En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det med engasjement, live følelse og nærvær er noe jeg prioriterer høyt så jeg tror jeg skjønner litt av prioriteringen din! Gøy å jobbe med nye HT og se hvor langt du orker å ta de. Lykke til og jeg skal prøve å holde meg oppdatert(y)
    Du bor jo i Oslo? Du er velkommen innom for å høre om du er enig :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.708
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Grattis med valg!
    Får litt «Ikke drømmedama, men det var nå ho her jeg hadde sjangs på» vibber 😁😁😁
    Spent på videre utvikling av både høyttalere og lytter 👍

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med valg!
    Får litt «Ikke drømmedama, men det var nå ho her jeg hadde sjangs på» vibber 😁😁😁
    Spent på videre utvikling av både høyttalere og lytter 👍

    mvh
    Hehe. Det er langt i fra så galt! 😁 For å komme med et annet bilde: vil heller sammenlikne med en gryende forelskelse der man ikke helt tør å forplikte seg, men som etter hvert viser seg å bli livslang trofasthet.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Veldig kjekt å følge tråden din! Nydelige komponenter! Her er det åpenbart metodikk og systematikk i oppgraderingene. Det hele føles svært logisk. Er sikker på at AN-e blir værende. Alt annet vill vært svært ulogisk😋
    Hørte AN-e med AN 300B pse monoblokker på Horten messa for, hjelpe meg, tror det må være 13-14 år siden allerede. Det ble spilt Jackie Leven og jeg husker at dynamikken og smekket i mellomtonen og øvre bass var helt uovertruffen. Drar av og til frem CD´en, men har aldr hørt sangen slik senere. Det nærmeste jeg kom var med Audion pre og 300B PSE effekt med Living Voice OBX R2 hløytalere. Tror jeg har en ganske god ide om hvordan det låter hos deg nå. Når alt låter bra og engasjerende er man i hvert fall tett på det optimale.
    Bra at AN tilbyr nærmest uendelig med oppgraderingsmuligheter, så slipper du å, som meg, gå lei og deretter starte fra scratch... (men det er litt gøy det også...😝)
    Tusen takk, @kjoenik og i lige måde :D Fin tråd hos deg også. Skulle gjerne hørt de JBL’ene dine.

    Starte på scratch er jo til tider enda mer gøy enn når man begynner å nærme seg mållyden. Det er i hvert fall større fremskritt pr. oppgradering…
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nope.
    Du er jo inne på det selv - Doxa´ne er jo ikke en høyttaler å kimse av, og skulle du velge å erstatte de med AN vil jo det være et endelig valg, med begrensede muligheter for å se seg tilbake.
    Er den gryende forelskelsen starten på et langvarig forhold, eller en forførelse som ender i et kortvarig sidesprang ;) - med påfølgende anger .
    Glad jeg ikke skal ta det valget for deg.
    Hehe. Litt drastisk bilde, kanskje. Men ser nå at jeg brukte et nesten likt bilde, uten å huske ditt 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med "valget". Synergi er sjelden feil. Samt ens egne bevisste smak. Slik sett er det ikke tvil om at du tar bevisste valg og vil lykkes i dine preferanser :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, Atle!
    Jeg trodde muligens du ville falt ned på Doxa, men beskrivelsene dine harmonerer bra med mine oppfatninger, også, så det beror i det minste ikke på noen form av misforståelse! :)
    Det der blir sikkert myyyye musikkglede.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.418
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jeg hadde også en fornemmelse av det, men…
    Gratulerer med valget. Det virker å være svært gjennomtenkt og godt forankret, så da er det bare å se fremover :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg forstår godt hva @ptb sier.
    Man har jobba med et anlegg, kanskje i flere år, og så er man fornøyd med lyden.
    Likevel har man lyst til å komme videre for å få noe enda bedre.
    ("Den audiofile forbannelse" 🙊🙈🙉😉)

    Når det dreier seg om et bytte av høyttalere står en på en måte ovenfor et veivalg, for det er ikke tvil om at høyttalere er det som har mest å si for hvordan et anlegg låter.
    I en ideell hifi-verden vil all fornuft tilsi at man først finner et par høyttalere man liker lyden av, og så bygger anlegget utfra disse.
    De fleste av oss gjør det ikke sånn. Vi bytter en komponent av gangen utfra en idé om at det vil ta oss videre dit vi ønsker. Ofte gjør det også det, heldigvis. Andre ganger blir det ikke slik vi har tenkt, eller at lyden først oppleves som bedre, men så er den egentlige bare litt annerledes.
    Har man ingen idé om hvor man vi, så er det lett å gå seg bort. Akkurat det har lite med budsjett å gjøre.

    Nå kan man tenke, at når man satser på produkter som er fra samme produsent, så er matching ferdig gjort.
    Det hadde vært litt underlig, ettersom vi ofte har litt ulike preferanser på hva vi liker.
    OG, så har vi rommet..., - som er kanskje den aller viktigste forutsetning for at det skal låte godt.

    Audio Note er godt kjent for at de trenger rett rom og plassering for å yte maks. Får man til det, kan det bli et ekstraordinært godt resultat!
    Jeg har hørt AN høyttalere hos forhandler et par ganger og må dessverre si at det spilte langt unna pengene det kostet. Plassering og rom var forhåpentlig årsaken.
    Man må uansett prøve og kanskje feile, så derfor ligger det ikke det minste av ironi eller baktanker når vi lesere kanskje er litt spent på hvor det ender.
    De fleste av oss som har holdt på noen år, har vært der at vi har stått foran et avgjørende valg mht hvilken retning lydbilde tar veien. Jeg har sjøl høyttalere (Magnepan) hvor prestasjon har stor sammenheng med rommets egenskaper og hvordan plassering er gjort. Det er ikke alltid helt lett å få det til å sitte med en gang, men så er jo det mye av moroa å jobbe seg til et godt resultat.

    Du, @Atlerovik vet jo alt dette. Vi er så heldige å få følge deg på reisen, og du deler opplevelser og erfaringer raust. Dette gjør tråden her til en av de mest leseverdige som har kommet til på dette forumet de siste åra. Dette er en tråd som virkelig lever. Utfra hvordan det blir presentert får jeg skikkelig lyst til å høre hvordan dette anlegget låter, og som @ptb er jeg nysgjerrig på hvor (eller om? 😊) det ender.
    Mvh.
    Tusen takk for så hyggelig ord, @bluesbreaker ! Det setter jeg veldig pris på. Og det du skriver tidligere er veldig interessant lesning, som jeg tok med meg i vurderingsprosessen, selv om jeg ikke kommenterte det der og da.

    Du er virkelig inne på noe, når du skriver at høyttalervalg er et veivalg. Sånn opplever jeg det også. Selv om de to parene med høyttalere har sine likheter, er de også representanter for ulike retninger. Jeg har bakgrunn som lydtekniker, og jeg har hatt et ekstremt fokus på konsentrert lytting. Jeg har vært avhengig av høyttalere som representerer høyre og venstre-dimensjonen og dybdedimensjonen veldig nøyaktig. Jeg har ikke bare lyttet etter om en lyd eller instrument skal være på til høyre, venstre eller et sted i mellom - om det skal oppleves som rett foran deg eller lenger bak i rommet - jeg har tatt selve valget om hvordan instrumentet skal plasseres i lydbildet. Jeg har derfor alltid søkt etter hifi som gjengir denne informasjonen godt, den tørre, stramme studio-aktige lyden. Audio Note har en litt annen tilnærming. Det låter mer live. I en live-setting er det ikke like nøye med denne informasjonen. Lyden fyller rommet på mer unøyaktig måte, og man kan ikke pinpointe lydkilder på samme måte. Derfor er jeg nå inne i prøvingen som du omtaler. Så får tiden vise om jeg også feiler. Men man lærer mest av å feile. Og det jeg i hvert fall oppnår er å oppleve lyden i et komplett AN-oppsett. Det har jeg vært nysgjerrig på lenge.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med å ha nådd målet, Atle! Alle komponentene her representerer det beste fra Audio Note, før prisen blir helt hinsides, og kost/nytteeffekten blir borte. Vakkert anlegg med 100 pst. synergi, som gir musikk og ikke slitsom støy.

    Rart at ikke flere ser fordelene med å kjøre en slik løsning, hvor alle komponentene er sikker match mht. lydkarakter, elektriske verdier og utseende. Det sparer mye prøving, feiling og (over tid) penger.

    Min erfaring er at AN/E er lette å få til i de fleste rom; de er på ingen måte avhengig av hjørneplassering så lenge rommet ikke er ekstremt stort eller sluker bass.

    Her er det bare å slå seg til ro og nyte tilværelsen😊
    Takker! Jeg har faktisk endret mening om plassering og enig med deg, de er lette å plassere. Låter egentlig bra, uansett hvor jeg setter dem, men kan tunes på en veldig interessant måte som jeg ikke har opplevd med noen andre høyttalere.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med valget Atle. Har jo lagt merke til at du aldri går den letteste vei:)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Grattis @Atlerovik. Blir spennende å følge med i fortsettelsen. Krever nok litt jobbing, men det er jo noe av gleden med det vi driver med 😊
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Gratulerer med avgjørelse 😊👌 lekkert oppsett som frister til lytting 😊👌
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Underholdene og spennende tråd dette Atle. Her skjer det mye i alle deler av oppsettet.
    Merkesynergi gir litt ekstra eierglede i min bok. Audionote kjenner jeg ikke personlig men har merket meg tildels euforisk omtale i diverse tråder.
    Interessant det du skriver om pinpointing. HIFI er ikke alltid synonymt med musikkglede og opplevelse av musikk Live. Lite pinpointing i konsertsalen for å si det slik. Ikke noe jeg priororiterer i mitt oppsett heller. Keep it up :)
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Er jo østlending som har forvillet meg hit, men er tidvis i området så skal ikke se bort ifra at jeg plutselig takker ja til det tilbudet 😊
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.953
    Antall liker
    5.530
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Nydelig anlegg, og må si at alt fra samme produsent ser spennende ut 👍
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Ser du bor i Bergen, men skulle du være i nærheten er du, som alle andre, velkommen innom :)
    Det tar jeg som en stående invitasjon.
    Ser du har lagt ut Io serial 100 til salgs. Hadde oppsettet og pengboka vært der hadde jeg meldt meg.
    Går selv for et dual oppsett, Technics SL1500C m 2m svart og 2m mono se til hverdags,
    Og en GyroSE m Sorane SA-1.2 m noe litt mere esoterisk til fin lytting.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det tar jeg som en stående invitasjon.
    Ser du har lagt ut Io serial 100 til salgs. Hadde oppsettet og pengboka vært der hadde jeg meldt meg.
    Går selv for et dual oppsett, Technics SL1500C m 2m svart og 2m mono se til hverdags,
    Og en GyroSE m Sorane SA-1.2 m noe litt mere esoterisk til fin lytting.
    Det var ment som en :) Send meg en pm, så tar vi det derfra!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det eneste som bekymrer meg er at du er ferdig med skiftene, og da mister vi alle dine gode beskrivelser og refleksjoner 😊 Er vel egentlig ikke så bekymret for det 😃
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Så utrolig sensitive disse høyttalerne er for innspilling! For en forskjell en ekstra dag med juling kan gjøre :oops: 8-9 timer kontinuerlig halvhøy avspilling i dag og høyttalerne er smått forvandlet. Bassen har løsnet skikkelig, den både trøkker og er definert samtidig. Lydbildet er mye ryddigere og pinpointingen som jeg savnet i går er i mye større grad til stede. Nå kan jeg virkelig lukke øynene og se for meg hva som skjer. Og det har jeg gjort!
    I dag er første dagen jeg virkelig har storkost meg med de nye høyttalerne, og første dag jeg skikkelig har fått smake hvilken oppgradering dette er!
    :love:🤩💓
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Tusen takk for en kjempe hyggelig lørdag Atle!😊
    Må innrømme at jeg syntes det spilte irriterende bra hos deg😅
    Har aldri hørt AN-E SPE HE spille på dette nivået før.

    Kan ikke annet en å takke for den flotte opplevelsen og fortsett med den fine tråden din🤩

    Hilsen Andreas
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Så hyggelig å høre fra deg, Andreas / @cardas ! Lørdagen var smått magisk. I hvert fall veldig, veldig hyggelig! Satte stor pris på å endelig møte deg, etter å bare ha hørt stemmen din på telefon i noen timer sammenlagt :D Så takk, selv!

    Interessant at du skriver at du ikke har hørt AN-E SPe HE spille på dette nivået før. Du har jo hørt litt av hvert. Hva tror du er årsaken til at de opplevdes bedre her?
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Det vet jeg ikke helt. Men du har fått dem til å synge så flott som et par gode høyttalere
    skal synge🙂 Elektronikken din er kjempe god! Du har et luftig flott rom med god takhøyde.
    Så disse parameteren i kombinasjon kan være noe av svaret😊

    Gleder meg skikkelig til å komme tilbake til deg når du har jobbet og spilt mere på det.
    Det er sinnsykt bra nå så er redd for å høre hvor bra det kan bli! Måtte jobbe med mitt
    eget anlegg når jeg kom hjem etter besøket hos deg🙈

    Tok et par bilder jeg også. Sinnsykt fin finish på høyttalerene dine!😀

    6557AE0B-CB11-41A2-BDE4-ADD339B67F41.jpeg

    BBCD5597-9677-42ED-A3AB-DFADD3A8D2DB.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gøy å høre, @cardas ! :D Du er hjertelig velkommen tilbake når som helst. Gleder meg til å høre hva som skjedde i ditt oppsett i etterkant, også.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Den dagen jeg ikke finner mere å hente, er vel den dagen jeg legger meg ned for siste gang.
    Om ikke livet er en søken, hva faen er det da?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn