En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nope.
    Du er jo inne på det selv - Doxa´ne er jo ikke en høyttaler å kimse av, og skulle du velge å erstatte de med AN vil jo det være et endelig valg, med begrensede muligheter for å se seg tilbake.
    Er den gryende forelskelsen starten på et langvarig forhold, eller en forførelse som ender i et kortvarig sidesprang ;) - med påfølgende anger .
    Glad jeg ikke skal ta det valget for deg.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår godt hva @ptb sier.
    Man har jobba med et anlegg, kanskje i flere år, og så er man fornøyd med lyden.
    Likevel har man lyst til å komme videre for å få noe enda bedre.
    ("Den audiofile forbannelse" 🙊🙈🙉😉)

    Når det dreier seg om et bytte av høyttalere står en på en måte ovenfor et veivalg, for det er ikke tvil om at høyttalere er det som har mest å si for hvordan et anlegg låter.
    I en ideell hifi-verden vil all fornuft tilsi at man først finner et par høyttalere man liker lyden av, og så bygger anlegget utfra disse.
    De fleste av oss gjør det ikke sånn. Vi bytter en komponent av gangen utfra en idé om at det vil ta oss videre dit vi ønsker. Ofte gjør det også det, heldigvis. Andre ganger blir det ikke slik vi har tenkt, eller at lyden først oppleves som bedre, men så er den egentlige bare litt annerledes.
    Har man ingen idé om hvor man vi, så er det lett å gå seg bort. Akkurat det har lite med budsjett å gjøre.

    Nå kan man tenke, at når man satser på produkter som er fra samme produsent, så er matching ferdig gjort.
    Det hadde vært litt underlig, ettersom vi ofte har litt ulike preferanser på hva vi liker.
    OG, så har vi rommet..., - som er kanskje den aller viktigste forutsetning for at det skal låte godt.

    Audio Note er godt kjent for at de trenger rett rom og plassering for å yte maks. Får man til det, kan det bli et ekstraordinært godt resultat!
    Jeg har hørt AN høyttalere hos forhandler et par ganger og må dessverre si at det spilte langt unna pengene det kostet. Plassering og rom var forhåpentlig årsaken.
    Man må uansett prøve og kanskje feile, så derfor ligger det ikke det minste av ironi eller baktanker når vi lesere kanskje er litt spent på hvor det ender.
    De fleste av oss som har holdt på noen år, har vært der at vi har stått foran et avgjørende valg mht hvilken retning lydbilde tar veien. Jeg har sjøl høyttalere (Magnepan) hvor prestasjon har stor sammenheng med rommets egenskaper og hvordan plassering er gjort. Det er ikke alltid helt lett å få det til å sitte med en gang, men så er jo det mye av moroa å jobbe seg til et godt resultat.

    Du, @Atlerovik vet jo alt dette. Vi er så heldige å få følge deg på reisen, og du deler opplevelser og erfaringer raust. Dette gjør tråden her til en av de mest leseverdige som har kommet til på dette forumet de siste åra. Dette er en tråd som virkelig lever. Utfra hvordan det blir presentert får jeg skikkelig lyst til å høre hvordan dette anlegget låter, og som @ptb er jeg nysgjerrig på hvor (eller om? 😊) det ender.
    Mvh.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Du få gjøre som jeg gjorde . Mine tidligere høyttalere ble ikke solgt, bare lånt til familiemedlemmer, dvs «fjernlagret» til stor glede for mottaker.
    , så har de teoretisk mulighet til å returneres om nødvendig.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Jeg forstår godt hva @ptb sier.
    Man har jobba med et anlegg, kanskje i flere år, og så er man fornøyd med lyden.
    Likevel har man lyst til å komme videre for å få noe enda bedre.
    ("Den audiofile forbannelse" 🙊🙈🙉😉)

    Når det dreier seg om et bytte av høyttalere står en på en måte ovenfor et veivalg, for det er ikke tvil om at høyttalere er det som har mest å si for hvordan et anlegg låter.
    I en ideell hifi-verden vil all fornuft tilsi at man først finner et par høyttalere man liker lyden av, og så bygger anlegget utfra disse.
    De fleste av oss gjør det ikke sånn. Vi bytter en komponent av gangen utfra en idé om at det vil ta oss videre dit vi ønsker. Ofte gjør det også det, heldigvis. Andre ganger blir det ikke slik vi har tenkt, eller at lyden først oppleves som bedre, men så er den egentlige bare litt annerledes.
    Har man ingen idé om hvor man vi, så er det lett å gå seg bort. Akkurat det har lite med budsjett å gjøre.

    Nå kan man tenke, at når man satser på produkter som er fra samme produsent, så er matching ferdig gjort.
    Det hadde vært litt underlig, ettersom vi ofte har litt ulike preferanser på hva vi liker.
    OG, så har vi rommet..., - som er kanskje den aller viktigste forutsetning for at det skal låte godt.

    Audio Note er godt kjent for at de trenger rett rom og plassering for å yte maks. Får man til det, kan det bli et ekstraordinært godt resultat!
    Jeg har hørt AN høyttalere hos forhandler et par ganger og må dessverre si at det spilte langt unna pengene det kostet. Plassering og rom var forhåpentlig årsaken.
    Man må uansett prøve og kanskje feile, så derfor ligger det ikke det minste av ironi eller baktanker når vi lesere kanskje er litt spent på hvor det ender.
    De fleste av oss som har holdt på noen år, har vært der at vi har stått foran et avgjørende valg mht hvilken retning lydbilde tar veien. Jeg har sjøl høyttalere (Magnepan) hvor prestasjon har stor sammenheng med rommets egenskaper og hvordan plassering er gjort. Det er ikke alltid helt lett å få det til å sitte med en gang, men så er jo det mye av moroa å jobbe seg til et godt resultat.

    Du, @Atlerovik vet jo alt dette. Vi er så heldige å få følge deg på reisen, og du deler opplevelser og erfaringer raust. Dette gjør tråden her til en av de mest leseverdige som har kommet til på dette forumet de siste åra. Dette er en tråd som virkelig lever. Utfra hvordan det blir presentert får jeg skikkelig lyst til å høre hvordan dette anlegget låter, og som @ptb er jeg nysgjerrig på hvor (eller om? 😊) det ender.
    Mvh.
    Bra skrevet Blusern og må bare si meg enig i det du skriver :) Og ja dette er en virkelig flott tråd Atle

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Støtter så absolutt tanken og ideen om utlån - dersom økonomien tåler det. Da er det ihvertfall retrettmulighet dersom flirten og ny-forelskelsen skulle ende med akkurat det.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Gratulerer med å ha nådd målet, Atle! Alle komponentene her representerer det beste fra Audio Note, før prisen blir helt hinsides, og kost/nytteeffekten blir borte. Vakkert anlegg med 100 pst. synergi, som gir musikk og ikke slitsom støy.

    Rart at ikke flere ser fordelene med å kjøre en slik løsning, hvor alle komponentene er sikker match mht. lydkarakter, elektriske verdier og utseende. Det sparer mye prøving, feiling og (over tid) penger.

    Min erfaring er at AN/E er lette å få til i de fleste rom; de er på ingen måte avhengig av hjørneplassering så lenge rommet ikke er ekstremt stort eller sluker bass.

    Her er det bare å slå seg til ro og nyte tilværelsen😊
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med flotte komponenter og sikkert grom lyd:) Fantastisk fin tråd. Nyt musikken:)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Jeg forstår godt hva @ptb sier.
    Man har jobba med et anlegg, kanskje i flere år, og så er man fornøyd med lyden.
    Likevel har man lyst til å komme videre for å få noe enda bedre.
    ("Den audiofile forbannelse" 🙊🙈🙉😉)

    Når det dreier seg om et bytte av høyttalere står en på en måte ovenfor et veivalg, for det er ikke tvil om at høyttalere er det som har mest å si for hvordan et anlegg låter. I en ideell hifi-verden vil all fornuft tilsi at man først finner et par høyttalere man liker lyden av, og så bygger anlegget utfra disse.
    De fleste av oss gjør det ikke sånn. Vi bytter en komponent av gangen utfra en idé om at det vil ta oss videre dit vi ønsker. Ofte gjør det også det, heldigvis. Andre ganger blir det ikke slik vi har tenkt, eller at lyden først oppleves som bedre, men så er den egentlige bare litt annerledes.
    Har man ingen idé om hvor man vi, så er det lett å gå seg bort. Akkurat det har lite med budsjett å gjøre.
    Artig at du nevner det jeg har uthevet Bluesbreaker.
    Akkurat slik har vært min tilnærming på godt og vondt med min lange kjærlighet til Quad ESL-63.
    Jeg puttet pengene i et par i 1986, og har siden "jobbet" meg videre der i fra med et par skifter av forsterkere inntil drømmen om og eie en DP for-, og effektforsterker mm. lot seg oppfylle. Jeg har flyttet en del siden den gang, og ikke alle rom Quadene har vært plassert i har vært like vellykkede. Men jeg solgte dem aldri, og har i dag som kjent et par ESL-2905 i tillegg. Dvs. ESL-63 står i opplag, og trenger full overhaling.
    Men dette er gammelt nytt, så jeg skal ikke plage forsamlingen mer med det.
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Lenge siden det har vært noen oppdateringer her! Er veldig spent på hvordan byttet til AN-E har vært. Håper du er fornøyd og at grunnen til at du ikke har vært innom tråden din på en stund @Atlerovik skyldes at du sitter å nyter musikken fra de lækre høyttalerne 😁.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Tusen, tusen takk for mange utrolig hyggelige og tankevekkende innlegg, folkens! Jeg setter umåtelig stor pris på det! Og beklager mitt fravær. Det skyldes en kombinasjon av flere ting. Men jeg har nok hatt litt behov for å lytte litt i fred og ro, uten påfølgende skriftlige formuleringer. Som flere har påpekt - dette er en stor avgjørelse og jeg liker ikke slikt. Det stresser meg. Jeg er en type som liker å ta kjappe avgjørelser, til og med om det skulle vise seg å være feil. Da har jeg i hvert fall tatt en avgjørelse. Men i dette tilfellet har jeg bestemt meg for å bruke tid på avgjørelsen. Det har vært tider da jeg har hatt lyst til å hive ut AN-E’ene og det har vært tider jeg har elsket dem. Det har ført til konsekvenser. Disse skal jeg komme tilbake til. For nå får det holde med mitt eget lille bidrag til innspillingsdebatten.

    01036F3E-F3DE-4B25-95D0-BE35561C86C6.jpeg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tror de står litt for tett sammen, og at diskanten dempes for mye med dyne over.
    To-lags dasspapir ble i sin tid anbefalt fra Danmark, men du har dratt det for langt 🙄🤪
     

    llars

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2014
    Innlegg
    38
    Antall liker
    128
    Hyggelig å treffes på høstmesse i dag. De får ikke hentet ut maks i det rommet, men du verden for en kontroll i bassen med de forsterkerne. Fikk pratet litt med Martin etterhvert, trivelig type med god kontroll på de ulike produktene fra AN.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Veldig trivelig å treffes, @llars ! Nei, må si jeg ble en smule skuffet målt opp mot forventningene til et anlegg i 1,5-2 mill klassen. Skjønner ikke at de ikke kan få gjort noe med det rommet.
    Men enig med deg i at Martin var et hyggelig bekjentskap! Og gøy å lytte til din platespiller, da! :D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Virker som om dere omtaler rommet ned trappen hos Stereofil.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Ikke så lett å flytter på vegger og tak altså . Vet ikke om det er høyttalerne eller rommet som gjør at Jeg ofte oppfatter litt flat og ullen i rommet ned trappen . Har langt bedre opplevelse av lyden i det øvre innerste rommet
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    VB,vet du en bra plass å få kjøpt Audyn Q4 ?

    Og ja,er omtrent helt sikker på det er de røde Audyn Q4 kondensatorene som VB sier står i dine delefilter Atle.

    Tror AN gjekk tomt for de lyseblå Black Gate bipolar de brukte i delefilter rundt cirkus 2010.Og tror de ofte stod kun i de dyreste modellene,og da ofte i paralell med en AN kobber eller sølv kondis. Tror jeg ivertfall:)
    Brugte engang BG mange steder. En fejl som skjuler en anden fejl. Eller kanskje "camouflerer" er det rigtigste ord.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Tusen, tusen takk for mange utrolig hyggelige og tankevekkende innlegg, folkens! Jeg setter umåtelig stor pris på det! Og beklager mitt fravær. Det skyldes en kombinasjon av flere ting. Men jeg har nok hatt litt behov for å lytte litt i fred og ro, uten påfølgende skriftlige formuleringer. Som flere har påpekt - dette er en stor avgjørelse og jeg liker ikke slikt. Det stresser meg. Jeg er en type som liker å ta kjappe avgjørelser, til og med om det skulle vise seg å være feil. Da har jeg i hvert fall tatt en avgjørelse. Men i dette tilfellet har jeg bestemt meg for å bruke tid på avgjørelsen. Det har vært tider da jeg har hatt lyst til å hive ut AN-E’ene og det har vært tider jeg har elsket dem. Det har ført til konsekvenser. Disse skal jeg komme tilbake til. For nå får det holde med mitt eget lille bidrag til innspillingsdebatten.
    Ser fram til neste episode i føljetongen, Atlerovik! :)
    Det du holder på med er tross alt en fullstendig umulig avgjørelse. :devilish:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ser fram til neste episode i føljetongen, Atlerovik! :)
    Det du holder på med er tross alt en fullstendig umulig avgjørelse. :devilish:
    «En fullstendig umulig avgjørelse?» - da er det kanskje greit at dere sysler med lyd og ikke er statsledere i krisetid!😉

    Evt kan man lure seg selv og late som at avgjørelsen er tatt og de andre er solgt, så får man se om man angrer. En jeg kjenner (litt for godt) har gjort dette noen ganger, med det resultatet at overskuddslageret rommer Adyton Imagic, Forsman, Piega, Elac og så videre…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Intill i fjor hadde jeg i løpet av 25 år aldri* solgt noe Hifi , bare kjøpt og beholdt . Til slutt ble jeg tatt igjen av økonomi og virkelighet lut måtte selge både for å finansiere og pga manglende plass. Så det røk ut 3 forsterkere 2 platespillere og høyttalere. Syns det er trist å selge kule greier og gode minner. Men må man så må man/.

    Jeg har jo ikke hørt disse høyttalere hos deg.Men har opplevd AudioNote høyttalere på messe og butikk , og Doxa på messe.Basert på de inntrykkenehadde mitt valg vært ganske enkelt og soleklart. I samme rom og samme system kan jo valget være noe annet for Atle?

    Er man i tvil kan jo målinger med REW i stuen være tilleggsinfo for beslutningen ??? ( mål en og en høyttaler!!!) Å. vurdere høyttalerne utifra produsentenes spesifikasjoner er misvisende da spesielt AN oppgir tall som er ganske langt fra det uavhengige 3parts målinger viser…

    *når tenker meg om har seg solgt 2 cd spillere før, den ene kjøpte jeg tilbake….
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    En tidligere kollega var ganske god til å ta vanskelige beslutninger hadde følgende filosofi:

    Er det « vanskelig» å velge mellom ting fordi de er ganske like er valget enkelt, da det jo er hipp som happ hva man velger. Er det stor forskjell er valget også enkelt…
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Intill i fjor hadde jeg i løpet av 25 år aldri* solgt noe Hifi , bare kjøpt og beholdt . Til slutt ble jeg tatt igjen av økonomi og virkelighet lut måtte selge både for å finansiere og pga manglende plass. Så det røk ut 3 forsterkere 2 platespillere og høyttalere. Syns det er trist å selge kule greier og gode minner. Men må man så må man/.

    Jeg har jo ikke hørt disse høyttalere hos deg.Men har opplevd AudioNote høyttalere på messe og butikk , og Doxa på messe.Basert på de inntrykkenehadde mitt valg vært ganske enkelt og soleklart. I samme rom og samme system kan jo valget være noe annet for Atle?

    Er man i tvil kan jo målinger med REW i stuen være tilleggsinfo for beslutningen ??? ( mål en og en høyttaler!!!) Å. vurdere høyttalerne utifra produsentenes spesifikasjoner er misvisende da spesielt AN oppgir tall som er ganske langt fra det uavhengige 3parts målinger viser…

    *når tenker meg om har seg solgt 2 cd spillere før, den ene kjøpte jeg tilbake….
    Hva foretrakk du i utgangspunktet av Doxa og Audio Note? Hadde også vært gøy å høre hvorfor. Begge er svært gode, men jeg har dessverre ikke fått vurdert dem tett opp mot hverandre, Svært interessant å få andres erfaringer.

    Selv har jeg i meste laget av utstyr hjemme. Det slår meg hvordan favorittplatene mine varierer avhengig av hva jeg spiller på. Det er også noe som kan bidra til å gjøre høyttalervalg til en vanskelig og tidkrevende prosess
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Av hensyn til trådeier egenvurdering vil jeg ikke svare her hvilken jeg foretrakk . Men den ene var soleklart mye bedre enn den andre . Høres det likt ut som trådeier forteller det jo tydelig indikasjon på hva rommet betyr
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Selv har jeg i meste laget av utstyr hjemme. Det slår meg hvordan favorittplatene mine varierer avhengig av hva jeg spiller på. Det er også noe som kan bidra til å gjøre høyttalervalg til en vanskelig og tidkrevende prosess
    Det du er inne på er også grunnen til å jeg alltid bruker flere dager og spiller mye variert musikk før jeg blir enig med meg selv om hva jeg liker best.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Skal man virkelig merke forskjell bør man høre en og en høyttaler i mono, dvs ikke stero. Forskjellene blir langt tydeligere da, ref, Harman
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dette har vært en veldig fin helg! I hifi’ens og musikkens tegn. Egentlig i motsatt rekkefølge.

    Det hele startet hos Stereofil på fredag, med deres høstmesse. Audio Note var representert ved Martin Grennell og han presenterte et oppsett som på papiret skulle kunne være rimelig spennende.

    372F768A-C54A-42FF-BE59-F5946B09BF45.jpeg


    - Ankoru monoblokker
    - M6 Phono preamp
    - AN-E SPx Alnico høyttalere
    - TT2 Deluxe platespiller med Arm Three/II
    - IO I pickup med AN-S5 step up
    - CDT-Two/II
    - Dac 4.1x

    Et anlegg til rundt 2 mill, tenker jeg. Problemet var at det ikke låt bra. Merkelig ullent og uoppløst, ikke engasjerende og generelt bare skuffende. Jeg rakk bare en kort lytt sammen med en kollega, før et jobbopplegg.

    Dagen etter, lørdag, var det klart for besøk! Herrene @cardas , @Creed og @GentleGiant hadde meldt sin ankomst. Så i strålende solskinn, fyrte vi opp maskineriet.
    B6965CF0-D384-4857-80C0-9398FE63918A.jpeg

    C9D97117-FE3E-40C5-A1FA-7683EF9822B9.jpeg

    Herrene meldte at de likte lyden svært godt og vi hadde en kjempefin musikkstund sammen. God musikk og fine folk!
    Kom gjerne med nærmere beskrivelser av hva dere hørte, @cardas , @Creed og @GentleGiant.

    F4A4E2CC-5111-404A-96C7-91BFACD80BEB.jpeg

    Det tar på med en helg i storbyen for vestfoldinger, men jeg tror denne situasjonen handlet mest om nytelse av Emmylou Harrisons stemme.

    Etter et par-tre timer på Ekeberg, bar det til Stereofil igjen. Martin var fremdeles på plass, mer DJ enn demonstrør på hifi-messe. Fascinerende fyr og veldig gøy på møte ham.
    CE4F06D0-AAB4-44C2-B791-0D810C29FF6B.jpeg

    06D5B745-432A-4CD5-A1A0-55C0B91BFCEC.jpeg


    Det mest fascinerende var imidlertid at nå låt det usannsynlig mye bedre! Alt utstyret var opprinnelig nytt og uspilt. Nå hadde det fått spille i mer enn et døgn. Og hvilken forskjell det var! Det var til tider stor magi! Og hvordan låter det etter 100 timer, når det låt sånn etter 24??

    Vi storkoste oss, alle sammen. Vestfoldingene ble til slutt overmannet av øltørsten, mens Roy og jeg holdt ut til the bitter end.
    586565F8-EA61-47B0-B8D6-59DB39BF1F53.jpeg



    For en fin dag! Til tross for en dag med til dels svært høy musikk nærmest hele tiden, avsluttet jeg foran anlegget med Bahamas.
    932405EF-B47F-42DD-90F9-AF1B9C66B77E.jpeg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Emmylou Harris sin stemme kan være en utfordring for mange anlegg. Særlig etter at hun ble godt voksen. F.eks Wrecking Ball som er et fantastisk album, men som jeg har hørt både himmelsk og helt jævlig gjengitt på forskjellige anlegg.
    Jeg ser du skriver at lyden på AN anlegget var betraktelig bedre andre gang du var der.
    Det var jo bra.
    Jeg synes det er et håpløst lokale Stereofil besitter. Jeg har hørt så mange gode produkter spille alt for dårlig i den butikken.
    Å tilby så mye bra utstyr og samtidig nærmest elendige demomuligheter er synd.
    Ser ut som det er hyggelig å ha besøk. 😊👍
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Emmylou Harris sin stemme kan være en utfordring for mange anlegg. Særlig etter at hun ble godt voksen. F.eks Wrecking Ball som er et fantastisk album, men som jeg har hørt både himmelsk og helt jævlig gjengitt på forskjellige anlegg.
    Tenker du da f.eks på spisse sibilanter? Noen siblianter mener jeg det er vanskelig å unngå på dette albumet. Det er vel det jeg kan huske å ha hørt på noen anlegg!
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Emmylou Harris sin stemme kan være en utfordring for mange anlegg. Særlig etter at hun ble godt voksen. F.eks Wrecking Ball som er et fantastisk album, men som jeg har hørt både himmelsk og helt jævlig gjengitt på forskjellige anlegg.
    Jeg ser du skriver at lyden på AN anlegget var betraktelig bedre andre gang du var der.
    Det var jo bra.
    Jeg synes det er et håpløst lokale Stereofil besitter. Jeg har hørt så mange gode produkter spille alt for dårlig i den butikken.
    Å tilby så mye bra utstyr og samtidig nærmest elendige demomuligheter er synd.
    Ser ut som det er hyggelig å ha besøk. 😊👍
    Besøket var meeget hyggelig! :D
    Enig med deg angående lokale - lydmessig. Når det gjelder plassering og sjarm, havner det på topp i min bok. Det er vel kanskje også noe av årsaken til at mulighetene/viljen til å gjør mye med lokalene er begrensede.
    Jeg hørte ikke så mye på Emmylou-plata. Var stort sett mer deltakende i praten lenger bak i lokalet. Men vi gjorde en test med Adele. Stemmen hennes har noen tilsvarende utfordringer. Digitalt var stemmen noe påtrengende i mellomtonen når hun trekker på. Men når vi satte på en LP med samme låt, var det slitsomme preget i stemmen helt fraværende.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tenker du da f.eks på spisse sibilanter? Noen siblianter mener jeg det er vanskelig å unngå på dette albumet. Det er vel det jeg kan huske å ha hørt på noen anlegg!
    Har du denne?

    Det er den beste versjon jeg har hørt.
    Har den sjøl. 🙂
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    En slags konklusjon

    Jeg har solgt Doxa høyttalerne.

    På en måte er setningen ovenfor nok. På en annen ikke. Dette har vært - og er - en vanskelig avgjørelse. Flere av dere har vært inne på det, @Håkon_Rognlien spådde at det kom til å bli det, med en gang. Men altså, Doxa 8.2 ble solgt for en uke siden og hentet i dag. Jeg har tatt et valg. Jeg har tatt valget om å ikke gi opp Audio Note høyttalerne for fort. Å gi dem en solid sjanse - minst et par måneder - før jeg konkluderer endelig. Jeg fikk muligheten til å selge dem for samme pris som jeg ville fått i innbytte ved en oppgradering til 8.2 Signature, som samtidig fikk utsatt levering til desember/januar. På den måten slapp jeg å ha et par store kabinetter stående og jeg slapp å ha avgjørelsen hengende over meg. Og - jeg har en backup-plan om jeg ombestemmer meg.

    Som nevnt, jeg liker ikke å gruble for lenge før jeg tar en avgjørelse. Bedre å ombestemme seg. Bedre å lytte til musikk enn å analysere lydforskjeller.

    Den siste uken har jeg mørbanket AN-E’ene litt, ref bilde med dyner over tidligere i tråden. De fikk totalt ca 25 timer med Dubstep-radio fra Roon. Det gjorde forskjell! Fra å ha en udefinert bunn og et rotete lydbilde med uklar plassering av elementer, har det strammet seg betydelig opp og bassen viser seg frem på en helt annen måte. Dette har vist meg mer av hva høyttalerne kan levere, og samtidig er de ikke mer enn halvveis innspilt i følge manual og Martin Grennall fra Audio Note. Når jeg samtidig opplevde så stor forandring etter et døgn med innspilling hos Stereofil, er jeg rimelig spent på hvor jeg ender opp med disse høyttalerne!

    Forløpig inntrykk
    De er annerledes enn Doxa 8.2 (skulle bare mangle), men de er også i slekt, om ikke i samme familie. AN-E er åpnere, mer oppløste og livligere. De sprer seg mer i rommet og oppleves mer live. Doxa 8.2 har er noe strammere og tørrere, men også mørkere. Foreløpig har de en bedre pinpointing, altså at det er lettere å plassere de ulike elementene i stereobildet, men jeg mistenker at akkurat dette kan endre seg med mer innspilling. Doxa har også selvsagt en enda bedre kontroll helt i bunnen. AN-E, derimot, har en egen evne til å få alt til å være engasjerende. Låter og album som alltid har hatt god lyd, låter ikke nødvendigvis enormt mye bedre. Men de som ikke har fungert bra lydmessig, er ofte mye mer gøy å høre på enn før.

    Audio Note AN-E SPe HE blir. Kanskje veldig lenge.


    You and me, AN-E, U ❤ me!
    4B51203B-A0B2-4317-9CD3-D9182E7798CA.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det med engasjement, live følelse og nærvær er noe jeg prioriterer høyt så jeg tror jeg skjønner litt av prioriteringen din! Gøy å jobbe med nye HT og se hvor langt du orker å ta de. Lykke til og jeg skal prøve å holde meg oppdatert(y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn