En liten justering av virkeligheten

A

ANM

Gjest
Har alltid ansett Pickupen som den viktigste komponenten for å påvirke lydbildet og kan hende den fortsatt er det.

Nå har jeg derimot fått en liten kalddusj og innsett at drivverk og arm nok har langt større innflytelse på lydbildet enn jeg ved tidligere forsøk har opplevd. Det er ikke slik at jeg trodde at arm og drivverk var irrelevant, bare at disse komponentene påvirker lydbildet på områder jeg ikke så for meg.

Klart jeg ha nå skiftet både arm og drivverk, så hvilke av disse to som påvirker hva skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg om, kan kanskje konkludere med at PU+arm+drivverk=lyden du hører og at min Cadenza Red hadde mer å by på enn jeg først trodde.

Jeg er forresten i ekstase om dagen, men det tror jeg nok jeg tryggest utdyper i en vennetråd.;D

Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
791
Har alltid ansett Pickupen som den viktigste komponenten for å påvirke lydbildet og kan hende den fortsatt er det.

Nå har jeg derimot fått en liten kalddusj og innsett at drivverk og arm nok har langt større innflytelse på lydbildet enn jeg ved tidligere forsøk har opplevd. Det er ikke slik at jeg trodde at arm og PU var irrelevant, bare at disse komponentene påvirker lydbildet på områder jeg ikke så for meg.

Klart jeg ha nå skiftet både arm og drivverk, så hvilke av disse to som påvirker hva skal jeg være litt forsiktig med å uttale meg om, kan kanskje konkludere med at PU+arm+drivverk=lyden du hører og at min Cadenza Red hadde mer å by på enn jeg først trodde.

Jeg er forresten i ekstase om dagen, men det tror jeg nok jeg tryggest utdyper i en vennetråd.;D
Hvilken arm byttede du fra/til?

8

8x12_TOM

Gjest
Vinyl er også et fint avspilling-mediet for de som har en kronisk trang til å forandre lyden hele tiden. Fra før av vet vi jo at vi DSP'ere skrur i vilden sky

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Byttet fra Origin Live Encounter til Jelco SA-750LB. Jelco må jo være beviset på at kvalitet ikke må ruinere deg. Litt morsomt det jeg opplevde etter å fylle kammeret dens med dempeoljen også. Musikken tripper liksom på lette føtter. ;D

I går hørte jeg for første gang gjennom vinylutgaven av Daft Punks R.A.M, som tidligere skuffet med vinylens kvalitet. Nå derimot....GÅSEHUD!! Forresten det albumet er et kunstverk på høyde med det beste og blir garantert et historisk verk.

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Antall liker
791
Har du en testplade hvor, du kan tjekken hvor godt pick-uppen sporer, og sporer den ligeså godt med dæmpeolie?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Nå har jeg derimot fått en liten kalddusj og innsett at drivverk og arm nok har langt større innflytelse på lydbildet enn jeg ved tidligere forsøk har opplevd. Det er ikke slik at jeg trodde at arm og PU var irrelevant, bare at disse komponentene påvirker lydbildet på områder jeg ikke så for meg.

Tør jeg foreslå at du tar dette i OT-hjørnet? ;)

A

ANM

Gjest
Ja, jeg har en testplate, men den bruker jeg ikke. Hører heller på musikk!;D Testet i sin tid hele Kontrapunkt serien til Ortofon + Jubilee med den, ga meg lite nyttig feedback egentlig, kanskje rent bortsett fra å se hvor lavfrekvensresonansen lå.

Det er en grunn til at disse danskene har overlevd så lenge og er de største. Pickup kan de!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Glem ikke at du har byttet fra 9" til 12" også. Samme RIAA-trinn som før?

A

ANM

Gjest
Glem ikke at du har byttet fra 9" til 12" også. Samme RIAA-trinn som før?
RIAA og PU er likt.
Faen trodde du brydde deg om meg jeg? Visste hva jeg drev med og hva jeg har!:( Står faen til og med jukselapp i signaturen! Særpingær!!:mad:

Det er en grunn til at disse danskene har overlevd så lenge
-Linolje?
-Sølv i bomull?
-Røde pølser?
-Duelund-kondensatorer?
-Tuborg!
Ortofon har vel ikke vært i befatning med Duelund sekten? Så da må det være pølser og øl som er grunnen...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Faen trodde du brydde deg om meg jeg? Visste hva jeg drev med og hva jeg har!:( Står faen til og med jukselapp i signaturen! Særpingær!!:mad:
Hm. Høres mistenkelig likt ut som den sutringa som kommer fra enkelte kvinnfolk sånn en gang i måneden. Mannsen? ;)

Du får få ut finger'n og invitere sarpingene da vet du, så får vi kontroll. ;)

A

ANM

Gjest
Du er herved invitert, får vi bare finne en passende dag. :)

Andre som ønsker å stikke nedenom Skurkehølet er også velkomne seff...:)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.611
Torget vurderinger
12
Byttet fra Origin Live Encounter til Jelco SA-750LB. Jelco må jo være beviset på at kvalitet ikke må ruinere deg. Litt morsomt det jeg opplevde etter å fylle kammeret dens med dempeoljen også. Musikken tripper liksom på lette føtter. ;D

I går hørte jeg for første gang gjennom vinylutgaven av Daft Punks R.A.M, som tidligere skuffet med vinylens kvalitet. Nå derimot....GÅSEHUD!! Forresten det albumet er et kunstverk på høyde med det beste og blir garantert et historisk verk.
Oi, skuffet RAM med dårlig lydkvalitet blir jeg faktisk litt overrasket for det er en av riktig gode nye pressinger her i huset. Sikker på at armen ikke sto bak/frem og pickupen opp/ned, drivverket på skrå med inhomogen tallerken og platematte av sukkerspinn? Godt Robin Hood tok ansvar da ;)

A

ANM

Gjest

Oi, skuffet RAM med dårlig lydkvalitet blir jeg faktisk litt overrasket, for det er en av riktig gode nye pressinger her i huset. Sikker på at armen ikke sto bak/frem og pickupen opp/ned, drivverket på skrå med inhomogen tallerken og platematte av sukkerspinn?
Jeg kjøpte lim.ed. boxsettet og det er faktisk i overkant mye støy på de pressingene. Vurderer å kjøpe standardutgivelsen for å se om den er bedre.

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
832
Sted
Bergen
Ser ut som att cd er neste aha opplevelse for deg;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du er herved invitert, får vi bare finne en passende dag. :)

Andre som ønsker å stikke nedenom Skurkehølet er også velkomne seff...:)
Takk. :) Kommer gjerne, men det var det med en passende dag, da. ;) Sjekker litt og kommer tilbake pr. PM. Kanskje en sarping eller to til får plass også? :)

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
326
Sted
Fredrikstad
Hvis det er rom for flere Kråkerøygutter (nå bosatt på gærne sia av ælva), så kommer jeg gjerne. Kan bestikke vertskapet med konditorvarer, fluidium av ymse sorter eller annet! Har ikke hørt noen seriøse vinyloppsett (hvis jeg ser bort fra en skjellsettende opplevelse med Avid Acutus hos asylet), og vil gjerne høre litt :)

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Antall liker
1.987
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nytt oppsett! Her lukter det jo nesten ett realt Østfoldsk vinyl treff ;-)

Kos deg med musikken!

A

ANM

Gjest
Tusen takk!

Ja, folkesky og mannevond som jeg er!

Nå må jeg få meg noen flere kvalitetsinnspillinger med denne overhengende trusselen om fintfolk og framan te gards. Regner vel med at folk har vett på å ta med seg sine egne referanser. ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nyte medbragt? Det gjør man på BUL-fest, men ikke i finere etablissement! ;)

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
326
Sted
Fredrikstad
Du kan slappe av, min neste vinylrigg ser slik ut nå:

IMG_1610.jpg

Deen starter med å snurre riktig vei ca 30% av gangene.;)

A

ANM

Gjest
Regner med at den bli digg når du er ferdig med den Brummund.:) Må huske at alle som besøker røvergrotta skylder meg en invitasjon...

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
326
Sted
Fredrikstad
Selvsagt! Det hadde vært hyggelig å fått i gang et miljø ved Glommas utløp for oss tullebukk^H^Hvinyl-entusiaster.

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Antall liker
326
Sted
Fredrikstad
Skift kondis så går den i 40 år til
Ah :) Takk! Jeg kan null og niks om elektro, så jeg har alliert meg med en elektriker (som kan null og niks om platespillere) og en som kan snekre, så jeg håper denne snuppa kan komme i god stand i løpet av våren! Det blir nok en egen tråd når vi kommer i gang på nyåret, jeg hentet platespilleren to dager før jul :)

A

ANM

Gjest
Ja, er en frafallen entusiast som jobber seg sakte men sikkert inn i miljøet igjen, så det sosiale er et langsiktig mål. Var en gang medlem av Halden vinylklubb.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt! Det hadde vært hyggelig å fått i gang et miljø ved Glommas utløp for oss tullebukk^H^Hvinyl-entusiaster.
Miljøet eksisterer, men ligger litt i dvale mua. enkelte små grupper, så det gjelder bare å skape litt liv i det. :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Godt å se trauste, trege Østfold våkne til liv. Folk der nede er gull, uten tvil. Det har vært deprimerende å se tråden om julebord... Nå som jeg har svigers i Ås så er det ikke lange turen nedover for å plage litt folk. Lassemann og lagga er selvsagte, men powern hadde trengt å bli rusket i..

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.153
Torget vurderinger
0
JUSTERING AV VIRKELIGHETEN?

Artig tråd. Fint med brukererfaringer hvor vi beskriver nye innsikter og ny lærdom!

Men jeg har et spørsmål av den filosofiske varianten til TS (og andre som liker spørsmålet):

=> Tråden heter "justering av virkeligheten", men virkeligheten kan vel ikke justeres? Så hva er det da som er justert?

;-)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hehe svart-hvitt, kunne dradd noen lengre strofer her, men det blir en virkelighet som ikke er verdt et hulemaleri engang..

Topp Bunn