En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.708
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lydfilosofi

    Jeg var ute og gikk en tur i det nydelige romjulsværet. Tankene gikk til denne tråden. En av de mange tingene som er fint med å ha en slik egen tråd, er at en må bli litt mer bevisst på egne valg, og ikke minst få til å sette ord på dem. Det er en øvelse jeg liker, selv om det ofte ikke er så lett.
    @Kalle Klovn utfordret meg på mine lydidealer, og jeg fikk lyst til å sette litt ord på det.

    Som jeg har vært inne på, så har min lydreise vært uløselig knyttet til utøvelse av musikk. Så lenge jeg kan huske, har musikk dreid seg om én ting for meg - følelser. Det være seg om jeg selv spiller eller om jeg hører på. Om det ikke skaper følelser i meg, kan det være det samme. Det å spille kornett i korps opplevde jeg som noe mekanisk, teoretisk og følelsesløst. Man forholder seg til noter og spiller det som står på papiret, helt uten å kunne bruke egne følelser til å improvisere og spille slik man selv opplever at det skal spilles. Jeg har aldri fått noe særlig ut av å spille etter noter eller øve teknikk alene. Men spille trommer etter min yndlingsmusikk, på øret, eller samspill med andre i band - da blomstrer jeg! Jeg opplevde trommiser som var supertekniske og som briljerte med dette, som helt uinteressante og kjedelige. Men trommiser som kunne spille den enkleste groove med innlevelse og lidenskap, sugde meg inn i musikken. Lenge tenkte jeg at korpsmusikere, klassiske musikere og generelt musikere med teknisk fokus, var lidenskapsløse mennesker som nesten like gjerne kunne jobbe på fabrikk. Nå provoserer jeg sikkert noen. Heldigvis blir man rundere i kantene, og man ser flere nyanser etter hvert som man får flere år med levd liv bak seg :) Jeg har etter hvert skjønt at musikk, som alle sanseopplevelser, er fullt og helt subjektivt. Og selv om jeg ikke blir berørt av viss musikk, betyr ikke det at musikerne ikke legger følelsene sine i spillingen.
    Spennende innlegg! Vi er på motsatt side, min lydreise har vært fullstendig løsrevet fra utøvelse av musikk. 😅
    Sikkert noe av grunnen til at jeg blir fullstendig overveldet på livekonsert når jeg ser hva artistene gjør for å trylle ut lydene som skaper musikken.
    Når du sier at du ikke har fått noe særlig ut av å spille etter noter eller øve teknikk alene, er det likevel ting du gjør?
    For meg, uten kunnskap, virker det som det er nødvendig for å kunne leke og blomstre. Jeg mistenker at selv om jeg legger alle mine følelser i det, så vil det høres helt jævli ut om jeg setter med ned bak et trommesett og slår i vei. :LOL:🤫
    Ellers vil jeg tro at det kan være vanskelig å sette grensen mellom superteknisk briljans og lidenskapelig innlevelse.

    Synes det er ganske å lett å trekke dette inn i hobbyen, med målemonsterkomponentene som korpsmusikere og komponentene med dårlige målinger, og som blir påvirket av det meste, som de lidenskapelige trommisene. 🤘


    Grunnen til at jeg tar med dette er at jeg ser de samme to motsetningene i hifi-miljøet - de som, for å bruke et slitt utrykk - har musikken i fokus, og de som har teknikken i fokus. Nå sier jeg ikke at den ene eller andre retningen er mer riktig enn den andre. Etter som at jeg har blitt eldre, er det nettopp slike motsetninger i mennesker som fascinerer meg, og det er også noe av det som gjør dette forumet, og relasjoner til andre likesinnede, så interessante. Men dette er altså et forsøk på å beskrive hva jeg foretrekker. For meg er musikken det ene og hele fokuset, teknikk er - om ikke irrelevant - så underordnet. Det betyr at det spiller lite og ingen rolle hvilke tall som forbindes med utstyret jeg hører musikken på. Utstyret er der for å gi meg den opplevelsen jeg søker, vekke følelser og lidenskap. Jeg er ute etter å «forsvinne» inn i musikken, se for meg et imaginært rom som musikk og tekst gir meg. Jeg er ikke ute etter å dissekere musikk og lydbilde, plukke ting fra hverandre. Snarere tvert i mot, i det siste har jeg gjort flere valg utstyrsmessig, der jeg bevisst har valgt den komponenten som presenterer en helhet til meg, og prioritert ned komponenter som separerer de ulike elementene i lydbildet, og gir meg en opplevelse av at ting ikke henger sammen.
    Musikken i fokus, kontra teknikken i fokus.
    Jeg liker å tro at vi alle har musikken i fokus i hobbyen, men at det vi vil ha ut av å lytte til musikken kan være forskjellige ting.
    På samme måte som noen med mer kunnskap enn meg om utøvelse av musikk kan henge seg opp i en feil trommisen gjør som ødelegger for å nyte låten, og jeg ikke legger merke til det i det hele tatt, så tror jeg at noen kan henge seg opp i f.eks frekvensavvik i anlegget og at det ødelegger for å nye musikken.
    Jeg er klar over at dette er en samlende måte å se det på, og kanskje ikke like moro som å skape avstand. :p

    Du skriver:
    Utstyret er der for å gi meg den opplevelsen jeg søker, vekke følelser og lidenskap. Jeg er ute etter å «forsvinne» inn i musikken, se for meg et imaginært rom som musikk og tekst gir meg
    Dette tror jeg er likt for alle, også de som puttes i teknikkbåsen.

    Det siste i avsnittet:
    Jeg er ikke ute etter å dissekere musikk og lydbilde, plukke ting fra hverandre. Snarere tvert i mot, i det siste har jeg gjort flere valg utstyrsmessig, der jeg bevisst har valgt den komponenten som presenterer en helhet til meg, og prioritert ned komponenter som separerer de ulike elementene i lydbildet, og gir meg en opplevelse av at ting ikke henger sammen
    ..er både en god beskrivelse av hva du prioriteter, men også ganske tåkete. IMHO.
    Tror det kun handler om, for meg, å forstå hvordan det låter det du beskriver som separerer de ulike elementene i lydbildet.
    Er det andre ytterpunktet å grøte sammen de ulike elementene i lydbildet, og ditt ideal et sted mellom disse to?
    Har du noen eksempler på låter med ulike elementer og hvordan det skal låte for å være i tråd med ditt ideal?

    Til slutt. Teknikk er selvsagt ikke uinteressant for meg. Da ville jeg ikke vært på dette forumet :) Jeg ville ikke hatt Hifi som interesse, og jeg ville definitivt ikke utdannet meg som lydtekniker. Jeg digger teknologi og gadgets! Men både teknologi og gadgets er til for å fremheve, underbygge og forbedre opplevelser, ikke for å selv være hovedelement.

    Mine aller beste stunder i lytteposisjon har jeg når både musikk og lyd er magisk.

    Interessant å høre hva andre tenker om dette - kontroversielt eller gjenkjennelig?
    Jeg tror at det er tilnærmet 100% teknisk å få til teknologi som fremhever, underbygger og forbedrer opplevelser.
    Når det gjelder konstruksjon så tror jeg at usikkerheten øker når kunnskapen og kompetansen uteblir.
    Som to konkrete eksempler så tror jeg at forsterkerne fra Vera og kablene fra Blue Jeans låter forutsigbart likt i mange forskjellige oppsett kontra forsterker fra [putt inn et lidenskapelig merke som skaper harme å kritisere] og kabler fra [putt inn et lidenskapelig merke som skaper harme å kritisere]
    Samtidig synes jeg ofte det er disse uforutsigbare komponentene og høyttalerne som er de morsomste anleggene. :)

    Nå er jeg usikker på om dette oppleves harskt, og ber om forlatelse. Det er ikke ment sånn.
    Tror vi er ganske så enige egentlig.

    Personlig driter jeg fullstendig i om rørforsterkeren min måler dårlig, eller om vinyloppsettet har mange avvik, så lenge jeg koser meg foran anlegget med musikken min. :);)

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Godt å høre at du er fornøyd, Hasse! :) Veldig, veldig fin spiller! Skal sjekke ut link.
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig godt formulert Atle "Det beste er når musikk og lyd sammen blir magi"
    Er det ikke de stundene de fleste av oss søker etter.
    Jeg benytter sjansen til å takke for året som snart er omme. Riktig spennende tråd dette.
    Mvh Erik
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har fulgt trådstartes reise til en viss grad da jeg en periode var hektet på Harbeth høyttalere. Jeg har ingen erfaring med AN produkter annet enn å ha lest mange gode omtaler opp igjenom årene. De spiller sikkert kjempefint. Litt eldre Doxa kjenner jeg til, både elektronikk og høyttalere, fine saker. Tillykke med denne tråden :)

    Med fare for å starte det nye året på den negative siden; jeg stusser over at Beetlebug får pepper for det han bringer på bane. Jeg opplever BB, på generelt grunnlag som en gentleman på alle vis. Han bringer på bane en historie om AN jeg ikke var kjent med. Dersom dette stemmer er det svært alvorlig for merkevaren AN og for den nevnte PQ, noe jeg mener eiere bør tåle å høre/ lese og må forholde seg til og ikke minst ta stilling til.... derav mener jeg det er et innspill til tråden/ debatten som du etterspør.

    Vh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Godt nyttår, folkens! :)

    Takk for hyggelig gratulasjon, @Stover, og for innspill. Jeg ønsker rett og slett ikke at denne tråden skal handle om personomtaler, hverken av PQ eller BB, spesielt ikke av den negative sorten. Jeg kan ikke ta på meg å være en talsmann for PQ, og det er vanskelig, for ikke å si umulig, å vurdere hva som er den ene sannheten i slike situasjoner.

    Du skriver i din første setning at du har fulgt min reise. Dét er det denne tråden handler om, og jeg ser det som mitt privilegium å kunne definere det.
    Så håper og tror jeg at det kan respekteres, og at både du og andre fortsatt har lyst til å følge med videre :)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.827
    Antall liker
    16.006
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår og gratulerer med egen tråd. Jeg vil nok følge med i denne tråden da det alltid er interessant med innspill fra en ekte lydmann.
    Og bildet av Fisher racket brakte frem gamle minner fra åttitallet da jeg satt konsentrert foran et lignende rack og prøvde å ta opp ti i skuddet selv :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nå er jeg usikker på om dette oppleves harskt, og ber om forlatelse. Det er ikke ment sånn.
    Tror vi er ganske så enige egentlig.

    Personlig driter jeg fullstendig i om rørforsterkeren min måler dårlig, eller om vinyloppsettet har mange avvik, så lenge jeg koser meg foran anlegget med musikken min. :);)
    Jeg opplever ikke at du har noe å beklage! Jeg liker engasjementet :) Og den siste setningen din kunne jeg mer eller mindre ha skrevet selv, så det stemmer nok at vi er nokså enige. Bortsett fra at jeg kan bli ganske stressa av å tenke på at vinyloppsettet kan ha avvik! 🤣 :oops:

    Når du sier at du ikke har fått noe særlig ut av å spille etter noter eller øve teknikk alene, er det likevel ting du gjør?
    For meg, uten kunnskap, virker det som det er nødvendig for å kunne leke og blomstre. Jeg mistenker at selv om jeg legger alle mine følelser i det, så vil det høres helt jævli ut om jeg setter med ned bak et trommesett og slår i vei. :LOL:🤫
    Ellers vil jeg tro at det kan være vanskelig å sette grensen mellom superteknisk briljans og lidenskapelig innlevelse.
    Øve teknikk alene er en nødvendighet, uansett, i større eller mindre grad. Her har vi noen som sitter i timevis/ukesvis/åresvis og terper, terper, terper. Og så har vi de som blir bedre ved rett og slett bare spille mer. Og alle grader mellom der. Jeg har nok alltid vært nærmest den siste bolken, og har vært heldig som har hatt setttinger der jeg har fått lov til å komme litt uferdig og uflink, og lære gjennom å spille med andre. Men du har helt rett, teknikk er essensielt for å kunne være gjøre en god jobb som musiker. Å spille etter noter er ikke en soleklar nødvendighet for alle musikere, og ikke noe jeg har gjort i særlig grad etter koppsett i 4. klasse. Men, jeg er glad for at jeg lærte noter tidlig, da det kan være nyttig i noen sammenhenger. For musikere i orkestre, er det selvsagt essensielt å kunne lese noter.

    Musikken i fokus, kontra teknikken i fokus.
    Jeg liker å tro at vi alle har musikken i fokus i hobbyen, men at det vi vil ha ut av å lytte til musikken kan være forskjellige ting.
    På samme måte som noen med mer kunnskap enn meg om utøvelse av musikk kan henge seg opp i en feil trommisen gjør som ødelegger for å nyte låten, og jeg ikke legger merke til det i det hele tatt, så tror jeg at noen kan henge seg opp i f.eks frekvensavvik i anlegget og at det ødelegger for å nye musikken.
    Jeg er klar over at dette er en samlende måte å se det på, og kanskje ikke like moro som å skape avstand. :p
    Jeg er ikke ute etter å splitte hifi-menigheten, bare så det er sagt. :LOL: Men jeg er ganske sikker på at man fint kan ha lyden i fokus.

    Utstyret er der for å gi meg den opplevelsen jeg søker, vekke følelser og lidenskap. Jeg er ute etter å «forsvinne» inn i musikken, se for meg et imaginært rom som musikk og tekst gir meg
    Dette tror jeg er likt for alle, også de som puttes i teknikkbåsen.
    Ikke så sikker på at jeg er enig med deg i denne, når jeg ser hvor ulikt vi beskriver hva vi er ute etter i ulike tråder her.

    Det siste i avsnittet:
    Jeg er ikke ute etter å dissekere musikk og lydbilde, plukke ting fra hverandre. Snarere tvert i mot, i det siste har jeg gjort flere valg utstyrsmessig, der jeg bevisst har valgt den komponenten som presenterer en helhet til meg, og prioritert ned komponenter som separerer de ulike elementene i lydbildet, og gir meg en opplevelse av at ting ikke henger sammen
    ..er både en god beskrivelse av hva du prioriteter, men også ganske tåkete. IMHO.
    Tror det kun handler om, for meg, å forstå hvordan det låter det du beskriver som separerer de ulike elementene i lydbildet.
    Er det andre ytterpunktet å grøte sammen de ulike elementene i lydbildet, og ditt ideal et sted mellom disse to?
    Har du noen eksempler på låter med ulike elementer og hvordan det skal låte for å være i tråd med ditt ideal?
    Æsj! Det ble tåkeprat, ja? Var redd for det :oops: Den er vrien å beskrive, denne her. Jeg har sammenliknet to ulike modeller av utstyr med samme funksjon, for eksempel en dac. I det ene tilfellet hører man ALT som skjer i lydbildet, den minste detalj blir fremtredende og tydelig. Samtidig blir ALT prioritert, slik at det blir vanskelig å forholde seg til. Det kan umiddelbart høres imponerende ut, men går over til å bli slitsomt etter hvert. På den andre siden har man komponenter som fremstiller musikken som en balansert pakke. Der man ikke blir så opptatt av enkeltdeltaljer, men heller helheten i låta. Detaljer dukker opp her og der, når det er naturlig. Noen deler av lydbildet blir nedprioritert, ikke alt blir fremstilt like tydelig. Dette er en mer naturlig og lyttevennlig lyd etter min mening. En enkel analogi er listepop som kan være fengende og «wow» med en gang man hører det, men som man fort blir lei av. Kontra albumet som man ikke liker noe særlig de 4-5 første gjennomlyttingene, men som ender opp med å følge deg resten av livet når du først lærer deg å like det.

    Var det mer forståelig, eller bare enda mer tåke?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Godt nyttår og gratulerer med egen tråd. Jeg vil nok følge med i denne tråden da det alltid er interessant med innspill fra en ekte lydmann.
    Og bildet av Fisher racket brakte frem gamle minner fra åttitallet da jeg satt konsentrert foran et lignende rack og prøvde å ta opp ti i skuddet selv :)
    Takk og godt nyttår til deg også!

    Hilsen ekte lydmann 🤣
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Æsj! Det ble tåkeprat, ja? Var redd for det :oops: Den er vrien å beskrive, denne her. Jeg har sammenliknet to ulike modeller av utstyr med samme funksjon, for eksempel en dac. I det ene tilfellet hører man ALT som skjer i lydbildet, den minste detalj blir fremtredende og tydelig. Samtidig blir ALT prioritert, slik at det blir vanskelig å forholde seg til. Det kan umiddelbart høres imponerende ut, men går over til å bli slitsomt etter hvert. På den andre siden har man komponenter som fremstiller musikken som en balansert pakke. Der man ikke blir så opptatt av enkeltdeltaljer, men heller helheten i låta. Detaljer dukker opp her og der, når det er naturlig. Noen deler av lydbildet blir nedprioritert, ikke alt blir fremstilt like tydelig. Dette er en mer naturlig og lyttevennlig lyd etter min mening. En enkel analogi er listepop som kan være fengende og «wow» med en gang man hører det, men som man fort blir lei av. Kontra albumet som man ikke liker noe særlig de 4-5 første gjennomlyttingene, men som ender opp med å følge deg resten av livet når du først lærer deg å like det.

    Var det mer forståelig, eller bare enda mer tåke?
    Ikke tåkeprat, nei, men jeg er ikke sikker på resonnementet dit.

    Noe av det mest interessante jeg har vært med på, var to påfølgende besøk hos en mann som ikke akkurat er kjent for rør, vinyl og horn, for å si det slik.

    Ved første besøk skrev jeg at det var så klokkerent at det gikk an å følge hver eneste tråd i musikken, og til og med skille hvor mye romklang som var benyttet på hver enkelt tråd. En slik mulighet til å nærmest "obdusere" et musikkstykke bøyde jeg meg i støvet for, skrev jeg, men jeg ville ikke ha det slik hjemme.

    Ved neste besøk var det ikke skiftet ut en eneste komponent, ei heller var det lagt til så mye som et mikrogram Glava. Til gjengjeld var det rattet en del i bassen (det er rikelig anledning til å EQe seg opp, ned og i mente). Denne gangen opplevde jeg lyden som mye mer varm, organisk og riktig. Det var fremdeles mulig å følge de små romklang-"halene", men de var nå litt maskert av en tydelig "varmere" klang.....Og alt dette med samme utstyr i samme rom.....

    I eget oppsett har jeg forøvrig vært med på å få bedre bass-"smekk" ved å ratte litt i diskanten, så for meg er lyden ikke nødvendigvis bare en funksjon av utstyret, men også av EQ.

    Mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ikke tåkeprat, nei, men jeg er ikke sikker på resonnementet dit.

    Noe av det mest interessante jeg har vært med på, var to påfølgende besøk hos en mann som ikke akkurat er kjent for rør, vinyl og horn, for å si det slik.

    Ved første besøk skrev jeg at det var så klokkerent at det gikk an å følge hver eneste tråd i musikken, og til og med skille hvor mye romklang som var benyttet på hver enkelt tråd. En slik mulighet til å nærmest "obdusere" et musikkstykke bøyde jeg meg i støvet for, skrev jeg, men jeg ville ikke ha det slik hjemme.

    Ved neste besøk var det ikke skiftet ut en eneste komponent, ei heller var det lagt til så mye som et mikrogram Glava. Til gjengjeld var det rattet en del i bassen (det er rikelig anledning til å EQe seg opp, ned og i mente). Denne gangen opplevde jeg lyden som mye mer varm, organisk og riktig. Det var fremdeles mulig å følge de små romklang-"halene", men de var nå litt maskert av en tydelig "varmere" klang.....Og alt dette med samme utstyr i samme rom.....

    I eget oppsett har jeg forøvrig vært med på å få bedre bass-"smekk" ved å ratte litt i diskanten, så for meg er lyden ikke nødvendigvis bare en funksjon av utstyret, men også av EQ.

    Mvh
    Veldig interessant! Og godt forklart. Det du skriver om besøk nr. 2 beskriver egentlig veldig godt det jeg søker. Og forsåvidt, det du skriver om første besøk beskriver det jeg velger bort, slik du gjorde det også. Det kan virke som at vi er ute etter samme lydideal, men du er bedre til å beskrive det enn meg :D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    «Skranglete» er ikke det første ordet jeg tenker på etter å ha lest innlegget til tkr :D
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ikke tåkeprat, nei, men jeg er ikke sikker på resonnementet dit.

    Noe av det mest interessante jeg har vært med på, var to påfølgende besøk hos en mann som ikke akkurat er kjent for rør, vinyl og horn, for å si det slik.

    Ved første besøk skrev jeg at det var så klokkerent at det gikk an å følge hver eneste tråd i musikken, og til og med skille hvor mye romklang som var benyttet på hver enkelt tråd. En slik mulighet til å nærmest "obdusere" et musikkstykke bøyde jeg meg i støvet for, skrev jeg, men jeg ville ikke ha det slik hjemme.

    Ved neste besøk var det ikke skiftet ut en eneste komponent, ei heller var det lagt til så mye som et mikrogram Glava. Til gjengjeld var det rattet en del i bassen (det er rikelig anledning til å EQe seg opp, ned og i mente). Denne gangen opplevde jeg lyden som mye mer varm, organisk og riktig. Det var fremdeles mulig å følge de små romklang-"halene", men de var nå litt maskert av en tydelig "varmere" klang.....Og alt dette med samme utstyr i samme rom.....

    I eget oppsett har jeg forøvrig vært med på å få bedre bass-"smekk" ved å ratte litt i diskanten, så for meg er lyden ikke nødvendigvis bare en funksjon av utstyret, men også av EQ.

    Mvh
    Det var mye kjent her ja. Jeg opplever også at forholdsvis moderate justeringer i EQ gir akkurat slike opplevelser som du refererer til. Med god tilgang til EQ kan man da med enkle grep endre hvordan musikken presenteres.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    I mine ører er det fin balanse mellom detaljer og musikalitet
    Noen liker det meget bra og andre er mer avmålt. Sånn tror jeg det alltid vil være.
    Det varierer jo også med klangbalansen som hver enkelt innspilling er skrudd sammen med og hvor høyt man ønsker å spille av musikken hjemme. Av nevnte grunn bruker jeg selv en instilling som jeg tenker på som smørefrie ski. Aldri helt ideelt, men heller ikke helt feil. Noen innspillingen kunne jeg med fordel latt blitt presentert med flere detaljer (litt lysere klang), andre med mer kraft i bunn eller mer varme. Så får man finne en løsning som passer en selv best.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det varierer jo også med klangbalansen som hver enkelt innspilling er skrudd sammen med og hvor høyt man ønsker å spille av musikken hjemme. Av nevnte grunn bruker jeg selv en instilling som jeg tenker på som smørefrie ski. Aldri helt ideelt, men heller ikke helt feil. Noen innspillingen kunne jeg med fordel latt blitt presentert med flere detaljer (litt lysere klang), andre med mer kraft i bunn eller mer varme. Så får man finne en løsning som passer en selv best.
    Enig.
    Det går definitivt an å ratte for mye, så det blir en slags one size fits all.
    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fikk meg en siste tur for året på Posten i går.

    0FA4979C-2887-406D-9ADF-F637AD3A76FA.jpeg


    Du vet at du har kjøpt og solgt en del når du bor sentralt i Oslo, og dama på post i butikk likevel kjenner deg igjen, vet navnet ditt og du slipper å oppgi hentekode...

    Denne fikk jeg kjøpt på Ebay i Tyskland et par dager før jul. Morsomt nok av en tysk lydtekniker, som på toppen av det hele hadde jobbet i Oslo med å bygge opp Oslo Broadcasting Center. Verden er fascinerende satt sammen.
    Denne modellen ble først og fremst valgt på grunn av pris og størrelse. Mindre betalingsvillighet på digitalsiden av systemet.

    Satte den opp midlertidig for å teste bittelitt på selveste nyttårsaften.

    A20C4031-766E-4497-848C-C11CB6DC02DD.jpeg


    Men fikk lirket den inn i digitalavdelingen i dag.

    F1FBF815-F122-43D5-AA88-16C295AC4AC4.jpeg

    69EA0066-3629-468B-AE0C-FD4D74624E74.jpeg


    Den er dessverre akkurat litt for lang, med strømkabelen jeg puttet i, og stikker derfor litt ut. Vurderer å sette dac der ekstern riaa og strømforsyning til Nottingham har stått, og CD-drev oppå benken. Det er to digitalinnganger på dacen - bnc og rca. Hadde håpet at det var mulig å ha både CD transport og DDC tilkoblet samtidig. Det er mulig, men ikke overraskende gikk reléet bananas når begge stod på samtidig. Og det er vel egentlig ikke så rart, når et digitalsignal må låses i synk mellom avsender og mottaker. LItt forvirrende å få to synksignaler inn samtidig. Var greit å teste ut dette på Dac 3 som jeg har lånt av @Kvad . Den er litt nyere enn min, og det verste som kan skje er den omtalte reléklikkingen. Min 13 år eldre Dac 3 har en lei tendens til å sende hvit støy ut i høyttalerne når den sliter med synk.

    Gøy å få mulighet til å spille CD igjen. Jeg kjøpte meg, for første gang på kanskje 15 år, CD-spiller igjen tidlig i høst. Da var det en Primaluna med innebygget dac. Nå altså Audio Note Dac, med eksternt drev.
    Hvordan låter det? Litt tidlig å konkludere, har lyttet lite - nyttårsfeiring i går, dagen etter i dag... Førsteinntrykket var at dette ikke var helt det samme som Primaluna, med negativt fortegn. Det var som det ofte er med Audio Note, det er ingen umiddelbar wow-opplevelse. Men så, etter å ha lyttet litt mer, oppdager man at dette var jo svært likandes og engasjerende, uten at det er så lett å sette fingeren på hvorfor. Og i dag skiftet jeg signalkabel. Da skjedde det mer i bassen, mellomtonen var ikke så trang mer og generelt et mer åpent og dynamisk lydbilde. Jeg gikk nedover i pris på lydkabel.Så, jeg tror dette gir mersmak. Faktisk har jeg mulighet for å kjøpe en brukt CDT2 transport og vurderer det. Hadde ikke tenkt å oppgradere digitalt også, men det er så sjeldent slike muligheter dukker opp. Veldig usikker på akkurat dette, da jeg har investert såpass mye på vinylsiden nå. En annen ting er også om nåværende dac er bra nok til å få godt nok utbytte av en CDT2. Og så var det dette med betalingsvilligheten på digitaldelen, da...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du virker ikke helt overbevist ifht de kvaliteter drevet har? Har du kikket inne det, hvulket drev Peter har basert det på? En gammel Rega Planet hadde vært artig å teste på en slik dac som din :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Å kom igjen nå Atlerovik, flesk til på det AN CDT2 drevet ;)
    Det er kanskje en tanke å spre "boksene" litt, og leke litt med føtter og underlag slik at nerdefaktoren økes?
    Knakende flott tråd detta :cool:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det er riktig oppfattet, HCS. Nei, har ikke kikket inni det, og akkurat nå gidder jeg ikke dra det ut igjen :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk, Powerpoint! Det er akkurat slikt jeg trenger, at noen pusher meg til å ta avgjørelsen! 😁 Det er et Philips CDpro drev med Black Gates på innsiden. Ordentlige saker.

    Har nerdet med føtter og slikt tidligere, uten å oppleve så mye effekt. Men, har ikke tenkt å ha det så trangt som det er i digitalavdelingen nå.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Har fulgt trådstartes reise til en viss grad da jeg en periode var hektet på Harbeth høyttalere. Jeg har ingen erfaring med AN produkter annet enn å ha lest mange gode omtaler opp igjenom årene. De spiller sikkert kjempefint. Litt eldre Doxa kjenner jeg til, både elektronikk og høyttalere, fine saker. Tillykke med denne tråden :)

    Med fare for å starte det nye året på den negative siden; jeg stusser over at Beetlebug får pepper for det han bringer på bane. Jeg opplever BB, på generelt grunnlag som en gentleman på alle vis. Han bringer på bane en historie om AN jeg ikke var kjent med. Dersom dette stemmer er det svært alvorlig for merkevaren AN og for den nevnte PQ, noe jeg mener eiere bør tåle å høre/ lese og må forholde seg til og ikke minst ta stilling til.... derav mener jeg det er et innspill til tråden/ debatten som du etterspør.

    Vh
    Det hadde vel vært bedre om BB hadde skrevet det i vennetråden til AN, ikke i en hjemmetråd?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Husk, muligheten til å bruke penger kommer sjeldent tilbake. Og jo mer penger man bruker på noe som gjør liten forskjell jo bedre gror nevroser og anger. Det er tross alt det som holder oss i live. Du kan ikke starte 2021 med «nei» og begrensning, nei, flesk til! Digitalt har dessuten en tendens til å falle i verdi så skal man få brukt mye penger på det gjelder det å henge i.

    Spøk til revolver: Gratulerer med nytt drivverk 😊. Fikk du testet dacen opp mot PrimaLuna? Jeg tipper dacen gjør mer enn drivverket.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hehe, med venner som deg - hvem trenger fiender, Fosse?!? :D Som nyeste medlem i Oslo Vinylklubb, burde jeg vel helst kastet ut alt som formidler musikk fra 1 og 0? :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    DETTE har jeg tenkt på lenge! Tankene har gått omtrent slik: «Nei, nå har jeg jo kommet så langt, jeg har egentlig landet. Ikke vits å lage noen egen tråd nå....»
    Det er aldri for sent- og absolutt en vits i å lage sin egen tråd :) .
    Gratulerer. Tråden skal følges.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.708
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg opplever ikke at du har noe å beklage! Jeg liker engasjementet :) Og den siste setningen din kunne jeg mer eller mindre ha skrevet selv, så det stemmer nok at vi er nokså enige. Bortsett fra at jeg kan bli ganske stressa av å tenke på at vinyloppsettet kan ha avvik! 🤣 :oops:
    Takker!
    Jeg synes dette er svært så hyggelig og givende å diskutere.
    Det setter hodet i gang, trigger refleksjoner og det å sette ord på egne prioriteringer og preferanser.

    Tenk avvik som signal-/støyforhold, kanalseparasjon, wow/flutter ..... Da taper vinyl med glans kontra CD/streaming.
    Men bryr vi oss? :D :D

    Æsj! Det ble tåkeprat, ja? Var redd for det :oops: Den er vrien å beskrive, denne her. Jeg har sammenliknet to ulike modeller av utstyr med samme funksjon, for eksempel en dac. I det ene tilfellet hører man ALT som skjer i lydbildet, den minste detalj blir fremtredende og tydelig. Samtidig blir ALT prioritert, slik at det blir vanskelig å forholde seg til. Det kan umiddelbart høres imponerende ut, men går over til å bli slitsomt etter hvert. På den andre siden har man komponenter som fremstiller musikken som en balansert pakke. Der man ikke blir så opptatt av enkeltdeltaljer, men heller helheten i låta. Detaljer dukker opp her og der, når det er naturlig. Noen deler av lydbildet blir nedprioritert, ikke alt blir fremstilt like tydelig. Dette er en mer naturlig og lyttevennlig lyd etter min mening. En enkel analogi er listepop som kan være fengende og «wow» med en gang man hører det, men som man fort blir lei av. Kontra albumet som man ikke liker noe særlig de 4-5 første gjennomlyttingene, men som ender opp med å følge deg resten av livet når du først lærer deg å like det.

    Var det mer forståelig, eller bare enda mer tåke?
    Mer forståelig (y)
    Men jeg synes at noen av betraktningene slår hverandre på pungen (for ikke å bruke det kraftige uttrykket "i hjel")

    DAC1 som viser frem alt som skjer og prioriterer alt. Er ikke dette også balansert?
    Jeg tror at det nettopp ikke er balansert fra DAC1, men en prioritering av visse aspekter som belyser detaljene for mye. Typisk for mye nivå/fokus der øret er mest følsomt. Derfor blir det slitsomt etter hvert.

    Eventuelt kan det også være balansert, men såpass uvant å få alt presentert likt at det er vanskelig å slappe av og lytte seg inn i musikken.
    Jeg har det ofte sånn med nye anlegg, det tar tid å lytte meg inn på lyden og hvordan anlegget presenterer for å kunne høre musikken og hva jeg egentlig synes. Mener også at alt det uvante ofte høres ut som noe annerledes og dermed bra, og at det negative tar lengre tid å legge merke til.
    Liker sammenligningen med listepop, og for å slenge på noe annet, TV-apparater i butikken og innstillingene på det samme apparatet hjemme.
    En slags konklusjon mens jeg tenker og skriver samtidig - så bjørn med meg - er kanskje at vi nettopp skal tillate oss å løfte opp mangel på wow i starten som noe positivt, og noe som gjør at det er verdt å bruke tid på mer lytting?
    Det kan jo hende at dette vil bety lavere frekvens på utbytting i anlegget, mindre hopp fra wow til wow.

    Noen eksempler fra eget hifiliv som (kanskje) forklarer noe av mine prioriteringer.
    - Harmonic Technology Pro9+ høyttalerkabler kontra Blue Jeans Ten White. Fullstendig grisebank og seier til HarmTech hver gang i alle runder med alle kabler, helt til jeg prøvde/turte å gå inn i det litt annerledes. Da oppdaget jeg at HarmTech faktisk legger på litt ekstra deilighet i bassen og piff i toppen. Etter å ha konstatert dette og lytter videre så høres disse avvikene forstyrrende ut, og BJC mer balansert uten å fremheve noe.
    - Audionet SAM G2 forsterkeren. Vinner aldri en sammenlignings-test. Men har så mye "indre detaljer" i måten musikken gjengis på at det er nesten utrolig. Men, ja, det kan også oppleves kjedelig.
    - Icon Audio BA3 rørbuffer, inni kjeden eller ikke. Spesielt den nederste bassen oppleves tydeligere og strammere uten rørene innkoblet. Men jeg har overbevist meg selv om at dette er fordi det mangler noe oppover i bassen og nederst i mellomtonen som rørene fyller inn og som gjør at det låter mer balansert på bekostning av imponator nederst.

    Du får meg til å reflektere over egne valg, og faktisk kunne forstå og forklare dem bedre, gjennom praten i tråden din.
    Takk for berikelsen, herlig start på hifi-året 2021! :cool:

    Når du skriver.
    Noen deler av lydbildet blir nedprioritert, ikke alt blir fremstilt like tydelig. Dette er en mer naturlig og lyttevennlig lyd etter min mening.
    ...så tenker jeg at dette er mat for mange diskusjoner.
    Men en rask betraktning er at du fikk meg til å tenke på hvordan det er mulig å bygge rimelige oppsett som gjør tilnærmet alt korrekt. For deg.
    Det er "bare" å finne komponenter som prioriterer ned de delene av lydbildet du uansett ikke bryr deg om. :)

    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg vært en times tid i lydhimmelen! :love: 🤩

    Med denne:

    8D3C2E23-B31F-44EE-B0CF-A851E0690589.jpeg


    Og med denne:

    F9E1DE01-D783-42AF-86C6-7054FEB93C58.jpeg


    Audio Notes aller første forsøk på å lage en dac (ikke spør meg hvorfor de kalte den Dac 3). Boks nr. 114 som gikk ut fra Audio Note fabrikken med betegnelsen dac. Den gamle PCM63-K chipen, med oversampling og filtere, som de nå har gått bort fra. Alt som et ledd i forbedring av lyden.
    Men, det er noe med lydkarakteristikken i denne som nærmer seg magi! Den har en «kropp» som er helt fantastisk. Sagt mer teknisk: en nedre mellomtone til å dø for. Og samtidig en silkemyk, tilbaketrukket topp som er akkurat nok tilstede til at det ikke blir ullent. Mark Knopflers stemme blir så fyldig som den skal være - det er ikke hodeklang, det er brystklang. Og hals og mage! Samme med gitaren - Gibsonen hans er så autoritær fyldig og kraftig at det er en nytelse å høre på! Det er få ting som er så kjedelig når Mark Knopflers stemme og gitar mangler denne fyldigheten. Og lite (i musikksammenheng) som er så deilig som når dette funker optimalt. Som nå. Denne plata har aldri vært så fin, lydmessig.
    Dette er rett og slett en merkelig god dac! De fikk det visst til på første forsøk. Er det mangler med lyden? Helt sikkkert! Den kunne sikkert vært noe strammere i bass. Og den burde sikkert vært noe mer oppløst og detaljert. Men hvis jeg må velge, velger jeg dagens versjon, det vil si versjonen fra 1994 :D Nå har jeg faktisk komponenter på vei fra Hifi Collective. Men jeg blir nesten litt nervøs for å sette dem inn.

    Ser ut som at jeg kan leve godt med CDT Zero! Men, mon tro hvordan det ville låte med CDT-Two?? :oops:

    Edit: som @Cash 63 sa da han hørte streamet musikk på denne dacen: «Det låter jo nesten mer analogt enn platespilleren!»
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Tenk avvik som signal-/støyforhold, kanalseparasjon, wow/flutter ..... Da taper vinyl med glans kontra CD/streaming.
    Men bryr vi oss? :D :D
    Ja, vi bryr oss. Derfor justeres platespiller om og om igjen, verktøy kjøpes og råd og innspill testes ut. Og så justerer man igjen. Det gjør i hvert fall jeg :)

    Du får meg til å reflektere over egne valg, og faktisk kunne forstå og forklare dem bedre, gjennom praten i tråden din.
    Takk for berikelsen, herlig start på hifi-året 2021! :cool:
    Det var utrolig hyggelig skrevet! Tusen takk. Denne type tilbakemeldinger gjør det jo enda finere å «drive» sin egen tråd. Da fortsetter jeg litt til ;)

    Når du skriver.
    Noen deler av lydbildet blir nedprioritert, ikke alt blir fremstilt like tydelig. Dette er en mer naturlig og lyttevennlig lyd etter min mening.
    ...så tenker jeg at dette er mat for mange diskusjoner.
    Men en rask betraktning er at du fikk meg til å tenke på hvordan det er mulig å bygge rimelige oppsett som gjør tilnærmet alt korrekt. For deg.
    Det er "bare" å finne komponenter som prioriterer ned de delene av lydbildet du uansett ikke bryr deg om. :)
    Betraktningen din her avslører at du ennå ikke har skjønt hva jeg mente. Men jeg lar det ligge for nå. Så får vi se om lyset tennes videre utover i tråden.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Ja, vi bryr oss. Derfor justeres platespiller om og om igjen, verktøy kjøpes og råd og innspill testes ut. Og så justerer man igjen. Det gjør i hvert fall jeg :)
    He he, ja samtidig som det er det en uro bak i hodet som undrer på om han som har kontrollen nå muligens bør få seg en realitetssjekk :)

    Men din bakgrunn, har du noengang forsøkt parallell prosessering med hifi komponenter?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Usikker på hva du mener her, PeriodeLytter. Har kjørt parallell komprimering ved mix i studio, men ikke noe parallelt i hifi-sammenheng. Utdyp, gjerne! :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg vært en times tid i lydhimmelen! :love: 🤩


    Edit: som @Cash 63 sa da han hørte streamet musikk på denne dacen: «Det låter jo nesten mer analogt enn platespilleren!»
    Er nettopp dette jeg aldri blir lei av med AN. Intriguing som enkelte utlendinger ville sagt, hvordan man kan oppleve feil og mangler, men disse blir stedig overskygget av det musikalske budskapet. :)
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Er nettopp dette jeg aldri blir lei av med AN. Intrguing som enkelte utlendinger ville sagt, hvordan man kan oppleve feil og mangler, men disse blir stedig overskygget av det musikalske budskapet. :)
    Nettopp! Og der oppsummerer du elegant det jeg har prøvd å forklare et par ganger ovenfor. (y)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Usikker på hva du mener her, PeriodeLytter. Har kjørt parallell komprimering ved mix i studio, men ikke noe parallelt i hifi-sammenheng. Utdyp, gjerne! :)
    Samme teknikk ja. Har lenge lekt med tanken på å få laget meg en split/miks boks slik at jeg kan teste lignende konsept med preamper og rene effekter.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hmm....skeptisk :unsure: Har du noen linker til noen som har gjort dette?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Hmm....skeptisk :unsure: Har du noen linker til noen som har gjort dette?
    Ikke sett det gjort på stereoanlegg nei. Men etter at jeg i mer enn 20 år var av oppfatning at tonekontroller er fy på stereoanlegget, — for så bli overbevist med fordelene en EQ i det digitale doemenet kan ha har jeg gjort meg selv mer tilgjengelig om ideen at jeg som sluttbruker har lov å påvirke master'n ;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Sluttbruker har lov til å gjøre hva han/hun vil med lyden ;)

    Spent på resultatet! Hold oss oppdatert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn