En liten historie om bredbåndsdemping

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Antall liker
10
Lytterommet/hjemmekinoen min har som de fleste andre litt for små furterom litt akustiske utfordringer. Rommet er 3,30x5,40 og er forholdsvis lite møblert. Jeg har derfor en del problemer i bassen og litt ekko lengre opp i frekvens. I bassen har jeg ryddet opp med EQ på sub og ganske høy deling. For å bøte på problemene med ekko/klang startet jeg med 5cm rockwool i førsterefleksjon. Dette fungerte fint, og med friskt mot snekret jeg sammen 3 rammer med 5cm rockwool og hang over sweetspot med ca 10cm luft over. Dette førte til mer ro i lydbildet, så jeg satte i gang med 3 rammer til og hang i førsterefleksjon i taket. Testet ikke dette med musikk, men satte på en film...... Skuffa......Høres ut som noen har vært å tredd en ullsokk over senterkanalen. Prøvde etter dette å sette på litt musikk.... Skuffa... Er ikke bare ullsokk på senter, men på frontene også. Plukket så ned de 3 platene i førsterefleksjon i taket, nå begynner det å høres litt mer riktig ut igjen i stereo men fremdeles kanskje litt mye demping for senterkanalen til filmbruk. Rommet er dempet etter "forskriftene" med mest mulig bredbåndsdemping i førsterefleksjoner, men dette fungerer tydeligvis ikke i rommet mitt.

Over alt leser man om viktigheten av romakkustikk og demping og ser bilder av alle mulige akustiske remedier og bilder fra lytterom som ser ut som kriselageret til Rockwool. Hvordan skal man finne den korrekte mengden demping i et rom, og finnes egentlig den? Er noen høytalere konstruert for å fungere i et vanlig rom, mens andre helst bør stå i et totalt dempet rom?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
For å finne ut hvor MYE demping du skal ha i et rom er det bestandig en fordel å få målt rommet. Hvis ikke blir det litt venstrehåndsarbeide å klæske inn matte etter matte rundt om...

Får du ikke til det selv bør du leie inn en kar med utstyr som gjør slikt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Problemet er du har brukt for mange tynne plater. 50mm demper bare effektivt ned til mellomtonen og da har du ikke gjort noe med bassen. Resultatet er slik du beskriver. Man skal være forsiktig med å bruke for mange tynne plater. 244 fra GIK Acoustics eller Realtraps sine plater kan man bruke mange av. I tillegg er det viktig å gjøre noe med bassen. Kombinerer du demping med diffusjon blir det også svært bra.

Hvordan man skal finne ut av den gyldne middelvei? Måle seg fram eller leie noe inn til å gjøre det.

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Antall liker
10
Takker for tilbakemelding.
Jeg har gjort en del målinger med XTZ RA, men synes det er vanskelig å tolke resultatene ved RTA. Målinger i bassområdet med room analyzer delen av softwaren fungerer forsåvidt veldig godt.
Selv om prøving og feiling metoden blir litt venstrehåndsarbeid og resultatet ikke har vært helt etter forventningen, så har det uansett vært veldig lærerikt :) Litt av moroa med denne hobbyen er jo ikke nødvendigvis målet, men veien frem til målet.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg har noen GIK-saker, og jeg må si at jeg er veldig fornøyd med det. Tidligere hadde jeg tre RockWool-plater på lån fra RoDa (har dem forsåvidt fremdeles), men de hadde lite å stille opp mot sammenlignet med 244 er mitt foreløpig standpunkt. Dog avventes at jeg får ork til å bære fram og tilbake og prøve litt mer, men GIK virker, i mine ører, som veldig bra saker. Ikke er det hjerteinfarktfremkallende dyrt heller.

Topp Bunn