En golfball og fem køller... :-)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
bambadoo skrev:
Takk.... Ville heller ikke bryte inn i monologen din ;)

Et nydelig oppsett :)
Takk du ;)

Og helt enig, ett flott og gjennomtenkt oppsett som spiller forbannet godt.
Du sitter på "tutene" dine ennå ?

/jan
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.634
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Lenge siden jeg har hatt tuter.....
Dette ser ut som oris 150 hornet. Jeg hadde et slikt til bd15 bassene og oris200 til 8" aer md3 fulltonen...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.634
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Skulle tro endel ble stumme av misunnelse her... ;D... De røra var helt konge :)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
HCS skrev:
Skulle tro endel ble stumme av misunnelse her... ;D... De røra var helt konge :)
Vel, jeg er misunnelig ;D
Og regner med at et par andre er også ;)

/jan
 
V

vikeby

Gjest
Avery Fisher er en legende innen amerikansk hi-fi fra 1950 og 1960 tallet. Fm-tuneren som jeg har, har typebetegnelsen The Fisher FM100B. Mitt eksemplar er iflg. serienummeret produsert 1963. Hardwired. Rørbestykning er som følger:
2 stk. E88CC/6DJ8
2 stk. ECC81/12AT7
2 stk. ECC83/12AX7
1 stk. ECC85/6AQ8
5 stk. EF95/6AU6
Totalt 12 rør.
Fisher produserte bl.a. også flere gode effekttrinn. I sin tid var Fisher noe av det bedre man kunne få tak. Justert/kalibrert så trekker tuneren ned stasjoner fra nær og fjern så det er en fryd. Lyden er ikke til å kimse av den heller.

Så får vi se da, om tuneren havner på den "analoge" skraphaugen i 2017 eller 2019...

Mvh
Tore
 
V

vikeby

Gjest
bambadoo skrev:
Lenge siden jeg har hatt tuter.....
Dette ser ut som oris 150 hornet. Jeg hadde et slikt til bd15 bassene og oris200 til 8" aer md3 fulltonen...
Du har helt rett. Oris 150 fra Bert Doppenberg. De ble jo solgt som diy-kit i sin tid disse. Man fikk to ulakkerte horn, diverse saker for montering, to 10" Wifa med ekstra slaglengde (utviklet for Doppenberg faktisk). Tegninger på Onken basskasser fikk man også. Passende driver til horna skaffet man selv. Jeg husker fortsatt godt hva jeg tenkte da jeg hørte de aller første tonene fra disse høyttalerene : Fankern Tore, dette er jo det jeg har lett etter i så mange år! Nakkehårene sto rett ut og gåsehud på armene. Og det med kliss nye og uinnspilte Lowhtere! 5-600 timer senere, var innspillingstiden over. De har gitt meg mange gode lytteopplevelser i de 13 årene de har stått der. Det finnes sikkert masse der ute som spiller "bedre", men her hos meg tror jeg Oris 150 blir stående en stund til.
Mvh
Tore
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Kom akkurat på at jeg gjorde ett fattig forsøk på å filme litt, here goes.



/jan
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Herbie duger han... ;D... Kan du si litt om Welborne blokkene dine Tore ? Du hadde bytta rør i de nylig.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
HCS skrev:
Herbie duger han... ;D...
Herbie er kul han :)

Litt info, i grove trekk, om både blokkene/dac/riaa/driverk hadde vært interesant. Er jo "lettere" modifisert de komponentene.

/jan
 
V

vikeby

Gjest
Nå skal vi se:
Monoblokkene er byggesett fra Welborne Labs. DRD 45-Starchief nærmere bestemt. Det ble opprinnelig bygget med rør-likeretting. Jeg ble anbefalt å sette inn en regulert strømforsyning uten elekttrolytter etterpå. Også dette fra Welborne Labs. Det ga litt mere luft/sort for å si det sånn. Jernet er fra Electra Print ( http://www.electra-print.com/gallery.php ). Spiller til daglig på vanlige RCA ST14 45-rør. Når det skal finlyttes har jeg et sett med Emission Labs 45 rør som jeg putter inn. Litt leger oppe i tråden er det avbildet et 345 rør. Dette og makkeren ligger trygt lagret i skapet. De måler faktisk brukbart ennå, men brukes sjelden.

AN Dac 3.1x Balanced ble oppgradert av forrige eier. Godt håndtverk. Det er puttet inn en del brukbare deler for å si det sånn. Etterpå har den hatt noen turer til farbror Olof i Sandefjord også. Jeg har siklet lenge på et par kvassere utgangstrafoer, men lommeboka sier for tiden NEI, NEI NEI!!!

AN CD-two drivverket. BG-lytter all over untatt til displayet, og billigdiodene er erstattet med Ixys Hexfred dioder. Hvilket har gitt det resultatet at det klassiske sløret har blitt litt tynnere.

Well Tempered Amadeus. Har fått en del morsomme kommentarer om golfballen. Men, jeg er ikke i tvil at nettop golfballen som bader i sitt silikonbad er nøkkelen til at denne spilleren er så pass god som den er. Det er for tiden ingen forhandler i Norge, men forhandleren i danmark ( http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=82_88&products_id=328 ) er velvilligheten selv. Der fikk jeg god service. Armrøret er fyllt med sand. Armen henger i en nylåntråd. Jeg forstår at mange kan bli skeptiske, men når spilleren først er satt opp, så klarer den seg utmerket på egenhånd uten justeringer i lang tid. Azimuth justeres mens man spiller. Føttene er squashballer!

Koetsu Rosewood Signature Platinum. Pickupen er god den. Man må bare ta seg tid til å spille den inn. Det løsnet først etter ca 250 timer hos meg. Mellom 250 og 300 timer ble det bare bedre og bedre. Nå nærmer den seg 330 timer. Den er musikalsk, ikke analytisk. Men, det er detaljer i bøtter og spann også. Og så er det tørr, fast og dyyyp bass. Dette siste er ifølge tester jeg har lest signifikant for Platinumutgaven. Passer bra til mine prefreanser.

Ortofon T-3000. En litt sær MC-stepup fra 80-tallet. Den ble i sin tid utviklet til MC-3000 pickupen. Ingen brytere, og ingen motstander i signalveien. Tar pickuper med lavt ut-signal, og 2-5 ohm impedanse. (Koetsuen er på henholdsvis 0,25mV og 5ohm). Sølvtrafoer.

AN-M3 Phono Signature Riia-kit. Bygget av Olof hos Upgrade. Alle kondensatorer som sitter i signalveien er byttet til AN Sølv i olje. Mundorf lytter på M2 power-kortet. Kan nok gjøre mer i power delen, men her sier også lommeboka NEI, Nei og atter NEI!!!

Nei, nå skal jeg skru sammen en Well Tempered Classic. HCS har inverstert!

mvh
Tore
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Takk for info Tore :)

Ikke sagt så mye om lyden ennå, syns ikke det har pri 1 når man er på besøk.
Litt syns jeg at jeg må dele, WT og Koetsu = match made in heaven (i det her tilfellet).
Cd, hørte bla på en cd jeg kjenner godt fra flere anlegg. Varen ble levert så det monnet


I det hele ett meget godt sammensatt anlegg, tweaket i det små over tid, og det merkes. Første gang jeg har hørt Oris hønn og ble ikke skuffet, låter rett opp i gata mi :)

Takk igjen Tore for at vi fikk komme, og er ikke lei å be hvis du føler for besøk utover vinter - vår ;)


ps: kanskje ta med Audion riaa og AI stepup en gang og høre hvordan det fungerer ?

/jan
 
V

vikeby

Gjest
Det var en hyggelig tilbakemelding Jan. Bestandig morsomt å få en melding tilbake på at man har fått til noe som flere setter pris på. Det har blitt litt prøving og feiling med årene. Noen ganger treffer man, men det "tryner" også innimellom. Jeg har en kjepphest og det er den utstrakte bruken av billige og støyende likeretterdioder i strømforsyninger. De sitter pinadø i utstyr som koster flere titusner. De slører til musikkgjengivelsen. Så sant jeg kan, bytter jeg ut disse med schottkeydioder av god kvalitet. Det er nesten ikke til å tro hva 4 eller 6 slike til den nette sum av kr 15-20 stk. gjør for lyden.

Siden jeg har hatt Audion (preamp og sluttrinn) tidligere kunne det vært morsomt å teste riia og stepup ja. Vi finner en dato etterhvert.

Mvh
Tore
 
Topp Bunn