En litt huslig tråd... OBS..OBS...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

Thomas1

Gjest
    Jeg har en god oppskrift på stekte kjellerlemmer hvisjeg finner den ;)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.368
    Torget vurderinger
    1
    Pokker ... nå begynner jeg å bli alvorlig sulten ...

Et lite mat-tips som skiller klinten fra hveten:
    Varmrøkte reinsdyrhjerter fra Lailas Reinkjøtt på Rogne («sesongen» starter noen uker etter reinsdyrslakta). Hjertene skjeres opp i ca 1,5-2 cm tykke skiver, stekes raskt i panne på høy varme. Stekepanna (med hjertene i) kokes ut med en skvett boch-øl eller porter (stout synes jeg blir litt i kraftigste laget, andre varianter over temaet maltøl kan fungere meget bra, herunder vørterøl), som benyttes i sausen. Anbefalt saus: en kladd med god rømme (Brimi eller fra Rørosmeierier) varmes opp med et passende utvalg av stekt sopp (sjampinjong, aromasopp, kantarell, evt. også tørket steinsopp) og stekt løk (f.eks. «banan sjalotter»), sammen med ølet fra stekepanna; krydres etter smak med med timian, eienbær, ekstragon og basilikum evt. salt og pepper. Serveres med bakte poteter, kryddersmør og nykokt/dampet mais, evt. også stekte grønsaker og tyta.

mvh
    KJ

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Hvis noen trenger noen gode kake-oppskrifter er det bare å spørre, men noe sier meg at dere kanskje ikke baker så mye...? ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Re: Kråkemiddag for 2

Fang ei kråke i et tomt bosspann (åte i bunnen, kråka kommer seg ikke ut, ta på arbeidshansker og knekk nakken på den).  Plukkes og renses.  Brunes i jerngryte 1 times tid.  Hjertet og leveren kjøres i blenderen, og brukes i sausen sammen med pepper og hvitløk.   Lag en kraftig viltsaus med en god del rømme.  Server med erter, kokte poteter og rørte tyttebær.  

Hvis du inviterer svigermor, trenger du 2 kråker.  
    Du glemte et par ting til oppskriften din:

1 ss ryggavskrap fra en frosk, 3 vorter, 2 mus, 1 slangetann, 1 rottehale. Og dette blandes altså i en svart jerngryte som tidligere nevnt...

Er det forresten noen som husker oppskriften på Georg's magiske medisin...?
    Den burde gjøre susen både som forrett og vaskemiddel !!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.641
    Hvis noen trenger noen gode kake-oppskrifter er det bare å spørre, men noe sier meg at dere kanskje ikke baker så mye...?    ;)
    Freia gulrotkake ;D
    Jeg husker ikke oppskriften, men den står på pakken.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Man trenger ikke dessert. Det er bare å spise nok kjøtt.

Dessert må med.

GELE SPECIAL

DETTE TRENGER DU:

En pakke gele (velg farge og smak selv)
    Sprit (60% fra polet er best. Hjemmelavd er forbudt og kan sette vond smak)

SLIK GJØR DU

Lag gelen som det står på pakken. Men bruk bare halvparten av vannet.
    La gelen stå til den er litt kald og begynner å bli stiv.
    Bland i spriten og la den stå til den er helt stiv.
    Server med vaniljesaus og eller krem.

Dette er en desert som kan gjøre selv de kjedeligste selskap om til ville rølpefester.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Du glemte et par ting til oppskriften din:

1 ss ryggavskrap fra en frosk, 3 vorter, 2 mus, 1 slangetann, 1 rottehale. Og dette blandes altså i en svart jerngryte som tidligere nevnt...

Er det forresten noen som husker oppskriften på Georg's magiske medisin...?
    Den burde gjøre susen både som forrett og vaskemiddel !!

Du har tydeligvis ikke peiling på mat.

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Hva smaker kråke? Har spist mye, men kråke har jeg ikke vært borti.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Pasta Carbonara
    Fres bacon i små biter på panna med litt fett. Tilsett en pakke krem-fløte. Skru ned varmen og la koke ned til den blir tykk.

Sett samtidig på noe god pasta etter smak.

Knus 3 egg i en bolle, tilsett store mengder hakket fersk persille, nykvernet pepper og litt salt (ikke for mye, baconet er salt i seg selv). Du kan også ha i litt basilikum eller annen krydder, men ikke så mye at det overdøver persillen.

Sil pastaen, vend den med litt olivenolje, hell over bacon/fløteblandingen, og ha til sist i eggeblandingen. Rør skikkelig rundt slik at alt blir godt blandet. Sett på bordet og høvle litt parmesanost over toppen.

Kjapt og gæli.
    knut
    Lurte litt på denne i dag, den så jo god ut, og har laget noe lignende før, men disse eggene på slutten lurer jeg litt på. Skal de blandes inn helt på slutten og vil de ikke klumpe seg, eller bli litt suppete, det virket litt rart... Men du garanterer for at dette blir bra??
    Skal eggene piskes litt eller?
    Går det uten persille og, for det har jeg ikke... :-/

T

Thomas1

Gjest
    egget skal vel egentlig klekkes på toppen av retten når den blir servert?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4

Du har tydeligvis ikke peiling på mat.
    Hehe, trodde du spøkte jeg (er fremdeles litt usikker..::)).
    Jeg har bare ikke hørt om at noen spiser kråke. Kan ikke engang finne oppskrift på kråke i "Ekte mannfolkmat"...

Men på den annen side er det vel få levende vesener som ikke kan spises:)

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Hehe, trodde du spøkte jeg (er fremdeles litt usikker..::)).
    Jeg har bare ikke hørt om at noen spiser kråke. Kan ikke engang finne oppskrift på kråke i "Ekte mannfolkmat"...

Men på den annen side er det vel få levende vesener som ikke kan spises:)
    Kråke spises, og smaker godt. Noen foretrekker retten sammen med rør, men selv synes jeg balansert transistor fungerer best.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nå har jeg testet ut den kyllingretten din to ganger Honkey, og den er god den, men siden jeg nå har tatt noen kyllingfileter ut av frysen i dag, så hadde det vært kjekt med litt andre forslag til tilbereding og...
    Noen som har noen flere gode tips til middag basert på kyllingfileter...?

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Inndeling og sortering av vasketøy er en vitenskap. Jeg har 5 standardhauger for tøy:
    * Farget 40
    * Hvitt/lyst 40
    * Farget 60
    * Hvitt/lyst 60
    * Ømfintlig tøy som ull/silke etc.

Til disse har jeg tre ulike vaskemidler:
    * Vanlig for farget tøy (uten blekemidler)
    * Vanlig for hvitt/lyst tøy (med blekemidler)
    * Ull/silkevaskemiddel

Men så kommer det et og annet nytt, farget plagg inn i haugene, spesielt er det "farget 40" som er kritisk. Og ofte er det nettopp rødfarge som farger av. Heldigvis er dette den desidert største haugen. Så når jeg vasker den haugen, så hender det svært ofte at jeg skiller ut tøy som er rosa, rødt og lilla for seg og vasker separat. Spesielt gjelder dette dersom det kommer nye, røde plagg i hus. Og vips, så slipper man å vaske nye, røde plagg alene.
    Kona har forresten et triks for å sjekke om et plagg farger. Kjøp billige, hvite gas-kluter og legg en slik sammen med vasken. Da vet man raskt om det farger, uten å ødelegge dyrere plagg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.683
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg testet ut den kyllingretten din to ganger Honkey, og den er god den, men siden jeg nå har tatt noen kyllingfileter ut av frysen i dag, så hadde det vært kjekt med litt andre forslag til tilbereding og...
    Noen som har noen flere gode tips til  middag basert på kyllingfileter...?
    Fres filetane i olje. Har du piripirikrydder, er det flott. Elles krydder etter smak.
    Skjer poteter i skiver og lettkok dei. Legg dei i ei eldfast form, hell over fløyte. Legg filetane på toppen. Salt + pepar, og steik det i omnen ca 35 min. mot slutten dekkjer du alt med riven ost (helst med litt smak) og har det inn att i omnen til osten vert gylden (om du ikkje brukar Jarlsberg, altså - då vert osten ikkje gylden uansett)
    Litt salat er sunt attåt. Personleg ville eg gjerne hatt (tynt, kaldt) øl til.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Inndeling og sortering av vasketøy er en vitenskap.  Jeg har 5 standardhauger for tøy:
    * Farget 40
    * Hvitt/lyst 40
    * Farget 60
    * Hvitt/lyst 60
    * Ømfintlig tøy som ull/silke etc.

Til disse har jeg tre ulike vaskemidler:
    * Vanlig for farget tøy (uten blekemidler)
    * Vanlig for hvitt/lyst tøy (med blekemidler)
    * Ull/silkevaskemiddel

Men så kommer det et og annet nytt, farget plagg inn i haugene, spesielt er det "farget 40" som er kritisk.  Og ofte er det nettopp rødfarge som farger av.  Heldigvis er dette den desidert største haugen.  Så når jeg vasker den haugen, så hender det svært ofte at jeg skiller ut tøy som er rosa, rødt og lilla for seg og vasker separat.  Spesielt gjelder dette dersom det kommer nye, røde plagg i hus.  Og vips, så slipper man å vaske nye, røde plagg alene.  
    Kona har forresten et triks for å sjekke om et plagg farger.  Kjøp billige, hvite gas-kluter og legg en slik sammen med vasken.  Da vet man raskt om det farger, uten å ødelegge dyrere plagg.

Joda høres riktig ut dette, noenlunde samme opplegg her sånn til vanlig, pleier å vaske håndklær og vaskekluter for seg gjerne enda litt varmere og.

Problemet er de nye plaggene ja, for jeg putter også av og til oppi et farget plagg sammen med lyst når jeg vet at det bør være ferdig med å farge av, men så kan det hende at det i forrige vask ble vasket med noe som var nytt, og litt av denne fargen kan henge igjen... osv.

Prøvde faktisk ut akkurat det du skriver med klut i, og den ble rosa, og det ble jo den hvite kragen og... selv om skjorten ble vasket helt for seg selv. :-/

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Fres filetane i olje. Har du piripirikrydder, er det flott. Elles krydder etter smak.
    Skjer poteter i skiver og lettkok dei. Legg dei i ei eldfast form, hell over fløyte. Legg filetane på toppen. Salt + pepar, og steik det i omnen ca 35 min. mot slutten dekkjer du alt med riven ost (helst med litt smak) og har det inn att i omnen til osten vert gylden (om du ikkje brukar Jarlsberg, altså - då vert osten ikkje gylden uansett)
    Litt salat er sunt attåt. Personleg ville eg gjerne hatt (tynt, kaldt) øl til.

Det ble en wok-variant i dag, litt kina-aktig med saus av soyasaus, chili osv., men skal prøve denne en annen gang. Jarlsberg er helt klart den beste osten!

Bare eggeplommen, javel, det sa ikke knutinh noe om nei, men det gikk forsåvidt bra med hele egget oppi også. Og helt uten persille. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn