En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Leser at @Rune S nevner BG. Dersom dine er av en årgang som har BG i delefilteret så har han et godt poeng.
    Min erfaring med BG i delefilter og elektronikk, men da særlig i et passivt delefilter sammenfaller helt klart med det @Rune S sier.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Går sterkt ut fra at de bruker Audyn Q4.

    Det er forresten noen som mener at de blå hamp-elementene til AN høres mindre varme ut enn de gamle mørkegrå i vanlig papp. Tror vel egentlig at skiftet fra elektrolytter til polypropylen i delefilteret er hovedårsaken. Oppsida er selvfølgelig renere lyd og større gjennomsiktighet.

    Nydelige høyttalere forresten. Gratulerer. Har bare kit selv men opplever (heldigvis) noe av det samme som du gjør. Skal følge godt med på tråden din videre. Spennende.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    VB,vet du en bra plass å få kjøpt Audyn Q4 ?

    Og ja,er omtrent helt sikker på det er de røde Audyn Q4 kondensatorene som VB sier står i dine delefilter Atle.

    Tror AN gjekk tomt for de lyseblå Black Gate bipolar de brukte i delefilter rundt cirkus 2010.Og tror de ofte stod kun i de dyreste modellene,og da ofte i paralell med en AN kobber eller sølv kondis. Tror jeg ivertfall:)
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Har ikke prøvd å kjøpe noe fra Banzaimusic i Tyskland, men burde gå helt fint. De har nå Q4 i hvertfall. Og aksepterer Paypal.
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Takk for fine innspill, @BangBang og @Rune S , veldig verdifullt! Og fint at dere synes det er gøy å følge med på dette :)

    Har også lest at mange liker høyttalerne 5-10cm ut, det står og nevnt i manualen. Interessant at du ikke likte spikes på disse heller, BangBang. Jeg har definitivt tenkt å prøve uten, og både med puter og med Gaia. Jeg håper jo egentlig at de låter bedre med noe annet enn spikes. Påfyll i stativene kommer sporenstreks, det samme med blue-tac.

    Interessant og gjenkjennelig det du skriver ang mellomtone og bass, Rune! Godt beskrevet, det at de balanserer hårfint her. Det er det samme jeg har opplevd, foreløpig. Også det med å dra dem ut. Jeg liker egentlig bedre litt større grad av nærlytting, så det står på planen å prøve det. Jeg har også tenkt å skyve benken nærmere veggen.

    Men alt i alt, dette er en meget god begynnelse! Jeg hadde en lytteøkt (økt høres egentlig ut som at det er stress) etter forrige post, og må si at det var en utrolig fin opplevelse! Hørte på en del musikk som jeg kjenner godt, og på mye av det synes jeg rett og slett det var en solid knock-out på Doxaene 👊😵
    Spesielt, selvfølgelig, på akustiske instrumenter og stemmer. En helt annen opplevd tilstedeværelse, oppløsthet, plassering både i stereoperspektivet, men også i dybdeperspektivet.

    Sjekk denne, de som vil. Min type hifimusikk :D Jeg vet hvordan trommer skal låte, etter å ha spilt dem selv i 30+ år, samt gjort opptak av dem nesten like lenge. Når jeg hører denne på AN-E er det helt nydelige transienter og utklinginger, det oppleves som å sitte foran settet. Skal sjekke ut tipset ditt også, Rune!

    Vis vedlegget 754031
    Hei Atle, prøv låta I’m Coming Out med Diana Ross på Qobuz fra spillelista Best of 192 kHz og fortell hvordan du opplever trommene der det første minuttet, kun nysgjerrig siden du kan dette.😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.209
    Antall liker
    62.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    VB,vet du en bra plass å få kjøpt Audyn Q4 ?

    Og ja,er omtrent helt sikker på det er de røde Audyn Q4 kondensatorene som VB sier står i dine delefilter Atle.

    Tror AN gjekk tomt for Black Gate rundt cirkus 2010,og tror de ofte stod kun i de dyreste modellene,og da ofte i paralell med en AN kobber eller sølv kondis. Tror jeg ivertfall:)
    Da vi besøkte AN for et par tre år siden hadde de masse BG på lageret. Mener å huske Peter sa de hadde støvsugd markedet for hva som var igjen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Da vi besøkte AN for et par tre år siden hadde de masse BG på lageret. Mener å huske Peter sa de hadde støvsugd markedet for hva som var igjen.
    Jepp,var litt upresist skriblet fra min side 🙂
    Jeg mente de bipolare de brukte i delefilter på høyttalere.Den typen tror jeg som sagt de gjekk tom for for mange år siden.
    Andre typer til forsterkere og slikt tror jeg de fortsatt har en god del av ja
     

    GentleGiant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2020
    Innlegg
    287
    Antall liker
    990
    Sted
    Fjellhamar
    Som det sikkert har vært mulig å forstå - i går var det tidlig julaften. Dette er en fantastisk morsom hobby, og andre får mene hva de vil, men jeg har fremdeles en nesten barnslig begeistring for den. Og gøyest av alt er nye høyttalere!

    Mange har gjettet det, og det har til og med vært forutsett tidlig i tråden. Det måtte bare komme: Audio Note AN-E SPe HE

    Jeg fikk for noen uker siden en hyggelig, og litt uventet, respons på min ønskes kjøpt-annonse. Det viste seg å være en ytterst hyggelig herremann bosatt i Stavanger. Han hadde et sett med høyttalere stående i Arendal, som han ikke bruker lenger. Lang historie kort: i går møttes vi på Lasses Veikro. Etter en hyggelig time med kaffedrøs lesset vi om fra en bil til en annen. Vis vedlegget 753743
    Vis vedlegget 753742


    Jeg hadde håpet på finere vær i dag. Av den nerdete grunnen at jeg ønsket meg best mulig lys til å ta bilder av høyttalerne 😅 De er virkelig dritpene!! Det morsomme er at om jeg skulle bestilt nye, og kunne velge fritt av de ørten finishene som AN har, hadde jeg mest sannsynlig valgt denne! De passer perfekt i stua, og både kone og mann er småforelsket i det visuelle uttrykket. Så her er det et godt grunnlag for å legge litt tid og energi ned i å få dette til å fungere. Noe som muligens vil ta litt tid. Merker at de - som forventet - er kresne på plassering. De skal helst stå i hjørner, noe som jeg ikke har tilgang til. Og de skal, i motsetning til alt jeg vet om av alle andre høyttalere, kobles til rommet og spille med det, i stedet for å kobles fra rommet. Spennende utfordring, og noe jeg skal kose meg mye med fremover. Først og fremst i helgen, når kona jobber :)

    Får komme med rapport om lyden etter hvert. Skal også koble på disse høyttalerkablene, som jeg også fikk muligheten til å kjøpe av samme selger. Det er samme sølvkablene som brukes internt i høyttalerne, bare noe tynnere. Fullt bi-wire-oppsett.
    Vis vedlegget 753729


    Nå blir det dermed bare visuelle inntrykk. De er det til gjengjeld nok av! God jul. Jeg mener, god helg!
    Vis vedlegget 753738
    Vis vedlegget 753737

    Vis vedlegget 753731
    Vis vedlegget 753728
    Vis vedlegget 753730
    Vis vedlegget 753731
    Vis vedlegget 753733
    Vis vedlegget 753734
    Vis vedlegget 753735
    Det er jo så skremmende griselekkert! Sikle, sikle! Kanonfine! Veldig spennt på hvordan disse spiller kontra Doxa 8.2. Inviterer meg selv til snarlig besøk. 👍🤩
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Mer utforsking.

    Brukte dagen i går på å leke mer med nye høyttalere, og jobbet hovedsakelig med tre ting:

    AN-E SPa høyttalerkabler i sølv
    223298CC-83A9-4EE8-ADFE-C954DC651B25.jpeg

    9C0D3C77-6AB2-4418-A5D1-D39ED74CB5DE.jpeg

    F382AD84-3B13-469B-A1D6-FC28D4424EBD.jpeg


    Selger av høyttalerne hadde også et komplett bi-wire-sett av disse som han ønsket å selge. Jeg var litt usikker og selgeren tilbydde meg dermed å låne dem på ubestemt tid for å teste ut. Snakk om hyggelig selger. Disse erstattet mine Wireworld Helicon, som jeg har vært veldig fornøyd med. AN-kablene var ingen umiddelbar suksess. De gjør at mer diskant slipper gjennom, men jeg opplever også at de ødelegger litt av «roen» med de andre kablene. Nå har disse også ligget ubrukt i 2 år, så jeg gir dem noen dager med innspilling for å se hva som skjer. Men de må overbevise mer for at jeg skal bruke det som tilsvarer omtrent en tredel av prisen på høyttalerne.


    Fyll i stativene
    F04420FD-7AF2-448F-B6B0-4DBFFD09342D.jpeg

    4CE58CC9-EC86-4DA4-AF04-FB8B7E1AB576.jpeg

    E1BA6C39-83D6-44FD-B7F6-54F5B31F2D50.jpeg

    2EB7905F-A5E7-4C03-AAAD-B1A91D067E8E.jpeg


    Sand i høyttalerstativene? Man er da nerd! Fikk et godt tips av @cardas om å heller fylle med såkalt stålgritt. Så da var det å komme seg til Nittedal før stenging på fredag, og få fatt i et par poser. Hver av disse posene veier 25kg, til tross for beskjeden størrelse, så her er det snakk om solid massetetthet. Gamlefar fikk jobbet litt her. Hvert stativ klokket inn på rundt 16.5kg og jeg brukte mindre enn en pose til sammen. Det betyr at det er en hel uåpnet pose + en kvart åpnet, om noen trenger og vil hente i Oslo i stedet for Nittedal.

    Blue-tac er som nevnt tidligere, foreskrevet mellom høyttalere og stativ, for å koble førstnevnte godt til sistnevnte. Jeg hadde bare Multi-tac, som er hvit. Her er det da grunnlag for avvik i lyden kontra de blå, men jeg får bare krysse fingrene.
    55CC682C-8879-4946-AEAF-669E172BCAE5.jpeg


    En liten tyggis i hvert hjørne.
    97DD6C31-67EA-44EA-8879-872D0678181F.jpeg


    Fylte stativer gjorde virkelig en forskjell!! Jeg har lest mange ulike tips rundt plassering og behandling av disse høyttalerne, men å fylle stativene går igjen hos de fleste. Jeg forstår hvorfor, for dette var en soleklar endring, hovedsakelig i bassen. Den ble mye strammere og bedre definert. Definitivt verdt pengene og strevet.

    Til slutt har jeg, etter de to første tingene var på plass, jobbet mer med plassering. Jeg har beholdt avstanden mellom høyttalerne i alle posisjoner, da jeg mener de bør stå så bredt som mulig, og jeg har ikke så mye å gå på i bredden. Men jeg har trukket dem forover i etapper. Uten at det opplevdes som en forbedring, så nå er de tilbake der de var, nærmeste hjørne er 9cm fra vegg og de er siktet inn på skuldrene mine, sånn ca. Da jeg dro dem litt lenger frem, ble imaging dårligere, da jeg dro dem enda lenger frem, var imaging omtrent som da de sto lenger bak. Men - bassen var mye dårligere, og jeg opplevde også at stereobildet ble smalere. Kommer til å beholde dem der en stund. Jeg oppsummerer foreløpig med at de funker best der i mitt rom, og det er også der jeg helst vil ha dem, interiørmessig. De fylte stativene gjorde at det funker veldig mye bedre så nærme veggen, og jeg kommer hovedsakelig til å utforske det å ha de enda nærmere veggen, etter hvert.

    Jeg opplever at de hatt godt av å bli spilt på i et par dager, og jeg tror mye har sluppet taket allerede, innspillingsmessig. Jeg merket forskjell bare etter noen timer. Så jeg begynner å få et godt inntrykk av hvordan disse låter, og nærmer meg en konklusjon. Jeg må bare finne ut hvordan jeg skal formulere det…
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    14.445
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Herlig lesing om høyttalerkabel, plassering og fylling av stativer (y) Husker også godt den gang jeg hadde stativhøyttalere at det å fylle de gjorde en betydelig positiv forskjell. Kanskje et av de mest bang for the bucks oppgraderingene jeg har gjort😀
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Blue-tac er som nevnt tidligere, foreskrevet mellom høyttalere og stativ, for å koble førstnevnte godt til sistnevnte. Jeg hadde bare Multi-tac, som er hvit. Her er det da grunnlag for avvik i lyden kontra de blå, men jeg får bare krysse fingrene.
    Vis vedlegget 754302

    En liten tyggis i hvert hjørne.
    Vis vedlegget 754303
    Gratulerer med nyyydelige høyttalere, men vær også klar over at blu-tack o.l. kan være i stand til å ødelegge fineren den dagen du skal skille stativ og ht fra hverandre:rolleyes:.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Herlig lesing om høyttalerkabel, plassering og fylling av stativer (y) Husker også godt den gang jeg hadde stativhøyttalere at det å fylle de gjorde en betydelig positiv forskjell. Kanskje et av de mest bang for the bucks oppgraderingene jeg har gjort😀
    Samme her! Det var jo for eksempel umiddelbart større forskjell med og uten fyll, enn før og etter innkoblende av Audio Notes sølvkabler. De koster ca 100 ganger mer enn fyllet, så definitivt bra bang for the bucks! 😁
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer med nyyydelige høyttalere, men vær også klar over at blu-tack o.l. kan være i stand til å ødelegge fineren den dagen du skal skille stativ og ht fra hverandre:rolleyes:.
    Takker, Formann! Ja, er klar over at det har vært noen tilfeller av det. Men tror ikke mine får stå så veldig lenge i ro om gangen ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    15.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da går det nok bra med fineren hos deg Atle. Har noen kjedelige eksempler å vise til, bl.a. med egne stativht for endel år tilbake. Derfor prøv i det minste å unngå blu-tack i ytterkanter/hjørner av ht.

    Vi sees 🍻
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    God tips! Skal snart ha dem av igjen. Blir nok å flytte det lenger inn, da.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Du skriver som om Doxa-høyttalerne allerede er ute av anlegget, Atlerovik?
    Solgt dem, eller er du fortsatt i vurderingsfasen?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Et spørsmål jeg grubler litt på.. Er dette rett høyde på stativ ? Mener å huske at Snell E sine stands var lavere. Er det 30 eller 40 høyde på dine Atle ? Som Håkon er inne på, er spent på hvor du ender. Du jobber målrettet og bra, og da blir det artig :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål jeg grubler litt på.. Er dette rett høyde på stativ ? Mener å huske at Snell E sine stands var lavere. Er det 30 eller 40 høyde på dine Atle ? Som Håkon er inne på, er spent på hvor du ender. Du jobber målrettet og bra, og da blir det artig :)
    E på stativ ender noe høyere enn normalen på diskantelementer, men fortsatt godt innenfor elementets spreding. Vi er bare tilvent det visuelle at diskantene ligger under eller opp til ørehøyde, men rent praktisk er det ett fett om lyden kommer svakt ovenfra, eller svakt nedenfra. Vi snakker nyanser over temaet.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    @Håkon_Rognlien og @ovitzi : Her er ingenting solgt, og ingen konklusjoner gjort endelige! Man kan jo ikke ha mer enn ett par hovedhøyttalere i signaturen! :D

    Jeg var ikke klar over at jeg skrev som om de var endelig ute av anlegget. Jeg har ment å skrive som om de er ute av anlegget akkurat nå, som de jo er. Det sitter langt inne å selge Doxaene. Både fordi jeg har likt dem veldig godt, og fordi de er vanskelige å få tak i. Doxa skal mest sannsynlig bare produsere 8.2 Signature fremover og de blir omtrent dobbelt så dyre. Hadde jeg hatt et passende rom, hadde jeg helt klart beholdt dem.

    Når det er sagt - om jeg skal være ærlig med meg selv, vet jeg vel innerst inne hvilken vei dette går. Har erfart før at en gryende forelskelse er vanskelig å skjule for de som kjenner meg :love:
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Et spørsmål jeg grubler litt på.. Er dette rett høyde på stativ ? Mener å huske at Snell E sine stands var lavere. Er det 30 eller 40 høyde på dine Atle ? Som Håkon er inne på, er spent på hvor du ender. Du jobber målrettet og bra, og da blir det artig :)
    Det er Audio Note sine originale stativer, så det bør være riktig. Litt usikker på høyden, og gidder ikke måle akkurat nå :D Men, er enig med @Håkon_Rognlien i at det ikke merkes forskjell om jeg sitter høyere eller lavere. Det var noe av det samme med Doxaene når det gjelder diskanten - ikke så veldig nøye med høyden. Resten av frekvensområdet har imidlertid en mye større spredning med Audio Note enn med Doxa.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    At AN-E spreder og låter, som de gjør, skyldes til stor del konseptet "bred baffel".
    Gi´r en speciel signatur, som de fleste liker.
    Havde i tidernes morgen et par NAD 8001 høyttalere. Billig bas/mellem på 6-7" fra svenske Sinus og
    en helt alm. billig tweeter fra Vifa eller Peerless (husker ikke).
    men for xxxxxxxx hvor de spillede bra. Ekte "all-rounder" :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Nei, har du sett på maken!?! Nå kom jeg akkurat på at jeg ikke har lagt inn bilder av de nye høyttalerne mine i dag! 😵
    A3E0FE64-AFC7-4274-A86F-97B4D5677517.jpeg
    382D3BB1-97FF-40AE-98C8-E1C5EF53F7C2.jpeg

    Har jeg nevnt at de er skikkelig fine?

    PS: Rota meg inn i en umenneskelig kjip tråd med spørsmål om spørsmål, trengte en motvekt…
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Forøvrig; dagens plassering - bakerste hjørnet toucher (nesten) gulvlista. Det låter smått magisk. Stort, åpent, vidt og bredt, med en bass som er helt ulogisk bra.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    939
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe av utfordringen med disse høytalerene. Hvordan kan man få fred før alt er i sølv og gull:) Har inntrykk av at Atle ikke gir seg med noe halvgjort.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Veldig kjekt å følge tråden din! Nydelige komponenter! Her er det åpenbart metodikk og systematikk i oppgraderingene. Det hele føles svært logisk. Er sikker på at AN-e blir værende. Alt annet vill vært svært ulogisk😋
    Hørte AN-e med AN 300B pse monoblokker på Horten messa for, hjelpe meg, tror det må være 13-14 år siden allerede. Det ble spilt Jackie Leven og jeg husker at dynamikken og smekket i mellomtonen og øvre bass var helt uovertruffen. Drar av og til frem CD´en, men har aldr hørt sangen slik senere. Det nærmeste jeg kom var med Audion pre og 300B PSE effekt med Living Voice OBX R2 hløytalere. Tror jeg har en ganske god ide om hvordan det låter hos deg nå. Når alt låter bra og engasjerende er man i hvert fall tett på det optimale.
    Bra at AN tilbyr nærmest uendelig med oppgraderingsmuligheter, så slipper du å, som meg, gå lei og deretter starte fra scratch... (men det er litt gøy det også...😝)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn