkon_Rognlien : https://rognlien.wordpress.com/2018/12/09/glodende-kjaerlighet/

    En annen ting som har overrasket meg, er at denne ikke er solgt ennå.
    FDC6D9D2-BFD8-4F03-A609-666BC1E9D590.jpeg


    At den ikke er solgt, skjønner jeg rett og slett ikke. For makan til denne har jeg ikke hørt, annet enn i modellen over, som jeg oppgraderte til.

    Nå ryker de ut på verdensveven igjen, klar for å gi andre timesvis av musikkglede. For et par uker siden røk Audio Note Kit dac’en til en hyggelig kar her på Sentralen. Håper på det samme for disse.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Ikke vær overrasket over at dine flotte produkter ikke er solgt. Det er ikke rart at markedet er tregt for tiden og selv tror jeg at produsenter og forhandlere i mellomsjiktet vil få det knalltøft i tiden fremover. Bruktmarkedet vil det fortsatt være liv i og produkter som er priset for å selge / lavt priset vil fortsatt omsettes. High end, kostbare og sjeldne produkter vil også omsettes. Kundegruppen for slike produkter er lite påvirket av hva som skjer i markedet. Jeg tror det vil være greit å sitte på gjerdet med kapitalen sin en stund til så vil det dukke opp gode kjøp etterhvert.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Joda, jeg er ikke akkurat bekymret. Jeg har mulighet for å sitte på produktene uten at det stresser meg. Er mer det at det hadde vært gøy om de ble brukt. De fleste av oss tar vel en ekstra runde med vurdering før investeringer om dagene, det er forståelig. Men om det dukker opp sjeldne muligheter, som jeg mener dette er, klarer jeg ikke la være å slå til :) Er selvsagt fullt klar over at jeg er særdeles både subjektiv og inhabil i den vurderingen her :D
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    I dag er dagen.

    Nei, jeg snakker ikke om Black Friday.

    De som har vært innom denne tråden før, vet at Audio Note låter som musikk skal, i mine ører. I dag er dagen for pilegrimsreise. Vi er på tur til Brighton. Til Audio Note's fabrikk.

    Her er en gjeng med blide nerder, akkurat landet på Gatwick.

    73DA7B88-FBDD-4F4C-9714-642FF871E236.jpeg

    755A3484-2EF8-4CDE-BFAA-CE92EDD7657F.jpeg


    @llars @HCS @veleik @Håkon_Rognlien

    Og vi var så heldige å lande i England den ene dagen i året med sol. Usikker på om det var Veleik eller sola som skinte mest her.

    5F80FFEE-610D-44FC-AE8B-39A04D7650B6.jpeg


    Fortsettelse følger.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hørte rykter om at de ble rammet litt av flommen for ei stund tilbake. Håper det har gått greit.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Fy faen og fet den introen er med gitar riffet til Brian May er :love:
    Og deretter nesten 2,5 minutter med gitarmagi fra 02:00-04:30 i videosnutten.
    Dog også noen lekre detaljer fra bakerste rad med trommer og cymbaler.
    Toppet med Freddie Mercury rett i trynet med et register uten like fra stemmebåndene.
    Er det rart man blir glad på en mørk halvsvimmel fredag etter julebord ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Artig å lese Atle. Håper dere får/har en dritfin tur.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    I dag er dagen.

    Nei, jeg snakker ikke om Black Friday.

    De som har vært innom denne tråden før, vet at Audio Note låter som musikk skal, i mine ører. I dag er dagen for pilegrimsreise. Vi er på tur til Brighton. Til Audio Note's fabrikk.

    Her er en gjeng med blide nerder, akkurat landet på Gatwick.

    Vis vedlegget 871323
    Vis vedlegget 871325

    @llars @HCS @veleik @Håkon_Rognlien

    Og vi var så heldige å lande i England den ene dagen i året med sol. Usikker på om det var Veleik eller sola som skinte mest her.

    Vis vedlegget 871324

    Fortsettelse følger.
    Er Christian Borch med dere for å lage reportasje fra AN?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Alt for tett program her til å oppdatere fortløpende. Beskrivelse av inntrykkene får komme senere.

    Nå, utekaffe på Dyke Road med Peter, før det er tilbake til hans 15-20 millioners lytterom, som vi også brukte mye tid i i går.

    4F46BAA3-75BF-4A63-BE7F-18F2FECB4042.jpeg

    9FD49A25-FF03-454F-889F-76B1590E3EC1.jpeg

    0D54E6B0-F53D-4FFB-ADBE-E2E95D04529B.jpeg

    0522049E-33EB-4129-8F30-952E309F7065.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Brighton er en sabla fin by!

    2D51B1D1-C7D2-4B85-92EC-E01D3FD88867.jpeg




    Her utenfor Audio Note’s gamle butikk og nå lytterom, etter å ha tatt farvel med Peter tidligere i dag. Vinduet er ikke vasket siden 90-tallet…

    93CB8346-133A-4094-8976-05C8F6489C2C.jpeg



    Nå er det klart for siste kveld med gjengen, og en siste fordøying av alt vi har opplevd.

    38DEB585-5B67-4D3A-9FBE-D220D1FC3809.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn