En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Veldig bra at du lander på føttene til slutt og fått ut potensialet i anlegget. Det er jo betydelig utlegg, tid og energi som har blitt investert, og da skal man ikke være fornøyd med at det bare låter "bra". Stå på skvis ut så mange dråper godlyd som mulig, det må bo store mengder i det du har.

    Alt i alt har du det perfekte stueanlegget. Ryddig, diskré, subtilt og tar ikke plass. Det er seff relativt. Man kan få mer av de nevnte egenskapene med et par KEF LS50, men da får man nøye seg med "bra" lyd😉
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takker, @The Gunner . Det er vel få av oss her som er fornøyd med godt nok.

    Når det gjelder beskrivelsen din av anlegget, så er vel de tre siste elementene relative begreper. Jeg kjenner i hvert fall en person som ikke er helt enig 😁
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takker, @The Gunner . Det er vel få av oss her som er fornøyd med godt nok.

    Når det gjelder beskrivelsen din av anlegget, så er vel de tre siste elementene relative begreper. Jeg kjenner i hvert fall en person som ikke er helt enig 😁
    Hehe, jeg la til noe mens du skrev. Kan vel konkludere med at vi tenkte på den samme(?)

    Men når vil du anse at innspilling perioden er unnagjort?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det kan det konkluderes med! 😁

    Jeg forholder meg til produsenten når det gjelder innspillingsperiode, 100 timer. Audio Notes representant på Stereofil sin høstmesse, mente at disse som har stått ubrukt i to år, vil trenge samme mengde. Samtidig vil jeg ikke overraskes om de fortsatt endrer seg etter det også, ut i fra hva jeg har lest og blitt fortalt. Uten at jeg har ført loggbok, antar jeg at jeg nå er sånn cirka halvveis.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    458
    Sted
    Jar
    Godt å høre at de spiller seg til. Jeg synes perspektivegenskapene til AN/E er bra, men det finnes nok monitorer som spikrer bikkja til Roger Waters enda tydeligere fast i veggen bak lytteren. Luften, åpenheten, lettheten og høyden i lydbildet til AN høyttalere er imidlertid vanedannende, og vanskelig å finne andre steder. Slike egenskaper kan gi et detaljert og slitsomt lydbilde, men ikke hos AN. Lydbildet er fint balansert mellom analyse og lettflytenhet. Min erfaring er for øvrig at man ikke skal dra AN/E alt for langt inn i hjørnene.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.607
    Antall liker
    58.191
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det skrives en del om innspilling av utstyr her nå.
    Det er riktig at mye utstyr og særlig høyttalere forandrer seg etter tid.
    Det vi kanskje ikke har så mye fokus på, er at vi som lyttere også "spilles inn".
    Dvs at vi over tid blir kjent med anlegget, eller nye komponenter. Etterhvert er det dette som vi kjenner best som blir vår referanse.
    Det er faktisk litt slik at mye "går seg til" .
    Hvordan vi oppfatter lyd er ikke bare et anliggende mellom anlegg og ører, men også persepsjon og psykologi. Et stort tema.
    Dette er det flere her inne som kan mye om, og det har også vært sagt mye klokt i denne sammenheng.
    Jeg mener derfor at hvordan en oppfatter f. eks nye høyttalere handler vel så mye om eieren / lytteren som selve høyttalerne.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det skrives en del om innspilling av utstyr her nå.
    Det er riktig at mye utstyr og særlig høyttalere forandrer seg etter tid.
    Det vi kanskje ikke har så mye fokus på, er at vi som lyttere også "spilles inn".
    Dvs at vi over tid blir kjent med anlegget, eller nye komponenter. Etterhvert er det dette som vi kjenner best som blir vår referanse.
    Det er faktisk litt slik at mye "går seg til" .
    Hvordan vi oppfatter lyd er ikke bare et anliggende mellom anlegg og ører, men også persepsjon og psykologi. Et stort tema.
    Dette er det flere her inne som kan mye om, og det har også vært sagt mye klokt i denne sammenheng.
    Jeg mener derfor at hvordan en oppfatter f. eks nye høyttalere handler vel så mye om eieren / lytteren som selve høyttalerne.
    Vel talt Blusern :)

    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi elsker alle bilanalogier her på HFS.

    Kan fortelle om at da jeg kjøpte en bruktbil som hadde stått stille i noen år, så fikk jeg beskjed av selgeren at jeg skulle dundre inn i de første 100 rundkjøringene, samt aktivt oppsøke krappe svinger. "Ligg da på to hjul!", sa han befalende. Dette for å myke opp fjærene, som naturligvis hadde blitt stivere etter lagring.

    Edit:

    PS! Dette er forsøk på en spøk!🤡
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Vi elsker alle bilanalogier her på HFS.

    Kan fortelle om at da jeg kjøpte en bruktbil som hadde stått stille i noen år, så fikk jeg beskjed av selgeren at jeg skulle dundre inn i de første 100 rundkjøringene, samt aktivt oppsøke krappe svinger. "Ligg da på to hjul!", sa han befalende. Dette for å myke opp fjærene, som naturligvis hadde blitt stivere etter lagring.
    hmm er Auditor bilselger :unsure:

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan fortelle om at da jeg kjøpte en bruktbil som hadde stått stille i noen år, så fikk jeg beskjed av selgeren at jeg skulle dundre inn i de første 100 rundkjøringene, samt aktivt oppsøke krappe svinger. "Ligg da på to hjul!", sa han befalende. Dette for å myke opp fjærene, som naturligvis hadde blitt stivere etter lagring.
    Kan jo tenke meg noen andre komponenter som ville ha godt av bevegelse igjen, om den hadde stått lenge - men selvstivende fjærer har jeg ikke hørt om tidligere :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi elsker alle bilanalogier her på HFS.

    Kan fortelle om at da jeg kjøpte en bruktbil som hadde stått stille i noen år, så fikk jeg beskjed av selgeren at jeg skulle dundre inn i de første 100 rundkjøringene, samt aktivt oppsøke krappe svinger. "Ligg da på to hjul!", sa han befalende. Dette for å myke opp fjærene, som naturligvis hadde blitt stivere etter lagring.

    Edit:

    PS! Dette er forsøk på en spøk!🤡
    Hadde du nettopp kjøpt bilen da vi var i Okka ? :cool:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Godt å høre at de spiller seg til. Jeg synes perspektivegenskapene til AN/E er bra, men det finnes nok monitorer som spikrer bikkja til Roger Waters enda tydeligere fast i veggen bak lytteren. Luften, åpenheten, lettheten og høyden i lydbildet til AN høyttalere er imidlertid vanedannende, og vanskelig å finne andre steder. Slike egenskaper kan gi et detaljert og slitsomt lydbilde, men ikke hos AN. Lydbildet er fint balansert mellom analyse og lettflytenhet. Min erfaring er for øvrig at man ikke skal dra AN/E alt for langt inn i hjørnene.
    Veldig god beskrivelse 👍🏻 Rimer godt med hvordan jeg ville beskrevet dem.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Hei Atle! Husker jeg helt feil, eller var det du som hadde funnet et bra sted i UK der det er mulig å handle gode og prisgunstige sølvkabler?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei Atle! Husker jeg helt feil, eller var det du som hadde funnet et bra sted i UK der det er mulig å handle gode og prisgunstige sølvkabler?
    Det stemmer:


    Varmt anbefalt! Om du bor i nærheten av Oslo, kan du få låne et par og teste.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.836
    Det stemmer:


    Varmt anbefalt! Om du bor i nærheten av Oslo, kan du få låne et par og teste.
    Godt jeg husket riktig, da har jeg heldigvis ikke blitt helt senil enda. Tusen takk for link og meget elskverdig tilbud om lån. Nå er det i første omgang høyttalerkabler jeg er på jakt etter og jeg bor heller ikke i eller i nærheten av Oslo. Uansett veldig hyggelig av deg :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det fortsatt slik at sølvkabler låter oppløst, svært detaljert men kan ha et lite skimmer i toppen som kan bli for mye av det gode i noen oppsett? Ikke direkte slankt nedover, men kan oppleves slikt om de øvrige komponentene i kjeden trekker i den retningen?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det fortsatt slik at sølvkabler låter oppløst, svært detaljert men kan ha et lite skimmer i toppen som kan bli for mye av det gode i noen oppsett? Ikke direkte slankt nedover, men kan oppleves slikt om de øvrige komponentene i kjeden trekker i den retningen?
    Sølv(kabler) har vel ikke endret egenskaper «siden sist»?😜 (Og ikke låter alle kabler av sølv helt likt heller)

    Virker som prisverdige produkter GA selger. Hadde glatt bestilt derfra om jeg trengte kabler.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Er det fortsatt slik at sølvkabler låter oppløst, svært detaljert men kan ha et lite skimmer i toppen som kan bli for mye av det gode i noen oppsett? Ikke direkte slankt nedover, men kan oppleves slikt om de øvrige komponentene i kjeden trekker i den retningen?
    Tja, det vet jeg rett og slett for lite om til å svare generelt på. Jeg har bare hørt ett sett med høyttalerkabler i sølv, og det er de jeg har nå. De står i tillegg på (for meg) nye høyttalere. Har imidlertid opplevd mye forskjell på signalkabler i sølv, etter hvor tykk hver tråd er og hvor mange det er i hver kabel. Har også opplevd forskjell mellom litz og core. Sistnevnte trekker i noe motsatt retning av det du beskriver, men det gjør også tykkere/flere strands.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Mens vi er inne på kabler. Jeg har et sett med AN-Lexus kobberkabler til høyttalerne på vei. Helt samme oppsett, med fullt bi-wire oppsett. Blir spennende å teste forskjellen fra sølvkablene.

    868B2C84-24B2-4ECA-A0C8-E60D9BAF6A0E.jpeg

    B37A25E9-E4BE-459E-A513-0E227C222DA3.jpeg
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.858
    Antall liker
    13.687
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tja, det vet jeg rett og slett for lite om til å svare generelt på. Jeg har bare hørt ett sett med høyttalerkabler i sølv, og det er de jeg har nå. De står i tillegg på (for meg) nye høyttalere. Har imidlertid opplevd mye forskjell på signalkabler i sølv, etter hvor tykk hver tråd er og hvor mange det er i hver kabel. Har også opplevd forskjell mellom litz og core. Sistnevnte trekker i noe motsatt retning av det du beskriver, men det gjør også tykkere/flere strands.
    Lurer på om ikke coanda og cerise jeg hadde fra Whistler var sølv. De var overhodet ikke "sølvlåtende" når jeg tenker etter.
    Nå har jeg jo tvunget meg selv til ikke å bry meg om sånt, men det var morsomme tider. (y)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    I ettermiddag var jeg så heldig å bli bedt opp til Atle for en lyttesession. Først av alt så vil jeg si at Atle er men veldig trivelig herremann og at det ble et meget hyggelig nytt bekjentskap😀 Servering av kaffe og skolebrød fikk jeg også(y)

    Vi startet med å prate litt om oppsettet og jeg spurte litt om Atles preferanser i forhold til lyd og hvordan han har satt sammen anlegget. Så staret vi med å spille fra digitalkilde (streaming) først. Her skjønte jeg straks at dette kom til å bli gøy! Nærvær, trøkk, stort lydbilde og høy morofaktor var vel det som slo meg først. Dette kommer nok at det tildels er et litt ekstra trøkk i nedre mellomtone og et litt ”saftigere" lyd en hva jeg er vant til. Bet meg også merke i at solist og vokal på div. låter ble trukket veldig langt frem i lydbilde på de låtene vi hørte.

    BA626C76-FBB5-4B73-B5D8-53835A31CE6B.jpeg


    Så var det vinyl på menyen og nå gikk nivået enda et par hakk opp! Enda mer nærvær, lydbilde vokste enda litt og separasjon mellom instrumentene ble enda mer markert. Livefølelsen kom virkelig frem👏 Her kunne jeg ha sittet lenge å høre på musikk(y)

    Var det noen delta+ som kunne jobbes med? Det skal jo alltid være noe å jobbe videre med;) På lyse vokalister så opplevde jeg at disse ikke kom like godt ut av det som vokalister som er litt mørkere. Det ekstra trykket i nedre mellomtone og den litt ”saftige" lydsignaturen kan på enkelte opptak bli litt for mye av det gode, f.eks. så nærmikket piano. Dette er bare flisespikkeri da anlegget til Atle har så mange kvaliteter som gjør det å lytte til musikk er sterkt avhengighetsdannende(y)

    2C3B25D5-FCA7-4F27-8125-C05E91F582FB.jpeg


    Takk for en veldig trivelig kveld Atle😃
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk selv, @ou812rh , for en sjeldent hyggelig kveld! Utrolig fint å ha deg på besøk. Det er fremdeles ikke slutt på de positive overraskelsene over alle de hyggelige menn(esk)ene som finnes i denne hobbyen :D

    Likte spesielt godt at du startet kvelden med å spørre meg litt ut rundt min lydfilosofi, og hva jeg jobbet for å oppnå, lydmessig. Det er det ingen som har gjort før, i hvert fall ikke før lytting. Det fikk meg til å tenke selv, også. Og det var fint å få ærlige tilbakemeldinger, både på det som funket bra og det som kan bli enda bedre. For det kan det jo alltid.

    Tusen takk! Du er velkommen igjen og jeg gleder meg til å høre hvordan det låter hos deg etter hvert.

    Lyttebilder:
    tempImageTtgT87.png

    tempImage1yAl9o.png
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    ^ Det er du som bor langt unna 😁 Men ja, hadde vært hyggelig med mulighet for et besøk av deg også!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hjemme fra førstereis til Hi-fi-messen i Horten. Det var stas, rett og slett. En solid oppmuntring og energi-boost i en ellers noe traurig tid. Mye verdifullt utstyr, mye lyd og noe godlyd, men aller mest mange bra folk! Hi-fi-messe - eller hvilken som helst messe - uten kjentfolk er triste saker. Minuttene i starten før jeg traff noen av dem, hadde jeg mest lyst til å reise hjem igjen. Men det endret seg raskt, heldigvis.

    For meg var lørdagens favoritter disse to oppsettene:
    A614CF45-A41D-4C63-8C48-A12933A2A48C.jpeg

    0FA47AAA-7803-444A-8108-400CBDD02E75.jpeg

    Det var gøy å høre Harbeth SHL5+ i ny versjon etter at jeg hadde forrige versjon selv. Det var lett å huske hvorfor jeg likte disse! Mest gøy lydmessig, hadde jeg det hos Terje, da Håkon Rognlien og jeg fikk fri tilgang til oppsettet over siste timen på lørdag. Det var et svært engasjerende og fint oppsett, som jeg kunne levd godt med. Og fint at det for en gangs skyld var de rimeligste høyttalerne som fristet mest.

    Ellers bestod lørdagen av blant annet dette:
    9BAB4115-903E-4249-97C4-772FB2B37483.jpeg

    4E837129-D628-4B72-AE43-BC194CFA9610.jpeg

    07016918-BFAD-4018-8338-2465126B446F.jpeg

    En av messens helt klart hyggeligste rom!

    CBB8D113-6DD6-48A3-B463-91A99B618DAA.jpeg

    Indisk avslutning på dagen, med en haug med gale, middelaldrende menn.


    Søndagen bragte med seg - i tillegg til en noe sliten kropp - denne karen:
    A0554DF6-798C-4920-807E-BC6EEB23A08B.jpeg


    Denne:
    6D6FC6A1-C50B-41EE-B3E6-38BC5855D95F.jpeg


    Og messens SOLEKLARE favorittter i mine ører:
    F758C3C2-F48D-4D5B-B395-BFDD972E1E86.jpeg

    Snakk om høyttalere!! Disse fikk pumpa i gang noe så voldsomt. Et av de beste hifi-øyeblikkene jeg har hatt. Glem rom. Glem hvilken type musikk som spilles. Glem høyttalerne, egentlig. Her var det bare godlyd, uansett hva som ble satt på. Ett elendig rom, med bare hifi-musikk, men du og du, så sinnsykt gøy! Rett og slett helt magisk 😍 Disse må sjekkes nærmere ut på ett eller annet tidspunkt.

    Men, som jeg begynte med, det største kicket er å treffe likesinnede, hyggelige mennesker. Stor stas å møte de jeg kjenner fra før, og litt ekstra spennende å møte de man føler man kjenner fra HFS selv om man ikke har møtt dem. Har lyst å nevne navn, men er sikker på jeg glemmer noen. Dere vet hvem dere er! Takk for utrolig hyggelig lag.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Glemte jo helt å få med min andre favoritt fra i går. Denne var oppe og snuste på førsteplassen som etter hvert gikk til DeVore. Klipsch Heritage = 😍

    3766351D-B41B-4CFA-98A8-237D8C77CE80.jpeg



    Deler til slutt ut en liten 🌵 til Mono som kun ytterst motvillig tok i mot musikkønske fra tilhørerne. «Vi tar vanligvis ikke i mot requests»…. Makan!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt enig med deg, uten mulighet til å påvirke og med ukjent musikk, er det håpløst. I det rommet vi hørte Toto spilt, ble samme melodi spilt 6 ganger da jeg var i nærheten.. :oops: :)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    For de av oss som ikke var i Horten, hvilke ht. er det du utpeker som vinner her? Ja, og hvem presenterte dem på messen :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.607
    Antall liker
    58.191
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    For de av oss som ikke var i Horten, hvilke ht. er det du utpeker som vinner her? Ja, og hvem presenterte dem på messen :)
    Atle kan sikkert svare sjøl, men jeg kaster meg over ballen.
    DeVore Fidelity Orangotang 0/93.
    John DeVore, konstruktør avbildet på plakaten sammen med Orangotang 0/96,
    som er en enda bedre (og dyrere) høyttaler. Mye nevnt og brukt som referanse i det kjente magasinet Sterophile.
    Screenshot_20211108_202034_com.android.gallery3d.jpg

    IMG_20211107_180421.jpg


    Forhandler og import til Skandinavia er det danske firmaet PS Audio Scandinavia.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Helt enig med deg, uten mulighet til å påvirke og med ukjent musikk, er det håpløst. I det rommet vi hørte Toto spilt, ble samme melodi spilt 6 ganger da jeg var i nærheten.. :oops: :)
    Jeg har forståelse for at utstillerne velger seg ut låter i utgangspunktet, som representerer utstyret deres best mulig. Men når de sier nei til musikkforespørsler, sier de egentlig «Vi er ikke sikre på om utstyret vårt er i stand til å gjengi denne musikken på en ok måte». Da blir man ikke veldig trygg på at det de selger er noe å ha på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn