- Ble medlem
- 19.08.2002
- Antall liker
- 10
Lytterommet/hjemmekinoen min har som de fleste andre litt for små furterom litt akustiske utfordringer. Rommet er 3,30x5,40 og er forholdsvis lite møblert. Jeg har derfor en del problemer i bassen og litt ekko lengre opp i frekvens. I bassen har jeg ryddet opp med EQ på sub og ganske høy deling. For å bøte på problemene med ekko/klang startet jeg med 5cm rockwool i førsterefleksjon. Dette fungerte fint, og med friskt mot snekret jeg sammen 3 rammer med 5cm rockwool og hang over sweetspot med ca 10cm luft over. Dette førte til mer ro i lydbildet, så jeg satte i gang med 3 rammer til og hang i førsterefleksjon i taket. Testet ikke dette med musikk, men satte på en film...... Skuffa......Høres ut som noen har vært å tredd en ullsokk over senterkanalen. Prøvde etter dette å sette på litt musikk.... Skuffa... Er ikke bare ullsokk på senter, men på frontene også. Plukket så ned de 3 platene i førsterefleksjon i taket, nå begynner det å høres litt mer riktig ut igjen i stereo men fremdeles kanskje litt mye demping for senterkanalen til filmbruk. Rommet er dempet etter "forskriftene" med mest mulig bredbåndsdemping i førsterefleksjoner, men dette fungerer tydeligvis ikke i rommet mitt.
Over alt leser man om viktigheten av romakkustikk og demping og ser bilder av alle mulige akustiske remedier og bilder fra lytterom som ser ut som kriselageret til Rockwool. Hvordan skal man finne den korrekte mengden demping i et rom, og finnes egentlig den? Er noen høytalere konstruert for å fungere i et vanlig rom, mens andre helst bør stå i et totalt dempet rom?
Over alt leser man om viktigheten av romakkustikk og demping og ser bilder av alle mulige akustiske remedier og bilder fra lytterom som ser ut som kriselageret til Rockwool. Hvordan skal man finne den korrekte mengden demping i et rom, og finnes egentlig den? Er noen høytalere konstruert for å fungere i et vanlig rom, mens andre helst bør stå i et totalt dempet rom?