En lydmanns bekjennelser - i stua til atlerovik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Beklager ihht til AN sine rør
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Har nå kjørt ca 80 timer på Acme 300b rør - tålmodighet - lyden går fra sandpapir til ( ikke akkurat) fløyel etterhvert! Iflg AN sine 300b savner jeg fremdeles litt - men som sagt tålmodighet M
    Standard AN 300B-rør er vel Psvane Hi-Fi series?
    Sandpapir-analogien kjøper jeg ikke helt, men aksepterer at det blir enda bedre de første 200 timene... :)

    Jeg er lat, men håper å sette inn "super-rørene" i løpet av helga.... Får finne fram noe god vin, så det blir en happening. 🍷
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takker til Atle for hyggelig besøk, og jeg er alltid glad for å bidra til spredning av god musikk på et godt anlegg!
    Altså, det er disse opplevelsene hifi er til for! Hva spiller det for rolle for oss to, Atle, hvor jævelig dette oppsettet måler, og om det er en separat mellomtone på Doxa-høyttalerne, når musikk av alle slag bare fullstendig feier over oss uten skrupler?? Oh, don't get me started igjen. På tide å logge ut igjen, og bli der, for...:

    I dag har jeg benyttet sjansen til å handle inn et par Psvane 300B Acme, + et par smårør, så neste gang blir det enda bedre, Atle!!

    😈😈😈
    Hmm, du som er litt rocka, høy og eh lys.. 😁... Hva med 4300 røret, litt mer stå-på... Om en ønsker det.. Skal gi deg et alternativ såklart, grei som jeg er.. Og da, viola:


    Var det forresten dette vi hørte om hvor Peter hadde robba ei gruve i Brasil? 🙂
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    AN 4300E rør er det jeg sikter til
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    @HCS: Det var historien, ja :) (Var flere rørtyper involvert, men uansett....)
    Ser ikke bort fra at jeg kjøper inn et par sånne også etter hvert. Noe må jeg jo holde på med nå som jeg ikke har en annet oppsett som skal beskrives hver tredje uke... :)
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Kan anbefales - ACME er gode rør men hva med WE 300b ? Hold this space har både AN 4300E , Linlai We300b, Psvane Acme m fl på utprøvning!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Du vet, benevnelsen "skrammel", er en slags kjærlighetserklæring til dette merket som så umerkelig setter spor 🙂. Mykhet, ja, ser den. Kanskje ordet "organisk" og kan brukes, eller det forslitte "naturlig". For meg er det elektronikken som er det magiske. En høyttaler, som skulle vært artig å hørt flue watt AN på, er Musical Affairs. Det jeg hørte fra den, i et visst segment, har jeg ikke hørt siden.
    Jeg skjønte at skrammel ikke var bokstavelig og negativ ment, ja :) Og er - så langt - enig i at det er elektronikken som skaper magi. Takk for tipset med Musical Affairs! De har jeg faktisk aldri hørt om, men skal sjekke ut. Har du hørt Doxa 8.2?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takker til Atle for hyggelig besøk, og jeg er alltid glad for å bidra til spredning av god musikk på et godt anlegg!
    Altså, det er disse opplevelsene hifi er til for! Hva spiller det for rolle for oss to, Atle, hvor jævelig dette oppsettet måler, og om det er en separat mellomtone på Doxa-høyttalerne, når musikk av alle slag bare fullstendig feier over oss uten skrupler?? Oh, don't get me started igjen. På tide å logge ut igjen, og bli der, for...:

    I dag har jeg benyttet sjansen til å handle inn et par Psvane 300B Acme, + et par smårør, så neste gang blir det enda bedre, Atle!!

    😈😈😈
    Hehe. Så så, Håkon, dette går så fint så...bare rolig nå....her i denne tråden er vi bare kultiverte og ordentlig mennesker som vil hverandre vel. Her kan du finne hvile 😇

    Men for å svare på spørsmålet ditt; det er meg revnende likegyldig, for å vær helt ærlig. Benytter sjansen til låne et uttrykk fra @Karmana som jeg likte veldig godt; jeg driver med MyFi - og er stolt av det :D

    Gledet meg fra før av, og gleder meg nå enda mer til neste gang!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg skjønte at skrammel ikke var bokstavelig og negativ ment, ja :) Og er - så langt - enig i at det er elektronikken som skaper magi. Takk for tipset med Musical Affairs! De har jeg faktisk aldri hørt om, men skal sjekke ut. Har du hørt Doxa 8.2?
    Har hørt Doxa på messe, og ute i residensen hos Håkon. Meget god høyttaler, som fremhever det Audio Note er gode på. Vi var å besøkte, nå avdøde konstruktør Hans i den lille byen Putten i Nederland, i hans lille hule. På gitt materiale var det som artistene stod i rommet. Ikke en høyttaler for det mest dynamiske, men med et nærvær som sjelden høres.
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Vi var å besøkte, nå avdøde konstruktør Hans i den lille byen Putten i Nederland, i hans lille hule. På gitt materiale var det som artistene stod i rommet. Ikke en høyttaler for det mest dynamiske, men med et nærvær som sjelden høres.
    På de siste MA er det hvertfall dynamikk :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.860
    Antall liker
    17.393
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Herlig å følge utviklingen i anlegget ditt. Flotte bilder og velformulerte beskrivelser! :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Har hørt Doxa på messe, og ute i residensen hos Håkon. Meget god høyttaler, som fremhever det Audio Note er gode på. Vi var å besøkte, nå avdøde konstruktør Hans i den lille byen Putten i Nederland, i hans lille hule. På gitt materiale var det som artistene stod i rommet. Ikke en høyttaler for det mest dynamiske, men med et nærvær som sjelden høres.
    På de siste MA er det hvertfall dynamikk :)
    Hvor kan man høre slikt?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Er ikke helt sikker enda da de låter veldig bra.
    Å, jeg tenkte på om du selger dem som forhandler, siden det står bransjeaktør under nicket ditt :D Men da skjønner jeg at du ikke er forhandler av disse.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kunne vært et prosjekt å tatt de med innover til Oslo @Zulu ,testet de på helt grei elektronikk hos Atle 🙂
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    ...er det mer du ikke har fortalt om, nå som kontingent er innbetalt og medlemskapet ikke er reversibelt? :unsure::devilish::eek:

    Ha en strålende helg, du!

    :love:
    Tenkte å ta det litt sånn gradvis, fremover. Sikkert best på den måten.

    Har forresten ikke fortalt at jeg har tenkt å spørre om du har lyst til å komme på et lite kaffe- og pickup-monteringsbesøk når alle bestilte vinylrelaterte produkter en gang er på plass. ;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Kunne vært et prosjekt å tatt de med innover til Oslo @Zulu ,testet de på helt grei elektronikk hos Atle 🙂
    Med forbehold om at jeg dessverre ikke var til stede i geografitimen, ser det nå ut som at dere ikke bor sånn fryktelig langt i fra hverandre. Synes dette var et strålende forslag, og foreslår tilbake at dere kommer, begge to :D
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å ta det litt sånn gradvis, fremover. Sikkert best på den måten.

    Har forresten ikke fortalt at jeg har tenkt å spørre om du har lyst til å komme på et lite kaffe- og pickup-monteringsbesøk når alle bestilte vinylrelaterte produkter en gang er på plass. ;)
    Ehhh, har du ikke hørt? ...at jeg er den aller beste, i hele landet, ja kanskje hele Norden, til å DREEEEPE sånne små kryp av det som kalles pickup'er. Men, dersom du insisterer, så kommer jeg gjerne - for å pynte på statistikken :love:
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ehhh, har du ikke hørt? ...at jeg er den aller beste, i hele landet, ja kanskje hele Norden, til å DREEEEPE sånne små kryp av det som kalles pickup'er. Men, dersom du insisterer, så kommer jeg gjerne - for å pynte på statistikken :love:
    Jeg har nettopp flyttet og oppjustert innboforsikringen ;) Tenkte jeg skulle legge inn noen aksjer hos toppledelsen i Oslo Vinylklubb, ved å la deg få prøve igjen. Dessuten, så hadde det jo vært sabla hyggelig om du kom på besøk til meg også, en gang! 😁
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fint og et herlig oppsett. Forestiller meg at det spiller musikk etter mitt hjerte. Grattis! :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Dagens fundering: rør, nærmere bestemt rør til P2 SE Signatur.

    2 x 6SL7
    4 x 5881 / 6L6WGB

    Torsdagens besøk hos Håkon fikk meg altså til å tenke en hel del - eller; enda mer enn jeg allerede gjorde - på lyd. Vi snakket en del om P2’en og Håkon mener, interessant nok, at man må relativt langt opp i AN-hierarkiet for å matche denne. Men, man kan leke med rør. Det står forholdsvis rimelige rør i den nå, og jeg kunne tenke meg å prøve noe mer eksotisk. Jeg skjønner at den ikke kan låte som om den har 300B-rør, men jeg ønsker å se om det går an å bevege seg i den retningen, lydmessig. Det jeg er ute etter er altså nærmere det jeg beskrev av lyd hos Håkon.

    Derfor er jeg i dag ute etter råd fra dere som leser denne tråden.

    Hva har dere av gode rør-anbefalinger relatert til det ovenfor?
    Går det an å bruke andre enn det som står listet? Må det for eksempel være 6L6WGB, eller kan det være hvilke som helst «endinger» etter 6L6?

    Edit: Og hvilke av disse påvirker lyden mest?
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det rekker at de heter 6L6, bokstavene deretter er varianter over samme røret.

    Sjekk denne tråden: https://forums.stevehoffman.tv/threads/best-new-production-6l6gc-tubes.493821/

    Jeg ville ellers fyrt av en mail til Audio Note, de har en av verdens mest unike samlinger av rør, og kan sikkert foreslå noe sinnsykt eksotisk og dyrt for deg... ;)
    Hehe. Mulig at eksotisk ikke var det optimale ordet å bruke her :) Men takk for tipset om tråd! Skal leses.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Om noen andre er interessert i det samme, det ble linket til en annen tråd fra tråden Håkon tipset om. Ganske interessant lesning:

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Vedrørende 6SL7 så har jeg preferert RCA-varianter så langt, om varme og åpen mellomtone er det du søker mer av.

    BF5CD2D2-2835-4ED4-9FB2-C011E33E9230.jpeg
    2350CF2C-D07C-4E4F-9357-8A3F04D7E14D.jpeg
    214504A8-E0A2-45E8-A51B-298A6AEC552E.jpeg
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    6.704
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nettopp flyttet og oppjustert innboforsikringen ;) Tenkte jeg skulle legge inn noen aksjer hos toppledelsen i Oslo Vinylklubb, ved å la deg få prøve igjen. Dessuten, så hadde det jo vært sabla hyggelig om du kom på besøk til meg også, en gang! 😁
    Har tro på Grumpy jeg. Det går nok bra:unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn