En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fascinerende nok blir jo lyden så mye bedre når det ser bra ut også 😁 Lurer på hvordan det ville blitt fanget opp på målinger.
    Jeg kjenner på at HFS har endret seg litt siste tiden, når jeg er usikker på om dette er spøk. 😅😁
    Bilen min går alltid bedre og stillere når den er nyvasket, selv om den ikke gjør det 😎😁
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg vet at den aerodynamiske og vektmessige besparelsen ved å ha ren (og tørr!) bil vil kunne måles.
    Det er jeg bombesikkert er den hele og fulle sannhet.
    Alle motargumenter kommer til å bli møtt med hånlatter og copy/paste sitater fra all verdens kilder.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vet at den aerodynamiske og vektmessige besparelsen ved å ha ren (og tørr!) bil vil kunne måles.
    Det er jeg bombesikkert er den hele og fulle sannhet.
    Alle motargumenter kommer til å bli møtt med hånlatter og copy/paste sitater fra all verdens kilder.
    Tror deg, og dessuten er det for risikabelt å blindteste 🤣🤣
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Skal du ikke krangle!? Vel da så:
    Adam and Jamie covered a car in dirt and mud and drove it down a track at highway speeds to measure its fuel efficiency, and repeated the test after the car was cleaned. They discovered that the average gas mileage for the dirty car was 24 miles per gallon while the clean car performed better at 26 miles per gallon. They then tested the reasoning behind the myth, and tested how well dimpled golf balls performed against smooth balls. They discovered that dimpled golf balls could fly almost twice as far as smooth balls. Dimpled balls disrupt the air around them, creating a smaller wake behind them and reducing drag. For a full-scale test, Adam and Jamie put a layer of clay on a car and did two more sets of runs on their track – one with a smooth clay surface, the other with dimples pressed into it. The respective fuel efficiencies were calculated as 26 and 29 miles per gallon. Although the original myth was invalid, the theory behind it was sound, leading to a final judgment of “Busted, Concept Plausible”.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer med god og fin platevasker @Atlerovik.
    Regner med at det nå kommer store mengder LPer tilflytende. 👍🙂
    Takk for det! Flyten er allerede i gang. Mye har kommet flytende inn døren allerede, og mer er på vei fra diverse land :) Og apropos «debatten» over, så er jo vaskeren virkelig med på å gjøre lytteopplevelsen mye bedre, både rent lydmessig og med tanke på brukervennlighet. 🥳
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ut i fra det lille jeg har hørt, liker jeg ikke den så godt. Bedre melodier på Seeds of love. Ser likevel ikke bort i fra at den kommer etter hvert :)

    Setter pris på musikktips!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ang musikktips;
    Hvis du liker Tears ForFears, så liker du kanskje Talk Talk også? Litt samme genre.
    Flere album med meget bra lyd.
    F. eks. THE COLOUR OF SPRING og SPIRIT OF EDEN.
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    ^The Colour Of Spring er knallbra, Har også Sprit Of Eden og Laughing Stock på LP :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Ang musikktips;
    Hvis du liker Tears ForFears, så liker du kanskje Talk Talk også? Litt samme genre.
    Flere album med meget bra lyd.
    F. eks. THE COLOUR OF SPRING og SPIRIT OF EDEN.
    ^The Colour Of Spring er knallbra, Har også Sprit Of Eden og Laughing Stock på LP :)
    Har jo hørt om dem, men ikke hørt noe særlig av dem. Skal sjekkes ut asap! Takk.
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ang musikktips;
    Hvis du liker Tears ForFears, så liker du kanskje Talk Talk også? Litt samme genre.
    Flere album med meget bra lyd.
    F. eks. THE COLOUR OF SPRING og SPIRIT OF EDEN.
    Talk Talk er jo nærmest et genialt band med Mark Hollis i spissen (R.I.P). I tillegg til de tre albumene som allerede er nevn er It´s my life bra. Det er også morsomt å se hvordan tematikken i coverene henger sammen😃

    Et enda mer genialt band fra 80-tallet i mine ører er Talking Heads🙌
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ut i fra det lille jeg har hørt, liker jeg ikke den så godt. Bedre melodier på Seeds of love. Ser likevel ikke bort i fra at den kommer etter hvert :)

    Setter pris på musikktips!
    Har også albumet, Elemental som jeg liker godt. Det går for å være Tears for Fears sitt fjerde album, men er mer Roland Orzabal sitt solo prosjekt. Break it down again er den mest kjente sangen fra dette albumet. Er litt mer rocka i sounden. Uansett verd å sjekke ut!

    6CC91FF7-A5A6-47B7-89A3-0065806654FB.jpeg
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Har også albumet, Elemental som jeg liker godt. Det går for å være Tears for Fears sitt fjerde album, men er mer Roland Orzabal sitt solo prosjekt. Break it down again er den mest kjente sangen fra dette albumet. Er litt mer rocka i sounden. Uansett verd å sjekke ut!

    Vis vedlegget 716009
    Mer rocka i sounden høres ikke feil ut! Søkes opp i Qobuz as we speak.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.408
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Er det forresten noen som kan anbefale en god vinylpressing av denne? På CD låter den definitivt ikke bra!

    Vis vedlegget 714356
    Nå veit jeg ikke hvilken utgave du referer til? Mitt ex fra -89 har meget god lyd,👍 vinylen er nok fyldigerer/rundere i lyden mer analog rett og slett, mens cd'n er strammere/punch'ere med god dynamikk.
    20210422_174417.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Nå veit jeg ikke hvilken utgave du referer til? Mitt ex fra -89 har meget god lyd,👍 vinylen er nok fyldigerer/rundere i lyden mer analog rett og slett, mens cd'n er strammere/punch'ere med god dynamikk.
    Vis vedlegget 716366
    Nå måtte jeg faktisk finne frem min utgave på original 80-90 grams vinyl og høre😄 Ikke noe å utsette på produksjonen og lyden, men dette er nesten litt på grensen til overprodusert i mine ører! Med det mener jeg at alt er liksom forfinet/blankpolert i mangel av noen bedre ord:eek: Spesielt cymbaler er tunet veldig ”behagelig".
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.408
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Nå måtte jeg faktisk finne frem min utgave på original 80-90 grams vinyl og høre😄 Ikke noe å utsette på produksjonen og lyden, men dette er nesten litt på grensen til overprodusert i mine ører! Med det mener jeg at alt er liksom forfinet/blankpolert i mangel av noen bedre ord:eek: Spesielt cymbaler er tunet veldig ”behagelig".
    Cd'n er nok hakket vassere i lyden der! ikke så polert og koseligt:rolleyes: Sjelden jeg må vri opp så mye gain på en cd som på Seeds of Love, men då slepper lyden og braker loss med bass og dynamikk:cool:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Fikk inn en fin liten ladning i dag.

    U2 er første press. Ikke at det i seg selv er så viktig for meg, men da slapp jeg to LP’er, som er å foretrekke. Toto er remastrede fra 2020.

    63105B9C-68F4-4E43-BD38-1C2E7B29BD69.jpeg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Endelig noen andre som liker José James! 🥰

    Jeg har snart alle platene hans. En veldig spennende artist med kremmusikere og -lyd!
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Herlig! No beginning No end er favoritten så langt :)
    Har du fått med deg Durand Jones & The Indications?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Har også albumet, Elemental som jeg liker godt. Det går for å være Tears for Fears sitt fjerde album, men er mer Roland Orzabal sitt solo prosjekt. Break it down again er den mest kjente sangen fra dette albumet. Er litt mer rocka i sounden. Uansett verd å sjekke ut!

    Vis vedlegget 716009
    Dyr skive dette ser jeg. Har satt den på monitoring så jeg kan se om det er noen eksemplarer med akseptabel pris :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Sikkert et dumt spørsmål (men jeg spør likevel): hvordan monitorerer man? Har lett etter en slik funksjon.
    Går inn på discogs.com, søker på den utgivelsen og ser om noe er for salg. Da kommer det opp om noe er tilgjengelig. :) Er det noe for salg, så kommer det opp til høyre i bildet. Er det ikke noe for salg så bruker en add to wantlist. 😎
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Aha, ja den er jeg med på. Jeg tolket deg som at du kunne lagre en varsling for å få beskjed når det kom nye til salgs - siden du skrev «satt den på monitorering». Men da var det kanskje manuell monitorering av deg? :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Får beskjed på mail om nye eksemplarer av den du har lagt til på wantlist kommer for salg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn